LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] spyware in digitale TV

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.

is dit spyware of een handig hulpmiddel

spyware, en zou dus verboden moeten zijn
4
100%
handig want meten is weten
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 4

digimax
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2003 20:16

spyware in digitale TV

Ongelezen bericht door digimax »

Nielsen meet TiVo-kijkgedrag

Gepubliceerd op vrijdag 23 december 2005

(P7) TV-adverteerders en zenderexploitanten vrezen Tivo- en Media Center-achtige apparaten waarmee consumenten reclames vermijden. VNU-dochter Nielsen gaat het kijkgedrag met digitale videorecorders nauwkeurig meten.
Het Amerikaanse Nielsen Media Research gaat vanaf volgende week niet enkel het live tv-kijkgedrag meten van Amerikanen maar ook 'uitgesteld tv-kijkgedrag'. Het bedrijf ontwikkelde software die in digitale videorecorders wordt geïnstalleerd om te meten of, hoe lang en wanneer opgenomen televisieprogramma's worden bekeken.

Nielsen, een dochteronderneming van het Nederlandse VNU, gaat het digitale kijkgedrag meten in twee nieuwe tijdblokken. De onderzoeker meet het kijkgedrag van tv-programma's die op dezelfde dag worden opgenomen en afgekeken en opgenomen programma's die binnen een week worden afgekeken.

Betrouwbare, algemene resultaten zullen de metingen nog niet opleveren. Nielsen installeerde de onderzoeksoftware bij enkele tientallen Amerikaanse huishoudens, een aantal dat tot en met de zomer van 2006 met honderd per maand wordt uitgebreid. Zodra de technische proef afgerond is en de meetinstrumenten geijkt zijn, kan het bedrijf de meetsoftware breder uitrollen.

Veranderend kijkgedrag
Het is uiteraard de bedoeling de kijkcijfers aan mediabureaus, adverteerders en televisiemakers te gaan verkopen. Die zien zich in toenemende mate geconfronteerd met veranderend kijkgedrag van consumenten. Digitale videorecorders zoals TiVo en Media Centers zorgen ervoor dat kijkers live-uitzendingen kunnen pauzeren en later hervatten en advertenties weg kunnen filteren uit de uitzendingen. Vooralsnog zijn enkel schattingen en geen nauwkeurige metingen beschikbaar over wie wanneer wat kijkt via dit soort apparatuur.

Nielsen Media Research' diensten zijn een Amerikaanse variant op het Nederlandse Kijk- en Luisteronderzoek (KLO). KLO, echter, meet enkel het live-kijkgedrag van Nederlanders. De Nederlandse organisatie spant zich in om nauwkeurige kijk- en luistercijfers te kunnen bieden van audio- en videostreams via internet.

(P7)

:shock:

Gesloten