LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht over Holland Exel

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
annemarie-sophie

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door annemarie-sophie »

Ehm Johnie,

Dit is geen forum om je mening als gefrustreerde en/of jaloerse piloot duidelijk te maken.

Ik ken iemand bij hollandexel en zij zegt dat er onder het personeel bijna niemand is die het niet naar zijn zin heeft en niet gemotiveerd is om het de vakantiegangers zo goed naar hun zin te maken.

Met vriendelijke groeten,
Annemarie-sophie

RemydaThesta

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door RemydaThesta »

Ik ben vorige week nog 5 nov heen en 11 nov teruggevlogen met Holland Exel. Op beide reizen zat een uurtje vertraging ongeveer waarvoor de gezagvoeder honderd keer zijn excuses heeft aangeboden.

Het eten was voor het eerst in mijn leven in een vliegtuig lekker, en de hoeveelheden waren ook genoeg. Drinken werd zoveel aangeboden dat ik op een gegeven moment zelfs af moest slaan. Het personeel was zeker heel vriendelijk, ze hadden het wel druk, maar dat is ook niet zo raar in een vol vliegtuig!

Soms heb je wel eens pech, kan de beste overkomen, en ook de maatschappij maakt wel eens foutje, maar de volgende keer vlieg ik heel graag met Holland Exel naar Brazilië!

Johnie

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Johnie »

Ehm Johnie,

Dit is geen forum om je mening als gefrustreerde en/of jaloerse piloot duidelijk te maken.
Dank voor je reactie. Als iemand die er gewerkt heeft en de sfeer kent ben ik niet meer gefrustereerd. Dank :lol: [/quote]

Spy

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Spy »

ik heb er gewerkt, toen nog onder de naam KLM exel . Sfeer onderling was goed. Werk was mega. Maar salaris was idd naadje En dat je moet dokken voor je eigen training was al helemaal geflipt, aangezien de piloten opleiding ook niet voordelig is. :)

Gegroet,

Joker

Djoj

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Djoj »

In september op vakantie geweest naar Mexico met Holland Excel. In tegenstelling tot wat ik hier lees, was deze vlucht perfect. Geen vertraging, perfecte bediening, stoelen die we geboekt hadden ook gekregen (comfort class), kortom: alles was dik in orde. Zover wij konden zien/horen, hadden de mensen in de andere classes niets te klagen.

Heel vervelend wat ik hier allemaal lees, maar het kan ook anders. :)

H. v. Ineveld

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door H. v. Ineveld »

/wij zijn op 12 maart j.l. met holland exel naar Sri Lanka gevlogen en hebben een perfecte vlucht gehad met een heef vriendelijke crew, voldoende drankjes en veel te veel eten.
Op 20 maart zijn wij terug gevlogen naar Amsterdam, hadden dezelfde vriendelijk crew met voldoende eten en drinken aan boord.
Na alle negatieve berichten wilde ik dit toch even kwijt.
Met vriendelijke groeten,

H. v. Ineveld
J. de Kruif :lol:

WimB

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door WimB »

Hallo,

Was verbaasd toen ik hoorde dat RADAR het over de slechte kwaliteit van Holland Exel zou gaan hebben.
Wij zijn 27 november vanaf Amsterdam naar Dominicaanse Republiek gevlogen en 6 november weer terug.
Vond eten zeer goed, drinken was er genoeg, personeel zeer prettig, vriendelijk, niets was teveel voor ze.
Geen vertraging gehad waren zelfs nog 2x vroeger geland dan gepland.
Er was wel een calamiteit met een lekkende handbagage van een K..passagier. Echter personeel heeft alles gedaan om probleem op te lossen. Hebben zelfs met een redelijk resultaat de trui van mijn vrouw in het vliegtuig gewassen en gedroogd.
Ik kan alleen maar zeggen:
"Ik hoop dat wij volgende keer weer met Holland Exel vliegen"

Gast

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Gast »

Zoooooo, bijna een jaar weg geweest? :lol:

wick

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door wick »

Vorig jaar 2x met Holland Excel gevlogen (Amst-Natal), geenproblemen en niets gemerkt van de in dit forum genoemde overlast. Eten was goed (ieder heeft een eigen smaak, dus hierover valt te twisten), genoeg te drinken, dekens, films, radio aanwezig, de bediening en personeel erg aardig en vriendelijk en bijna geen vertraging. Alleen inderdaad weinig (been)ruimte, maar dat is niet specifiek alleen bij HE.

