LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] alleen reizen.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
loggertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2012 05:05

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door loggertje »

Duidelijk:) Ik denk als ik het reisbureau vraag of hun ervoor willen zorgen dat ik een schriftelijke bevestiging verwacht van Cathay Pacific, dan denk ik dat ze moeilijk gaan doen (ook al heb ik er recht op) Dus wacht ik eerst op de bevestiging van de KLM dat ik niet alleen mag reizen. Mocht het reisbureau alsnog moeilijk gaan doen, dan kan ik verdere stappen ondernemen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door Har06 »

loggertje schreef:Duidelijk:) Ik denk als ik het reisbureau vraag of hun ervoor willen zorgen dat ik een schriftelijke bevestiging verwacht van Cathay Pacific, dan denk ik dat ze moeilijk gaan doen (ook al heb ik er recht op) Dus wacht ik eerst op de bevestiging van de KLM dat ik niet alleen mag reizen. Mocht het reisbureau alsnog moeilijk gaan doen, dan kan ik verdere stappen ondernemen.

Succes mission impossible :!:

loggertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2012 05:05

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door loggertje »

Hier alweer een update van mijn vakantie.
Ik zag het nier rooskleurig in dat ik niet alleen mocht reizen, maar er is onverwacht iets gebeurd.
Dit las ik op de site van Nu.nl

Vliegen voor gehandicapten 'rechtvaardiger'

AMSTERDAM - Vliegen voor gehandicapte reizigers wordt 'rechtvaardiger'. Deze passagiers mogen niet langer worden gediscrimineerdzo is bepaald in een nieuwe Europese richtlijn

De richtlijn wordt donderdagmiddag gepubliceerd.

Volgens de Europese Commissie is het reizen voor veel gehandicapten nog steeds onrechtvaardig, omdat ze te maken krijgen met weigeringen en andere onredelijke eisen als ze per vliegtuig willen reizen, ‘op basis van onduidelijke veiligheidsgronden’.



Daarom is bestaande Europese wetgeving (pdf) aangepast, om de rechten van deze passagiers te verduidelijken. Deze passagiers zijn bovendien nu onvoldoende op de hoogte van hun rechten, aldus de Commissie.


Eisen

Luchtvaartmaatschappijen mogen van gehandicapte passagiers geen medische certificaten meer eisen als ze een 'stabiele' aandoening hebben, zoals blinden of mensen in een rolstoel. Ook hoeven gehandicapte reizigers niet zelf te zorgen voor een begeleider als ze zelfredzaam zijn.

Daarnaast mogen gehandicapte reizigers vanaf nu twee hulpmiddelen gratis meenemen in het vliegtuig.

Gehandicapte passagiers moeten echter wel minstens 48 uur van te voren aan de luchtvaartmaatschappij laten weten dat ze meereizen en met welke middelen, zoals zuurstof of een elektrische rolstoel.



Dat betekend dus dat ik alleen mag reizen zonder begeleiding.

Ik heb het reisbureau ook geinformeerd, en die zijn nu op de hoogte.

Dat word dus opnieuw boeken....

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

loggertje schreef:Dat betekend dus dat ik alleen mag reizen zonder begeleiding....
Niet te snel...
Het is nog maar een richtlijn die nog uit moet gaan komen. Voordat luchtvaartmaatschappijen daar daadwerkelijk op zijn ingericht en zich ook aan houden duurt wel even.

Europa heeft ook regels opgesteld voor rechten op vergoedingen bij vertraging. In de praktijk blijken maar weinig mensen dit ook te krijgen en vaak pas na een lang gevecht.

loggertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2012 05:05

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door loggertje »

Klopt, maar heb de volgende mededeling gekregen van het reisbureau.

We hebben het bericht ontvangen van KLM dat u mee mag als u geheel zelfredzaam bent. Dit houdt in dat u zichzelf moet kunnen verplaatsen van rolstoel naar vliegtuigstoel en daarnaast zelfstandig naar de wc kunt gaan.
Onderstaande bericht heb ik voorgelegd bij KLM, op dit moment zijn ze hier nog niet van op de hoogte maar ook hierin wordt aangegeven dat de eis is dat u zelfredzaam moet zijn.
U geeft aan dat u zelfredzaam bent, kunt u dit overleggen met een ondertekende brief van de huisarts? Dan kunnen we deze overleggen met KLM.

Mocht dit niet zo zijn dan kunt u met begeleiding met KLM reizen.

Bij vragen horen wij het graag.

Met vriendelijke groet,

flyingwheels
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:49

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door flyingwheels »

Loggertje; tip nummer 1 in vliegen met een beperking is om alles zo direct mogelijk te regelen. Zo min mogelijk schijven ertussen, elke schijf is er 1 die problemen op kan leveren. In dit soort situaties dus reisbureaus afschaffen. Zorgen voor meer problemen dan oplossingen. Stap nr 2; op de hoogte zijn van wetgeving. In dit geval o.a. Europesche wetgeving waar álle airlines aan moeten voldoen die aankomen, vertrekken of overstappen via een airport binnen EU-gebied. Veel airlines zijn hier niet van op de hoogte, anderen doen bij voorkeur alsof ze er nooit van gehoord hebben.

KLM is een airline die niet vooraan staat als het gaat om kennis, kunde noch service op het gebied van vliegen met een mobiliteitsbeperking. Een beperkter systeem dus waarbij je vaak vooral constant medewerkers moet wijzen op wetgeving, wat wél mogelijk is en hoe men e.e.a. moet uitvoeren (tot en met het weten van de codes waarmee men type beperkingen in het systeem verwerken).

