LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] alleen reizen.
alleen reizen.
Graag wil ik het volgende onder de aandacht brengen.
Ik heb een lichamelijk handicap, en kan niet lopen. Ik maak gebruik van een handbewogen rolstoel die je in kan klappen.
Een maand geleden heb ik bij een reisbureau een reis geboekt voor een maand naar Bali. Ik heb hun verteld dat ik niet kan lopen, maar heb hun laten zien dat ik van mijn rolstoel in een gewone stoel kan zitten.
Alles is toen geregeld. Ik zou hulp krijgen van en naar het vliegtuig.
En heeft het reisbureau de reis geboekt.
Alles bleek in orde te zijn,.tot dat ik twee weken geleden een telefonisch bericht kreeg van cathay pacific (de maatschappij met wie ik zou vliegen) die allerlei informatie vroeg over mijn handicap.
Ze vroegen of ik kon staan, en zo nee hoe ik me dan zou verplaatsen als wat zou gebeuren in het vliegtuig, mocht er wat gebeuren.
Ik heb aangegeven dat ik niet kan staan of lopen, maar in noodgevallen kan ik kruipen had ik hun gemeld. Ze zouden hier nog op terug komen.
Toen dacht ik al dat er stront aan de knikker was.
Afgelopen week hebben ze mij terug gebeld met de mededeling dat ik niet mocht vliegen. Hun rede was dat ik mij niet kon verplaatsen als er wat zou gebeuren. En als ik een begeleider mee zou nemen, dan zou ik wel mogen vliegen. Maar ja dat is voor mij geen optie, omdat de reis voor mij dan wel heel erg kostbaar word.
Verder werd mij gemeld dat een gehandicapte niet alleen mag vliegen, en altijd een begeleiding moet hebben. Dit is europees geregeld.
Gehandicapten:
Luchtvaartmaatschappijen kunnen mensen met een handicap alleen weigeren om veiligheidsredenen of als het vliegtuig of de deuren niet groot genoeg zijn. In sommige gevallen kan de luchtvaartmaatschappij eisen dat de gehandicapte persoon wordt begeleid. De luchtvaartmaatschappij moet de persoon binnen 5 dagen na de boeking hiervan op de hoogte brengen
Dus nergens staat er dat een gehandicapte niet alleen mag reizen.
Toen heb ik contact opgenomen met de KLM, en die melde mij dat ik wel allleen mocht vliegen.
Hier een citaat uit de mail:
Zoals eerder vermeld mag u alleen reizen indien u zelf behulpzaam bent aan boord. Graag vernemen wij van u uw boeking gegevens om dit in de reservering te plaatsen.
Ik had nog gevraagd wat ze ermee bedoelde, dit was hun antwoord.
Zelf behulpzaam bedoelen we mee kunt u aanboord zelf eten en drinken geen medische hulp nodig aan boord. (Hier bedoelen ze dus zelfredzaam mee)
Ik heb toen gemeld dat ik dit niet nodig had.
Ik ben toen terug gegaan naar het reisbureau, maar ze zeiden dat ik niet mocht vliegen, en dat ze het zwart op wit wilde hebben. Ik zei "ik heb dit toch zwart op wit hier kijk?" Maar dat was niet goed genoeg. Ze zouden zelf contact opnemen met de KLM.
Afgelopen zaterdag werd ik gebeld, en toen werd er gezegd vanuit het reisbureau dat ze de KLM gebeld hadden. Volgens het reisbureau was het nogal onduidelijk voor de KLM geweest.
Nu zeiden ze het volgende: Ik zou een brief krijgen van de KLM en daar staat in wat ik wel en niet kan. Dit moet ik invullen door mn arts.
Maar mocht ik van mijn arts vliegen is het nog geen garantie dat ik mag vliegen, want zeiden ze "De KLM moet dan beslissen of je mee mag ja of nee"
Dit vind ik echt van de zotte, wat heeft die brief van de arts dan nog voor zin, als de KLM alsnog mag beslissen?
