Mk schreef:Als je Artikel 6:233 leest als "Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien het onredelijk bezwarend is voor de wederpartij." dan kom je een heel eind in de buurt van wat jij wil.
Het gaat mij niet om willen, maar om de juiste uitleg van de wet.
De bepaling moet richtlijnsconform worden uitgeleverd. De richtlijn
oneerlijke bedingen dat een beding onredelijk bezwarend is
"indien het, in strijd met de goede trouw, het evenwicht tussen de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen van de partijen ten nadele van de consument aanzienlijk verstoort."
Met andere woorden het moet gaan om een ernstige verstoring van de balans tussen de rechten en plichten van partijen, die in het nadeel van de consument uitpakt. Daarnaast moet de algemene voorwaarden niet vanuit zuivere motieven zijn opgesteld.
Mk schreef:Wat is de aard van de overeenkomst?
Dat de passagier op enig moment van A naar B en op enig moment daarna van B naar A wordt vervoert middels een vliegtuig.
Mk schreef:Op welke wijze zijn de voorwaarden tot stand gekomen? Op basis van internationale afspraken die voor alle maatschappijen gelden.
Zonder dat consumenten hierop invloed hebben uitgeoefend.
Mk schreef:De wederzijds kenbare belangen? Die van de luchtvaartmaatschappij zijn duidelijk, die van de klant?
Het hoofdbelang van de luchtvaartmaatschappij is dat zij de geldsom van de passagier krijgen. Het hoofdbelang van de passagier is dat hij van A naar B en later van B naar A wordt vervoert. Het kunnen aanbieden van een concurrerende vlucht is zeer wel mogelijk een relevant secundair belang.
Mk schreef:Vwb betreft artikel 237: "de overeenkomst wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn", het hoeft dus niet....
Juist, hier tegen staat tegenbewijs open. Dit betekent dat de klant niet hoeft aan te tonen dat het beding onredelijk bezwarend is, maar dat het bedrijf moet aantonen dat het beding niet onredelijk bezwarend is.
Mk schreef:En verder "de inhoud van de verplichtingen van de luchtvaartmaatschappij beperkt ten opzichte van wat hetgeen de klant zonder dat beding redelijkerwijs mocht verwachten", wat is redelijkerwijs? Als de klant in de overeenkomst expliciet gewezen is op de consequenties van het niet afnemen van de heenvlucht, kan de klant dan nog redelijkerwijs verwachten dat zijn retourvlucht blijft staan?
Je legt de nadruk verkeert. De vraag is wat mag de consument verwachten zonder het beding? Het antwoord is duidelijk vervoerd worden van B naar A ongeacht of hij gebruik heet gemaakt van zijn recht om van A naar B te worden vervoert.