OK, dan de feiten op een rij. "Vergeet" dat hele bericht wat je gequote hebt. Leuk en aardig, maar er zijn veel grotere wapenfeiten waar je nú wat aan hebt. Om precies te zijn EU verordening EG 1107/2006. Om je een idee te geven; die is al in 2006 opgesteld en gefaseerd ingevoerd sinds resp. 2007 en 2008. Daar moet alles en iedereen aan voldoen zoals al genoemd. Een van de belangrijke bepalingen hierin is dat een airline NIMMER mag weigeren op het feit dat je een mobiliteitsbeperking hebt. Er mag alleen geweigerd worden wanneer iemand een te verwachten onacceptabel gevaar is voor zichzelf of anderen aan boord. Het gebruik maken van een rolstoel voldoet daar niet aan. Een airline mag zo'n weigering niet zo maar uit de lucht plukken. Als men vermoed dat je wellicht niet fit to fly bent, dient een airline van te voren een keuring aan te vragen middels onafhankelijke medische instelling. Eigen arts is niet onafhankelijk en daarmee twijfelachtig in echte discussies. Enkel en alleen als middels uitgeschreven procedure je niet fit to fly wordt bevonden mag men weigeren op medische gronden.

Alleen reizen met een mobiliteits beperking; zelfde laken en pak met maar 1 extra puntje; indien je tijdens de vlucht medische hulp en/of verzorging nodig hebt, dan zul je daarvoor iemand moeten meenemen. Daar mag personeel niet in voorzien. Denk bijv. aan het helpen eten, verzorgen van medicatie, helpen op de wc etc. Wat mag je wel van een airline verwachten? Hulp met handbagage, hulp met openen van zaken zoals etensbakjes, drinkblikjes etc maar ook bijv. het duwen van een onboard aislechair (speciale rolstoel die door gangpad van rolstoel past) van en naar de wc. Transfers zul je bij toiletgang ZELF moeten regelen, mag men niet in helpen. Alles wat voorbij rolstoel duwen gaat, mag je geen hulp in verlangen. Zo'n aislechair is bij zo ongeveer elke europesche en aziatische airline inmiddels wel aan boord op dit soort lange vluchten. Bij twijfel kun je het altijd kortsluiten. Let overigens wel op dat in verreweg de meeste toestellen de aisle chair NIET in de wc zal passen met deur dicht. Je zult dan sowieso een draai van 360 graden moeten maken. Zelfstandig dus, bij alleen reizen! Personeel kan daarna de stoel uit de deur halen, deur dicht en doe wat je doen moet. Als je klaar bent; deur openen (als je goede rompstabiliteit hebt, kan dat al zittend op het toilet). Is dat te zwaar, dan kan er een noodoplossing gezocht worden waarbij het gangpad rondom wc-deur afgeschermd wordt met gordijnen en deur dus open blijft. Inderdaad.......

Met wie heb je tot op heden gecommuniceerd bij KLM? Algemene wegen of via de special needs desk? Niet dat die laatsten nu uitblinken in wat ze doen, maar dat zijn degenen die zich hiermee bezig houden. Algemene medewerkers hebben helemaal geen kaas hiervan gegeten.

Mijn ervaring? Zoals gezegd zo min mogelijk schakels ertussen en weten waar je over praat. Lees je dus in in genoemde verordening. Je kunt die vinden op; http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/s ... u_doc=1107 in het Nederlands, maar tevens in alle andere talen die binnen de EU gebezigd wordt. Negen van de tien keer gebeuren er "wonderen" als je menige europesche airline op het bestaan hiervan weet. Nou ja, vaak eerst ontkenning. Als ik dan netjes herhaal dat het toch echt bestaat, twijfel, stilte, in de wacht, vaak een afbreken met "moeten we uitzoeken, we bellen u terug". Dat gebeurt ook netjes en zie daar; in ene kan alles wel volgens de normale procedures, wetgeving en regels. Afhankelijk van de bestemming; verdiep je ook in wetgeving die daar van kracht kan zijn. Zo heeft bijv. de USA de ACAA (Air Carrier Access Act). Dit is veel verder gaand dan de EU verordening en heeft betrekking op alle vluchten van en naar de USA. Oftewel; overtreft dan de EU verordening. Kennis is macht in deze, zeker in een stukje wereldbol waar deze industrie ronduit achterloopt.

Qua inchecken; wees ruim op tijd op Schiphol. Je zou zeggen dat het moet wennen :wink: maar het is toch elke keer weer hoog stress bij het KLM grondpersoneel zodra ze mij aan zien komen. Nog even hopend dat ik niet vlieg om dan helemaal een wit gezicht te trekken als ze merken dat ik vlieg met een handbewogen rolstoel, elektrische rolstoel en enorme hoeveelheid medische bagage waarbij bijzondere afhandeling voor nodig is. De rolstoel is ze al moeilijk vaak. :lol: Tijd, geduld en weten hoe e.e.a. werkt en geregeld is doet een hoop. Net zoals altijd een kopij van alle betrokken regelgeving in mijn handbagage hebben en kopij van eventuele communicatie van te voren. Ik vlieg zelf overigens doelbewust geen KLM omdat zij imho een te slecht produkt bieden voor vliegen met een mobiliteitsbeperking, maar KLM handelt de check in af voor bepaalde airlines die ik vlieg. Mocht je met een elro vliegen; overleg met de importeur hoe vliegklaar te maken, aangezien schade makkelijk gedaan is. Schiphol is daarbij helaas een airport waarbij er meer pijnpunten zijn dan menig andere is bij mij gebleken. Elro's gaan via "afwijkende bagage", waar je als het tegen zit soms een half uur wacht alvorens er iemand is om de stoel in ontvangst te nemen. Dit gebeurd direct na het gewone inchecken en kan dus extra tijd vergen om rekening mee te houden. Preboard, zeker op Schiphol, als je met eigen handbewogen stoel naar de gate wilt. Die tijd is ook wel nodig om te zorgen dat de stoel naar beneden en aan boord komt.

