Mk schreef:Dat recht halen ze nu uit de voorwaarden, dat is toch het hele punt van deze discussie?
En de koper heeft inderdaad niet de plicht om het gekochte te gebruiken. De KLM stelt echter dat de dienst één geheel is en niet een heenreis en een terugreis. Er is dus geen 'deel van een dienst'.
Als je een retour boekt krijg je twee tickets, twee instapkaarten, heb je twee vluchtnummers, etc. Er is sprake van twee diensten, waarbij de ene op tijdstip a wordt afgenomen en de andere op tijdstip b.
Als er sprake was van 1 dienst dan zou in het geval de klm de heenreis annuleert (bijvoorbeeld slecht weer, staking, etc.) de terugreis ook niet door kunnen gaan. Als de heenreis vertraagd was zou je ook compensatie krijgen voor de terugreis (is een dienst).
Daar klopt dus niks van. Een retour is gewoon een dienst wat bestaat uit twee onderdelen en waarbij je soms korting krijgt als beloning dat je zowel heen als terug bij dezelfde maatschappij verdient. Dat soort loyaliteitsbonussen bestaan bij heel veel producten.
Nogmaals, de wet stelt dat de koper aan zijn verplichting voldoet door de prijs te betalen. Als dat is gebeurd is elk recht van de verkoper om de dienst te weigeren weggenomen.