Cas van Berkel

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Cas van Berkel »

N.a.v. de uitzending van Radar van 15 november wil ik graag mijn ergernis uitspreken over de motivatie en het volume van de klachten die er door verschillende mensen werden geuit over het ongenoegen t.a.v. Holland Exel.
Zelf ben ik purser bij een concurrerende chartermaatschappij en ik doe dit werk momenteel 6 jaar. In die jaren heb ik veel klachten gehoord. Dat is een belangrijk onderdeel van mijn werk en ik moet dan ook benadrukken, dat ik er erg van houd om dit soort problemen op te lossen. Als purser ben je de leidinggevende persoon in de cabine en ik voel mij dan ook verantwoordelijk om voor mijn bedrijf dit soort gevallen op te vangen en daar waar mogelijk op te lossen of fatsoenlijk door te verwijzen.
Veel van de mensen die ik in het programma heb aangehoord hebben in mijn ogen geen redelijke klacht. Redelijkheid is erg belangrijk als het gaat om de motivatie van een klacht en ik ben veel mensen in mijn loopbaan tegengekomen die ik meer dan redelijk vond en die ik ook met alle liefde wilde helpen om tot een goede oplossing te komen.

Vertraging komt al jaren voor in de luchtvaart. Dat is heel vervelend voor alle passagiers en ook voor de bemanning. Niemand wil dit. Soms lijkt het alsof er maar sommige mensen mee zitten, maar dat geeft nu net aan, waarom daarover klagen niet zo veel zin heeft. Er is duidelijke regelgeving voor en reisverzekeringen dekken niet genoten vakantie dagen bij vertraging vanuit Nederland. Een enorme vertraging zoals die werd genoemd, van ik meen 56 uur, is erg extreem. Maar ook dit kan elke nieuwe luchtvaartmaatschappij overkomen en bij gebrek aan vliegtuigen erg uit de hand lopen. Tegenwoordig vind ik dat mensen zich moeten realiseren, dat als ze een reis boeken, je de marges van vrije tijd na je geplande aankomsttijd, ruim moeten nemen. Dus op zondagavond gepland aankomen uit Mexico en dan maandag weer gaan werken dat is vragen om moeilijkheden. Heel vervelend dat een stel op de Azoren strandt. En ook heel vervelend van de kakkerlakken, maar ik geloof dat er op die eilanden zoals ook op de Canarische het geval is, behoorlijk veel kakkerlakken leven. Belangrijk aan het verhaal is dat er een hotel is geregeld. En dan de melding van de vogel in de motor. Wat zou meneer hier zelf aan hebben gedaan als hij voor het bedijf Holland Exel had gewerkt? Gewoon weer vertrekken zonder enige technische controle of een goed vervangend toestel?
Het verhaal dat men een dure reis heeft geboekt vind ik echt bespottelijk. Natuurlijk is een vakantie duur, dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd wel zo blijven als je naar de andere kant van de wereld wilt vliegen. Maar zo goedkoop als vandaag zijn vliegreizen nog nooit geweest. Sterker nog, de charterluchtvaart gaat er aan kapot als de concurrentie om goedkope stoelen doorgaat zoals nu het geval is in Nederland. Laatst heeft een vriendin van me een reis geboekt naar Kenia met Holland Exel voor slechts €295! Voor een dergelijke prijs moet men niet verwachten dat alles op rolletjes zal verlopen. In haar geval wel, maar in het geval van veel andere mensen dus niet. Dat is een risico. Nederlanders zijn erg gewiekst als het gaat om de goedkoopste reis te boeken, maar zoals nu duidelijk wordt is dat dus niet per definitie kwalitatief de beste. In het geval van die vriendin is een vergoeding van €50 dus best behoorlijk.
