LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Easyjet berekend hoog bedrag veranderen naam

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
CA1978

Easyjet berekend hoog bedrag veranderen naam

Ongelezen bericht door CA1978 »

Dag,

Op 7 september ging ik met mijn vriend op vakantie naar Italië. Mijn vriend heeft een vlucht geboekt bij EasyJet en zich niet gerealiseerd dat mijn paspoortnaam gebruikt moest worden. Hij heeft mijn roepnaam gebruikt (het gaat dus alleen om de voornaam!). Bij de incheckbalie bleek dat dit veranderd moest worden naar de paspoortnaam. Een werkje van ongeveer 5 minuten. Maar ik moest Euro 96,- bijbetalen. Euro 48,- voor de heenvlucht en Euro 48,- voor de terugvlucht. Ik begrijp dat de voorwaarden zo zijn dat de paspoortnaam gebruikt moet worden, maar wat een hoog bedrag voor het veranderen van mijn naam zeg! Is dit nu echt nodig?

F.van Holten

Re: Easyjet berekend hoog bedrag veranderen naam

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Nee, het is belachelijk hoog, en snel verdiend, maar u moet nu eenmaal dezelfde naam invullen, als op het paspoort.
Hier zijn al meerdere topic's over.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

door F.van Holten » 17 sep 2013 16:03

Nee, het is belachelijk hoog, en snel verdiend, maar u moet nu eenmaal dezelfde naam invullen, als op het paspoort.
Inderdaad even zoekfunctie gebruiken (is er niet voor niets) naam op ticket intoetsen en je kan de hele avond lezen,velen zijn u voorgegaan. Ook zijn er diverse tv items aan besteed,berichten in kranten geplaatst,tijdschriften hebben er aandacht aan besteed. Ook google geeft genoeg leesvoer.

gr Henk

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

F.van Holten schreef:Nee, het is belachelijk hoog, en snel verdiend, maar u moet nu eenmaal dezelfde naam invullen, als op het paspoort.
Of het snel verdiend is kan je pas zeggen als je weet wat de kosten zijn die men moet maken voor een wijziging. En nee, het is niet alleen inkloppen van de gewijzigde gegevens. Voordat je dat moet doen moet er een heel ICT proces worden gebouwd en geintegreerd. Dat is niet gratis. En als het dan om maar weinig wijzigingen gaat is dat proces relatief duur.

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

Velen gebruiken het begrip 'da's snel verdiend...'
Tja, in sommige gevallen klopt dat. Laten we duidelijk zijn: de tickets MOETEN juist zijn, dat zijn luchtvaartregels en daar wordt niet van afgeweken. Maar het zijn inderdaad de zelfstandige low-budget maatschappijen die hier gewoon misbruik van maken. Voor hun is het enkel een kleine wijziging die met 15 Euro dik betaalt zou zijn.

Waar komen die hoge kosten vandaan? Dat is uit de tijd dat elke luchtvaartmaatschappij nog bij IATA was aangesloten en dat elke agent die zg IATA-tickets uitschreef. Een ticket (ook blanco) had waarde, veel waarde, want je kon erop invullen wat je wilde (een vlucht om de wereld, first class etc) en dat gaf je af. Dus inderdaad, die tickets lagen veilig in brandkasten. Ook diende er door de agent een flinke borg voor die niet-uitgeschreven tickets aan IATA voldaan te worden.

Nu komt het mooie: wat gebeurde er als je jezelf vergiste en een foute naam op dat ticket schreef? Dat ticket kon je dan laten crediteren door IATA, want je had immers borg over dat blanco ticket betaalt. Daar komt het: creditering door IATA (een verschrikkelijk bureaucratisch bedrijf) duurde minimaal drie maanden en vaak een jaar!

Je begrijpt dus dat renteverlies en minder rendabel maken van je ticketstock een flinke aanslag waren op foutieve tickets. UIT DIE TIJD KOMEN DIE HOGE KOSTEN!!!

Het is ronduit ABSURD dat low-cost carriers deze tellen!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Voor hun is het enkel een kleine wijziging die met 15 Euro dik betaalt zou zijn.
Daar heb je vast een berekening voor dan, begin al eens met het salaris van de persoon die dit moet doen.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

geengast schreef:
Het is ronduit ABSURD dat low-cost carriers deze tellen!
Tja, het geld moet ergens vandaan komen. Hier minder voor vragen resulteert ongetwijfeld in duurdere tickets. Persoonlijk vind ik deze kosten dus prima. Als je gewoon oplet bij het invullen van de namen, werkt het alleen maar in je voordeel.

wdubbelost

Ongelezen bericht door wdubbelost »

bprosman schreef:
Voor hun is het enkel een kleine wijziging die met 15 Euro dik betaalt zou zijn.
Daar heb je vast een berekening voor dan, begin al eens met het salaris van de persoon die dit moet doen.

stel dat de persoon die dit doet, 30 euro per uur zou krijgen (zomaar een getal).

het kost hem ongeveer minuut of 15 (best ruim genomen)

dan zou het 7,50 euro kosten om de ticket aangepast te krijgen.

dan kan hij 4 tickets in een uur aanpassen...

