LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziggo en storingen digitale televisie!

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
thiefinthenight

Ziggo en storingen digitale televisie!

Ongelezen bericht door thiefinthenight »

Eind december 2014 kondigde kabelaar Ziggo aan dat de komende tijd miljoenen televisies op zwart gaan. Dit i.v.m. de fusie die is aangegaan met kabelaar UPC. Om alles nu gelijk te trekken moeten alle Ziggo klanten de komende maanden hun televisie geheel opnieuw instellen.
Verder heeft Ziggo begin januari 2015 aangekondigd om zijn prijzen te verhogen, dit voor levering van betere kwaliteit en in verband met inflatie.
Sinds begin januari 2015 heb ik zeer matige, of soms zelfs geen, ontvangst van digitale televisie bij Ziggo.
Had de hoop dat, na werkzaamheden op 16 januari 2015 de problemen verholpen zouden zijn. Maar helaas, ook nu nog steeds veel storing en moet regelmatig uitwijken naar het kijken van analoge televisie, ook vandaag weer. Haperend beeld (blokvorming/strepen), haperend geluid, beeld af en toe op zwart, teletekst niet meer te lezen, omdat je er telkens uit gegooid wordt enz.
Als je belt met Ziggo dan word je niet veel wijzer, het ligt nooit bij Ziggo maar altijd aan jouw spullen. Geen goede kabels, geen juiste of ontbrekende versterking, CI-module niet juist enz. Bij Ziggo leiden ze je terug naar fabrieksinstellingen en laten je je televisie geheel opnieuw instellen, maar dat helpt ook niet. Op de website van Ziggo, bij actuele storingen, word je meestal ook niet veel wijzer en wordt er weinig meegedeeld. Wie heeft ook deze klachten met Ziggo? Bij mij hier (Zoetermeer) speelt dit dus nu al zo rond de drie weken.
Laatst gewijzigd door thiefinthenight op 24 jan 2015 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey

Re: Ziggo en storingen digitale televisie!

Ongelezen bericht door newmikey »

Nee, ik mag eigenlijk niet klagen. Vroeger Multikabel, toen analoog Ziggo en 3 jaar geleden overgestapt op digitaal met zo'n Humax apparaat. "Haperend beeld (blokvorming/strepen), haperend geluid, beeld af en toe op zwart" heb ik eigenlijk alleen op National Geographic en RTL4 en dan nog maar zo af en toe. Heb wel eens de coaxkabel van wandcontactdoos naar Humax vervangen door een duurder exemplaar en dat gaf duidelijk minder storingen maar ze zijn niet helemaal verdwenen. Ik wijt het inderdaad aan de wat oudere coax bekabeling tussen meterkast en woonkamer in een huis uit de jaren 70.

Internet is eigenlijk altijd perfect geweest, zowel draadloos op mijn (werk)laptop als op de drie PC's in huis die via powerline zijn aangesloten.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Heb je hier je vraag al gesteld?

http://ziggo-gebruikers.nl/forum/index.php

Willem xamuh

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Artefacten als 'blokjes' etc. ontstaan doorgaans doordat kabels en/of aansluitingen niet van voldoende kwaliteit zijn. Voor digitale ontvangst is het gebruik van goede kabel, zorgvuldig afgemonteerd met metalen stekkers on-ontbeerlijk. De kabel van huisaansl. tot Tv mag ook niet al te lang zijn (Max. een meter of 10) en niet scherp gebogen worden. Ook het leggen, over vooral een lange lengte naast spanningvoerende kabels, kan ondanks de afscherming tot problemen leiden. Ook kunnen andere apparaten die in de kabel zijn opgenomen, zoals splitters, DVD recorders etc. tot problemen leiden. Zijn er meer TV's aangesloten, is wellicht een signaalversterker benodigd.

Op de decoder of Tv kun je enkele gegevens uitlezen: Signaalsterkte: Deze dient ong. rond de 50% te zijn*. Kwaliteit: deze dient 100% te zijn of daar zeer dichtbij. BER (Bit Error Rate): Deze dient op 0 te staan. Hoe hoger de BER, hoe meer errors en dus gaat het dan uiteindelijk mis. De decoder kan wat fouten herstellen, maar als dit er teveel zijn 'snapt' deze het binnenkomende signaal niet meer wat zich uit in artefacten, of het zelfs geheel op zwart gaan van de weergave.