Assistentie op Schiphol kun je overigens tegenwoordig ook rechtstreeks regelen op Schiphol.nl . Erg handig, ben je niet afhankelijk van een airline die het wel of niet doorgeeft. Ook weer i.v.m. die regelgeving kan dat tegenwoordig eventueel zelfs al vanaf de parkeergarage i.p.v. tot een paar jaar geleden toen het pas na inchecken kon. Mocht je niet zelfstandig een transfer kunnen maken; assistentie mag je bij boarden en na aankomst wel helpen bij transfer van rolstoel naar aisle chair en van aisle chair naar stoel in het vliegtuig. Op Schiphol zijn het goed opgeleide medewerkers die erg open staan voor wat voor jou het beste werkt. Communiceer wel goed op tijd of een aisle chair nodig is of niet, het kan soms lang duren als ze last minute een aisle chair moeten zoeken op Schiphol. Tijdens het boarden kun je namelijk op zijn best met de eigen stoel tot in de galley, het eerste stukje toestel waar je binnen komt. Met de meest optimale configuratie in combinatie met boarden via de juiste deur t.o.v. jouw zitplaats zou je dan "alleen" 360 graden moeten draaien om vanuit rolstoel naar zitplaats te komen. In veel gevallen zul je een afstand(je) moeten afleggen, waarvoor een aislechair is.

Vliegen met een mobiliteitsbeperking is helemaal geen hogere wiskunde. Voor airlines vaak even lastig te vatten, maar flight crews zelf draaien er hun hand niet voor om. :wink: Zolang als jij je zelfstandig kunt redden excl. die rolstoel naar wc en assistentie op airport/tijdens boarden, is het uiteindelijk een lachertje. OK, het vergt meer regelwerk maar dat is het leven. Europa, Azië, Australië, Amerika; allemaal (meermaals) gedaan met rolstoelen en de nodige andere medische zaken zoals koffers sondevoeding en wat al niet meer. Uitzonderingen daar gelaten reis ik alleen. Het kan en is zelfs ronduit goed en relaxt te doen alhoewel dat laatste helaas nog wel te afhankelijk is van welke airline. Nu moet ik er wel bij zeggen; het daadwerkelijke weigeren op onzin als "geen zin in een rolstoelpassagier, want lastiger" gebeurt eigenlijk gewoonweg niet meer bij KLM. Zó snugger zijn ze wel sinds de EU-regelgeving. :wink: Het is hooguit touwtrekken en met een kluitje het riet ingestuurd worden als je niet precies weet hoe en wat, zoals jij nu ervaart. En een stroevere ervaring op de grond en in wat mindere mate in de lucht. Beleefdheid, duidelijkheid, realisme en wat humor doen overigens wonderen om in elk geval de basis te bereiken. Weigeringen zijn meer de praktijken van airlines zoals Easyjet, RyanAir etc. De grootste weigeraars destijds al, een van de grotere redenen waarom we nu wetgeving hebben.

Mocht je behoefte hebben aan veel meer informatie, ervaringen, tips en tricks dan kun je vinden op het forum van flyertalk onder de kop "disabilities". Dit is een globaal forum, met dus ervaringen vanuit elke hoek van de wereld.

loggertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2012 05:05

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door loggertje »

Dankje voor deze heldere uitleg
Je schreef dat ik een reisbureau moet vergeten, maar als ik zonder hun een hotel wil boeken ben ik 2 keer zo duur uit. Dit heb ik al ondervonden.
Ook weet ik dat ze me niet mogen helpen met toiletgang, maar daar had ik al wat op gevonden.

Met wie heb je tot op heden gecommuniceerd bij KLM? met KLM cares.

Ook heb ik inmiddels bericht gekregen van de KLM.

Geachte heer,


Onze excuses voor de ontstane verwarring,


De medische dienst heeft uw medische formulieren wel correct ontvangen.


Hierbij de uitkomst:

Onze medische dienst heeft besloten op basis van de medische formulieren, dat u enkel met een medisch escort of een begeleider die u kan assisteren gedurende de vlucht.

Wij willen u een voorbeeld geven waarbij het cabine personeel niet kan en mag assisteren:

c) De toiletbezoeken

De vluchtduur is 16 uur naar Bali en aangezien binnen 16 uur u naar het toilet moet gaan en u zichzelf hiermee niet kunt redden aan boord was het advies dat u wel met ons kunt reizen, maar enkel met begeleiding.


Met vriendelijke groeten

KLM Cares

Toen heb ik de volgende mail gestuurd:

Bedankt voor deze uiteenzetting.

