LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete van Ryan Air

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Joop van Oosterhout

Boete van Ryan Air

Ongelezen bericht door Joop van Oosterhout »

Vorige week vlogen wij naar Madrid met Ryan Air; cadeautje van onze kinderen voor onze 40-j bruiloft. Onze roepnamen zijn Joop en Lia en onze zoon had die namen ook opgegeven bij de boeking. Dit bleek op het vliegveld (Eindhoven) niet in orde. Onze paspoort-naam (Joseph en Johanna) moest op het ticket voorkomen. Dat moest dus gewijzigd worden. Daar konden wij inkomen. Echter niet met de daaraan verbonden kosten van 100 Euro - per persoon!
Wij vinden dit een absurde vergoeding voor een eenvoudige administratieve handeling.
De reis op zichzelf was niet duur, maar op deze manier komt Ryan Air alsnog aan zijn trekken, want er stonden meer mensen, die deze of een soortgelijke boete moesten betalen.
Het zal allemaal wel in de algemene voorwaarden hebben gestaan, maar wij vinden dit ongepast!!!!

sprookje

Re: Boete van Ryan Air

Ongelezen bericht door sprookje »

Sorry hoor maar jullie zoon heeft een fout gemaakt en iedereen weet toch dat de naam van je paspoort op de tickets moet staan.
En bij ryanair kost een naamverandering nu éénmaal 100 euro.
Had je zoon meteen jullie volledig naam gebruikthad je ook geen kosten gehad.
Zo werkt dat.

Saskiac1977

Ongelezen bericht door Saskiac1977 »

Ik ben het een beetje met mijn voorganger eens, het is algemeen bekend, dat men de officiele namen, zoals in het paspoort moet geven.
Inderdaad begrijp ik ook dat het een beetje een domper is, als je ter plekke ff € 100,- af moet tikken...maar ja, het is niet anders.......

Ruud2007

Ongelezen bericht door Ruud2007 »

Misschien is het wel gewoon "dom"! Het mag nu inderdaad wel eens bekend zijn dat je je naam zoals vermeld in je paspoort dient op te geven bij aanschaf van een vliegticket. Ook een vliegmaatschappij heeft een kloppende administratie te hebben. (passagierslijst aanleveren aan autoriteiten)

Joop van Oosterhout

Ongelezen bericht door Joop van Oosterhout »

Ik snap wel, dat de zaken moet kloppen. Mijn bezwaar is, dat een absurd hoge vergoeding wordt gevraagd voor een simpele administratieve handeling, welke - voor ons tweeën - nog geen twee minuten in beslag nam. De boete was veel hoger dan de kosten van onze (gekregen) tickets.
Dom? kan wel zijn, maar dan zijn er meer domme mensen Of zijn het gewoon mensen, die nog niet zo vaak gevlogen hebben?; die bestaan n.l. ook! In onze eigen omgeving hebben we de afgelopen tijd 2 echtparen ontmoet, die het zelfde zouden gaan meemaken, hadden wij ze ons verhaal niet verteld.

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

dom? het lijkt mij inderdaad vooral onbekendheid.
Het is het nadeel van de low budgetmaatschappijen, iedere extra handeling kost veel geld, hoewel ook bij 'gewone'maatschappijen vaak een toeslag berekend wordt. Maar het is een belachelijk hoog bedrag, dat niet in verhouding staat tot de geleverde dienst.

Een beetje het idee van een helpdesk die een euro per minuut kost...

mangogirl

Ongelezen bericht door mangogirl »

Om dit te kunnen begrijpen is wat achtergrondkennis nodig: de prijs van de naamsverandering bestaat uit een administratief bedrag (bij de meeste maatschappijen een bedrag tussen de 15 en 25 euro) plus het verschil in stoelprijs. Dit betekent dat het verschil bijbetaald moet worden tussen wat het ticket kostte op het moment van boeken en wat het ticket kost op het moment dat de naam gewijzigd wordt.

De reden hiervoor is dat in het verleden reisorganisaties massaal alle goedkope stoelen opkochten en allerlei "valse" namen opgaven bij het kopen van deze tickets. Zodra ze de tickets aan "echte" klanten doorverkocht hadden lieten ze de luchtvaartmaatschappij voor een klein bedrag de naam veranderen. Om dit tegen te gaan en iedereen de kans te geven die eerste, goedkope stoelen te kunnen kopen en de administratieve rompslomp in te perken is het bovenstaande ingevoerd.

Helaas kunnen maatschappijen geen uitzonderingen maken als een naam maar "een beetje" fout is (zoals roepnaam in plaats van doopnaam), of als een naam totaal gewijzigd moet worden. Wel mogen maatschappijen volgens IATA regels drie letters kostenloos wijzigen in een boeking. Ter info: Ryanair is niet aangesloten bij de IATA.

Ik wil het trouwens geen domheid noemen, maar ook voor mensen die weinig vliegen of online boeken staat bij de meeste maatschappijen zeer duidelijk op de website hoe de naam ingevoerd moet worden en het staat altijd in de algemene voorwaarden, en er moet altijd een vakje aangevinkt worden dat deze gelezen en begrepen zijn. Mochten er twijfels of onduidelijkheden zijn, betaal dan iets meer en boek via het callcenter, ticketbalie op de luchthaven of reisbureau. Scheelt dan wel kosten achteraf....

Marco Polo

Ongelezen bericht door Marco Polo »

@mangogirl

Dank voor uw nuttige- en verstandige reactie.
Mijn complimenten!

Gesloten