*Noot: Een Tv geeft vaak andere waarden aan als een decoder. De sterkte ligt dan vaak op 100%.

Als een decoder op, of vlakbij een ander apparaat staat, zoals b.v. een versterker of receiver, kan het zijn dat deze de werking van de decoder nadelig beïnvloed. Maar ook dienen zeer goede kabels en geheel metalen stekkers te worden gebruikt. Is de kabel langer dan 10 meter en/of zijn er meer toestellen aangesloten, dan is doorgaans een signaal of breedbandversterker nodig. Let er echter op dat je niet onnodig gaat versterken, daar ook dit voor problemen kan zorgen.

En natuurlijk is het raadzaam eens bij anderen in je straat te kijken hoe het daar gaat. Maar de problemen kunnen net zo goed voortkomen uit de kabel die naar je woning loopt, of zijn oorsprong vinden in de verdeelkast en dan zullen anderen hier dus weinig van kunnen merken. Maar als er echt een onderbreking ontstaat zou je dat ook terug moeten zien in het analoge signaal, of eventueel het Internet of telefoon. En dan doel ik dus op een beschadigde kabel in de grond.

Ook is het raadzaam om eens een ander Tv toestel uit te proberen, of een decoder als je die beschikbaar hebt.

Gr. Willem.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je ook Internet van Ziggo hebt kun je eens aanloggen op je modem en je signaalwaarden uitlezen. Dan heb je al een aardige indicatie of het binnenkomend signaal voldoende is.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De kans dat het door kabels en connectoren komt is inderdaad heel reëel. Het voordeel van digitale tv is dat als alles goed is, de kwaliteit fantastisch is. Is er echter ergens in de keten iets niet optimaal dan vertaald zich dat gelijk in een slecht beeld. Bij analoge tv ging dat nog geleidelijk (een wat lager signaal zorgde hoogstens voor wat ruis in het beeld), maar bij digitaal is het bijna binair: het werk wel of het werkt niet.

Willem xamuh

Zijn er wellicht nog zendmasten in de buurt gekomen, of is er een 4G netwerk, dan gaat het ook vaak mis en zijn er doorgaans betere, dubbel afgeschermde coaxkabels nodig. De standaard kabels, ook al zijn dit de zogenoemde 'kabelkeurmerk' kabels, zijn dan vaak niet meer toereikend.

Liggen kabels onder de vloer en deze raken verouderd, kan er vocht binnendringen met alle gevolgen van dien. Dus het is ook zaak daar aandacht aan te besteden.

Mvg. Willem.

newmikey

Willem xamuh schreef:Zijn er wellicht nog zendmasten in de buurt gekomen, of is er een 4G netwerk, dan gaat het ook vaak mis en zijn er doorgaans betere, dubbel afgeschermde coaxkabels nodig. De standaard kabels, ook al zijn dit de zogenoemde 'kabelkeurmerk' kabels, zijn dan vaak niet meer toereikend.

Liggen kabels onder de vloer en deze raken verouderd, kan er vocht binnendringen met alle gevolgen van dien. Dus het is ook zaak daar aandacht aan te besteden.

Mvg. Willem.
Willem, vraagje gezien jouw staat van dienst: helpt het tussenschakelen van een simpel signaalversterkertje tussen de wandcontactdoos en de PVR of TV met smartcard?

bprosman

Willem, vraagje gezien jouw staat van dienst: helpt het tussenschakelen van een simpel signaalversterkertje tussen de wandcontactdoos en de PVR of TV met smartcard?
Een versterker is bedoeld voor het opheffen van kabelverliezen, niet om het "oppoetsen" van een slecht binnenkomend signaal, dat gaat alleen maar averechts werken (garbage in = garbage out).
Het signaal op de kabel is sterk genoeg voor minstens 2 televisies
Dat weet je niet want het inkomende signaal is niet gemeten , is dus een aanname en ja, het ZOU zo moeten zijn.
Vorig jaar hebben ze hier bij mij ook een "verzopen" kabel vervangen omdat bij nat weer de signaalwaarden ver onder de maat waren. Maar zoals gezegd, in het modem kun je dat vaak al zien.
in die doos ontstaat een zekere hitte die contacten doet losbranden waardoor het signaal slecht wordt en soms wegvalt.
Ben je niet in de war met de magnetron ? :wink: Oxydatie kan ik me voorstellen maar hitte gaat je niet lukken met die lage spanningen.