4x aanpassing a 15 euro = 60euro.
de medewerker krijgt dan de 30 p/u dus houden ze nog 30 euro over.

(de medewerker verdiend geen 30 p/u en is ook geen 15 min bezig met aanpassen van een vliegticket.

heb ik goed berekend of zie ik niet iets over het hoofd? (gebruik van pc wat stroom kost het printen van een nieuwe ticket wat inkt kost en afschrijving van de printer is etc :wink: )

F.van Holten

Als je een verkeerde naam invoerd, word het veel betalen, of thuis blijven.
Als je van de luchtvaartmaatschappij 6 uur vertraging krijgt, betalen ze niets, dan kan je dus mondhouden/wachten, of weer thuisblijven.
Bij alle twee de pechgevalletjes trek je aan het kortste eind, en kost het je geld.
Dat is nu eenmaal het absurde monopoly van deze maatschappijen, als je zeurt blijf je maar thuis.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

F.van Holten schreef:Als je een verkeerde naam invoerd, word het veel betalen, of thuis blijven.
Als je van de luchtvaartmaatschappij 6 uur vertraging krijgt, betalen ze niets, dan kan je dus mondhouden/wachten, of weer thuisblijven.
Bij alle twee de pechgevalletjes trek je aan het kortste eind, en kost het je geld.
Dat is nu eenmaal het absurde monopoly van deze maatschappijen, als je zeurt blijf je maar thuis.
Bij 6 uur vertraging heb je recht op compensatie. Daar komen luchtvaartmaatschappijen niet zelf mee, maar dat is met een beetje vasthoudendheid zeker wel te krijgen. Jurisprudentie hierover is plenty, en alle grijze gebieden zijn inmiddels ingevuld door de EU etc, dus als je je dat door de neus laat boren, zit je gewoon te slapen.

Maar goed, Easyjet heet niet voor niks een "budget" vliegtuigmaatschappij, die halen een niet onaanzienlijk deel van hun winst uit mensen die niet opletten bij het kiezen van handbagage (te groot/zwaar is bijbetalen bij inchecken), of bij het invullen van de namen die op het ticket komen. Dit geven ze trouwens duidelijk aan bij het boekingsproces, maar goed, dit is een consumentenforum, dus het is standaard de schuld van het bedrijf natuurlijk.

F.van Holten

sjohie schreef:
F.van Holten schreef:Als je een verkeerde naam invoerd, word het veel betalen, of thuis blijven.
Bij 6 uur vertraging heb je recht op compensatie. Daar komen luchtvaartmaatschappijen niet zelf mee, maar dat is met een beetje vasthoudendheid zeker wel te krijgen. Jurisprudentie hierover is plenty, en alle grijze gebieden zijn inmiddels ingevuld door de EU etc, dus als je je dat door de neus laat boren, zit je gewoon te slapen.

Maar goed, Easyjet heet niet voor niks een "budget" vliegtuigmaatschappij, die halen een niet onaanzienlijk deel van hun winst uit mensen die niet opletten bij het kiezen van handbagage (te groot/zwaar is bijbetalen bij inchecken), of bij het invullen van de namen die op het ticket komen. Dit geven ze trouwens duidelijk aan bij het boekingsproces, maar goed, dit is een consumentenforum, dus het is standaard de schuld van het bedrijf natuurlijk.

Ik ben al een zeeeeer lange tijd bezig om mijn vertraging geld te innen bij een maatschappij
Tot rechtszaken aan toe, En ik heb alle paden bewandelt die er zijn.
wel allerlei agressieve onderhandelaars, die uit mijn naam verder willen rechten, als ik maar teken voor de eventuele kosten die gemaakt worden.
Het zijn er maar enkele die betaald krijgen, maar als het vliegtuig een gebrek heeft, beroepen ze zich op veiligheid, wat wel wenselijk is natuurlijk.
Dan geld ook nog de verjaring.
Ik vlieg zeer regelmatig met verschillende aanbieders, heb ook veel vertragingen gehad, dan krijg je een bon voor een kop koffie, waar je dus geld bij moet passen, omdat de koffie toch duurder is.
De consument heeft niet altijd gelijk zoals u stelt, maar moet zich wel aanpassen aan grollen en grappen van deze maatschappijen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik ben al een zeeeeer lange tijd bezig om mijn vertraging geld te innen bij een maatschappij
Ik vraag me dan altijd af , wat voor (emotionele) echte schade heeft iemand geleden door een vertraging en welke compensatie zou daar tegenover moeten staan ?.
Die "zeeeeeer lange tijd" dat je er mee bezig bent geweest had je ook ontspannen met een boek op het strand of in een tuinstoel kunnen liggen.

F.van Holten

bprosman schreef:
Ik vraag me dan altijd af , wat voor (emotionele) echte schade heeft iemand geleden door een vertraging en welke compensatie zou daar tegenover moeten staan ?.
Die "zeeeeeer lange tijd" dat je er mee bezig bent geweest had je ook ontspannen met een boek op het strand of in een tuinstoel kunnen liggen.

Helemaal gelijk, Doen we nu ook, kost teveel tijd / geld / en energie.
Maar volgens sjohie is het allemaal veel makkelijker, en zitten we te slapen.

Gesloten