LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen terugvlucht vanuit New York

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
DennisVanDeS

Geen terugvlucht vanuit New York

Ongelezen bericht door DennisVanDeS »

Iets wat al langere tijd bij ons loopt. Afgelopen september zijn wij op vakantie geweest naar Amerika en Canada. We hebben destijds de tickets geboekt bij WTC. WTC heeft vervolgens de tickets geboekt bij Lufthansa, maar de vluchten werden uitgevoerd door United Airlines.

Daags voor ons vertrek naar New York, hadden we contact met WTC en United omdat we online niet konden inchecken. Dit zou komen omdat we de tickets bij Lufthansa hadden geboekt, maar dat de vlucht werd uitgevoerd door United. Geen probleem. Echter werd er ons telefonisch door een medewerker van WTC ook verteld dat onze terugvlucht was omgezet naar een vlucht van Newark (EWR) naar Frankfurt en vervolgens door naar Amsterdam.

Omdat wij betaald hebben voor twee directe vluchten, gingen we hier niet mee akkoord. De medewerker van WTC heeft vervolgens de terugvlucht aangepast zodat we rechtstreeks zouden vliegen. Ze gaf ons ook het vluchtnummer op en dat hebben we uiteraard genoteerd op onze reisdocumenten. Een bevestiging van WTC hebben we hier nooit van gehad. Dit was te kort dag gaf men aan (was de dag voor vertrek)

Na een geweldige vakantie te hebben gehad. Kwamen we ruim op tijd (4 uur voor inchecken, dit in verband met versnelde inlevering van onze huurauto) aan op Newark Airpart. Daar wilde we met onze paspoorten inchecken bij de incheckpaaltjes. Daar kregen we direct de melding dat we niet in het systeem stonden en contact op moesten nemen met een medewerker van United. Zo gezegd zo gedaan. Wij spraken een medewerker van United aan. Die gaf na lang zoeken aan dat wij niet geboekt stonden op de terugvlucht naar Amsterdam. We stonden niet in het systeem onder ons brekingsnummer en dus ook niet geboekt op de vlucht die we door hadden gekregen van WTC. Paniek dus. De medewerker van United gaf aan dat de fout bij Lufthansa lag. Dus wij naar de balie van Lufthansa (andere kant van het vliegveld).

Ook daar waren wij volledig niet bekend en kon niemand zien op welke vlucht we nu zaten. Na anderhalf uur bleek dat we op geen enkele terugvlucht stonden geboekt. Na heel erg veel heen en weer gesteggel tussen United en Lufthansa kwamen ze maar niet tot een oplossing. Hierop werd ik heel erg pissig en de medewerker van Lufthansa had wel door dat we ons niet zo snel af zouden laten schepen. Na overleg met managers hebben ze ons op een vlucht naar Frankfurt geplaatst. Vanuit daar vlogen we door naar Amsterdam. Uiteindelijk met een vertraging van meer dan 3 uur kwamen we aan op Amsterdam.

Bij terugkomst in Nederland direct de klacht bij WTC neergelegd. Zij gaven aan dat er een fout was gemaakt in het boekingssysteem van United/Lufthansa. Enkele weken later kregen we van Lufthansa een telefoontje. De fout lag niet bij hun, maar bij United. Hier hebben we ook een schriftelijke bevestiging van. WTC heeft vervolgens weer contact opgenomen met United om daar compensatie te vragen. Maar vandaag kwam dan naar weer enkele weken wachten het bericht van United. Wij zouden wel degelijk op de terugvlucht staan onder ons boekingsnummer. Dus zij hebben niets verkeerds gedaan en we krijgen dus geen enkele compensatie.

Wij nemen hier dus geen genoegen mee. Heeft iemand dit eerder meegemaakt en heeft diegene tips voor ons? Moeten we de rechtsbijstandsverzekering inschakelen? We weten dat we niet via een flightclaim service kunnen werken omdat het een vlucht betrof via een niet Europese vliegmaatschappij vanuit een vliegveld gelegen buiten Europa. Maar we hebben onze tickets via WTC bij Lufthansa geboekt....

