LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TV kijken via de ether (DVB-T)

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Maurits-I

TV kijken via de ether (DVB-T)

Ongelezen bericht door Maurits-I »

In de tijd voordat digitale TV z'n intrede deed, werden alle uitzendingen analoog minstens via de ether verstuurd. Elke (VHF-/UHF-) ontvanger met een buitenantenne kon daarmee een TV zender uit de lucht ontvangen.
Op een bepaald moment zijn alle analoge ether zenders vervangen door digitale. Een analoog TV zender is niet meer in de ether te vinden. Een digitaal signaal kan uiteraard met een digitale tuner worden ontvangen.
Echter, bij mijn weten, heeft men voor digitale ontvangst altijd een abonnement van een provider nodig. Daardoor kun je niet meer met een (buiten)antenne zonder meer een TV zender ontvangen.
Klopt mijn stelling?
Zo ja, is er een (nieuw) regelgeving, waardoor publieke TV zenders niet meer vrij te ontvangen zijn?

Mijns inziens lijkt het erop dat Nederlandse (publieke) TV zenders alleen nog via commerciële kanalen (abonnement bij provider) te bekijken zijn. Een publieke zender via de ether of via internet bekijken, zal niet lukken, anders dan bij menig buitenlandse TV zenders.
Er is duidelijk ook een verschil tussen TV en radio. Radio zenders zijn zowel via de ether als via internet te beluisteren, zonder een abonnement.

Mis ik iets of is mijn stelling onjuist, of worden we aan het (digitaal TV-) lijntje gehouden?
Wat is de reden dat Nederlandse TV zenders niet vrij uit de ether is te ontvangen?

Bob Schurkjens

Re: TV kijken via de ether (DVB-T)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nederland 1, 2 en 3 alsmede de "provincie-omroep" zijn gewoon gratis en zonder enige registratie o.i.d. gratis te ontvangen! Je hoeft beslist geen klant te worden van bijvoorbeeld EDPnet (www.edpnet.nl) om deze basiszenders te ontvangen. Ik ken iemand die er al jaren (gratis) genoegen mee neemt.

Externe antenne aan je teevee hangen en klaar (meeste platte teevees hebben een DVB-t tuner die daarvoor nodig is, al standaard ingebouwd). Zonder smartcard dus.

Heb je nog een oude teevee, dan kun je een digitale ontvanger (zonder smartcard; niet nodig) aansluiten op de SCART-uitgang. Die kun je tweedehands kopen op Marktplaats of de kringloop. Er zijn er een hele hoop van tweedehands van mensen die een platte teevee hebben gekocht en zodoende de ontvanger overhouden. Prijs: 5 tot 10 euro.

http://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T

newmikey

Re: TV kijken via de ether (DVB-T)

Ongelezen bericht door newmikey »

Maurits-I schreef: Klopt mijn stelling?
Nee.

http://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T

Gesloten