U zult begrijpen dat ik geen gebruik kan maken van het toilet omdat deze te smal is.
Daarom heb ik het volgende voorstel:

ik neem een doosje met 5 plaszakken mee, en zal dit gebruiken
De plaszak is zo gefrabriseerd dat er urine in gaat en 10 seconde later het hard word.
Daarna kan deze plazzak weg gegooid worden.
Ik denk als ik uitleg aan mijn medepassagier dat ik een plaszak gebruik , dat de passagier dan eventjes van zijn stoel gaat zodat ik gebruik kan maken van mijn voorziening.
Wat vind u van dit voorstel, wilt u dit met de medische dienst overleggen?
Mijn mening is als een passagier ziek word en moet overgeven hij meer last veroorzaakt, dan dat ik een paar seconde gebruik maak van een plaszak.

Hoogachtend

toen kreeg ik het volgende antwoord:

Geachte heer


Wij danken u voor uw e-mail.


De medische dienst heeft een unaniem besluit gevormd, waar helaas niet van af valt te wijken.


Daarop kunnen wij u op dit moment niet verder goedkeuring geven, als u gaat reizen zonder een medisch escort.


Met vriendelijke groeten

KLM Cares

Ook wat de europeesche wetgeving heb ik dit gevonden
Dit is vrij nieuw http://www.nu.nl/politiek/2833828/vlieg ... diger.html

Maar goed ik ben niet voor een gat te vangen, nu ga ik het via Singapore Airlines proberen. Ik heb al gegoogled en dit stond op hun site:

Mobility aids
We offer a range of services for passengers who require special assistance. Read on for the services offered and contact us if you need assistance with any of the services outlined here. We recommend that you make your travel plans early to enable us to serve you better.

Wheelchair, mobility aids and assistive devices

If you require the use of wheelchairs (both manual and electric) or mobility aids (canes, crutches, walkers, mobility scooters etc.), please make your travel plans as early as possible.

Please note that the carriage of assistive devices does not count towards your free baggage allowance.

Our aircraft are also designed to accommodate your basic needs. They are all equipped with an onboard wheelchair that can be used to shuttle between the seat and the lavatory and have wheelchair-friendly lavatories. Our seats also have movable armrests to facilitate the transfer between the onboard wheelchair and the seat.

Please note that we will not be able to offer you seats at the emergency exit row and seats on the upper deck of the Boeing 747-400 aircraft.

vrij vertaald staat er volgens mj dit:

Onze vliegtuigen zijn ook ontworpen om je basisbehoeften tegemoet te komen. Ze zijn allemaal uitgerust met een onboard rolstoel die kan worden gebruikt om pendeldienst tussen de zitting en het toilet en hebben rolstoelvriendelijke toiletten. Onze stoelen hebben ook beweegbare armleuningen om de overdracht tussen de onboard rolstoel en de stoel te vergemakkelijken.

Met andere woorden deze toilet is ruim genoeg om er gebruik van te maken.
Dus nu ga ik informeren bij het reisbureau of heb je andere voorstellen?
OOk zal ik eens kijken bij flyertalk

flyingwheels
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:49

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door flyingwheels »

Voor wat betreft de rolstoel zelf;

- verwijder alle mogelijke verwijderbare onderdelen, zeker de kwetsbare en neem die als handbagage mee. Dit telt niet mee voor wat betreft je max. handbagage. Waarom doen? Om kans op schade te beperken en als er schade optreedt zo veel mogelijk de schade te beperken.
- zorg dat de stoel herkenbaar is qua eigenaar, bestemming etc. Ook als het bagagelabel onleesbaar raakt of afgescheurd.
- neem een setje sleutels mee. Tijdens het vliegen rammelen boutjes en schroefjes makkelijk los, zelfs als je ze op Schiphol nog hebt nagelopen. Een simpele sleutel kan dan bij aankomst een hoop plezier opleveren. Omdat het een benodigde is voor de rolstoel mag je een rolstoelsleutelsetje meenemen in de handbagage, dit is een uitzondering op de normale veiligheidsmaatregelen waarbij sommige tools niet mogen in handbagage
- des te duidelijker "uniek"des te makkelijker communiceren met vreemde medewerkers over wat jou stoel is. "Die zwarte quickie" kan makkelijk maal 3 op de jetway gevonden worden soms, terwijl een stoel met bijv. slangenbekleding er veel meer uitspringt (scheelt ook onbedoeld "lenen" van andere mensen die niet opletten)
- maak een babbeltje met de flight attendant bij boarden. Gewoon even normaal menselijk omgaan, oprecht enzo. Gewoon normaal, maar steeds uitzonderlijker lijkt het wel. Afijn, investeer in ze en zij investeren in jou. Vraag of er gecheckt kan worden dat stoel geladen is alvorens van de gate vertrokken wordt. Ongeveer een half uur tot uur voor landen; vraag of ze bij contact met de grond (is er altijd voor landen) nogmaals willen bevestigen dat je assistentie nodig hebt (indien dat het geval is) en dat de stoel naar de gate moet komen. Hiermee voorkom je eventuele miscommunicatie op beide fronten. Bovendien is het op sommige airports norm om eigen stoelen standaard naar de bagageband te sturen, waarna je dus met een airport rolstoel naar de band moet voor je stoel. Omslachtiger voor alle betrokkenen, maar gewoonten enzo. Op menige airport is het dan alsnog bij een handbewogen rolstoel gewoon naar de gate te krijgen.
- wees menselijk. Het scheelt echt alles. Normale omgang, begrip voor elkaar, dat men dit ook niet duizenden keren per dag doet en dus wat meer tijd kan vergen doet wonderen. Naast stroeve bedrijfsstructuren zijn er ook vele parels op de werkvloer die je vlucht veel prettiger kunnen maken. Die net wat actiever achter je rolstoel aanjagen na landing bijv. om je snel verder te krijgen. Begrip gaat sowieso ver. Dingen kunnen wel eens fout gaan, een beetje billijkheid komt dan ver. Op strepen moeten we soms staan, maar op een nette manier kom je daar verder mee is mijn ervaring.