Trouwens ik heb heel veel mensen aangeschreven die in mijn situatie zitten, en die ook gewoon vliegen.
Ik ben van mening als er wat gebeurd in het vliegtuig, dan is het sowieso een zeer kleine kans dat je het overleeft.
Wat kan ik verder hier nog mee doen?
Ik heb een lichamelijk handicap, en kan niet lopen. Ik maak gebruik van een handbewogen rolstoel die je in kan klappen.
Een maand geleden heb ik bij een reisbureau een reis geboekt voor een maand naar Bali. Ik heb hun verteld dat ik niet kan lopen, maar heb hun laten zien dat ik van mijn rolstoel in een gewone stoel kan zitten.
Alles is toen geregeld. Ik zou hulp krijgen van en naar het vliegtuig.
En heeft het reisbureau de reis geboekt.
Alles bleek in orde te zijn,.tot dat ik twee weken geleden een telefonisch bericht kreeg van cathay pacific (de maatschappij met wie ik zou vliegen) die allerlei informatie vroeg over mijn handicap.
Ze vroegen of ik kon staan, en zo nee hoe ik me dan zou verplaatsen als wat zou gebeuren in het vliegtuig, mocht er wat gebeuren.
Ik heb aangegeven dat ik niet kan staan of lopen, maar in noodgevallen kan ik kruipen had ik hun gemeld. Ze zouden hier nog op terug komen.
Toen dacht ik al dat er stront aan de knikker was.
Afgelopen week hebben ze mij terug gebeld met de mededeling dat ik niet mocht vliegen. Hun rede was dat ik mij niet kon verplaatsen als er wat zou gebeuren. En als ik een begeleider mee zou nemen, dan zou ik wel mogen vliegen. Maar ja dat is voor mij geen optie, omdat de reis voor mij dan wel heel erg kostbaar word.
Verder werd mij gemeld dat een gehandicapte niet alleen mag vliegen, en altijd een begeleiding moet hebben. Dit is europees geregeld.
Gehandicapten:
Luchtvaartmaatschappijen kunnen mensen met een handicap alleen weigeren om veiligheidsredenen of als het vliegtuig of de deuren niet groot genoeg zijn. In sommige gevallen kan de luchtvaartmaatschappij eisen dat de gehandicapte persoon wordt begeleid. De luchtvaartmaatschappij moet de persoon binnen 5 dagen na de boeking hiervan op de hoogte brengen
Toen heb ik contact opgenomen met de KLM, en die melde mij dat ik wel allleen mocht vliegen.
Hier een citaat uit de mail:
Zoals eerder vermeld mag u alleen reizen indien u zelf behulpzaam bent aan boord. Graag vernemen wij van u uw boeking gegevens om dit in de reservering te plaatsen.
Ik had nog gevraagd wat ze ermee bedoelde, dit was hun antwoord.
Zelf behulpzaam bedoelen we mee kunt u aanboord zelf eten en drinken geen medische hulp nodig aan boord. (Hier bedoelen ze dus zelfredzaam mee)
Ik heb toen gemeld dat ik dit niet nodig had.
Ik ben toen terug gegaan naar het reisbureau, maar ze zeiden dat ik niet mocht vliegen, en dat ze het zwart op wit wilde hebben. Ik zei "ik heb dit toch zwart op wit hier kijk?" Maar dat was niet goed genoeg. Ze zouden zelf contact opnemen met de KLM.
Afgelopen zaterdag werd ik gebeld, en toen werd er gezegd vanuit het reisbureau dat ze de KLM gebeld hadden. Volgens het reisbureau was het nogal onduidelijk voor de KLM geweest.
Nu zeiden ze het volgende: Ik zou een brief krijgen van de KLM en daar staat in wat ik wel en niet kan. Dit moet ik invullen door mn arts.
Maar mocht ik van mijn arts vliegen is het nog geen garantie dat ik mag vliegen, want zeiden ze "De KLM moet dan beslissen of je mee mag ja of nee"
Dit vind ik echt van de zotte, wat heeft die brief van de arts dan nog voor zin, als de KLM alsnog mag beslissen?
