alfatrion schreef:
De Europese richtlijn geeft aan de koper recht heeft op kosteloos herstel en/of vervanging indien hij een non-conform product heeft gekocht. Hierbij heeft de koper een bewijslast. De Europese richtlijn heeft daarnaast een vervaltermijn van twee jaar. Dus zelfs als de koper kan bewijzen dat hem drie jaar terug een non-conform product heeft verkocht, dan maakt de vervaltermijn dat de verkoper niet aansprakelijk is. In sommige landen is deze vervaltermijn verhoogt en andere helemaal niet overgenomen. In Engeland is de vervaltermijn zes jaar en in Nederland is deze vervaltermijn helemaal niet overgenomen. Dat betekent dat de verkoper hier altijd aansprakelijk is wanneer het aannemelijk is dat hij een ondeugdelijk product heeft verkocht.
Tot zover heel duidelijk.
Echter kent de Europese Richtlijn ook een bepaling waarin aangegeven is dat de verkopende partij gedurende de 2 jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek.
En die regel heeft Nederland niet overgenomen en is in Nederland niet van toepassing.
Daarnaast kent de Europese Richtlijn ook een bepaling dat mocht er in de koopovereenkomst niets zijn vermeld omtrent de verwachte levensduur, garantieperiode of een bepaling waarin een product probleemloos mee zal gaan, dat dan alleen van de gemiddelde levensduur uit mag worden gegaan.
De Nederlandse wetgeving kent geen bepaling waarin aangegeven wordt hoelang dat een product probleemloos mee moet gaan, hoelang dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek.
De Nederlandse wetgeving kijkt naar wat er in de koopovereenkomst is overeengekomen, naar de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers.
Non-conformiteit wilt niets anders zeggen dan dat het product niet volgens de koopovereenkomst is.
Het probleem is dat diverse mensen dan zeggen dat de consument dan de bewijslast niet rond kan krijgen om kosteloze reparatie of vervanging te eisen.
Wat men dan doet is de term non-conformiteit een andere betekenis te geven, waardoor de consument voor een langere periode kosteloze reparatie of vervanging kan gaan eisen. Dus zoals een andere forumlid hier al eens heeft gezegd: als de non-conformiteit wordt uitgebreid met de verwachting van de consument, is het voor de consument gemakkelijker om kosteloze reparatie of vervanging te eisen.
Trouwens:
Een tv die na 2,5 jaar kapot gaat, wilt niet automatisch zeggen dat die tv non-conform is.
Als de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers niets zeggen hoelang dat die type tv van dat merk een x tijd probleemloos zal functioneren en in de koopovereenkomst staat 2 jaar garantie, dan valt dat niet onder non-conformiteit.
Het probleem dan is dat diverse mensen het daar niet mee eens zijn, omdat men van mening is dat die tv gedurende de gemiddelde levensduur probleemloos mee behoort te gaan.
Men komt op die mening, omdat de consumentenorganisaties dat verkondigen en dat die organisaties ook die gemiddelde levensduur bepaald heeft.
En veel mensen denken: als die organisaties het zeggen zal het wel waar zijn. En vervolgens gaat men daar rechten aan ontlenen.
Kan de verkopende partij in de praktijk gedurende de gemiddelde levensduur of verwachte levensduur (welke door die consumentenorganisaties bepaald is) garant staan dat het product probleemloos zal functioneren en niet kapot zal gaan?
Nee?
Dan zijn we uitgepraat.
De consumentenbond geeft aan dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan.
Kan de verkopende partij in de praktijk de keiharde garantie geven dat die computer binnen 5 jaar niet kapot zal gaan?
Nee.
Dan zijn we ook uitgepraat.