LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doodziek door eten Alitalia, maatschappij negeert klacht.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
novazemblaa

Doodziek door eten Alitalia, maatschappij negeert klacht.

Ongelezen bericht door novazemblaa »

Beste leden van het radarforum,

Graag wil ik jullie wat voorleggen.

Op 9 januari heb ik een voedselvergiftiging opgelopen, zeer waarschijnlijk bij Alitalia.
Mijn reis begon om 6 AM en mijn ontbijt(eerste maaltijd van de dag), een Asian vegetarian meal was verschrikkelijk vies en heb slechts 1/3 van de maaltijd opgegeten. De stewardess vertelt dat er iets mis was met de maaltijd, daar werd niet op gereageerd.
Eenmaal aangekomen in Rome begonnen de maagklachten en tijdens het tweede onderdeel van mijn reis (Rome-Amsterdam) kreeg ik last van diarree en werd ik totaal niet lekker. Nu is dat altijd vervelend, maar tijdens een vlucht helemaal. Ik vlieg vrij vaak en ben nog nooit ziek geworden van een maaltijd. Ik begon uitgerust aan mijn reis terug naar Nederland en de maaltijd van Alitalia was de eerste maaltijd van de dag.

Op Schiphol direct contact gezocht met Alitalia. Via de 'kantoortjes' niemand bereikbaar, iemand van KLM gaf mij een kaartje met telefoonnnummer. Vrouw aan telefoon sprak slecht Nederlands en Engels. Ik was moe van de reis vertelde mijn klacht, de telefoniste vertelde mij dat ze 'het zouden doorgeven aan Rome'. Toen ik had opgehangen bedacht ik mij:
1. Dat men niet wist welke maaltijd ik had gegeten
2. Niet om welke vlucht het ging (vertelde alleen dat ik net vanuit Rome in Amsterdam was aangekomen)
3. Ze mijn gegevens niet hadden.

Paar dagen later mijn klacht verzonden naar Alitalia per e-mail. Alitalia mailde terug:
'You will shortly receive our reply.'

We zijn nu anderhalve maand verder en ik niets meer van Alitalia gehoord. Een telefoontje( "sorry er is slechts een persoon die alle klachten afhandelt") en een tweede mailtje richting Alitalia hebben niets uitgehaald. KLM (partner van Alitalia) zegt dat ik het met Alitalia moet oplossen. NVWA kan niets doen omdat het zich buiten Nederland heeft afgespeeld.

Ik heb ik geen idee wat ik hier verder aan kan doen. Wel vind ik dat, als je ziek wordt van voedsel aan boord van een vliegtuig met het gevolg dat je nog 1,5 dag ziek bent en een zeer onaangename reis hebt gehad een excuus en kleine compensatie op zijn plaats zijn. Daarnaast vind ik dat een luchtvaartmaatschappij, compensatie of niet, een voedselvergiftiging zeer serieus moet nemen. Helaas is dat laatste niet het geval.

crazyme

Re: Doodziek door eten Alitalia, maatschappij negeert klacht.

Ongelezen bericht door crazyme »

novazemblaa schreef: Op 9 januari heb ik een voedselvergiftiging opgelopen, zeer waarschijnlijk bij Alitalia.

..... en kleine compensatie op zijn plaats zijn. Daarnaast vind ik dat een luchtvaartmaatschappij, compensatie of niet, een voedselvergiftiging zeer serieus moet nemen. Helaas is dat laatste niet het geval.
1 zeer waarschijnlijk is niet sterk. Er zijn talloze andere redenen te bedenken waarom u niet lekker werd.
2 u gebruikt 2x het woord compensatie. Hoeveel geld had u willen hebben ?

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Was u de enige aan boord die ziek werd?
Dan lijkt het me héél sterk dat u voedselvergiftiging had.
Bent u naar een arts geweest die dit heeft vastgesteld?
Of is het uw eigen aanname?
En wat voor compensatie had u in gedachten?
Wat is de geleden schade precies?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Heeft u uw handen wel goed gewassen na elk toiletbezoek die ochtend/dag? Een besmetting met fecale coli of coccen is zo opgelopen, en geeft een voor een leek niet te onderscheiden korte termijn ziektebeeld als een voedselvergiftiging. Het vergt maar 1 andere passagier met dubieuze persoonlijke hygiëne, en het zoiets vliegt het toestel door.

Maar tenzij je een hongerkindje in Ethiopië, zwangere vrouw, bejaarde of op een andere manier al medisch kwetsbaar bent, wordt je van een dagje de dunne niet "doodziek" hoor, dus ik vraag me af wat hieruit denkt te kunnen destilleren?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

sjohie schreef:Heeft u uw handen wel goed gewassen na elk toiletbezoek die ochtend/dag? Een besmetting met fecale coli of coccen is zo opgelopen, en geeft een voor een leek niet te onderscheiden korte termijn ziektebeeld als een voedselvergiftiging. Het vergt maar 1 andere passagier met dubieuze persoonlijke hygiëne, en het zoiets vliegt het toestel door.