Ik hoor graag jullie meningen!

bprosman

Re: Geen terugvlucht vanuit New York

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien ben ik wel raar hoor maar bij termen als 'Claims' en 'Compensatie' vraag ik me dan altijd af, welk lichamelijk en geestelijk leed heb je geleden wat je gecompenseerd wil hebben. Na een (zoals je zelf schrijft) fantastische vakantie kom je 3 uur later dan afgesproken aan op Schiphol :? . Er zijn dagen dat mensen op de A2 langer in de file staan.
Ben het helemaal met je eens dat het niet handig gedaan is door de luchtvaartmaatschappijen maar je bent netjes thuisgekomen.
Wat was de meerprijs voor de rechtstreekse vluchten ?.
Maar goed... misschien relativeer ik wel teveel in het leven.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Het is natuurlijk vervelend dat gedoe met het kastje en de muur, maar wat improviseren hoort bij het leven. Ik denk dat er weinig te claimen valt in deze. Foutjes worden overal wel gemaakt, als ze maar opgelost worden en dat is gebeurd.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

DennisVanDeS schreef:Echter werd er ons telefonisch door een medewerker van WTC ook verteld dat onze terugvlucht was omgezet naar een vlucht van Newark (EWR) naar Frankfurt en vervolgens door naar Amsterdam.
...
Omdat wij betaald hebben voor twee directe vluchten, gingen we hier niet mee akkoord.
...
Hierop werd ik heel erg pissig en de medewerker van Lufthansa had wel door dat we ons niet zo snel af zouden laten schepen. Na overleg met managers hebben ze ons op een vlucht naar Frankfurt geplaatst. Vanuit daar vlogen we door naar Amsterdam. Uiteindelijk met een vertraging van meer dan 3 uur kwamen we aan op Amsterdam.
...
Moeten we de rechtsbijstandsverzekering inschakelen? We weten dat we niet via een flightclaim service kunnen werken omdat het een vlucht betrof via een niet Europese vliegmaatschappij vanuit een vliegveld gelegen buiten Europa. Maar we hebben onze tickets via WTC bij Lufthansa geboekt....
Dus laten we het eens op een rijtje zetten:

1. U had twee directe vluchten geboekt
2. De terugvlucht kon door omstandigheden buiten u om alleen via Frankfurt worden uitgevoerd
3. U bent op uw strepen gaan staan en hebt naar Nederland gebeld waar een medewerker u alsnog omgeboekt heeft op een directe terugvlucht
4. Bij aankomst op de luchthaven bleek u niet op die directe vlucht geboekt te zijn
5. U bent op uw strepen gaan staan en heeft er toen een vlucht via Frankfurt uitgesleept
6. U kwam uiteindelijk 3 uur later dan gepland op Amsterdam aan
7. U stipt zelf al aan dat u niet via een "flightclaim" service kunt "werken" en wilt advies.

Goed laten we beginnen met de wettelijke situatie. U heeft hoogstwaarschijnlijk géén recht op compensatie op grond van de Europese regelgeving via een flightclaim service of uw rechtsbijstand of een hele dure advocaat of zelfs de twee huisjuristen van dit forum. Dit komt omdat u:
a. Niet vanaf een luchthaven in de Europese Unie bent gevlogen.
en
b. Vanuit een land buiten de Europese Unie naar een luchthaven binnen de Europese Unie bent gevlogen met een niet Europese luchtvaartmaatschappij.

Zelfs als u al kunt claimen dat u wel met een Amerikaanse maatschappij bent gevlogen maar als gevolg van bemiddeling van de Lufthansa transfer desk of grondcrew, is de tekst van de wet hier maatgevend: u bent, letterlijk, niet met een Europese maatschappij gevlogen.