- heb je al met de gemeente overlegd hoe en wat als de stoel onverhoopt total loss raakt tijdens de vakantie of tijdens vlucht cq op de airport? Airlines hebben maar een zeer beperkte aansprakelijkheid, die totaal niet de waarde van een nieuwe rolstoel zal dekken. Diverse gemeenten hebben de stelregel dat je zélf dit risico dient te verzekeren. Veel mensen denken hier niet bij na of denken dat het onder de reisverzekering valt. Vaak is dit duidelijk uitgesloten (bruileen en lease!!) en/of is er hoogstens een dekking tot dagwaarde met ook nog eens een laag max. dekking voor "medische hulpmiddelen" die veel lager is dan de totale bagagedekking. Een dekking waar je dus bij lange na geen nieuwe stoel neer kan zetten bij een onverhoopte total loss. De ene gemeente is coulanter dan de ander, dus hier duidelijk van te voren over praten en e.e.a. op papier krijgen is geen overbodige luxe. Zo wil de ene gemeente wel een nieuwe stoel vergoeden als de stoel total loss raakt maar eigenlijk al qua levensduur afgeschreven was, waar de andere de poot stijf houdt en blijft bij "eigen schuld, eigen rekening". Er is welgeteld 1 mogelijkheid om toch goed te verzekeren tegen nieuwwaarde (max. eigen bijdrage van €500,- , die ruim binnen het door de airline te dekken bedrag valt), genaamd een transportverzekering. Die kun je afsluiten bij een beperkt aantal assurantiekantoren die via beursverzekeraars risico's onder kunnen brengen. Voor een "gemiddelde" handbewogen rolstoel is het alleen de vraag of iemand het de premie waard vind. Premies beginnen namelijk bij €200,- per reis. Sommigen struikelen hierover. Zelf verzeker ik elke trip mijn handwogen stoel, elro, 2 voedingspompen en nog een aantal medische apparatuur met een totaalwaarde van rond de €35.000,- en kom nog altijd niet boven die premie van €200,- uit. Een no brainer natuurlijk in mijn geval. Overigens kan de verstrekkende instantie je de nieuwwaarde verstrekken (wordt immers niet standaard in beschikkingen vermeldt).

- heb alvast een klein back up plannetje. Wat als je schade hebt, waar kun je lokaal bijv. terecht? Heb de contactgegevens bij je. Weet hoe je de airline moet bereiken -die bij schade veroorzaakt door airline de opdracht tot reparatie uit moeten schrijven en uitgeven aan uitvoerend bedrijf-. Heb je een stoel met banden die nog lek kunnen? Neem een extra setje en een bandenwisselsetje mee, liever ermee verlegen dan erom. Roho of ander luchtkussen? Plaksetje kan je reis redden bij lekkage. Maar heb ook de gegevens bij je van eigen lokale dealers etc. wanneer je er goede ervaringen mee hebt. Niet elk onderdeel is overal ter wereld (makkelijk) te krijgen. Dan kan invliegen vanuit NL sneller zijn. Mijn ervaring is dat in overleg elke beetje normale airline daar aan mee werkt zodra noodzaak tot snelheid en beperkingen lokaal blijken en dan ook zullen regelen dat op eigen vlucht mee komt (tip; indien mogelijk iemand thuis het laten regelen en naar Schiphol doen gaan is sneller dan het aan airline over laten). En ruim voor vertrek even een RPK, rolstoel periodieke keuring. :lol: Zo weet je zeker dat stoel in goede staat is -en niet net tijdens de reis problemen krijgt die je had kunnen vermijden- en is er meteen een rapport van de staat van de stoel mocht er later schade ontstaan en de airline daar moeilijk over doen. Er is heel soms een enkele ***** tussen waarbij zo'n bewijs handig is. Om dezelfde reden maak ik zelf altijd foto's (met datumnotering en boardingpass in beeld) op Schiphol van beide stoelen op het moment dat ik ze overdraag aan personeel. Kan ook soms handig zijn mocht je net die jackpot winnen van de kleine maar aanwezige kans dat de stoel niet op dezelfde vlucht als jij geladen wordt. Een foto met omschrijving doorfaxen kan dan dingen soms erg versnellen. Hopelijk allemaal dingen die niet nodig zijn, maar liever ermee verlegen dan erom verlegen.

- neem humor mee en kijk goed om je heen. Een rolstoeler die vliegt, laat staan als je alleen wilt/gaat, dat is geen dagelijkse kost. Laten we het erop houden dat het heel wat blikken, opmerkingen en wat al niet meer veroorzaakt. Persoonlijk kan ik me er altijd goed mee vermaken. Mocht je wel iemand zijn die gevoelig is voor blikken en/of opmerkingen; oost-indisch doof worden en selectief blind. Het is niets persoonlijks, puur menselijk gedrag.

