LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koude en gevaarlijke woning Novasol

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Jablan
Berichten: 6286
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Koude en gevaarlijke woning Novasol

Ongelezen bericht door Jablan »

Ook al is het een half jaar later ...

Om deze klacht te begrijpen, moet je weten hoe Novasol werkt.
1. Het bedrijf is gekocht door Wyndham en sinds deze overname wordt er stevig bezuinigd.
2. De huizen zijn niet van Novasol, maar allemaal eigendom van particulieren, die voor de verhuur Novasol inschakelen.

Tegenwoordig krijgen de eigenaren de huur kort voor aankomst van de gasten overgemaakt en dat is een van de redenen waarom klager geen restitutie krijgt. De eigenaar zou Novasol moeten terugbetalen, dan pas betaalt Novasol de gasten uit. In mijn ogen is de enige gegronde klacht de lekkende boiler en om het risico van electrocutie te kunnen beoordelen, heb ik foto's nodig. De noodoplossing met een bakje kan best goed zijn geweest.

Alle overige klachten lijken mij meer te wijten aan een slechte reisvoorbereiding en een slecht advies van Toerkoop. De huizen, die Novasol aanbiedt, zijn gecheckt en worden zo op de foto gezet, dat je zelf kunt zien hoe het met de verwarming zit en hoe de rest van de inrichting eruit ziet. Als de werkelijkheid van de foto's afwijkt, dan geef je dat natuurlijk aan in je beoordeling na afloop van de vakantie. Reken maar dat zo'n opmerking wordt opgepakt.

Om te weten of Novasol de klacht desondanks serieus heeft opgepakt, zou je het huis weer moeten opzoeken bij Novasol en kijken of het uit de verhuur is gehaald of dat er nieuwe foto's zijn (een nieuwe boiler). Dan is er achter de schermen wel degelijk werk van gemaakt.
nooitmeernovasol schreef:15) Bij aankomst bleek dat het adres verkeerd was genoteerd waardoor wij twee uur met de taxi hebben rondgereden alvorens het appartement gevonden kon worden.
Dit is een bekende klacht. Niet alleen bij huizen van Novasol, maar eigenlijk bij alle aanbieders, die huizen adverteren zonder het feitelijke adres correct te vermelden en de juiste locatie op de kaart weer te geven.
Wij verhuren zelf ook en hadden deze zomer een gezin op rondreis te gast. Het huis voor ons hadden ze pas om half twaalf 's avonds gevonden, nadat de taxichauffeur werkelijk bij elk huis in het dorp had aangebeld. Absoluut irritant, maar zo werken sommige aanbieders nu eenmaal. De kinderen van het gezin-op-rondreis hebben in elk geval gejuicht bij aankomst bij ons: 'Goed zo, papa, je hebt het in 1 keer gevonden.' :wink:
nooitmeernovasol schreef:Overigens liegen de reviews op bijv. Tripadvisor er ook niet om: [...] Hoe bedoel je, Novasol 'gerenommeerd' ? LOL Belangrijke quote daar gevonden: Personally, Novasol not worth actually ... also they charge a very high commission above the price to the owner.
I recommend Airbnb, Wimdu, HouseTrip, Tripadvisor ...... Arriving at your holiday accommodation, you have 24 hours to report if there incidences and in this case they do not pay to the owner.
:roll: Geen idee van wanneer dit citaat is, maar dit is complete onzin. Waar kun je prima boeken?

Trustpilot is een beoordelingssite voor bedrijven, daar kun je goed zien hoe het met een bedrijf gaat. Simpel de bedrijfsnaam intikken en kijk niet alleen naar de gemiddelde score, maar ook naar het aantal beoordelingen en naar het aantal sterren van de eerste 2 pagina's met meningen. Dat zijn namelijk de recente oordelen, die geven de trend hoe een bedrijf momenteel presteert goed aan.

Voor vakantiehuizen zijn dit - najaar 2017 - de beste sites om te boeken: Micazu, Interhome, TuiVillas, Ferienhausmiete, EuroCottage, BelVilla, Novasol. In deze volgorde! (want huizen van BelVilla en NovaSol duiken ook op bij de sites ervoor). Op deze sites kun je vrij vlot vinden wat je zoekt en staat de rest van het proces 'zoeken, boeken, betalen, op vakantie' helder op de site - nog voordat je je hebt vastgelegd.

Tripadvisor, Booking.com, Airbnb en HomeAway zijn af te raden om vrij simpele redenen: Verplichte servicekosten en/of betaling uitsluitend per creditcard en/of niet in twee termijnen mogelijk (aan- en eindbetaling) en/of slechte tot afwezige klantenservice en/of voor Nederlanders natuurlijk heel belangrijk: de aangeboden huizen staan vrijwel altijd al op 1 van de eerder genoemde sites, vaak tegen een lagere totaalprijs dan via één van deze vier - tot 50% goedkoper!

