Ik heb enige tijd een autovakantie geboekt naar Tsjechie. Mijn vriendin heeft de Indonesische nationaliteit en een dito paspoort. Ik heb Kras telefonisch gevraagd of zij een visum nodig heeft. Dit was volgens hen niet het geval. Aangekomen bij de grens heeft zij toch een visum nodig.
Wanneer ik Kras na afloop met dit voorval confronteer, willen ze mij op geen enkele manier tegemoet komen.
Wie ziet er voor mij nog mogelijkheden om mijn gelijk te halen en alsnog de reiskosten terug te kunnen krijgen?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Jurgen
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kras reizen
Re: Kras reizen
let op! u bent als reiziger altijd verantwoordelijk voor uw reisdocumenten. U heeft t nagevraagd bij Kras en u had aan hen kunnen vragen of zij het ook daadwerkelijk bij de ambassade hadden negevraagd. Zo niet had u dat zelf moeten doen.
Kras in dit geval heeft verkeerd advies gegeven maar u bent eind-veranntwoordelijk en diegene die het zou moeten navragen bij de ambassade. Mijn man is ook buitenlands en als wij ergens heen gaan bel ik de ambassade om te vragen of mijn man een visum nodig heeft. Om t zeker te weten. Tip voor iedereen: zoek het zelf! uit, dus bel zelf!!!!
Kan je zeggen wat een dombo's die kras, is ook zo maar zij zijn nooit verantwoordelijk voor de reisdocumenten, wel! als ze aanbieden voor hun passagiers het visum aan te vragen.
Kras in dit geval heeft verkeerd advies gegeven maar u bent eind-veranntwoordelijk en diegene die het zou moeten navragen bij de ambassade. Mijn man is ook buitenlands en als wij ergens heen gaan bel ik de ambassade om te vragen of mijn man een visum nodig heeft. Om t zeker te weten. Tip voor iedereen: zoek het zelf! uit, dus bel zelf!!!!
Kan je zeggen wat een dombo's die kras, is ook zo maar zij zijn nooit verantwoordelijk voor de reisdocumenten, wel! als ze aanbieden voor hun passagiers het visum aan te vragen.
Re: Kras reizen
U zit in een beetje 'grijs' gebied. Kras SterVakanties is een produkt van TUI Nederland, waaronder ook Holland International, Arke, Zeetours, Isropa, Boer & Wendel etc. etc. Het is de grootste touroperator van Nederland.
Echter, ze maken dat bijna niet bekend omdat Kras SterVakanties hun product voor de direct selling is. Een uitgekleed product met een minimum aan service en ontdaan van franjes voor publiek dat niet veel zeurt maar makkelijk 1,2,3 boekt.
Omdat ze niet willen dat eventuele klachten in verband worden gebracht met hun topmerken als Holland International en Arke houden ze angstvallig de naam van TUI uit de publicaties van Kras weg.
Maar Kras SterVakanties is aangesloten (net als TUI) bij de SGR en de ANVR.
De ANVR reisvoorwaarden stellen dat het reisbureau waar u boekt u dient te informeren over de benodigde reisdocumenten. Maar veel Kras reizen worden 'direct' en/of telefonisch geboekt. Dus dan gaat er wel eens wat mis. Indien u belt met Kras krijgt u een RESERVERINGS-medewerkster en géén adviseuse.
Bij een goed reisbureau had u waarschijnlijk te horen gekregen bij boeking: 'voor een vreemde nationaliteit mogen wij wegens de aansprakelijkheid daarvan geen stelling innemen bij de benodigde papieren. Wij raden u aan bij uw ambassade hierover te informeren".
Dat had u dan gedaan en klaar is kees.
Maar: heeft u recht tot klagen???? Daar gaat een ander punt in werking bij de ANVR reisvoorwaarden. U bent VERPLICHT alle gegevens bij boeking door te geven die belangrijk zijn voor de reis. Dus u bent ZELF verplicht door te geven dat één van de reizigers geen Nederlandse nationaliteit heeft. In dat geval is het reisbureau VERPLICHT u te wijzen op benodigde reisdocumenten (in dit geval dus te zeggen dat ze het ook niet weten, maar dat u het moet navragen).
Als in de tijd tussen boeking en vertrek iets wijzigt in de benodigde documenten is dat trouwens uw eigen pakkie aan!
Indien u bij boeking gezegd heeft dat een der reizigers niet de Nederlandse nationaliteit bezit, heeft u recht op een klacht, eventueel tot aan de Geschillencommissie.
Indien u boekte bij een ANVR reisbureau dient men u te vragen naar uw nationaliteit. Ook dan kunt u klagen.
U begrijpt, er zijn enkele puntjes die uw klacht teniet kunnen doen indien u rechtstreeks bij Kras geboekt heeft, iets wat eigenlijk altijd af te raden is.
Echter, ze maken dat bijna niet bekend omdat Kras SterVakanties hun product voor de direct selling is. Een uitgekleed product met een minimum aan service en ontdaan van franjes voor publiek dat niet veel zeurt maar makkelijk 1,2,3 boekt.
Omdat ze niet willen dat eventuele klachten in verband worden gebracht met hun topmerken als Holland International en Arke houden ze angstvallig de naam van TUI uit de publicaties van Kras weg.
Maar Kras SterVakanties is aangesloten (net als TUI) bij de SGR en de ANVR.
De ANVR reisvoorwaarden stellen dat het reisbureau waar u boekt u dient te informeren over de benodigde reisdocumenten. Maar veel Kras reizen worden 'direct' en/of telefonisch geboekt. Dus dan gaat er wel eens wat mis. Indien u belt met Kras krijgt u een RESERVERINGS-medewerkster en géén adviseuse.
Bij een goed reisbureau had u waarschijnlijk te horen gekregen bij boeking: 'voor een vreemde nationaliteit mogen wij wegens de aansprakelijkheid daarvan geen stelling innemen bij de benodigde papieren. Wij raden u aan bij uw ambassade hierover te informeren".
Dat had u dan gedaan en klaar is kees.
Maar: heeft u recht tot klagen???? Daar gaat een ander punt in werking bij de ANVR reisvoorwaarden. U bent VERPLICHT alle gegevens bij boeking door te geven die belangrijk zijn voor de reis. Dus u bent ZELF verplicht door te geven dat één van de reizigers geen Nederlandse nationaliteit heeft. In dat geval is het reisbureau VERPLICHT u te wijzen op benodigde reisdocumenten (in dit geval dus te zeggen dat ze het ook niet weten, maar dat u het moet navragen).
Als in de tijd tussen boeking en vertrek iets wijzigt in de benodigde documenten is dat trouwens uw eigen pakkie aan!
Indien u bij boeking gezegd heeft dat een der reizigers niet de Nederlandse nationaliteit bezit, heeft u recht op een klacht, eventueel tot aan de Geschillencommissie.
Indien u boekte bij een ANVR reisbureau dient men u te vragen naar uw nationaliteit. Ook dan kunt u klagen.
U begrijpt, er zijn enkele puntjes die uw klacht teniet kunnen doen indien u rechtstreeks bij Kras geboekt heeft, iets wat eigenlijk altijd af te raden is.