olaf79 schreef:Ok, het is een lastig onderscheid maar ik zal het proberen uit te leggen.
Algemene voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn voor de tegenpartij. De wet stelt dit in zijn algemeenheid, maar noemt tevens 14 bedingen die ALTIJD onredelijk zijn (bijvoorbeeld via AV verbieden een geschil aan de rechter voor te leggen) en 14 bedingen die meestal onredelijk zijn.
Het feit dat het burgelijk wetboek een aantal bedingen noemt die altijd onredelijk zijn en een aantal die meestal onredelijk zijn, zorgt er niet voor dat de telecommunicatiewet buiten beschouwing moet worden gelaten, toch?
olaf79 schreef:Je zou dus eventueel kunnen stellen dat het beding van Online in zijn AV dat stelt dat zij het zenderaanbod mogen aanpassen onredelijk bezwarend is en dat geeft je het recht het contract te ontbinden omdat dit beding dan nietig is en met het wijzigen van het zenderaanbod houdt online zich niet meer aan het contract...
Er staat nergens dat ik dit als consument accepteren moet? Het ene recht hoeft het andere niet uit te sluiten, toch? Ik heb het recht om te zeggen dat ik jou een rotte vis vind, maar dit betekent niet dat jij het recht niet hebt om hier melding van te maken?
olaf79 schreef:Daarnaast hebben we de telecommunicatiewet (TW).
Deze stelt dat wijzigingen in de voorwaarden of het contract die nadelig zijn voor de consument, deze het recht geven het contract zonder kosten en zonder opzegtermijn te ontbinden. (dit geldt dus alleen voor telecommunicatiediensten). Bovendien moet de aanbieder tenminste 4 weken van te voren de wijziging duidelijk en individueel bekend maken.
Dat dit alleen voor telecommunicatiediensten geldt is onjuist, zie artikel 1.1 telecommunicatiewet.
olaf79 schreef:Dus als je niet op grond van een onredelijk bezwarend beding kunt opzeggen, zou je nog deze regeling in de TW kunnen inroepen. Echter betwijfel ik of het schrappen van 1 specifieke zender aantoonbaar nadelig voor je is.
Je legt de bewijslast bij de consument neer, dat is niet gebruikelijk. Indien een product kapot gegaan, hoeft de consument toch ook niet aan te tonen dat dit niet door onjuist gebruik gekomen is? De ACM stelt dan ook het volgende:
"Het schrappen van zenders uit het zenderpakket zal in beginsel een wijziging opleveren die niet aantoonbaar in het voordeel van de abonnee is, het in artikel 7.2 Tw vervatte recht om de overeenkomst kosteloos te kunnen beëindigen zal in een dergelijk geval dan ook onverminderd van kracht zijn".
Daarnaast: ik heb op internet 7 reacties gevonden van mensen die hun abonnement naar aanleiding hiervan op wouden zeggen. Daarmee ben ik in ieder geval niet de enige die de wijziging als nadeel ervaart.
Ik vind het fijn dat je de moeite hebt genomen om een dergelijk onderbouwd antwoord te geven, bedankt..