Ja, Novasol staat er ook tussen als 'goede' site. Maar bij Novasol moet je wel opletten in welk land het huis staat. Novasol-Spanje scoort structureel lager dan Novasol-Oostenrijk en dat betekent simpelweg, dat de kwaliteit van de huizen in Spanje minder goed is dan die van de Oostenrijkse huizen. Dit komt ook, omdat eigenaren in Spanje de schoonmaak en het onderhoud niet per uur of per dienstverlening betalen, maar via een vast percentage van de huur. Gevolg: Schoonmaak gebeurt op de Turbo en onderhoud is vaak achterstallig.

Voor de rest is Novasol een prima, traditionele bemiddelaar, die probeert te overleven tussen de nieuwe concurrenten - de huizen zijn niet overdreven duur geprijsd, maar de kwaliteit is ook niet de beste. Alle waar naar zijn geld...
Laatst gewijzigd door Jablan op 15 sep 2017 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 31835
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koude en gevaarlijke woning Novasol

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dát is nog eens informatief! Dank!

Jablan
Berichten: 6286
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Koude en gevaarlijke woning Novasol

Ongelezen bericht door Jablan »

Graag gedaan :wink:

Nog een keer de klachten langs en daarna waar je moet zijn om dit soort leed te vermijden.

1) Te weinig dekens in het appartement
Standaard zijn een dekbed en een extra deken. Wie meer wil, moet dat aangeven of aanvragen.

2) Een van de 2-persoonsbedden mist een 1persoons-dekbed (slaapkamer 1)
3) Slaapkamer 2 met twee eenpersoonsbedden mist ook 1 dekbed
Er is geboekt voor twee personen, daarom zijn er twee dekbedden en twee dekens. De rest is weggehaald, want wat er niet is, kan ook niet worden gestolen.

4) Slaapkamer 1 kledingkast stinkt en is vochtig/nat en hierin lagen twee kussens en die waren doordrenkt van het vocht en kunnen derhalve niet gebruikt worden, en hier kan je dus ook geen kleding opbergen
Betekent dat het huis onvoldoende is gelucht voor aankomst. Vocht is een bekend probleem bij vakantiehuizen - als ze lang leegstaan, krijg je dit.

5) Slaapkamer 1 beschikt over een radiator met 7 ribben welke te klein is om het vertrek te verwarmen
Valt niets over te zeggen zonder te weten wat de capaciteit van de elektrische radiator is èn of er genoeg stroom is. Je hebt ook elektrische radiotoren, die zoveel stroom trekken, dat de stoppen eruit vliegen als je ze helemaal aanzet.

6) Woonkamer: de heater in de muur functioneert niet, het advies was hier om de radiatoren in de slaapkamers in de woonkamer te zetten dan kan je de woonkamer verwarmen, maar dan zijn de slaapkamers weer te koud!
Improviseren is ook een kunst. Toch is dit een aanwijzing voor achterstallig onderhoud. Ik zou die airco in de zomer ook uit laten, want gegarandeerd zit dat ding vol met bacterieën.

7) Boiler was stuk, werd pas na vijf dagen gerepareerd (!), we konden dus al die tijd niet douchen en we hadden niet de beschikking over warm water
Kijk, nu hebben we een echte klacht. :wink:

8) Bij aankomst was de afvoer van de gootsteen verstopt, er lag een enorme plas water in het gootsteenkastje en in dit kastje stond ook het strijkijzer welke drijfnat was. Pal onder het gootsteenkaste bevindt zich een stekkerblok dat kortsluiting veroorzaakt vanwege het water dat hierin loopt
Opnieuw: te snel schoonmaken (en dan het huis met een natte vloer afsluiten, zodat het lekker vochtig blijft) èn achterstallig onderhoud.

9) Welkomstpakket was niet aanwezig, maar kon verkregen worden na betaling van een additionele 35 euro
En als welkomstpakketten gratis zijn, dan heb je er toch voor betaald, inbegrepen bij de prijs. Waaruit zou een welkomstpakket moeten bestaan?

10) De woonkamer is ijzig koud, rond de twaalf graden
Dat betekent, dat het huis langere tijd niet is gebruikt. Als je het bij aankomst te koud vindt, alle verwarmingen tegelijk aanzetten, desnoods ook de kookplaten van het fornuis, en de eerste nacht aan laten staan, zodat de warmte in de muren trekt.

11) Badkamer beschikt ook niet over radiator, dan moet je de slaapkamer radiator hiernaartoe verplaatsen
Ja, wat wil je? Spanje heeft geen uitgebreid gasnet met in elk huis een centrale verwarming. Improviseren!

12) Terras ligt niet op het zuiden, maar op het oosten, zoals de brochure vermeld
Ja en als dat in de brochure staat, waar klaag je dan over? Niet goed gelezen? Onvoorbereid op reis gegaan?

