JohnTheBassist schreef:JvandeW schreef:
Dat maakt verder niets uit. Een product gemaakt in 2010 maar verkocht en in gebruik genomen in 2013, gaat niet ineens 3 jaar korter werken.
Hoe zie jij voor je dat Samsung bij Spotify probeert af te dwingen dat Spotify zijn app blijft doorontwikkelen voor tv's van 7 jaar oud?
Het betreft hier niet een bepaalde applicatie maar het volledig onbereikbaar maken van een App store om de gewenste applicaties op de televisies te kunnen krijgen. Dat heeft dus ook niets met onveilige apps, zoals jij hebt aangehaald, te maken. Dat ontkracht dan ook niets.
Verder geldt dan hetzelfde voor jou: als jou die mening is toegedaan dat moet je TS vooral helpen in een rechtszaak tegen Samsung. De uitkomst daarvan mag je hier posten. Ik ben benieuwd. Voor 2 tientjes kun je ook een tweedehands Chromecast kopen en daarmee je problemen verhelpen.
Waarom zou dit meteen tot een rechtszaak moeten leiden waar ik dan, omdat ik het deels met de TS eens ben, ook nog eens aan zou moeten meehelpen? Alsof dit soort zaken niet bediscussieerd zouden mogen worden?
Dat zou een makkelijk einde brengen aan al die topics hier.
"Begin maar een rechtszaak en iedereen die hetzelfde vindt, doet daar maar aan mee in plaats van hier te zeuren."
Cro schreef:Ik vraag me dan wel af waarom we op dit punt nog steeds geen jurisprudentie hebben.
Die jurisprudentie zal vast nog wel komen. Tot die tijd moeten we het doen met andere jurisprudentie die wel een richting van een mogelijke uitspraak in een dergelijke zaak geven. Ik kon het volgende vinden:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:3396
Vooral het verweer van Qplaza en vervolgens de conclusie van de rechter zijn interessant.
Qplaza schreef:Als deze is aangesloten op internet, loopt deze soms vast. Of dit probleem veroorzaakt wordt door de internetaansluiting van [eiser] zelf, of dat dit een intern probleem is in de televisie, staat niet vast. Verder kan de televisie wel op normale wijze zenders ontvangen en dvd’s afspelen.
Een beroep op non-conformiteit dient om die reden te worden afgewezen.
Rechter schreef:Qplaza stelt zich verder op het standpunt dat het gebrek niet de algehele ontbinding van
de overeenkomst rechtvaardigt, aangezien de televisie wel gebruikt kan worden om tv op te kijken en om dvd’s op af te spelen.
Artikel 7:22 lid 1 sub a BW bepaalt dat als het afgeleverde niet beantwoordt aan de overeenkomst, de koper bij een consumentenkoop de bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt
In artikel 7:22 lid 2 BW is bepaald dat de in lid 1 bedoelde bevoegdheden pas ontstaan wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 7:21 lid 3 BW.
Artikel 7:21 lid 3 BW verwijst naar lid 1 van hetzelfde artikel, waarin staat:
‘Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.’
Bij e-mailbericht van 25 oktober 2013 heeft [eiser] geëist dat Qplaza de televisie zou omruilen voor een gelijkwaardig type (met behoud van garantie). Hij heeft dus vervanging van de afgeleverde zaak geëist. Qplaza heeft daaraan niet voldaan. Zij heeft slechts onder bijbetaling van een bedrag van € 750,- een andere televisie aangeboden. De kantonrechter is van oordeel dat er geen sprake van is dat de afwijking van het overeengekomene te gering is om vervanging van de afgeleverde zaak te kunnen eisen dan wel om de ontbinding van de overeenkomst te rechtvaardigen.
Al blijft een 1:1 vergelijking met dit topic natuurlijk niet mogelijk. Al geeft het wel een indicatie van wat er mogelijk zou zijn in een uitspraak. Ik neig eerder naar een uitspraak waar ook het niet kunnen benaderen van de App store - en daarmee het benaderen van de gewenste apps - ook gezien wordt als een non-conformiteit en de vervang of herstel geëist kan worden.