Trouwens ik heb heel veel mensen aangeschreven die in mijn situatie zitten, en die ook gewoon vliegen.
Ik ben van mening als er wat gebeurd in het vliegtuig, dan is het sowieso een zeer kleine kans dat je het overleeft.
Re: alleen reizen.
Misschien een rare vraag maar de vlucht naar Bali duurt wel een "paar uurtjes". Qua zelfredzaamheid zal eten/drinken wel lukken maar hoe doe je dat met toiletbezoek ?
Ik kan me voorstellen dat KLM op basis van de verklaring van jouw arts bekijkt of het mogelijk is of niet. De arts kan alleen maar jouw situatie beschrijven; hij kan niet bepalen of je kan vliegen of niet.
Daar zou ik mn eigen maatregelen voor nemen, en heb dit ook doorgegeven aan de KLM. Hier hadden ze geen bezwaar tegen.bprosman schreef:Misschien een rare vraag maar de vlucht naar Bali duurt wel een "paar uurtjes". Qua zelfredzaamheid zal eten/drinken wel lukken maar hoe doe je dat met toiletbezoek ?
Dat snap ik, maar als de arts duidelijk aangeeft dat ik gewoon alleen kan vliegen, vind ik het raar dat de KLM dan nog kan zeggen dat ik niet alleen mag vliegen.GJvdZ schreef:Ik kan me voorstellen dat KLM op basis van de verklaring van jouw arts bekijkt of het mogelijk is of niet. De arts kan alleen maar jouw situatie beschrijven; hij kan niet bepalen of je kan vliegen of niet.
loggertje schreef:Dat snap ik, maar als de arts duidelijk aangeeft dat ik gewoon alleen kan vliegen, vind ik het raar dat de KLM dan nog kan zeggen dat ik niet alleen mag vliegen.GJvdZ schreef:Ik kan me voorstellen dat KLM op basis van de verklaring van jouw arts bekijkt of het mogelijk is of niet. De arts kan alleen maar jouw situatie beschrijven; hij kan niet bepalen of je kan vliegen of niet.
Wie draait op voor de kosten van mogelijke vertragingen en calimiteiten?
Een ding begrijp ik niet helemaal. Eerst schrijft u dat u met Cathay Pacific zou vliegen en later komt een heel verhaal over de KLM.
Er bestaat ook nog zoiets als "fit to fly" en een luchtvaartmaatschappij kan haar eigen regels opstellen wie ze wel en niet toelaten aan boord.
Klopt dat staat er niet, er staat wel dat een luchtvaartmaatschappij kan (en dus mag) eisen dat de gehandicapte persoon begeleid wordt. Dan wordt het door de luchtvaartmaatschappij individueel bekeken en kunnen zij bepalen of u wel of niet mag vliegen.loggertje schreef:Gehandicapten:
Er bestaat ook nog zoiets als "fit to fly" en een luchtvaartmaatschappij kan haar eigen regels opstellen wie ze wel en niet toelaten aan boord.
Ik denk dat je een gedeelte niet hebt gelezen. Ik heb nadat ik geweigerd werd door Cathay Pacific contact opgenomen met de KLM of ik wel met hun mocht vliegen, en dit mocht.Emmy75 schreef:Een ding begrijp ik niet helemaal. Eerst schrijft u dat u met Cathay Pacific zou vliegen en later komt een heel verhaal over de KLM.
De arts kan je wel vertellen of je mag vliegen ja of nee maar het ligt aan de vliegmaatschappij of ze je alleen ook accepteren dus zonder begeleider.
Een arts kan geen wetten voorschrijven aan een vliegmaatschappij hoe hun moeten omgaan met wel of niet alleen vliegen.
Een arts kan geen wetten voorschrijven aan een vliegmaatschappij hoe hun moeten omgaan met wel of niet alleen vliegen.