Dan het verhaal van de beenruimte. Daar stoor ik me echt mateloos aan. Bij een lijndienstmaatschappij of bij duurdere, hogere klasse stoelen kan het gebruikelijk zijn een stoel vooraf te boeken. maar bij de "gewone" klasse is maar een beperkt aantal stoelen beschikbaar met extra beenruimte. Hoe dat bij Holland Exel is geregeld weet ik niet, maar zover ik weet kan men dit soort stoelen nooit "reserveren". dat blijft een verzoek vanuit het reisburo of van de reisorganisatie. Vele mensen proberen door allerlei klachten op te geven om een dergelijke stoel te bemachtigen op een lange vlucht. Dit soort perikelen leidt tot een onverschillige houding vanuit luchtvaartmaatschappijen, omdat veel mensen voor een dubbeltje eerste rang willen zitten. Wat mijn advies is, als men echt een ernstig geval van trombose heeft of hernia, die ertoe leidt dat lang zitten bemoeilijkt wordt, om de juiste procedures te volgen. D.w.z. een goede doktersverklaring, zo vroeg mogelijk inchecken, niet klagen als niet de hele familie (soms wel 10 leden) ook op een rij zit met extra beenruimte. Want er zijn nog andere mensen die ook medische klachten kunnen hebben. En dan de klacht dat men bij de nooduitgangen zit (voor zover ik weet is dit altijd een plek met extra beenruimte). Nu was de koelte weer niet te verdragen. Dat is weer een andere discussie, want het is vaak koeler bij de uitgangen dan elders in de cabine. De temperatuur is vaak zeer moeilijk te regelen in de cabine. Maar extra kleding meenemen en een deken vragen (indien beschikbaar) kunnen veel ongenoegen wegnemen.
De opmerking van een dame dat het personeel niet bediende tijdens een lange vlucht vind ik op zich gegrond. (Hoewel ik me er bij een nachtvlucht wel meer bij kan voorstellen dan bij een vlucht overdag, aangezien personeel vaak de mensen 's nachts niet wil storen met karretjes en kabaal wat gepaard gaat met een service verlenen)En ook het feit dat er niet genoeg maaltijden waren vind ik erg slecht. Dat zou niet mogen gebeuren en men kan altijd maaltijden bijbestellen op iedere redelijk gefaciliteerde luchthaven.
Kortom: als mensen zich zo ontzettend blijven opwinden over allerlei zaken die in mijn ogen vaak niet redelijk zijn, adviseer ik ze om een duurdere vliegreis te boeken met een lijndienstmaatschappij of om niet meer ver op reis te gaan. Maar dat laatste zal voor velen geen optie zijn. En ondanks dat ik bij een concurrerend bedrijf werkzaam ben, gaat de charterbranche mij wel aan het hart. Klachtenprogramma's als Radar of Kassa stellen graag dit soort klachten aan de kaak, met de bedoeling de consument tegemoet te komen. Het zou Radar sieren als ze eerst wat meer vooronderzoek doen naar de oorzaak en de andere kant van een klacht. Dit soort opgeblazen probleemoplossing komt namelijk de consument niet ten goede. Ik hoop alleen maar dat we uiteindelijk niet dezelfde richting ingaan als de Belgische luchtvaart heeft ondervonden: een failissement van nagenoeg alle maatschappijen en een terugkeer van nieuwe, die de prijzen aanzienlijk hebben verhoogd, waardoor de consument uiteindelijk toch duurder moet gaan reizen en er dus zichzelf mee in de vingers snijdt. Dat zou ik erg jammer vinden. Mijn verzoek dus aan iedereen om redelijk te blijven als het gaat om de klachtmotivatie jegens uw vervoerder. Genuanceerd en eerlijk.

Ik moet nog

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Ik moet nog »

Enige nuancering is een goede zaak Cas van Berkel, maar niet iedereen vliegt Holland Exel omdat het een prijsvechter is. Ik moet nog op vakantie en ik betaal met mijn gezin van 4 personen E 7000,-- voor mijn reisje van 9 dagen.

Dutchie1

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Dutchie1 »

Die €7000 betaal je aan de reisorganisatie, niet aan Holland Exel. Denk nou niet dat het grootste gedeelte van dit bedrag naar Holland Exel gaat, want zij verhuren het vliegtuig aan de touroperator. En de concurrentie bij de chartermaatschappijen is momenteel moordend, dus lage verhuurprijzen! Air Holland is niet voor niks kapot gegaan.