Maar tenzij je een hongerkindje in Ethiopië, zwangere vrouw, bejaarde of op een andere manier al medisch kwetsbaar bent, wordt je van een dagje de dunne niet "doodziek" hoor, dus ik vraag me af wat hieruit denkt te kunnen destilleren?
Deze persoon probeert een slaatje te slaan uit iets wat deze persoon DENKT opgelopen te hebben bij alitalia maar geen enkel sluiten bewijs heeft. typisch geval van golddigging

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

het kan altijd dat er in een maaltijd iets zit waar je om welke reden dan ook verkeerd op reageert.
bij voedselvergiftiging zal je eerst last krijgen van braken en buikklachten pas later diaree. ik neig toch naar een maaltijd die je de vorige avond hebt genuttigd.
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat je met diaree in het vliegtuig zit, maar aangezien je niet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat het die maaltijd was lijkt een compensatie niet op zijn plek.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Voedselvergiftiging wat zich uit in de vorm van diaree heeft over het algemeen toch wel een zekere vertraging hoor. Het is veel waarschijnlijker dat het komt door iets wat u de vorige avond gegeten heeft. Acute voedselvergiftiging kan als het eten echt heel bedorven was, maar dat zal zich eerder uiten in overgeven. Het duurt nou eenmaal een vrij lange tijd voordat het eten in de darmen komt en daar diaree kan veroorzaken.

VioletPrue

Jefdus schreef:Voedselvergiftiging wat zich uit in de vorm van diaree heeft over het algemeen toch wel een zekere vertraging hoor. Het is veel waarschijnlijker dat het komt door iets wat u de vorige avond gegeten heeft. Acute voedselvergiftiging kan als het eten echt heel bedorven was, maar dat zal zich eerder uiten in overgeven. Het duurt nou eenmaal een vrij lange tijd voordat het eten in de darmen komt en daar diaree kan veroorzaken.
U bent arts?

kokka

VioletPrue schreef:
Jefdus schreef:Voedselvergiftiging wat zich uit in de vorm van diaree heeft over het algemeen toch wel een zekere vertraging hoor. Het is veel waarschijnlijker dat het komt door iets wat u de vorige avond gegeten heeft. Acute voedselvergiftiging kan als het eten echt heel bedorven was, maar dat zal zich eerder uiten in overgeven. Het duurt nou eenmaal een vrij lange tijd voordat het eten in de darmen komt en daar diaree kan veroorzaken.
U bent arts?
of hij heeft veel ervaring met diaree :D

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

er is geen enkele manier dat je kunt stellen dat je ziek geworden bent van die maaltijd. Het werkt zo

mensen halen voedselvergiftiging en buikgriep altijd uit elkaar, dat is fout. Bij zowel een voedselvergiftiging (het eten is bedorven/zitten bacterien in) als buikgriep (wat je natuurlijk ook kunt krijgen van het eten van voedsel waar een virus inzit) wordt je uiteindelijk ziek van een gastroendritis. Het maakt dus niet echt uit voor je klachten welk van de twee het is (tenzij we het heben over parasitietn maar dat lijkt niet aan de orde) Heel kort gezegd is dat een ontsteking van je maag darm kanaal. Daar krijg je een aantal dingen van:
- is de ontsteking primair in de maag: overgeven
- is de ontsteking primair in de darm: diaree
- zit de ontsteking in de 12vingerige darm of overal: overgeven en diarree, maar daar is geen vaste volgorde voor.

De termijn waarop je dit krijgt (dus vanaf het eten van het voedsel/besmetting virus) is ergens tussen de 2 en de 72 uur. Het zou dus best kunnen dat je 3 dagen van te voren al besmet geraakt bent en dus later pas klachten krijgt. Het werkt net zo als met elke andere ontsteking: als je naast iemand zit die verkouden is is het niet zo dat jij ook na 2 minuten verkouden raakt van die persoon.

Je kunt dus op geen enkele manier stellen dat het van die specifieke maaltijd komt. het is natuurlijk heel vervelend om uberhaupt ziek te zijn maar zeker in een vliegtuig. Echter, je kunt er weinig mee op dit moment.