Had de openingspost helemaal gelezen en net nog eens terug gelezen. Volgens mij stond er alleen in dat u niet met Cathay mocht vliegen volgens Cathay. Het werd me niet helemaal duidelijk dat het daarmee ook direct einde verhaal was wat betreft Cathay. Maar goed dan is het in ieder geval opgehelderd wat mij betreft, bedankt.loggertje schreef:Ik denk dat je een gedeelte niet hebt gelezen. Ik heb nadat ik geweigerd werd door Cathay Pacific contact opgenomen met de KLM of ik wel met hun mocht vliegen, en dit mocht.Emmy75 schreef:Een ding begrijp ik niet helemaal. Eerst schrijft u dat u met Cathay Pacific zou vliegen en later komt een heel verhaal over de KLM.
Ik hoop dat u eruit kunt komen en de voorgenomen reis kunt gaan maken. Ik vrees echter wel dat u afhankelijk bent van het antwoord van de luchtvaartmaatschappij of net zo lang zoeken totdat u een luchtvaartmij vindt waarmee u kunt vliegen.
Ik vrees wel dat choco gelijk heeft, niemand kan een luchtvaartmij verplichten een passagier te vervoeren.
Het is zelfs zo, dat de gezagvoerder iemand kan weigeren met een geldig ticket, bijvoorbeeld als hij/zij vindt, dat de persoon een gevaar kan zijn voor de (veiligheid van de) overige passagiers. En dan helpt een briefje van de dokter ook niet helaas.Ik vrees wel dat choco gelijk heeft, niemand kan een luchtvaartmij verplichten een passagier te vervoeren.
Dat klopt, maar mocht ik toch niet alleen vliegen, zijn er ook andere mogenlijkheden.Dirkie schreef:Het is zelfs zo, dat de gezagvoerder iemand kan weigeren met een geldig ticket, bijvoorbeeld als hij/zij vindt, dat de persoon een gevaar kan zijn voor de (veiligheid van de) overige passagiers. En dan helpt een briefje van de dokter ook niet helaas.Ik vrees wel dat choco gelijk heeft, niemand kan een luchtvaartmij verplichten een passagier te vervoeren.
Helaas heb je vrij weinig keuze.loggertje schreef:Dat klopt, maar mocht ik toch niet alleen vliegen, zijn er ook andere mogenlijkheden.Dirkie schreef:Het is zelfs zo, dat de gezagvoerder iemand kan weigeren met een geldig ticket, bijvoorbeeld als hij/zij vindt, dat de persoon een gevaar kan zijn voor de (veiligheid van de) overige passagiers. En dan helpt een briefje van de dokter ook niet helaas.Ik vrees wel dat choco gelijk heeft, niemand kan een luchtvaartmij verplichten een passagier te vervoeren.
Alle Aziatische maatschappijen zijn heel strikt in het vervoeren van mensen met een handicap of medische beperking.
Alle maatschappijen eisen een medische verklaring van uw behandelend arts, die zij vervolgens zelf ook laten beoordelen door een " bedrijfsarts.
Wat Dirkie ook al aangaf, zelfs aan de gate of in het toestel kan de airline of de flight captain uw nog weigeren.
In dit geval zit er niks anders op dan per airline na te gaan of uw mag vliegen, alle medische gegevens doorgeven en afwachten of dat word goedgekeurd.
Mocht dat niet lukken, dan kunt u blijkbaar enkel vliegen met begeleiding.
Laat ik het duidelijk maken dat dit niet om discriminatie gaat, maar puur om de veiligheid van u en alle personen aan boord!
Dit zijn internationaal vastgestelde regels waar elke maatschappij zich aan moet houden. De een hanteerd enkel strengere regels dan de ander.
loggertje schreef: Dit vind ik echt van de zotte, wat heeft die brief van de arts dan nog voor zin, als de KLM alsnog mag beslissen?
De KLM is degene die de eindbeslissing heeft en daar kun je verder weinig
tot niets tegen doen lijkt me.
Het enigste wat u kan doen is een begeleider mee nemen.
