LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boeken vlucht

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
a.vanderende

boeken vlucht

Ongelezen bericht door a.vanderende »

Hallo,

Waarom zijn er op het boeken van een vlucht niet dezelfde voorwaarden als bij een gewone webshop.
Bij transavia, via cheaptickets een vlucht geboekt, blijkt dat 2 dagen later een vlucht bijna de helft goedkoper is. Ik denk dan annuleer ik die dure vlucht en boek deze naar de goedkope.
Maar transavia doet niet aan terugstorten.
Nou ja, zeg. Niks colporteurs wet. Niks teruggave.

Zijn dit niet barbaarse praktijken?

grtn ad van der ende

Leo The Emperor

Re: boeken vlucht

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De wet koop op afstand geeft voor reizen geen bedenktijd.
Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?
U krijgt geen bedenktijd als u een van de volgende producten op afstand koopt:

reizen die u op internet boekt
tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften
producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak
producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
Sluit u een dienst af die u meteen wilt laten beginnen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Dan hebt u geen bedenktijd.
Cd's en dvd's zijn vaak verzegeld.
U mag deze producten alleen terugsturen als u de verzegeling niet hebt opengemaakt.

hobby1

Ongelezen bericht door hobby1 »

Geen nieuws, prijzen vliegtickets veranderen bijna dagelijks.
Terugbetaling na het storneren, is zeker in de algemene voorwaarden geregeld.
Hoe vaak is een artikel in de winkel na 2/3 dagen goedkoper, dus pech gehad.

a.vanderende

geen bedenktijd, wie wordt er dan beschermd?

wat een BS.

ad

hobby1

Ongelezen bericht door hobby1 »

a.vanderende schreef:geen bedenktijd, wie wordt er dan beschermd?

wat een BS.

ad
In dit geval, eerst (be)denken, en dan afsluiten. :wink:

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

a.vanderende schreef:Hallo,

Waarom zijn er op het boeken van een vlucht niet dezelfde voorwaarden als bij een gewone webshop.
Bij transavia, via cheaptickets een vlucht geboekt, blijkt dat 2 dagen later een vlucht bijna de helft goedkoper is. Ik denk dan annuleer ik die dure vlucht en boek deze naar de goedkope.
Maar transavia doet niet aan terugstorten.
Nou ja, zeg. Niks colporteurs wet. Niks teruggave.

Zijn dit niet barbaarse praktijken?

grtn ad van der ende
Als u in een gewone winkel een TV koopt die twee dagen later 30% afgeprijsd wordt, heeft u ook geen recht op geld terug.
Waarom zou dat voor een vliegticket dan wel gelden?
Niks barbaars aan, dat is het risico van een product kopen met sterk fluctuerende prijzen.
En u neemt ook geen product af, maar een dienst en daar gelden andere regels voor.

a.vanderende

Een tv zou ik zonder problemen terug kunnen brengen.
Een dienst zoals bij een tandarts kan ik mits 24 uur vantevoren afzeggen zonder kosten.

Maar ik heb mijn les geleerd, kost een beetje maar goed...

grt ad.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

a.vanderende schreef:Een tv zou ik zonder problemen terug kunnen brengen.
Een dienst zoals bij een tandarts kan ik mits 24 uur vantevoren afzeggen zonder kosten.

Maar ik heb mijn les geleerd, kost een beetje maar goed...

grt ad.
Dus een TV die het prima doet, die geen enkel manekement vertoont, kunt u omdat hij in de aanbieding is gewoon ruilen en het verschil terug krijgen?
Laat dat nou helemaal geen recht zijn!
Dat is dan pure coulance van de winkelier en die leert dat snel genoeg af, als zijn klanten dat doen.

Juist ja

Ongelezen bericht door Juist ja »

a.vanderende schreef:Een tv zou ik zonder problemen terug kunnen brengen.
Kunt u mij de naam + adres van deze winkel geven? Zo'n electronica zaak zoek ik al jaaaaaaaren!

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik zie echt niet in waarom voor het boeken van een vlucht/reis dezelfde bedenktijd zou moeten gelden binnen het kopen op afstand als bij het aankopen van artikelen.

Een van de achterliggende gedachten van het kopen op afstand is dat je een product van een fotootje en omschrijving in een webwinkel niet evengoed kan beoordelen als in een winkel. Bij het boeken een vlucht of reis is dat verhaal over het kunnen beoordelen van een artikel helemaal niet van toepassing. Bij een reisbureau zie je enkel de brochures en maak je op basis daarvan een keuze. De informatie op internet is dan precies dezelfde zoniet meer. Daar komt bij dat een reis of vlucht altijd gebonden is aan een specifieke datum. Het retourneren van een product waardoor het een weekje meer of minder op de plank van de webwinkel ligt, is toch even wat anders als een vlucht die op een bepaalde datum vertrekt of de stoel nu wel of niet vol is.
Dus ja eerst bedenken en dan boeken is zo gek nog niet.

Zoals reeds gezegd, geldt in een winkel ook het principe koop = koop en is het ruilen een gunst van de winkelier en geen recht van de consument.

Nebilem

Ongelezen bericht door Nebilem »

Als je bij een reisbureau had geboekt, had je je geld ook niet terug hoor. Wat dat betreft kan je net zo goed online boeken.

Biek72

Ongelezen bericht door Biek72 »

"Een dienst zoals bij een tandarts kan ik mits 24 uur vantevoren afzeggen zonder kosten" . Een dienst bij een tandarts kun je inderdaad afzeggen, maar dan heb je deze nog niet afgenomen.
Het ticket heb je al gekocht. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen, die niets met elkaar te maken hebben.
Bij de aanschaf van een vliegticket zit het risico erin dat dit een paar dagen later goedkoper op internet staat. Het kan echter net zo goed veel duurder zijn. Daarover hoor ik echter nooit iemand klagen :)

Gesloten