- maar bovenal; veel plezier op Bali! Pas alleen wel op voor een nieuwe verslaving. :wink: Eenmaal de smaak te pakken en hebben ervaren dat vliegen heel goed mogelijk is met bijv. een mobiliteitsbeperking is het hek van de dam voor veel mensen.

loggertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2012 05:05

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door loggertje »

Zo dat is heel wat informatie, een sleuteltje heb ik idd en zal die meenemen in mn handbagage. Wat mn banden betref die zijn massief dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken hoop ik. Ook heb ik een roho kussen maar die is niet van lucht maar is een kussen wat niet lek kan raken. Wat je opmerking betref over mn rolstoel en gemeente is een goeie tip. En wat die blikken betref daar ben ik onderdehand wel aan gewend :)
Wat het pimpen van mn rolstoel betref dat word erg moeilijk, hij is helemaal zwart. Daar moet ik nog wat op verzinnen. En wat humor betref dat zit wel goed.

flyingwheels
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:49

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door flyingwheels »

KLM heeft het bij het foute eind. Simpel, klip en klaar. Ze moeten een aisle chair aan boord hebben (hébben ze ook op deze routes en toestellen) en daarmee is het opgelost. Die link naar de regelgeving die ik gepost hebt, geeft dat overigens ook onomstotelijk aan. Als jij met een rolstoelritje van stoel naar wc en vice versa genoeg hebt; mogen ze niet weigeren. Idem dito als jij gebruik wenst te maken van cathetermateriaal.

Mag ik overigens uit je noemen van diverse airlines opmaken dat je nog niet geboekt hebt? In dat geval zou ik toch nog eens even verder gaan met dat mailen en gewoon 1 op 1 verwijzen naar deze regelgeving. Zoals ik klm cares ken is dan in ene alles magisch normaal. Overigens saillant detail; als jij niet geboekt hebt, mogen ze al hélemaal geen informatie van artsen verlangen en kan er ook geen standpunt ingenomen worden dat je geweigerd zou worden.

Overigens; communiceer echt héél helder. Je bent zelf ook een beetje nu KLM koren op hun molen aan het geven. Je stelt je nu afhankelijker op dan je bent; passagiers moeten catheterzakken legen. Dat kan gezien worden als een medische handeling en zie daar; in ene huppa dus een noodzaak tot meereizende hulpverlener. Kant en klare onzin, maar je geeft ze zelf de ammunitie. Want; waarom moet dat? Welnee. Er is hartstikke goed materiaal dat totaal niet lekt, nog ruikt. Heb je 2 keuzes; of je bergt ze zelf op in de handbagage en leegt ze op het invalidetoilet op de airport na aankomst of je maakt gebruik van de aisle chair, gaat naar het toilet en leegt daar al zittend op de aisle chair (dus geen transfer daarvoor nodig!!) de catetherzak in het toilet en gooit de zak daarna in de daarvoor bestemde prullenbak. Kortom; volledig zelfvoorzienend.

Wat jij leest bij SA (singapore airlines) is niets meer of minder dan wat ik hierboven ook al aangeef wat KLM ook gewoon kan en moet doen; het voorzien in een aisle chair waarmee jij van en naar de wc kunt.

Die beweegbare armleuningen; dat is de norm in alle toestellen op dat soort routes. Uitzonderingen hierop zijn altijd de bulkhead stoelen (1e rij stoelen na een muur), nooduitgangrij (mag je toch niet zitten) etc. Dit kan dus invloed hebben op de zitplek als jij een armleuning nodig hebt die omhoog gaat! Let hier goed op, want de ene airline plant rolstoelers bij voorkeur op een bulkhead rij vooraan, waar de ander standaard op een rij met beweegbare armleuningen plant. Als jij juist een beweegbare armleuning nodig hebt, dan dus geen bulkhead en vice versa. Zelf red ik het zonder en is de bulkhead veel makkelijker voor mij qua positioneren van rolstoel en gebruik van muur tijdens transfers.

Dat rolstoelvriendelijke toilet; vergis je daar niet diep in. Het is nog steeds een bijzondere aangelegenheid als er uberhaupt 1 wc aan boord is waar de onboard aisle chair IN het toilet past met deur dicht, naast de wcpot. De norm is nog altijd de onboard aisle chair staat in de deur, recht tegenover de wcpot en vanaf daar zul jij een transfer moeten maken. Stoel eruit, deur dicht. (tip; ga met deksel dicht op pot zitten eerst, dan deur dicht, dán pas je normale business. :wink: Het is een transfer meer omdat je weer omhoog moet om de wcdeksel omhoog te doen, maar de enige manier om zo veilig mogelijk met privacy normaal de wc te gebruiken.

SA biedt niets meer of minder dan KLM. Logisch ook, want het is gewoon allemaal vastgelegd waarin beiden moeten voldoen. KLM loopt dus totaal voorbij aan wetgeving en jij bent onhandig een eigen grafje aan het graven met de passagier-catheterzak-opmerking. Het is de vraag of JIJ zin hebt in de discussie met KLM, dat weet alleen jij.

