LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
mauspartyhouse
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2009 11:33

Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door mauspartyhouse »

Het lijkt wel of Canaldigitaal (enige aanbieder voor tv via satellietschotel) nog niet 100% voorbereid is op HDTV.
Het valt namelijk op dat vrijwel alle HD kanalen die men aanbiedt, slechts 720p beeld geeft.
En niet de 1080p welke HDTV toch inhoudt ?

Ook geeft slechts één kanaal een dolby digital signaal mee.
Hetgeen zeer teleurstellend is voor audiofielen.

Voor mij een rede nog niet in te stappen in het HD verhaal voor TV uitzendingen.
Eerst moet men maar meer bandbreedte toekennen aan deze dure manier van TV kijken.
Meer prijs t.o.v. "normale" digitale tv via Canaldigitaal is € 9,95 per maand.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door D1RK »

Gezien het prijs verschil en het energie verbruik heb ik een HD ready gekocht en zie dus geen verschil tussen HD en normale programma's.

Ik kreeg alleen dus bij DVD of Bleu Ray soms enig verschil te zien, maar ik wacht wel dat de HD Ready over 10 jaar op is.
Breedbeeld duurde ook jaren voor dat ze overstapte en nu pas is breedbeeld in de meerderheid.

Verder kost elk signaal geld en HD kost dus meer ruimte dan HD ready en ze zullen het daarom in de iets betere dan normale tv signaal uitzenden!

Het zal nog tenminste 5 jaar duren voor er nieuwe satellieten komen die wel HD uitzenden, en Duitsland zal gezien het aantal gebruikers eerst komen!

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door agro »

Kijk eens op onderstaande sites, waarbij vooral de eerste een duidelijke uitleg geeft.
Er wordt thans uitgezonden op 720P of 1080i, zoals je kan lezen zijn er nog geen uitzendingen mogelijk op 1080p.

http://www.digitalekabeltelevisie.nl/wat/hdtv.shtml

http://nl.wikipedia.org/wiki/HDTV

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door piet44m »

at mousepartyhouse. ze zenden alle hd in 1080i uit behalve een hd die in 720 p.en met e9,95 kosten heb je ook de themakanalen erbij.En tussen 1080i of p zit geen verschil .het gaat om de framesnelheid / +bitrate . Want een full hd zet toch alles in p op het scherm.EEn hd ready tv is eigenlijk met geen een formaat 1 op 1 compatible ,720p komt hier het dichtst in de buurt., 1280 x720 , hdready tv is 1366x786 dus moet altijd naar schermgroote omzetten.

Grrrrrene
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2009 18:08

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door Grrrrrene »

720p, 1080i en 1080p zijn bij mijn weten allemaal HD. Natuurlijk is 1080p in theorie wat mooier dan 720p of 1080i, maar het verschil is amper te zien (dat zeg ik niet alleen, dat is de algemeen geldende mening onder internetrecensenten).

720p is al zoveel mooier dan sd (576i), ik zie niet hoe Canal Digitaal je bedonderd heeft. En Piet44m: 1080i is helemaal niet hetzelfde als 1080p. 1080i mist de helft van de beeldlijnen en dus de helft van de informatie. In principe leveren ze allebei beelden van ongeveer 1 megapixel per frame. Je televisie bedenkt er inderdaad informatie bij, maar ga maar eens snel bewegende beelden bekijken en vergelijk dan 1080i met 1080p... Je moet wel een heel goede de-interlacer hebben wil je dat verschil maskeren :) 1080p kost denk ik gewoon teveel bandbreedte. Moet je je voorstellen: 50-60 2MP beelden per seconde!

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Grrrrrene, het klopt wat je zegt maar er is wel een groot verschil tussen 720 en 1080, een FullHD tv is bij hd signaal scherper dan een HD ready tv (720).

Een HD Ready scherm is een scherm die maximale beeldlijnen heeft van 1280 x 720p er wordt dan gesproken over 720p toestellen.

Een FullHD tv is opgebouwd uit 1080 lijnen en 1920 beeldpunten per lijn met andere woorden 1920 x 1080 dit word aangegeven als 1080i of 1080p.

De “p” is de afkorting is voor ‘progressive scan’. De Nederlandse vertaling hiervoor is ‘volledige beeldtechniek’ wat inhoudt dat per beeldwissel alle lijnen van het scherm benut worden, en er een optimale gebruik wordt gemaakt van de pixels. 1080p wordt door de leveranciers van HDTV’s ook wel “Full High Definition”, “Full-HD” of “True High Definition” genoemd.

De tegenhanger van ‘progressive scan’ is ‘interlaced’ (of halve beeldtechniek). Bij een ‘interlaced’ videosignaal wordt per beeldwissel slechts de helft van de beeldlijnen om en om benut. Progressive scan neemt 2x meer bandbreedte in dan interlaced.

