LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Digitenne via Irdeto?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
De Visser
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:20

Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door De Visser »

Onlangs heb ik een sony bravia lcd scherm gekocht met aan de achterzijde een zogehete cam-module.

Een cam-module is een soort van kaart die eerder al voor computers beschikbaar was.Met zo'n kaart kun je extra USB , Firewire of der creëren.Maar ook digitale televisie ontvangen.Multi-Kabel, Digitenne en Canaal Digitaal.
Echter dien je hiervoor wel een module aan te schaffen van omstreeks 100 euro.(van de firma "Irdeto")

Dit terwijl bij de consumentenbond wordt gesugereerd dat als je televisie kijkt via zo een kaart, dat je of geen geluid heb of geen beeld of geen van beide.

Dit omdat Digitenne een andere code op zijn signaal heeft als bijv. Canaal Digitaal.

Nu zou ik aan Radar of aan andere consumenten vragen hoe dit precies zit.En of er werkelijk zo een module bestaat voor Digitenne.

Bij voorbaat dank,

De Visser

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door Fred_M »

Ja, de modules bestaan. Helaas gebruiken de aanbieders vrijwel allemaal een ander systeem....

Digitale kabel van alle maatschappen behalve upc: irdeto
Digitale kabel van upc: nagravision
Digitenne: conax
Digitale satelliet tv: Mediaguard (irdeto kan, maar dan heb je niet alle zenders)

Afhankelijk van de manier waarop je digitale tv gaat kijken, heb je dus een andere module nodig. Ik zou goed kijken WAT voor type ontvanger er in die TV zit. Er zit onderscheid tusssen. Het soort digitale TV wordt uitgedrukt in de letters DVB plus een andere letter:

DVB-T (terrestial)= Digitenne
DVB-S (satelliet)= Canal Digitaal Satelliet
DVB-C (cable)= Digitale kabel

Afhankelijk van het type kun je dus kiezen uit een aanbieder. Bijvoorbeeld heb je in die tv alleen een DVB-T ontvanger zitten, dan kun je niet de digitale kabel of satelliet aansluiten.

Succes,
Fred

De Visser
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:20

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door De Visser »

Hartelijk dank voor de informatie :D

Maar is Irdeto ook niet een conax module ?

Marssjo
Berichten: 254
Lid geworden op: 29 sep 2005 15:23

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door Marssjo »

Ja ! Net zoals een appel ook niet een peer is.......

Fred M heeft het heel goed uitgelegd.

Het is een CA module en het is ook niet een kaart.
Computer, USB en Firewire ??????
Je tv zal wel een CI slot hebben waarin je een CA module plaatst. In die CAM steek je vervolgens een kaart.
Ik heb een vermoeden dat je nog eens heel goed de gebruiksaanwijzing van je Bravia moet lezen en zeker het gedeelte over technische mogelijkheden. Of Sateliet ontvangst mogelijk is en/of Digitenne of digitale kabeltv.

Fred_M
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 nov 2005 22:04

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door Fred_M »

Conax is zeker geen irdeto!

Signalen via digitale tv (kabel, satelliet, digitenne) zijn versleuteld (ook wel gecodeerd genoemd). Anders zou je kunnen kijken zonder te betalen. Om deze versleuteling op te heffen, heb je dus een smartcard nodig. Net zoals bij auto's, limonades etc. etc. heb je verschillende merken die elkaar beconcurreren.

Zo is het ook met versleuteling. Conax is een merk (en dus soort), irdeto is een ander merk (en soort) en zo zijn er nog een stuk of 6 verschillende versleutelingen (bijvoorbeeld Nagravision, Cryptoworks, Mediaguard (ook wel Seca genoemd)).

De ene soort is dus NIET uitwisselbaar met de andere soort. Maar nogmaals, het is HEEL belangrijk om te weten wat voor soort ontvanger er in je TV zit (zie eerdere post). Anders ga je iets kopen, wat je direct weer kan weggooiden. Ik zou de handleiding van de TV goed doorlezen en anders advies in winnen bij de zaak waar je de TV hebt gekocht.