Qua hotel? Hoe handig ben je met internet? Ik moet eigenlijk mijn eerste reis nog vinden waar ik niet minstens hotel+vlucht voor eenzelfde prijs kan boeken als via een pakket. Eigenlijk altijd (véél) goedkoper. Omdat je toch al met een rolstoel reist zijn pakketten evengoed al onhandiger alsin bijv. transfers die standaard via touringcars worden geregeld en je dus zelf bij moet gaan regelen voor jezelf etc. Mijn Bali-kennis is niet genoeg up to date om voor die bestemming goed te kunnen beoordelen, maar wanneer we dan ook nog praten over een eventueel aangepaste kamer dan ben je met rechtstreeks boeken nog weer beter uit. Ook daarbij kan een extra schakel zoals reisbureau ruis geven maar nog belangrijker; die optie is bijna nooit vindbaar via standaardopties terwijl als je zélf boekt bij hetzelfde hotel het in ene wel mogelijk is mits hotel desbetreffende voorziening biedt en nog niet volgeboekt is. Communiceer hierover ook heel duidelijk, vraag desnoods foto's. Wat wij aangepaste kamer noemen is op vele delen ter wereld iets totaal anders. Een douche waar een kuipstoeltje staat is in veel landen toegankelijk want je kunt zittend douchen dus dan is alles opgelost. :lol: Waar in andere delen van de wereld je bijna stijl achterover gaat van de voorzieningen die standaard zijn in een rolstoeltoegankelijke kamer. Sowieso is dit een punt, ook als je geen aangepaste kamer wilt boeken. Lang niet alle kamers en/of algemene ruimtes zijn toegankelijk met een rolstoel. Iets waar soms heel vervelende misinformatie over gegeven wordt. Is bijv. de kamer toegankelijk maar kun je niet in de lobby komen of vice versa. Wat cijfertjes opvragen zoals deuropeningbreedte en hoogteverschillen is heel verhelderend. :)

Zelf gebruik ik vooral internet hierin. Zoek een hotel naar mijn smaak, kijk wat me wel en niet duidelijk is en ga dan mailen, faxen en/of skypen (in laatste geval vraag ik altijd of belangrijke zaken per mail bevestigd kunnen worden ivm zwart-op-wit). Een kleine investering maar zoveel meer plezier. Niet alleen puur financieel maar ook vaak een veel beter geschikt produkt voor mijn situatie. Ooit als onervaren, toch wat onzekere, reiziger maakte ik nog gebruik van reisbureau's en/of touroperators maar er waren altijd extra problemen en gedonder op gebied van toegankelijkheid. Nu ik het zelf regel is het ook niet altijd 100% perfect, maar het is niet te vergelijken met de "dertien in dozijn"-reizen. Logisch ook, met een mobiliteitsbeperking ben je geen lekker-makkelijk-dertien-in-dozijn-toerist.

flyingwheels
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:49

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door flyingwheels »

Is het niet eens tijd voor een persoonlijke bekleding op die stoel? :lol: Als je een handige naaier in de buurt hebt dan maken ze die zo van stevige stof. Kun je nog eens wisselen naar gelang je bui, het seizoen etc. Omdat de rugbekleding vervangbaar is, blijf je binnen de criteria van de WMO (alsin in oude bekleding terug kunnen geven indien nodig)

Pimpen kan trouwens echt heel simpel, zo simpel dat je er soms nog net op moet komen ook. Een andere bekleding, andere spaakbeschermers (zowel de borden als dunne clip ons die alleen de spaak zelf een kleurtje geven, tot hele mobile instalaties erin zoals bij autovelgen) maar denk bijv. ook aan gekleurde banden of wielen met lampjes. Heck, er zijn zelfs allerlei lampjes die je zo op de stoel kunt bevestigen. Kosten vaak geen drol maar het valt in ene veel meer op. Zeker die lampjes of glow in the dark staafjes wil ik zelf nog wel eens meenemen naar lokaties die slecht verlicht zijn in het donker om beter zichtbaar te zijn.

Uit ervaring kan ik overigens zeggen dat SA een optie is als solo rolstoeler, maar ook Malaysian Airlines en Emirates Airlines zijn mij persoonlijk resp. behoorlijk en ronduit goed bevallen. Ik vlieg inmiddels helaas alleen nog business class omdat ik nog maar zeer kortdurend kan zitten maar qua algeheel niveau van afwikkeling rondom reizen met een rolstoel maakt dat niets uit.

loggertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2012 05:05

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door loggertje »

Wat de regelgeving betreft klopt had ik niet gezien. Klopt ik heb nog niet geboekt, ik wilde alleen van de KLM weten of ik alleen mocht reizen, omdat ze eerder bevestigd hadden dat het geen probleem was. Als ik maar zelfredzaam was was hun verhaal. Maar daar zijn ze dus op terug gekomen. Ik denk als ik verzwegen had dat ik een stoma had dan denk ik dat ze me uit het vliegtuig hadden gezet, omdat ik niet op deze wc kan en een andere manier had gevonden. zeker weten doe ik het niet. Wat het betref het legen of het weggooien van de catheter heb je helemaal gelijk. Niemand heeft daar last van. Ik was van plan om een plaszak mee te nemen en daar gebruik van te maken. Maar heb het helaas eerlijk opgebiecht bij de KLM had ik het maar niet gedaan dan had ik mischien alleen mogen vliegen. Als het goed is hoef ik helemaal geen transfer naar de wc te maken. ik ga langs het toilet staan en leeg de stoma in de wc pot. of de stoel moet niet langs de wc kunnen ja dan heb ik een klein probleem. Maar goed nu maar afwachten of ik met een andere maatschappij kan gaan. Nu het verhaal over het hotel Er is maar 1 hotel op bali wat toegangkelijk is. dwz de wc en de badkamer is ruim genoeg. Dit hotel kost als ik niet boek via een reisbureau 175 dollar 135 euro, en als ik dan 31 dagen zou blijven zou mij dat 4185 euro kosten. Dan komen de kosten van het eten en drinken er nog bij. Als ik het via het reisbureau doe ben ik ongeveer 3300 euro kwijt, das toch bijna 1000 euro minder. Ik heb in de jaren 80 eerder gereist en heb toen een hotel geboekt waarvan de wc te smal was en de badkamer. Dus daar let ik nu goed op dat deze ook toegankelijk is.
Wat verder betref heb ik het idee dat ik te eerlijk ben geweest tegenover de KLM en daar moet ik nu voor bloeden. Daar zal ik in de toekomst voorzichtiger mee zijn.

loggertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2012 05:05

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door loggertje »

Wat spaakbeschermers betref heb ik al wat niet normaal is hahahaha
dez zijn van carbon.
Dit is hem dus
Afbeelding
wat het verdere pimpen ik zal er eens over denken.

loggertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2012 05:05

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door loggertje »

In het artikel wat ik al eerder aangaf is een fout geslopen.
http://www.nu.nl/politiek/2833828/vlieg ... diger.html

Hier staat het volgende

Ook hoeven gehandicapte reizigers niet zelf te zorgen voor een begeleider als ze zelfredzaam zijn.

Dit klopt niet, want als je even doorleest dan staat er het volgende:


2. Onder dezelfde omstandigheden als die waarnaar in lid 1,
eerste alinea, onder a), wordt verwezen, kan de luchtvaartmaatschappij
van haar agent of de touroperator eisen dat een
gehandicapte persoon of een persoon met beperkte mobiliteit
wordt begeleid door een andere persoon, die in staat is de
bijstand te bieden die de gehandicapte persoon of de persoon
met beperkte mobiliteit nodig heeft.

loggertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2012 05:05

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door loggertje »

Ik wil even terug komen op het feit dat ik niet alleen mag vliegen. Normaal is de gang van zaken als je het er niet mee eens bent dat je dan bezwaar kan indienen. Dat is hier niet het geval, tenminste dat heb ik niet kunnen uitmaken op het bericht van de KLM die ik gekregen heb. Ik dacht dat het normaal was dat als je het er niet mee eens bent, dat je dan bezwaar in kan dienen. Ik heb het gevoel dat er hier iets niet klopt.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door Har06 »

KLM is de baas in dit geval, kies een andere maatschappij welke aan je eisen tegenmoet komt :lol:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door olaf79 »

loggertje schreef:
GJvdZ schreef:Ik kan me voorstellen dat KLM op basis van de verklaring van jouw arts bekijkt of het mogelijk is of niet. De arts kan alleen maar jouw situatie beschrijven; hij kan niet bepalen of je kan vliegen of niet.
Dat snap ik, maar als de arts duidelijk aangeeft dat ik gewoon alleen kan vliegen, vind ik het raar dat de KLM dan nog kan zeggen dat ik niet alleen mag vliegen.
Tsja, betaalt je arts de klm een schadevergoeding als er toch wat gebeurt onderweg. Denk het niet. Artsen kijken of het medisch verantwoord is. Maar klm is verantwoordelijk voor uw veiligheid en dat van de mede passagiers aan boord.
Het is natuurlijk verschrikkelijk rot voor u maar de KLM heeft verantwoording voor 300 mede passagiers op uw vlucht en dat telt ook mee.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Zijn er geen reisinstanties waarmee je eventueel met begeleiding kan reizen. De stoeltjes aan boord is al zeer krap bemeten en daar kan je op een volle vlucht echt niet even wat privacy verwachten om even je behoefte te kunnen doen in een plaszak.

Bovendien zijn landen zoals Thailand toch vaak niet de meest handicap vriendelijke land. Bovendien is KLM verantwoordelijk voor inderdaad 300 anderen en niet een specifiek geval. De eis van KLM is dan ook niet onredelijk om te verwachten dat er een begeleider meereist. Anders eventueel toch wat dichter bij huis zoals een Egypte of Turkije? De zon is daar even heet als in Thailand ;)

loggertje
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2012 05:05

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door loggertje »

michaelz1981 Die zijn er wel maar niet in Bali (en niet Thailand) En nee een ander land is voor mij geen optie, tenslotte is dit al jaren mijn wens. En dat laat ik niet vergallen omdat ik niet alleen mag reizen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: alleen reizen.

Ongelezen bericht door olaf79 »

michaelz1981 schreef:Zijn er geen reisinstanties waarmee je eventueel met begeleiding kan reizen. De stoeltjes aan boord is al zeer krap bemeten en daar kan je op een volle vlucht echt niet even wat privacy verwachten om even je behoefte te kunnen doen in een plaszak.

Bovendien zijn landen zoals Thailand toch vaak niet de meest handicap vriendelijke land. Bovendien is KLM verantwoordelijk voor inderdaad 300 anderen en niet een specifiek geval. De eis van KLM is dan ook niet onredelijk om te verwachten dat er een begeleider meereist. Anders eventueel toch wat dichter bij huis zoals een Egypte of Turkije? De zon is daar even heet als in Thailand ;)
Eh en wat nou als je een grote boodschap moet doen?

Gesloten