En Holland Exel is echt niet de enige om mee naar Sri Lanka te vliegen. Ietsje verder zoeken (gids/internet) geeft meer mogelijkheden.

Marcoh

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Marcoh »

Wij gaan volgens jaar vliegen met holland Exel, en dit doen we niet omdat het de goodkoopste schijnt te zijn.
We moeten wel, want Holland International en Arke (waa we een hotel bij willen boeken, omdat die bij andere touroperator niet te boeken is) vliegen alleen naar de DR met Holland Exel, dus je hebt geen keus. Je mag met hun niet met een andere vliegen.
Ik wil dus best iets meer betalen, maar het kan gewoon niet.

a/p

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door a/p »

Ik snap Uw woede en teleurstelling over de manier hoe de reis is verlopen, maar juridisch gezien is dit niet het probleem tussen passagier en luchtvaartmaatschappij, maar tussen passagier en touroperator. U koopt bij de touroperator een vakantie, deze geeft in veel gevallen aan wanneer, hoe laat, hoe en met wie U vliegt, maar heeft in de kleine lettertjes staan dat dit eventueel veranderd kan worden. Aldus geschiedde. Als U ontevreden bent over de service, beenruimte, het toestel, het personeel of de vertraging moet U bij de touroperator zijn, die kiest deze maatschappij, die bepaalt het service niveau en die bepaalt in grote mate hoeveel zieltjes er in een toestel gepropt worden. Dat de chartermaatschappijen naar passagiers toe toeschikkelijk zijn met vergoedingen voor de gehoorde klachten is een welgemeende handreiking, maar voor de echte schadevergoeding moet U toch echt naar de touroperator, die U waarschijnlijk afwimpelt met het excuus dat het buiten hun macht ligt: lees de kleine lettertjes maar!
Zoals op dit forum al eerder is aangegeven, kan het een keer fout gaan, zeker bij chartermaatschappijen die door de hevige concurrentie gedwongen worden zeer strakke schema´s aan te houden. Waardoor een kink in de kabel meteen tot erge vertragingen lijdt of het inhuren van minder materiaal. Wanneer de touroperators chartermaatschappijen minder in een wurggreep zouden houden, zouden dit soort problemen minder vaak voorkomen en zouden de gevolgen voor passagiers minder vervelend zijn, maar ja dan gaan de prijzen omhoog (naar een normaal niveau!) en dan zijn de passagiers weer de dupe.......

Gast

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Gast »

Mensen,

Alle prolemen die bij HXL aan het licht zijn gekomen zijn vluchten die ingehuurd zijn, en dus niet door HXL zelf zijn uitgevoerd.
De vluchten die HXL zelf heeft uitgevoerd zijn 9 van de 10 keer wel goed.
Inderdaad, vertraging door een Hurricane of een technisch mankement kan niemand wat aan doen. Dit is ook de grootste bron van vertraging.

Op het moment dat een vliegtuig dusdanig stuk is of een ander probleem heeft wordt er op het allelaatste moment een vervangend toestel gezocht. Aangezien je hier (bijna) geen keus hebt ben je bijna verplicht te nemen wat er aangeboden wordt.
Ik hoop echt dat dit verleden tijd is. Iedereen werkt er hard aan om het product te verbeteren!
En mensen met vliegangst... U kunt zonder enige problemen instappen.
Een crew stapt ook niet in als ze een vliegtuig niet vertrouwen!

Shea

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Shea »

Waarom zou bijna iedereen die bij HE werkt reeds gesolliciteerd hebben, of wachten tot de tijd rijp is om te solliciteren, bij een van de reeds langer bestaande luchtvaartmaatschappijen ? Dit geldt zeker voor de cockpit waar de gezagvoerder vaak een gepensioneerde vlieger is die nog wat "bijbeunt" en de co piloot een broekie die zelf voor zijn opleiding heeft moeten betalen en uren wil loggen om elders te kunnen solliciteren. De verhouding is scheef, zeker voor dit soort operaties.
Ook mag/moet het HE personeel veel langere duty's maken dan elders, het moet uiteindelijk ergens vandaan komen!

Voor de critici onder U, JA ik spreek uit ervaring.