Verder vraag ik me af of u met die twee maal dapper en kordaat optreden nu echt iets heeft bereikt anders dan dat u uiteindelijk op dezelfde wijze bent teruggekomen als die u in eerste instantie is aangeboden. Als u dat verstaat onder "niet zo snel af zouden laten schepen"...

Ook is uiteraard de vraag van anderen hierboven: welke schade denkt u geleden te hebben door die 3 uurtjes vertraging bij aankomst? Zelfs al waren de EU regels op uw zaak van toepassing dan nog zou 3 uur vertraging een twijfelachtige opbrengst kennen van een paar consumptiebonnen.

U wilt uiteraard kans maken op de hoofdprijs van €600 pp bij vertragingen van 4 uur of langer op vluchten van meer dan 3500 km of de troostprijs van €300 pp bij vertragingen van minder dan 4 uur. Dat is uiteraard uw goed recht maar of u daarvoor uw rechtsbijstand moet aanspreken mèt daarbij het risico van toekomstige premieverhoging of royement wegens polismisbruik? Mwah, dat kunt alleen u zelf bepalen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind dat er wel wat makkelijk wordt gereageerd. Mensen boeken bewust een duurdere rechtstreekse vlucht. Kost je zo 100 of 200 euro meer. Dan voel je je wel verkocht als je alsnog moet overstappen.

bprosman

Kost je zo 100 of 200 euro meer. Dan voel je je wel verkocht als je alsnog moet overstappen.
Op een totaal vakantie bedrag van ?....
En daar wil je dan 1..2 jaar voor door de papiermolen ?

Sorry, zou het ook zuur geld vinden maar dan heb ik toch nuttigere dingen te doen in mijn leven.
Maar goed ik zei al, misschien relativeer ik teveel in het leven.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

bprosman schreef:
Kost je zo 100 of 200 euro meer. Dan voel je je wel verkocht als je alsnog moet overstappen.
Op een totaal vakantie bedrag van ?....
En daar wil je dan 1..2 jaar voor door de papiermolen ?

Sorry, zou het ook zuur geld vinden maar dan heb ik toch nuttigere dingen te doen in mijn leven.
Maar goed ik zei al, misschien relativeer ik teveel in het leven.
Wat heet relativeren?.
Een vakantie naar de USA is niet goedkoop, dat wil niet zeggen dat door het gehannes van WTC er overlast bezorgd is aan mensen waarvan wij niet de physieke omstandigheden kennen .

WTC is vlg mij de contract partij , het afschuiven op derden hoort niet WTC dient het voortouw te nemen

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je met zijn vieren bent,dan tikt dat toch behoorlijk aan. In elk geval meer dan bijvoorbeeld de paar euro per maand die voor veel mensen aanleiding zijn om van zorgverzekeraar over te stappen. Of relativeer ik nu te veel?

bprosman

In elk geval meer dan bijvoorbeeld de paar euro per maand die voor veel mensen aanleiding zijn om van zorgverzekeraar over te stappen. Of relativeer ik nu te veel?
Tja, maar dat "zorgverzekeraaroverstapcircus" is ook onzin maar dat is een ander verhaal.
Een vakantie naar de USA is niet goedkoop
Vandaar ook mijn vraag over welk bedrag we het hier hebben.

v.d.Heyden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Een retour Amsterdam - New York Newark (rechtstreeks) kostte in september bij de KLM tussen de 525,= en 575,= per persoon, economy class. Wellicht via WTC nog iets minder, we zoeken per slot van rekening de goedkoopste vlucht.

Laat maar horen hoe hoog de "schade" is die de vertraging heeft veroorzaakt. Ruim op tijd op het vliegveld (4 uur voor vertrek) dus ook ruim de tijd om de uiteindelijke terugvlucht geregeld te krijgen.
Dus daar zal geen vergoeding tegenover staan....

Overigens ben ik ook van mening dat WTC de aan te spreken partij is, maar ik zit er soms met mijn mening wel eens naast.

v.d.Heyden

Gesloten