bprosman

Echt niet want op het signaal staat ook een zekere spanning
Klopt, een normaal TV signaal is 60 dBµV-75 dBµV , dat is 1 tot 7mV. 0,001...0,007 Volt dus.
Daar ga je echt geen warmte mee ontwikkelen.
Voorbeeld de goedkope splitter met een kunststof behuizing die gaan stuk omdat de aansluitingen los komen van de metalen plaat.
Dat is meer omdat de Sjieneesjes niet kunnen solderen en onvoldoende ontvetten.

Willem xamuh

newmikey schreef:
Willem xamuh schreef:Zijn er wellicht nog zendmasten in de buurt gekomen, of is er een 4G netwerk, dan gaat het ook vaak mis en zijn er doorgaans betere, dubbel afgeschermde coaxkabels nodig. De standaard kabels, ook al zijn dit de zogenoemde 'kabelkeurmerk' kabels, zijn dan vaak niet meer toereikend.

Mvg. Willem.
Dag,

Dat helpt alleen om verliezen op te vangen, onstaan door langere kabels en de aansluitingen. Als het signaal matig of zelfs slecht is door het gebruik van 'slechte' kabels en aansluitingen, of doordat het signaal al niet correct binnenkomt, maak je het met een versterker alleen maar erger. Logisch, want je gaat dan het slechte signaal versterken en dus uitvergroten.

Een versterker is er dus niet voor om een slecht signaal goed te maken, maar om verliezen op te vangen. Als je b.v. meerdere Tv's aansluit, is het raadzaam een breedband versterker te gebruiken, waarbij de langste kabel aansluit op de uitgang die het meest versterkt, de kortste op die dat het minst doet etc.

Mvg. Willem.

bprosman

Dat helpt alleen om verliezen op te vangen, onstaan door langere kabels en de aansluitingen. Als het signaal matig of zelfs slecht is door het gebruik van 'slechte' kabels en aansluitingen, of doordat het signaal al niet correct binnenkomt, maak je het met een versterker alleen maar erger.
Dat zei ik dus ook al :wink:

Willem xamuh

snuffel1 schreef:Het signaal op de kabel is sterk genoeg voor minstens 2 televisies een signaal versterker heeft dus geen zin, de kans dat de tuner in de decoder of in de tv overstuurt wordt is groot met als gevolg slecht beeld. Ik lees veel over juiste kabels en splitters maar vrijwel nooit over de aansluitdoos terwijl die het meest aan slijtage onderhevig is. In die aansluitdoos wordt het ruwe signaal opgesplitst in radio en tv signaal, in die doos ontstaat een zekere hitte die contacten doet losbranden waardoor het signaal slecht wordt en soms wegvalt.
Dat eerste hangt helemaal van de lengtes kabel die worden gebruikt. Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat het signaal sterk genoeg is voor 2 Tv's. Als versterken niet nodig is, moet je dat natuurlijk niet doen. Ik zie bij Humax decoders vaak dat men denkt dat 40-50% sterkte te weinig is en men dat gaat compenseren door te gaan versterken. Men wil dat dan perse naar 100% jagen. Dat gaat dan meestal ook fout. Ondanks dat de BER 0 blijft, zal de weergave daar onder gaan lijden.

Splitters moet je eigenlijk helemaal niet gebruiken, en dan heb ik het dus over de meest gebruikte 3weg splitters. Als je dat al een keer doet, pak dan een metalen uitvoering, maar het best kun je het gebruik ervan vermijden.

De aansluitdoos (AOP) wordt door mij vaker dan eens genoemd, maar het zou toch niet best zijn als contacten losbranden door de hitte die ontstaat. Voordat een soldering loslaat door de hitte moet er toch al wat gebeuren. Door de voortschrijdende techniek verouderd alles sneller dan voorheen en dus ook het AOP. Het is dus raadzaam die wel up-to-date te houden, maar zo vaak hoef je die ook niet te vervangen. Ik heb een jaar of 2 geleden een nieuwe gehad van Ziggo i.v.m. 'overspraak' van het radio/Tv signaal. Nadat ik deze had geplaatst was het issue verholpen.

