Onlangs boekten wij een reis voor 3 personen naar de Ned. Antillen voor december via een reisbureau. Niet lang daarna kregen we bericht van het reisbureau dat vanwege de stijgende brandstofprijzen de reisorganisatie zich genoodzaakt zag een brandstoftoeslag van ruim 70 euro p.p. in te voeren.
We begrepen dat dit conform de ANVR-reisvoorwaarden mag. We betaalden daarom, natuurlijk met tegenzin, het bedrag.
Nu, een maand later, krijgen we opnieuw zo'n brief! Opnieuw ziet de reisorganisatie zich genoodzaakt een brandstoftoeslag in te voeren, van alweer ruim 70 euro p.p. Of we per ommegaande even willen betalen.
Dit houdt dus in dat in nog geen twee maanden na het boeken van onze, toch al verre van lage, reissom met 425 (!) euro verhoogd is.
Volgens het reisbureau is dit allemaal conform de ANVR-reisvoorwaarden. Nu heb ik die inmiddels een beetje doorgespit en ik begrijp dat de organisatie dit in principe tot zes weken voor vertrek legitiem mag doen. Ik begrijp dat prijzen kunnen stijgen en dat dit misschien af en toe gebeurd, maar waar houdt het op? Wie zegt ons dat ze dit niet nog een paar keer gaan doen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Mvg Kathy1
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Brandstoftoeslag buiten proporties; wat is reëel?
Re: Brandstoftoeslag buiten proporties; wat is reëel?
Van site ANVR
Zo ja geldt de periode van 6 weken, zo nee mag het tot 20 dagen voor vertrek.
gr Henk
Het cruciale punt is ,heb je de volledige reissom voldaan?Tot wanneer en hoe vaak mag een reisonderneming een verhoging van de reissom doorbelasten aan de reiziger, in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (waaronder brandstoftoeslag), verschuldigde belastingen en heffingen?
Als de reiziger de volledige reissom nog niet heeft voldaan aan het boekingskantoor mag de reisorganisator een dergelijke reissomverhoging doorbelasten tot 20 dagen vóór de dag van vertrek.
Als de volledige reissom wél is voldaan mag de reisorganisator geen verhoging meer doorbelasten vanaf 6 weken vóór de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf). Er geldt dan een prijsgarantie.
gr Henk
Waarom is dat het cruciale punt? Of ik nou wel of niet de totale reissom heb betaald of niet; de reisorganisatie heeft nog steeds bijna vijf maanden om dit soort acties te doen; we vertrekken pas eind december.
Gelukkig hoorde ik vanmiddag dat er een fout bij het reisbureau is gemaakt en dat we ten onrechte voor de tweede keer een toeslag kregen. Daarbij werd wel meteen de mededeling gedaan dat het nu wel hun fout was maar dat dat niet betekende dat het in de toekomst niet nog een keer kan gebeuren dat de reisorganisatie de prijs verhoogd door een toeslag.
Nogmaals, ik begrijp dat dit wel eens voorkomt en dat dat volgens de ANVR-reisvoorwaarden mag. Maar geldt hier ook een maximum totaal bedrag voor? Nu betaalden we dus 212 euro nogwat voor ons drieën. Als dat nog een paar keer gebeurd dan wordt de prijs wel erg hoog (en dat is ie zonder alle toeslagen ook al), maar in theorie kan dat dus.
Daarbij nog een vraag; nu ben ik er vanmiddag (na het schrijven van mijn eerste bericht) er even ingedoken. Ik kwam erachter dat er in de brief iets niet corrects stond over de ANVR-reisvoorwaarden en heb de website van de reisorganisatie doorgespit voor informatie. Ik kon daar niets vinden, ook niet over de eerste verhoging. Hoe kan ik het reisbureau controleren mocht dit nog eens gebeuren? Voor hetzelfde geld (nou ja, niet dus eigenlijk) had ik die toeslag in goed vertrouwen nog een keer betaald, ten onrechte dus.
Gelukkig hoorde ik vanmiddag dat er een fout bij het reisbureau is gemaakt en dat we ten onrechte voor de tweede keer een toeslag kregen. Daarbij werd wel meteen de mededeling gedaan dat het nu wel hun fout was maar dat dat niet betekende dat het in de toekomst niet nog een keer kan gebeuren dat de reisorganisatie de prijs verhoogd door een toeslag.