Isabel

VioletPrue

kokka schreef:
VioletPrue schreef:
U bent arts?
of hij heeft veel ervaring met diaree :D
Nee hoor, want dan zou hij weten dat diaree helemaal geen vertraging heeft en dat het juist niet vrij lang duurt voor je diaree krijgt.
Ik ben (ook) geen arts, maar Crohn patiënt. :lol:

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@isabel

bedankt voor je uitleg,zo leren we allemaal wat :wink:

@ts
sorry maar....ik sluit me aan bij de rest...

kokka

kijk weer wat geleerd. ik dacht ook dat diaree wat langer duurde.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

kokka schreef:kijk weer wat geleerd. ik dacht ook dat diaree wat langer duurde.
Tja, dan ben ik kennelijk de uitzondering die de regel bevestigd. Kreeg regelmatig bij eten van mais en spinazie onmiddellijk diaree en kon de "ingrediënten van inname" onmiddellijk herkennen. Dus deze 2 groenten laat ik nu maar voor wat ze zijn. Lekker praatje :oops: eigenlijk

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

novazemblaa schreef:Beste leden van het radarforum,

Op 9 januari heb ik een voedselvergiftiging opgelopen, zeer waarschijnlijk bij Alitalia.
Mijn reis begon om 6 AM en mijn ontbijt(eerste maaltijd van de dag), een Asian vegetarian meal was verschrikkelijk vies en heb slechts 1/3 van de maaltijd opgegeten. De stewardess vertelt dat er iets mis was met de maaltijd, daar werd niet op gereageerd.
Eenmaal aangekomen in Rome begonnen de maagklachten en tijdens het tweede onderdeel van mijn reis (Rome-Amsterdam) kreeg ik last van diarree en werd ik totaal niet lekker. Nu is dat altijd vervelend, maar tijdens een vlucht helemaal. Ik vlieg vrij vaak en ben nog nooit ziek geworden van een maaltijd. Ik begon uitgerust aan mijn reis terug naar Nederland en de maaltijd van Alitalia was de eerste maaltijd van de dag.

Op Schiphol direct contact gezocht met Alitalia. Via de 'kantoortjes' niemand bereikbaar, iemand van KLM gaf mij een kaartje met telefoonnnummer. Vrouw aan telefoon sprak slecht Nederlands en Engels. Ik was moe van de reis vertelde mijn klacht, de telefoniste vertelde mij dat ze 'het zouden doorgeven aan Rome'. Toen ik had opgehangen bedacht ik mij:
2. Niet om welke vlucht het ging (vertelde alleen dat ik net vanuit Rome in Amsterdam was aangekomen)

Paar dagen later mijn klacht verzonden naar Alitalia per e-mail. Alitalia mailde terug:

We zijn nu anderhalve maand verder en ik niets meer van Alitalia gehoord. Een telefoontje( "sorry er is slechts een persoon die alle klachten afhandelt") en een tweede mailtje richting Alitalia hebben niets uitgehaald. KLM (partner van Alitalia) zegt dat ik het met Alitalia moet oplossen. NVWA kan niets doen omdat het zich buiten Nederland heeft afgespeeld.

Ik heb ik geen idee wat ik hier verder aan kan doen. Wel vind ik dat, als je ziek wordt van voedsel aan boord van een vliegtuig met het gevolg dat je nog 1,5 dag ziek bent en een zeer onaangename reis hebt gehad een excuus en kleine compensatie op zijn plaats zijn. Daarnaast vind ik dat een luchtvaartmaatschappij, compensatie of niet, een voedselvergiftiging zeer serieus moet nemen. Helaas is dat laatste niet het geval.
OP voor de zekerheid

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

tenormin schreef:
Tja, dan ben ik kennelijk de uitzondering die de regel bevestigd. Kreeg regelmatig bij eten van mais en spinazie onmiddellijk diaree en kon de "ingrediënten van inname" onmiddellijk herkennen. Dus deze 2 groenten laat ik nu maar voor wat ze zijn. Lekker praatje :oops: eigenlijk
Ach joh, als ik alleen al naar een potje sambal kíjk raakt m'n 'systeem' al in de war :p

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Fleurtjuh666 schreef:
tenormin schreef:
Ach joh, als ik alleen al naar een potje sambal kíjk raakt m'n 'systeem' al in de war :p

Heb net zitten staren maar gebeurd niks,moet hele fles lactulose innemen :oops: nou ja,bij wijze ihihihi.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

novazemblaa schreef:Op 9 januari heb ik een voedselvergiftiging opgelopen, zeer waarschijnlijk bij Alitalia.

...als je ziek wordt van voedsel aan boord van een vliegtuig met het gevolg dat je nog 1,5 dag ziek bent en een zeer onaangename reis hebt gehad een excuus en kleine compensatie op zijn plaats zijn.
Hmmm, waarom krijg ik hier zo'n gek gevoel van in mijn maag? :lol: :twisted: :mrgreen:

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

novazemblaa schreef:Beste leden van het radarforum,

- Is voedselvergiftiging vastgelegd op papier door een arts ?
- Zijn er meerdere mensen ziek geworden ?
- De griep heerst al langere tijd dus zou ook zomaar griep kunnen zijn ipv voedselvergiftiging.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Hmmm, waarom krijg ik hier zo'n gek gevoel van in mijn maag? :lol: :twisted: :mrgreen:
Misschien omdat je jaloers bent dat Asian Vegetarian Meal niet te hebben genuttigd en er nu hongerig van word? Who knows :(

Gesloten