LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN digitenne Samsung SMT-1000T defect (zelf te repareren)

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Bravour

KPN digitenne Samsung SMT-1000T defect (zelf te repareren)

Ongelezen bericht door Bravour »

Hallo lezers,

Mijn digitenne van KPN, merk Samsung SMT-1000T (2,5 jaar oud)deed het niet meer. Bellen met KPN leerde dat mijn garantie om was, en ik moest maar een nieuwe kopen á € 69,--. Omdat ik vind dat een digitenne toch wel een jaar of 5 mee moet kunnen gaan ben ik gaan zoeken op google naar de te verwachte levensduur en garantie. Er zijn echter veel mensen met dit probleem. En het schijnt een fabrieksfout te zijn waardoor ik geen beeld of geluid meer heb.

Het betreft een fout in de voeding, in 2 condensatoren met het opschrift:
KXL, 1000uF 10V SAM Young 105 gr. C

Deze elco's hebben een te hoge lekstroom, wat pa na een jaar of 2 problemen gaat leveren. Het is echter makkelijk op te lossen. Hieronder omschrijf ik de oplossing.

1. Open de doos, 3 schroefjes aan de achterkant
2. Schroef het langwerpige gedeelte waar de stekker aan vast zit los
(3 zilverkleurige en 1 zwart schroefje, en de witte stekker loskoppelen)
3. Verwijder 2 elco's 1000uF 10V merk SAM Young
4. Vervang deze door 2 exemplaren van een ander merk, 12 á 25 Volt.
Zelf heb ik 2 elco's genomen van 1000uF en 16V

Het vervangen van de elco's: maak met een soldeerbout de soldeerpuntjes warm. Elco eruit. Nieuwe erin, op maat afknipen en met puntje soldeer vastzetten.

Na het weer in elkaar schroeven apparaat weer aansluiten. Na aanzetten heeft het apparaat ongeveer 10 seconden nodig voor hij het weer doet.
Totale kosten: € 0,95 per elco bij een electro reparatie winkel. op internet ook te krijgen.

Jammer dat de KPN dit niet verteld en je gelijk een nieuwe wil aansmeren voor € 0,95. Dat noemen ze service. En dat terwijl ze honderden zo niet duizenden apparaten met defecte consendatoren hebben verkocht. Mijn apparaat doet het weer uitstekend.

Voor foto's, zie http://digitenne.geens.nl/ daar heb ik deze kennis vandaan. Met dank hiervoor
En iedereen die dit probleem heeft met dit apparaat, succes met de reparatie. Van KPN hoef je de service niet te verwachten.

GJvdZ

Re: KPN digitenne Samsung SMT-1000T defect (zelf te repareren)

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik hoop dat je je kunt voorstellen dat KPN niet als advies gaat geven dat je die ontvanger maar even open moet maken en zelf onderdelen moet gaan vervangen. Als je niet precies weet wat je doet is dit LEVENSGEVAARLIJK. Een verkeerd om gemonteerde elco kan exploderen. Daarnaast zit de netvoeding bij deze ontvangers ingebouwd, dus ook weer gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

Voor de doorsne klant moet een apparaat door een reparateur worden gemaakt, en dan ben je meer geld kwijt dan aan een nieuwe ontvanger.

En ik zeg het maar direct: ik werk niet bij KPN of een reparatiebedrijf, maar ben wel afgestudeerd elektronicus.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op Marktplaats staat al jaren een advertentie van iemand die deze reparatie voor je doet. Het is een bekend probleem.

Wat je ook kan doen: Digitenne opzeggen met als reden dat je decoder stuk is. Dan komt KPN wel met hangende pootjes bij je terug om je een nieuwe decoder in bruikleen te geven als je maar niet opzegt. Nieuwe abonnees krijgen standaard zo'n bruikleendecoder.

Als dat niet lukt kun je opzeggen en vervolgens opnieuw afsluiten. Kost je 25 euro aansluitkosten en dan krijg je ook een nieuwe in bruikleen.