-
Ik heb een kennis die in een rolstoel zit, en regelmatig reist, ik zal haar eens vragen hoe zij dat doet!!
Verder vroeg ik me nog wat af;
Verder vroeg ik me nog wat af;
volgens mij heeft het bij jou twee weken geduurd? Niet dat je om deze reden alsnog zou mogen vliegen, maar ik zou ze er gewoon even op wijzen .Gehandicapten:
Wat bedoel je hiermee?NathalieDP schreef:
volgens mij heeft het bij jou twee weken geduurd? Niet dat je om deze reden alsnog zou mogen vliegen, maar ik zou ze er gewoon even op wijzen .
In uw openingspost schrijft u dat u 1 maand geleden geboekt heeft en 2 weken geleden te horen kreeg dat u niet met Cathay mag vliegen ( dus 2 weken na het boeken ).loggertje schreef:Wat bedoel je hiermee?NathalieDP schreef:
volgens mij heeft het bij jou twee weken geduurd? Niet dat je om deze reden alsnog zou mogen vliegen, maar ik zou ze er gewoon even op wijzen .
In het stukje geciteerde tekst (het is me even niet bekend waarvan dit geciteerd is) staat dat men de reiziger binnen 5 dagen informeert als deze niet mag vliegen. Dat is niet gebeurd dus en ik denk dat Nathalie dat bedoeld. Ook weet ik. Iet of deze Europese regel van toepassing is op Cathay.
Wat ze verder aangaf is dat klagen hierover niet ervoor zal zorgen dat u wel mag vliegen, maar u het zou kunnen aangeven bij het reisbureau.
Ok duidelijkEmmy75 schreef:In uw openingspost schrijft u dat u 1 maand geleden geboekt heeft en 2 weken geleden te horen kreeg dat u niet met Cathay mag vliegen ( dus 2 weken na het boeken ).loggertje schreef:Wat bedoel je hiermee?NathalieDP schreef:
In het stukje geciteerde tekst (het is me even niet bekend waarvan dit geciteerd is) staat dat men de reiziger binnen 5 dagen informeert als deze niet mag vliegen. Dat is niet gebeurd dus en ik denk dat Nathalie dat bedoeld. Ook weet ik. Iet of deze Europese regel van toepassing is op Cathay.
Wat ze verder aangaf is dat klagen hierover niet ervoor zal zorgen dat u wel mag vliegen, maar u het zou kunnen aangeven bij het reisbureau.
Dat klopt klagen zal echt niet helpen dat ik wel mag vliegen, maar vind het wel raar dat eerst de KLM meld dat ik wel mag vliegen, en als ze het reisbureau bellen ze nu gaan twijfelen.
Ik heb vanmiddag de volgende mail gekregen van het reisbureau:
Wij hebben vandaag het volgende bericht ontvangen m.b.t. de “zwart-op-wit” verklaring van Cathay Pacific:
“Als betrokken cliënt een schriftelijke verklaring wil ontvangen zal hij zich schriftelijk moeten wenden tot klantenservice in Enschede.”
Dit betekent dat u op papier dient te zetten dat u een schriftelijke verklaring wenst van Cathay Pasific.
Dit vind ik de omgekeerde wereld, maar goed dat zal wel aan mij liggen.
Het reisbureau zou zich naar mijn mening best mogen inspannen voor het verkrijgen van die verklaring. U boekt immers bij een reisbureau om te ontzorgen en dat zij juist bepaalde dingen afhandelen ( dit is nog steeds niet hetzelfde als dat zij moeten regelen dat u mag vliegen met Cathay bv ).
-
Dit bedoelde ik idd . Bedankt voor de opheldering!Emmy75 schreef:In uw openingspost schrijft u dat u 1 maand geleden geboekt heeft en 2 weken geleden te horen kreeg dat u niet met Cathay mag vliegen ( dus 2 weken na het boeken ).loggertje schreef:Wat bedoel je hiermee?NathalieDP schreef:
Verder ben ik het ook nog met Emmy eens dat het reisbureau deze ophelderingsbrief mag opstellen!