Het metaal van de nieuwe AOP's word tegenwoordig aan aarde gelegd om potientiaalverschillen tussen de aarding van de coaxkabel en de huisinstallatie te voorkomen.

Een soldering kan uiteraard wel losraken, maar vaak komt dat door hoogfrequente trilling en niet door hitte. Als dat laatste al zou gebeuren is het niet bepaald brandveilig dit in een kunststof behuizing onder te brengen. Meestal is het echter de elektronica die verouderd en defect raakt, of waarvan de waarden gaan afwijken.

Mvg. Willem.
Laatst gewijzigd door Willem xamuh op 25 jan 2015 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem xamuh

bprosman schreef:
Dat helpt alleen om verliezen op te vangen, onstaan door langere kabels en de aansluitingen. Als het signaal matig of zelfs slecht is door het gebruik van 'slechte' kabels en aansluitingen, of doordat het signaal al niet correct binnenkomt, maak je het met een versterker alleen maar erger.
Dat zei ik dus ook al :wink:

Sorry, niet alles gelezen... :D En nu ga ik even een klussie doen. Buren blij maken? :mrgreen:

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met 1 splitter, ja de goedgekeurde zal je maar 2x 40% signaal overhouden...

Beter is na de eerste TV het Humax kast de uitgang te gebruiken voor 2e TV, daar zit al een versterker in...

En bij mijn 4 toestellen, ja dan moet je wel een versterker hebben of toevallig erg dicht bij de wijk centrale zitten... dus het dan daarom net aan bij mijn....
Zonder versterker maar ik mag ze dan niet alle 4 aanzetten, maximaal 3...

newmikey

Willem xamuh schreef: Dat helpt alleen om verliezen op te vangen, onstaan door langere kabels en de aansluitingen. Als het signaal matig of zelfs slecht is door het gebruik van 'slechte' kabels en aansluitingen, of doordat het signaal al niet correct binnenkomt, maak je het met een versterker alleen maar erger. Logisch, want je gaat dan het slechte signaal versterken en dus uitvergroten.

Een versterker is er dus niet voor om een slecht signaal goed te maken, maar om verliezen op te vangen. Als je b.v. meerdere Tv's aansluit, is het raadzaam een breedband versterker te gebruiken, waarbij de langste kabel aansluit op de uitgang die het meest versterkt, de kortste op die dat het minst doet etc.
Genoteerd met dank!

bprosman

Als je nog iets met Interactieve TV wil gaan doen ooit is het handig om meteen een "retourgeschikte" versterker te nemen. Voor een Humax is dit niet nodig omdat het interactieve deel via het Internet loopt.

thiefinthenight

Ongelezen bericht door thiefinthenight »

In mijn eerste bericht gaf ik al aan dat ik sinds ongeveer eind december 2014 last van storing heb met de digitale zenders van Ziggo. Soms gaat het om een storing van een dag, soms om een storing van enkele dagen. Ik heb de diverse reacties hier op het forum gezien inmiddels. Maar ik ben a-technisch, dus de meeste reacties zeggen mij helaas weinig tot niets. Maar wat ik nu zo vreemd vind is, dat ik deze storingen met de digitale zenders pas heb sinds Ziggo heeft aangekondigd om met UPC op één lijn te willen komen en sinds zij werkzaamheden aan het netwerk hebben verricht. Ik heb een Philips televisie, die ik overigens al twee jaar heb, met een zogenoemde CI-module in de zijkant van de televisie. Afgelopen zaterdag, tijdens de tijd van storingen, heb ik op de televisie de status bekeken en zag daar onder andere het volgende: geluid: Dolby Digital 3/2 / type zender: Digitaal / signaalsterkte: 78 en signaalkwaliteit: 100 (BER:0.0 X 1E-6). De signaalsterkte laat af en toe wat schommelingen zien, soms 74 en dan weer 82. Zoals ik al aangaf hierboven, ben ik a-technisch en dus zijn diverse gegeven reacties voor mij niet of nauwelijks te volgen. Bovendien vind ik het ook raar dat nu ineens iets zou liggen aan de bekabeling, een splitter, een wandcontactdoos, defecte contacten door oververhitting enz. Trouwsens gisteren (zondag) en ook vandaag is de digitale televisie weer geheel helder en zonder storingen en of haperingen. De status is ook niet anders dan afgelopen zaterdag tijdens de storingen. Mijn eerste bericht op dit forum heb ik geplaatst in de hoop dat er mensen uit Zoetermeer, of directe omgeving, zouden reageren die hetzelfde ervaren als ik in de afgelopen weken. Had al op de website gekeken bij www.allestoringen.nl en zag daar bij Ziggo dat er veel storingen zijn. Helaas zag ik niet zo snel iemand uit mijn regio op die website en vandaar mijn bericht hier. Maar ik dank een ieder die tot nu toe gereageerd heeft, dit alles met de beste bedoelingen, al snap ik daar als leek weinig tot niets van.