Nogmaals, ik begrijp dat dit wel eens voorkomt en dat dat volgens de ANVR-reisvoorwaarden mag. Maar geldt hier ook een maximum totaal bedrag voor? Nu betaalden we dus 212 euro nogwat voor ons drieën. Als dat nog een paar keer gebeurd dan wordt de prijs wel erg hoog (en dat is ie zonder alle toeslagen ook al), maar in theorie kan dat dus.
Daarbij nog een vraag; nu ben ik er vanmiddag (na het schrijven van mijn eerste bericht) er even ingedoken. Ik kwam erachter dat er in de brief iets niet corrects stond over de ANVR-reisvoorwaarden en heb de website van de reisorganisatie doorgespit voor informatie. Ik kon daar niets vinden, ook niet over de eerste verhoging. Hoe kan ik het reisbureau controleren mocht dit nog eens gebeuren? Voor hetzelfde geld (nou ja, niet dus eigenlijk) had ik die toeslag in goed vertrouwen nog een keer betaald, ten onrechte dus.
Je schreef:
gr Henk
Gezien je zin:Waarom is dat het cruciale punt?
Als je alles betaald hebt max 20 dagen voor vertrek.Nu heb ik die inmiddels een beetje doorgespit en ik begrijp dat de organisatie dit in principe tot zes weken voor vertrek legitiem mag doen
gr Henk
Of het nou zes weken (45 dagen) of 20 dagen is; dan heeft de organisatie nog steeds ruim de tijd, 4,5mnd, om dit soort acties te doen. Ik zie daarom niet waarom dit het cruciale punt is.
Overigens klopt het niet wat je schrijft: als je de volledige reissom betaald hebt geldt de zes weken termijn ipv 20 dagen.
Vragen; is er een maximum bedrag bij dit soort acties? Tot hoe ver mag zo'n organisatie gaan? Hoe controleer je het reisbureau die dit doorgeeft?
Overigens klopt het niet wat je schrijft: als je de volledige reissom betaald hebt geldt de zes weken termijn ipv 20 dagen.
Vragen; is er een maximum bedrag bij dit soort acties? Tot hoe ver mag zo'n organisatie gaan? Hoe controleer je het reisbureau die dit doorgeeft?
Dat schrijft henk ook in zijn eerdere bericht..Kathy1 schreef:Overigens klopt het niet wat je schrijft: als je de volledige reissom betaald hebt geldt de zes weken termijn ipv 20 dagen.
Alleen de vraag is niet zo heel relevant omdat u pas in december gaat vertrekken en half oktober op zijn vroegst zit u pas 6 weken voor vertrek.henk51 schreef:Het cruciale punt is ,heb je de volledige reissom voldaan?
Ik heb even geen idee of dit aan een maximum bedrag gebonden is. Het is in ieder geval niet aan een maximum aantal keren gebonden. Persoonlijk hebben wij het in de loop der jaren nog heel weinig meegemaakt en als het al gebeurde waren het geen schokkende bedragen. Vandaar dat ik me daar niet echt in verdiept heb.Kathy1 schreef: Vragen; is er een maximum bedrag bij dit soort acties? Tot hoe ver mag zo'n organisatie gaan? Hoe controleer je het reisbureau die dit doorgeeft?
In de ANVR voorwaarden is ook het volgende te vinden:
Kortom als het u te gortig wordt, kunt u het binnen 3 werkdagen nadat u op de hoogte bent gesteld van de verhoging deze verhoging afwijzen. De touroperator mag dan de overeenkomst opzeggen en dan hoort u het geld terug te krijgen als u al betaald heeft.Artikel 8 lid 4
a. De reiziger heeft het recht een verhoging van de reissom als bedoeld in lid 1 en 2 af te wijzen. Hij moet - op straffe van verval - van dit recht gebruik maken binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling van de verhoging.
b. Indien de reiziger de verhoging afwijst, heeft de reisorganisator het recht de overeenkomst op te zeggen. Hij moet - op straffe van verval - binnen 7 werkdagen na ontvangst door de reiziger van de mededeling over de verhoging van dit recht gebruik maken. Alsdan heeft de reiziger recht op kwijtschelding of onmiddellijke restitutie van reeds betaalde gelden. De artikelen 13, 14 en 15 zijn niet van toepassing.