13) Het bed in Slaapkamer 1 is geen 2-persoonsbed maar een twijfelaar
Twee persoonsbedden in Spanje zijn vanaf 140 cm breed. Voor Spanjaarden zelf is dat breed genoeg. Maar als beide slaapkamers zijn gebruikt, dan hebben de dames toch alleen geslapen? Voor één persoon is zo'n bed toch goed?

14) Er is slechts 1 grote handdoek beschikbaar, en 1 kleine handdoek en verder geen linnengoed aanwezig, en hier moesten wij nog twintig euro extra voor betalen
Huisomschrijving niet gelezen? Dit zijn typisch van die dingen, die per vakantiehuis kunnen verschillen. Voor het ene huis moet je alles zelf meenemen of extra bestellen (bijkomende kosten), voor het andere huis hoef je niet mee te nemen omdat alles in de huurprijs is inbegrepen.

15) Bij aankomst bleek dat het adres verkeerd was genoteerd waardoor wij twee uur met de taxi hebben rondgereden alvorens het appartement gevonden kon worden. Normaal zouden de kosten 30 euro zijn geweest om het appartement te bereiken, maar nu was dit 55 euro. Deze kosten zouden ook vermijdbaar zijn geweest
Zie reactie hierboven.

16) Het repareren van de boiler heeft twee dagen in beslag genomen, maarrr...begon na twee dagen weer water te druipen, is tot op heden nog niet opgelost.
Als hij tijdens het opwarmen via het drukventiel begint te lekken, dan zit er heel veel kalk in en maakt waarschijnlijk ook lawaai. Achterstallig onderhoud.

- in de volgende post gaat het verder -

Jablan
Berichten: 6286
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Koude en gevaarlijke woning Novasol

Ongelezen bericht door Jablan »

- und weiter geht's -

Het is jammer, dat klager verder niets heeft verteld over de accommodatie: waar is dit huis en wanneer was het laatste groot onderhoud volgens Novasol. Vakantiehuizen vragen namelijk meer onderhoud dan gewone huizen, omdat tijdens een seizoen er veel verschillende mensen in wonen en die gaan allemaal op hun eigen manier met de spullen om. Voorbeeld: de één zet de ramen altijd open, een ander houdt ze juist dicht. Dat heeft best gevolgen voor het binnenklimaat en daarmee invloed op hoe snel alles slijt.

__________

Waar vind je wel goede vakantiehuizen?

Micazu => Alleen particulier aanbod en de eigenaar moet Nederlands spreken. Je hebt direct contact met de eigenaar en op de achtergrond let Micazu vreselijk goed op: huizen met meer dan 1 klacht worden rücksichtlos eruit gegooid.

Interhome => De huizen worden vooraf bezocht en gecontroleerd. Interhome hanteert geen overdreven hoge marge op de verhuur, heeft net zoals Micazu vaak een ontzettend goed prijs/kwaliteitsverhouding.

TuiVillas => Gemengd aanbod, zowel direct van particulieren als van TUI of partners. Particulieren kunnen hun huis hier niet zomaar aanbieden: alles wordt eerst op afstand gecontroleerd. Van verhuurvergunning tot en met de identiteit van de eigenaar, inclusief adrescontroles en een check bij Europol/Interpol.

Ferienhausmiete => Gemengd, kleinschalig aanbod. Hier geen huizen van Novasol of BelVilla of Interhome, maar direct van particulieren of van kleine agentschappen. Let bij de kalenders op de datum, er staat bij wanneer de kalender voor het laatst is bijgewerkt en als dat meer dan een paar weken geleden is, eerst navragen. Site is meertalig, tegelijk sterk gericht op Duitsland.

EuroCottage => Nog een bedrijf met gemengd aanbod, net zoals TuiVillas. Alleen zijn hier de checks veel minder en de prijzen daardoor lager.

BelVilla, Novasol => Beide bedrijven nemen alles over van de eigenaar. Een bezoek vooraf, alles wordt door de eigen mensen op de foto gezet en vertaald in een standaard presentatie, betalen doe je ook via deze bedrijven. BelVilla werkt met test-gasten. Beide bedrijven proberen de huizen met een hoge marge te verhuren en plaatsen daarom de huizen door naar andere partners. Iedereen wil tenslotte een procent of wat van de reissom naar zich toetrekken ...


Dan nog metazoekmachines zoals Trivago of Hometogo: sla ze over. Ze laten wel aanbod zien, maar ze hebben geen contracten met alle echte bemiddelaars, geven de juiste prijzen met minstens een dag vertraging aan. Als je direct op een van bovenstaande sites zoekt, ben je sneller klaar met je zoektocht en i.h.a. goedkoper uit dan via dit soort zoekmachines.

Gesloten