Willem xamuh

stofzuigertje schreef:Met 1 splitter, ja de goedgekeurde zal je maar 2x 40% signaal overhouden...

Beter is na de eerste TV het Humax kast de uitgang te gebruiken voor 2e TV, daar zit al een versterker in...

En bij mijn 4 toestellen, ja dan moet je wel een versterker hebben of toevallig erg dicht bij de wijk centrale zitten... dus het dan daarom net aan bij mijn....
Zonder versterker maar ik mag ze dan niet alle 4 aanzetten, maximaal 3...

Je houd wel iets meer over met een splitter, maar die moet je niet gebruiken als het niet perse noodzakleijk is, Er worden dan immers ook nog stekkers gebruikt, die anders niet nodig zijn en ook altijd wat verlies opleveren.

Voor een 2e Tv moet je niet de decoder uitgang gaan gebruiken, welke wordt aangesloten op een ander toestel. Dat kan ook niet eens altijd, want de Humax 5050 laat b.v. het signaal niet door als deze in de energiespaarstand staat. En volgens mij is dat nog niet veranderd. Bovendien is die uitgang daar ook niet voor, maar voor aansluuiting op dezelfde Tv als waarop de decoder is aangesloten. Die uitgang wordt inderdaad iets versterkt, maar dat is maar heel weinig en bedoeld om de verliezen, eerder ontstaan, op te vangen. Een DVD recorder doet datzelfde en de oude DVHS recorder had ook al deze optie.

Maar dat is geen reden daarop een 2e Tv aan te sluiten, want die versterking is daarvoor simpelweg niet toereikend.

Ook al zit je dichtbij de wijkcentrale, kun je niet zomaar meerdere Tv's aansluiten. De signaalsterkte ligt vrijwel overal gelijk en het is onzin dat je dicht bij een centrale een veel hogere signaalsterkte zou hebben, want met een te hoge sterkte gaat het ook mis. Denk maar aan het analoge tijdperk waar je soms 2 zenders door elkaar zag of de teletekst doorschemerde in het beeld. Zo kun je ook teveel gaan versterken dan gaat het ook mis. Bovendien telt de lengte van de kabels mee en daar zie ik niets over in je plaatsing.

Heb je 4 toestellen, plaats dan gewoon en goede breedbandversterker. Het is natuurlijk geen kijken als je er steeds om moet denken niet alle Tv's gelijktijdig kunnen worden gebruikt. Bovendien heb je veel vaker kans op storingen. Investeer in goed materiaal, want dat betaald zich altijd terug.

Mvg. Willem.

Willem xamuh

newmikey schreef:
Willem xamuh schreef: Dat helpt alleen om verliezen op te vangen, onstaan door langere kabels en de aansluitingen. Als het signaal matig of zelfs slecht is door het gebruik van 'slechte' kabels en aansluitingen, of doordat het signaal al niet correct binnenkomt, maak je het met een versterker alleen maar erger. Logisch, want je gaat dan het slechte signaal versterken en dus uitvergroten.

Genoteerd met dank!
Graag gedaan! Leuk dat er nog mensen blij zijn met mijn onzin... :D

Mvg. Willem.

Gesloten