Dutchie1

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Dutchie1 »

Even voor je gezocht in januari 2005: Je kunt met Martinair vliegen voor € 828.41 inclusief luchthavenbelasting. Vertel dus aan Arke dat je ondanks dat je een pakketreis heb geboekt geen gebruik zal maken van de vlucht, maar alleen van het hotel en dat je op eigen gelegenheid naar DR gaat. Betaal je iets meer, maar dat was toch geen probleem?
Of je boekt rechtstreeks het hotel en de vlucht zonder een touroperator in te schakelen zodat je de reis helemaal naar eigen wensen kan inirchten. Wel het risico dat bij aankomst het hotel zegt "U bent niet bekend, have a nice day" en er geen hostess is en geen ANVR om je verder te helpen :cry:

O ja, Holland Exel en Martinair vliegen beiden met de 767-300 en dezelfde cabine indeling!

roosb

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door roosb »

hallo,
in mei zijn wij met holland exel (boeking pakketreis bij neckermann) naar de malediven gevlogen. ook bij ons is een koffer niet aangekomen, juist de koffer met duikspullen. inmiddels heb ik van holland exel een goede vergoeding ontvangen voor de geleden schade. mijn contactpersoon hiervoor was mevrouw du paepe, tel 020-6557373 (ik zet dit erin omdat de vorige schrijver in dit forum geen contact kan krijgen).
verder hebben wij diverse klachten over de heen en terugvlucht. vooral op het gebied van de verzorging en de kwaliteit van het vliegtuig (gecharterd van een finse maatschappij).
onze klachten hebben wij kenbaar gemaakt aan neckermann. hier is echter geen reactie op gekomen die wij vonden volstaan. op 22-10 jl. hebben wij onze klachten voorgelegd aan de klachtencommissie (SGC) en we wachten nu nog op de uitslag.
ik hoop dat meer mensen (wellicht ook naar aanleiding van de radar uitzending) hun klacht kenbaar maken aan de reisorganisator en aan de klachtencommissie, zodat dit soort zaken niet meer kunnen gebeuren!

roosb

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door roosb »

een reactie op het verhaal van de purser.
wij hebben een reis naar de malediven geboekt van ruim 3500 euro voor 2 personen. in dat geval verwacht ik wel degelijk kwaliteit.
ik heb vaker verre vakanties gemaakt en uiteraard is er altijd wel wat te "zeuren", maar zoals HXL het geregeld had ben ik nog nooit tegengekomen.
ik ben me er wel van bewust dat HXL niet met hun eigen vliegtuig of personeel vloog toen wij op reis gingen. van vrienden heb ik wel gehoord dat de vliegtuigen en verzorging van HXL zelf WEL goed is.

Gast

Re: Klacht over Holland Exel

Ongelezen bericht door Gast »

Zeg Johnie,

In welke grot heb jij je de afgelopen jaren verstopt?
Bij ongeveer 90% van de westerse maatschappijen betalen piloten hun type-rating zelf. Ook bij Martinair en Transavia. Dit is ontstaan door bezuinigingen bij maatschappijen en een overschot aan piloten. Maatschappijen die de training wel voor je betalen claimen je vervolgens met contracten. Zouden die piloten, die soms tot 40 duizend euro betalen om bij een maatschappij te mogen vliegen denk je niet gemotiveerd zijn?!? Zoveel geld lijkt mij een behoorlijke motivatie in ieder geval. Wie betaald er volgens jou geld voor zijn training om vervolgens als je bij HE werkt, ergens anders te gaan solliciteren?

Algemeen

Onderhoud en veiligheid bij HE gaat volgens de Nederlandse wetgeving, en die is, wereldwijd gezien, behoorlijk streng!

De sfeer onder het personeel van HE is zeer goed. Met een vloot van allemaal gelijke moderne toestellen en hele mooie bestemmingen, is het een fantastische maatschappij om voor te vliegen!

Ik betreur het dat mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten altijd de grootste mond hebben! Tuurlijk zijn niet alle vluchten goed gegaan, en hebben bepaalde mensen recht om te klagen, maar neem van mij aan; Dit soort problemen komen bij alle maatschappijen voor. Ook bij KLM, Martinair, Transavia etc, etc, die vaak wel een stuk duurder zijn.

fijne vakantie!

Gesloten