LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stroomverbruik UPC mediabox
Stroomverbruik UPC mediabox
Ik ben erover aan het denken om digitale tv van UPC te nemen. Als ik dit forum zo bekijk zijn er veel problemen mee, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat het vooral de mensen met slechte ervaringen zijn die hier schrijven. (optimistisch blijven ) Algemene antwoorden over dat het sowieso een slecht product is hoop ik niet te krijgen, ik heb een specifieke vraag over de mediabox. Iets wat ik vreemd vind in deze tijd van energiebesparen, is dat hij (volgens de klantenservice) continu aan het elektriciteitsnet aangesloten moet zijn i.v.m. software-updates. Weet iemand hoeveel stroom de mediabox verbruikt? En heeft iemand geprobeerd om hem alleen op de elektriciteit aan te sluiten vlak voor en tijdens het tv-kijken? Het kan toch niet zo zijn dat het ding een hele dag software moet installeren om 's avonds te kunnen kijken...
Re: Stroomverbruik UPC mediabox
In verhouding met televisies e.d. maakt dit nauwelijks uit.
Als de MediaBox uitstaat, laat deze het minimale 'actief' staan, om zo bijvoorbeeld updates te ontvangen.
Het is niet aan te raden om de stekker er steeds uit te halen, aangezien het stroomverbruik in standby-modus ('uit') slechts rond de 5W ligt. (tijdens update bijvoorbeeld, als er niets te doen is zal dit nog lager liggen).
Hetzelfde probleem doet zich voor bij de televisie zelf, maar ook dvd-spelers, videorecorders, audiosets, computers, monitoren etcetera.
Wat u kunt doen om van deze 'reststroom' af te zijn is bij de elektrozaak een zogenaamde 'master-slave contactdoos' te halen.
Dit is een stekkerdoos met twee aansluitingen, waarvan er een naar het 'hoofdapparaat' gaat, en 1 naar bijv. uw videorecorder/mediabox etc. Wanneer u de tv aanzet (de master-aansluiting) zal de box de 2e aansluiting aanzetten. Zet u de tv uit, dan worden alle slave-apparaten vanzelf uitgezet, en dat bespaart u de moeite om elke keer met stekkers te werken.
Succes!
Als de MediaBox uitstaat, laat deze het minimale 'actief' staan, om zo bijvoorbeeld updates te ontvangen.
Het is niet aan te raden om de stekker er steeds uit te halen, aangezien het stroomverbruik in standby-modus ('uit') slechts rond de 5W ligt. (tijdens update bijvoorbeeld, als er niets te doen is zal dit nog lager liggen).
Hetzelfde probleem doet zich voor bij de televisie zelf, maar ook dvd-spelers, videorecorders, audiosets, computers, monitoren etcetera.
Wat u kunt doen om van deze 'reststroom' af te zijn is bij de elektrozaak een zogenaamde 'master-slave contactdoos' te halen.
Dit is een stekkerdoos met twee aansluitingen, waarvan er een naar het 'hoofdapparaat' gaat, en 1 naar bijv. uw videorecorder/mediabox etc. Wanneer u de tv aanzet (de master-aansluiting) zal de box de 2e aansluiting aanzetten. Zet u de tv uit, dan worden alle slave-apparaten vanzelf uitgezet, en dat bespaart u de moeite om elke keer met stekkers te werken.
Succes!
Re: Stroomverbruik UPC mediabox
Dankuwel voor deze reactie. Zo'n speciale contactdoos zou dan een oplossing zijn voor de andere apparaten, maar niet voor de mediabox als ik het goed begrijp. Het stroom verbruik is met 5 W inderdaad laag, dat had ik eigenlijk ook wel verwacht... Het gaat mij ook een beetje om het principe. Er komen steeds nieuwe apparaten bij, en ik heb het idee dat de fabrikanten weinig moeite doen om het stroomverbruik te beperken. Een televisie zou eigenlijk niet langer dan een uur of zo op stand-by moeten kunnen staan en dan vanzelf uitgaan, en zo'n mediabox zou (in mijn mening) ook zonder problemen de hele dag uit moeten kunnen staan als je toch niet kijkt. Maar goed, als het niet anders kan en ik wil toch zenders kijken die niet in het standaardpakket zitten...