En die kosten kun je terugverdienen door deze actie te gebruiken (in de praktijk ook voor niet anwb-leden):
http://www.kpn.com/televisie/Digitenne/ ... :digitenne

Hoewel ik niet weet of ex-digitenneklanten zijn uitgesloten van die actie

stekel

Ongelezen bericht door stekel »

Ik wilde digitenne opzeggen,en wat blijkt dan krijg je wel een nieuw kastje,dus doe uw voordeel zou ik zeggen. Ook de 25 euro wordt in termijnen terug betaald.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

stekel schreef:Ik wilde digitenne opzeggen,en wat blijkt dan krijg je wel een nieuw kastje,dus doe uw voordeel zou ik zeggen. Ook de 25 euro wordt in termijnen terug betaald.
:mrgreen: zo werkt kpn, in ieder geval fijn dat het gelukt is.

stekel

Ongelezen bericht door stekel »

Vandaag het kastje ontvangen,en wat blijkt? Werkt niet, na bellen, morgen weer een ander kastje. Ik denk dat ik maar alleen het kastje ga gebruiken dat ik op marktplaats heb gekocht en gratis de publieke omroepen kan zien en horen,en voor twee tientjes het samsungkastje laten repareren,kan ik ook in de slaapkamer kijken.

Mariogert

Ongelezen bericht door Mariogert »

De uitleg om de twee elco's te vervangen is heel duidelijk.
Deksel van het Samsung kastje losnemen (3 schroefjes).
Netstekker EERST UIT het stopcontact.

Netsnoer/stekker van print losmaken.

Koppelkabel voeding-ontvangerprint losnemen.

3 voedingsprint schroefjes losdraaien

Voedingsprint bekijken en de twee elco's heb je zo gevonden. Eeen 25 watt soldeerbout is voldoende om de elco's los te solderen (gebruik desoldeer litze om geen soldeer op andere printdelen te morsen als ze vloeit.

Ik heb 2 (goede/gebruikte) 1000uF 16Volt elco's genomen, ietsje groter maar past gewoon.
Uit oud apparaat gehaald overigens.
Let bij monteren op de plus-min zijde anders geeft de elco de geest, kan uiteenspatten!

Netjes de pootjes vast solderen en goed nazien of geen soldeerverbinding met andere printbanen gemaakt is.
Printje in omgekeerde volgorde monteren en netsnoerstekkertje als laatste in prikken. Kastje dichtschroeven en dan pas testen (gaat het mis dan kan alleen de stop in de meterkast doorslaan)..
Enkele seconden later zie je het startbeeldje en de melding dat de kaart er in moet.
Succes maar.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan ook gewoon naar EDPnet overstappen. Is ook Digitenne maar dan 2 euro per maand goedkoper. Scheelt een hoop gedoe met de soldeerbout.

Leonede

Ongelezen bericht door Leonede »

Geweldig dankje wel.
2 ontvangers gingen in de doos defect,4 elko's en alles deed het weer.
3 maanden per jaar gebruik ik ze.
Samson Nederland wil ze wel maken maar moest betaald worden ondangs dat het een produktie fout is.
KPN wist natuurlijk ook nergens van.
Gelukkig internet wel.
Wat mij erg op valt is dat er veel elko's stuk gaan bij SAMSON.
Ik dacht dat het een goed merk was maar dat valt goed tegen.
Hoor veel klachten over SAMSON voedingen.
Vriendelijke groeten,
Lén.

Yvonne W

Ongelezen bericht door Yvonne W »

Kan iemand mij laten weten of dit ook het geval is bij type SMT 1100T.
En welke elco's moet ik bij dit type vervangen voor welke

Duck43

Ongelezen bericht door Duck43 »

Reactie op de vraag van Yvonne W d.d. 20-2-2012:

Ik had al eerder een Samsung SMT-1000T gerepareerd door twee elco's te vervangen.
Omdat deze week nu ook mijn Twin-tuner het opeens niet meer deed, heb ik uitgezocht hoe je deze kunt repareren. Je hebt hiervoor maar één nieuwe elco van 2200uF nodig, het liefst 25V.
Zie mijn stappenplan http://www.duckict.nl/jblr/index.php/ha ... -smt-1100t voor een volledig verslag.

Ik hoop, dat je hiermee verder kunt.

Groet en succes!
Laatst gewijzigd door Duck43 op 26 apr 2012 09:47, 3 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Duck43 schreef:Yvonne W

Ik had al eerder een Samsung SMT-1000T gerepareerd door twee elco's te vervangen.
Omdat deze week nu ook mijn Twin-tuner het opeens niet meer deed, heb ik uitgezocht hoe je deze kunt repareren. Je hebt hiervoor maar één nieuwe elco van 2200uF nodig, het liefst 25V.
Zie mijn stappenplan http://www.duckict.nl/jblr/index.php/ha ... -smt-1100t voor een volledig verslag.

Ik hoop, dat je hiermee verder kunt.

Groet en succes!
Doe dit alsjeblieft alleen als je een beetje kennis van elektronica hebt. Je gaat hier nl. zitten rommelen in de voeding die aan 230V hangt....

Gesloten