Groeten,
Fred

Brevis
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2007 13:26

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door Brevis »

Ik heb mijn Sony Bravia KDL 32S2020 tv digitaal aan de praat gekregen met een Conax CAM-module en een Digitenne-smartcard van KPN en een KPN-antenne (en dus ZONDER de Digitenne-tuner). Uiteraard heb ik een digitenne-abonnement genomen en de smartcard door KPN laten activeren. De installatie lukte pas goed nadat ik als taal Nederlands had ingevoerd, maar als land Frankrijk! Alleen zo werkte teletekst en EPG (Elektronische programma Gids)

verdo
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2007 15:26

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door verdo »

wij hebben zelf ook de sony bravia gekocht full hd

wij hebben digitene van kpn en nu willen wij ook die smartcard achter in de tv doen om van dat lelijke kastje van de kpn af te komen

welke module moeten wij kopen voor onze smartcard
wij weten het gewoon niet
kan iemand ons helpen

en is het dan zo dat je wel met die antene blijft zitten van de kpn

alvast bedankt

mvg verdo

Brevis
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2007 13:26

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door Brevis »

Je hebt een CAM-module van Conax nodig (Conax 4.00 CI module). Ik heb deze gekocht bij CardWriter BV (zie www.cardwriter.nl) voor € 65,- (excl. verzendkosten). Deze past in de sleuf aan de achterzijde van de Sony TV. De smartcard van KPN gaat vervolgens in deze module. Vervolgens heb ik via het menu van de TV een "toestel reset" uitgevoerd (zie handleiding). Daarna via het menu ("digitale instellingen") kiezen voor "digitale automatische afstemming".
Uiteraard heb je de Digitenne-antenne nodig, want waar moet de TV anders zijn signalen vandaan krijgen. Je plugt de antenne rechtstreeks in de TV (dus niet meer in de tuner van KPN-digitenne). Die tuner heb je dan niet meer nodig (tenminste niet voor deze TV; wel als je een tweede (niet-digitale) TV hebt, of als je video- of dvd-opnamen wilt maken. In dat geval moet je trouwens een extra smartcard aanvragen (€ 12,95) en een extra antenne (€ 14,95).
Het grote voordeel van deze aanpak is, dat ik nog maar 1 afstandsbediening nodig hebt, nl. die van mijn TV en niet meer die van de KPN-tuner. Als er toch nog problemen zijn wil ik ev. wel telefonisch assistentie bieden.

verdo
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2007 15:26

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door verdo »

onwijs bedankt voor je snel reactie wij krijgen onze lcd dit weekend binnen ik ga die module bestellen

maar wat ik nog was vergeten te vragen heb jij geen last bij ned 1 ,2,3 daar had ik wat over gelezen dat er mensen zijn die dan geen geluid hebben

maar we zijn iedergeval blij dat het toch kan

en dan snel dat 'mooie kastje' van kpn in de kast

mochten er problemen zijn bedankt dat we dan telefonisch contact kunnen hebben

groet

Brevis
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2007 13:26

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door Brevis »

Verdo, ik ontvang alle kpn-zenders met goed geluid en goed beeld. Ik woon in Alkmaar, dat sinds kort tot het dekkingsgebied van digitenne behoort. Groet, Brevis

marcelassink
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 19:29

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door marcelassink »

Hallo allemaal,

Ik heb ook een Sony Bravia LCd tv van het type KDL 32S2030. Nu heb ik daar een Technicrypt Conax kaart in gedaan en mijn kaartje van de KPN erin gedaan. Hij geeft overal een goed beeld maar geen geluid op gecodeerde (niet vrije) kanalen. Ook de taal op NL en het systeem op Frans instellen geeft geen oplossing.