Grrrrrene
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2009 18:08

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door Grrrrrene »

Ik heb ook nergens gezegd dat 1080p niet scherper zou zijn dan 720p, ik zeg alleen dat bijna niemand het verschil ziet op een normale full hd televisie op een normale kijkafstand. Kijk, als iemand voor 700 euro een lcd tv met full hd ondersteuning wil kopen, moet hij vooral z'n gang gaan, maar de kans is groot dat het beeld scherper is met een goede 720p-beeldprocessor t.o.v. een el cheapo 1080p-televisie.

Zie het als met digitale camera's: leuk dat iemand een 20MP digitale spiegelreflex op de markt brengt, maar iedereen zal inzien dat dat weinig zin heeft met een objectief van 100 euro, dus een normale 10MP body zal met een goed objectief scherpere foto's (meer detail) leveren. Daarbij moet je je afvragen of je het verschil tussen 10 en 20MP gaat zien op 10x15 afdrukjes, net zoals 1080p in de normale thuissituatie geen zichtbare verbetering levert, ondanks twee keer zoveel pixels ;)

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

720 is per definitie kwalitatief mooier dan 1080i. 1080p is daarbovenop weer een stuk mooier maar alleen merkbaar bij 42" en groter. 1080i is geen 1920 x 1080 maar gewoon eigenlijk gewoon effectief 720. De truc is hier dat 1080i in theorie meer beeldlijnen bezit dan 720p, maar deze maar de helft van de pixel op de beeldlijn per beeldwissel effectief benut. Om die reden is het verschil tussen 1080i en 720p niet bijzonder groot en vaak niet eens merkbaar (interlaced is gewoon lelijk).

Cor802
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 feb 2008 20:52

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door Cor802 »

1080 is HD. 720 is HD ready. P of I is daarbij ondergeschikt.

Wat beter is, is een andere discussie. Full HD is een kreet verzonnen door de marketing bedrijven van TV producenten en klakkeloos overgenomen door de BCC en MediaMarkten van deze wereld.

Zo simpel is het.

Grrrrrene
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2009 18:08

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door Grrrrrene »

Dat is niet waar Cor, 720 en 1080 beeldlijnen vormen beide HD. HD Ready is een stickertje dat fabrikanten op hun tv plakken als de televisie met hd-signalen overweg kan. Dit betekent dat het minstens 720 beeldlijnen heeft (maar dat mogen er ook 768 of 1080 zijn) en het toestel moet met 720p en 1080i overweg kunnen. Als je televisie ook met 1080p overweg kan, is hij waarschijnlijk voorzien van een stickertje "HD Ready 1080p".

Lees anders even de website van EICTA (European Information, Communications and Consumer Electronics Industry Technology Association) na: http://www.eicta.org/index.php?id=731

Met full hd zijn we er waarschijnlijk nog niet, want er wordt gewerkt aan de UHD (Ultra High Definition-standaard, 7680 × 4320 pixels op je scherm :shock:

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door queenfan »

Maar als je tv 1080p aan kan is het dus een full-hd tv en wordt ook aangegeven.

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

UltraHD gaat nog wel minstens 5-10 jaar op zich laten wachten. De nieuwe Red Epic kan nog maar max. 3k pixels opnemen met dezelfde specs als fullHD(max 6k maar zonder de hoge fps etc.) en heeft net de duurdere panasonics min of meer net vervangen als veel goedkoper alternatief, dus voorlopig komen er echt niet opeens ultra HD cams. Vergeet niet, HD (of fullHD) is al sinds eind jaren 80 in ontwikkeling. Daarnaast is er ook nog het commerciele plaatje. Bluray en HD zal eerst volledig uitgemolken worden voor er een opvolger komt. Als die er al komt want ik denk zelf dat bluray het laatste fysieke medium zal zijn.

Grrrrrene
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2009 18:08

Re: Canaldigitaal HDTV wat geen HDTV is

Ongelezen bericht door Grrrrrene »

Nee, ik bedoel zeker niet te zeggen dat je maar moet gaan wachten op UltraHD :lol: Dat duurt zeker in Nederland nog wel 10-20 jaar, plus dat ik me afvraag of de consument dat uberhaupt boeiend gaat vinden. Als het gros het verschil tussen 720p en 1080p op normale kijkafstand op een normale tv al niet ziet, wat moet je dan met zulke enorm hoge resoluties en waarom zouden we daar geld aan uitgeven?

Dat de invoering van HD lang heeft geduurd heeft ook te maken met de overgang van analoog naar digitaal kijken, dat heeft voor de consument, maar ook voor de kabelaars flinke gevolgen gehad.

Gesloten