Wel is het zo dat als ik op een kanaal sta en de smartcard er even in en uit doe, hij perfect beeld en geluid geeft. Maar na 1 keer zappen is het weer pet.

Ik weet niet meer wat te doen. Is er iemand die nog tips heeft?

Het is zo jammer want het ziet er echt goeduit met dat kaartje.

Alvast bedankt.

Groet Marcel

frans48
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2007 14:10

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door frans48 »

ik heb ook een sony w2000 en daarin een bij cartwriter gekochte module
en een voeding van 5volt voor de antenne, tv op digitale ontvangst
en automatisch zenderzoeken heb alle zenders en radio met geluid
vond de instellingen niet moeielijk .

remko_rc
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door remko_rc »

Hallo,

Ik begrijp uit dit verhaal dat ik met upc digital (dat heb ik thuis) een CAM module van "nagravision" moet hebben. Echter: ik begreep ook van een ander forum op internet dat UPC zijn digitale decoder heeft gekoppeld aan de kaart via een code. En dat het daarom onmogelijk is om op deze manier (via en CAM + kaart + UPC digital) direct digitale TV te kijken.

Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van een CAM module en UPC digital?

frans48
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2007 14:10

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door frans48 »

bij mijn weten kan je upc digital enkelt ontvangen met de door hun geleverde decoder, wat zommige tv's hebben zoals sony o.a is een aparte ingang voor dvb-t dus digitenne of ptt.dan heb je in principe geen decoderkastje nodig van hun dat is reeds ingebouwd in je tv.wel moet je dan zorgen dat je antenne een vooeding nodig heeft van 5volt, dat kost ongeveer 14,95 en de module 65 euro de smartcart kan je los kopen bij de primafoonwinkel

remko_rc
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door remko_rc »

@ Brevis
Voldoet deze ook? Het lijkt een CAM module met geintergreerde antenne. Maar het kan ook zijn dat die interne antenne niet gebruikt kan worden in plaats van de antenne van digitenne. Wat denk jij?

http://www.diablocam.com/download/ManualeDiablo_du.pdf

verdo
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2007 15:26

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door verdo »

beste brevis ik heb mijn lcd binnen en die module gekocht via die site die je zei aleen ik heb een probleem mijn standaard antene pakt geen signaal het lampje gaat ook niet branden zou jij mij aub kunnen helpen met dit probleem alvast bedankt

Brevis
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2007 13:26

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door Brevis »

@ remko_rc
Ik zou het niet durven zeggen of dit werkt. Mijn ervaring is beperkt tot de CAM-module van Conax met een antenne van KPN.

Brevis
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2007 13:26

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door Brevis »

@ verdo
Het lampje op mijn antenne brandt ook niet, maar hij werkt prima.
Even een checklist:
- woon je in het ontvangstgebied van KPN Digitenne
- module goed in de TV
- smartcard op de juiste manier in de module
- TV resetten
- digitale kanalen instellen
Als het niet lukt dan moeten we misschien even telefonisch contact hebben. Ik zet alleen geen tel.nr. op dit forum.
Laatst gewijzigd door Brevis op 05 jun 2007 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

verdo
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2007 15:26

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door verdo »

nou het werkt brevis ik heb een adaptor met een spitter van konig gekocht omdat de antene toch geen voeding kreeg was gelukkig maar 9.95 en het werkt nu super vol ontvangst heb ik nu het lijkt wel of het beeld ook beter is het lampje brand ook van de antene nu helemaal tevreden. nogmaals bedankt !! ik ga weer ff verder met de zenders op volgorde te zetten groeten :D :D

Brevis
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2007 13:26

Re: Digitenne via Irdeto?

Ongelezen bericht door Brevis »

@verdo
Hartstikke mooi. Kan je me nog even uitleggen hoe je die antenne hebt aangesloten en waar dat te koop is?

groeten

Gesloten