BasiqAir heeft een website www.plakenwin.nl waarop men kan deelnemen aan een spel waarbij met behulp van een prijstang een reis gewonnen kan worden naar de bestemming die op dat moment op het scherm te zien is. Na een aantal pogingen werd het me al gauw duidelijk dat er iets niet klopte (kon gewoon niet het doel raken). Vervolgens heb ik een kijkje genomen in de bron-code van dit spel. Met behulp van een zogenaamde FLASH decompiler is het mogelijk de bron-code te lezen. Daarin ben ik het volgende tegengekomen....
stukje uit de code:
if (stickDIA == destID){ (als je het juiste plaatje raakt)
trace("Oop, on the correct one. You're no winner this time!");
stickDIA = destID + 1; zet het stikkertje maar op de volgende dia
etc.....
Ander stukje:
if (isWinner) {
this.nStickGoodAtStickerAttempt = Math.floor(Math.random() * 3);
} RANDOM dus.... niks zelf mikken random goed of niet goed.
Dit ruikt dus naar oplichting. Wel een prijs aanbieden maar niet de kans geven die te winnen op de manier zoals aangegeven op de website, nl door goed te mikken. Dit is wel heel makkelijk om (zoals ook in de algemene voorwaarden) e-mail adressen te verzamelen.
Dat ze die adressen verzamelen geven ze aan, maar ze moeten wel een EERLIJKE kans geven om te kunnen winnen.
Mvg, Bas van Breukelen
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] oplichting bij WWW.PLAKENWIN.NL van BasiqAir
Re: oplichting bij WWW.PLAKENWIN.NL van BasiqAir
Lijkt me iets voor de politie. In strijd met de wet op kansspelen
Re: oplichting bij WWW.PLAKENWIN.NL van BasiqAir
Graag wil ik bij deze melden dat ik navraag heb gedaan bij BasiQ Air..
Ik heb van hen het volgende antwoord mogen ontvangen.
<-- knip -->
U schrijft verder: "trace("Oops, on the correct one. You're no winner this time!"); om vervolgens het plaatje waarop je gemikt hebt met 1 te verhogen (plaatje ernaast) en die te bestikkeren."
Dit is inderdaad verwarrend, na navraag blijkt dat de developer die het flashgedeelte heeft ontwikkeld deze "line" uit de testomgeving niet heeft verwijderd in de "live-omgeving". Excuses hiervoor, dit is inmiddels hersteld.
...
Ik wil zelf er aan toevoegen dat ik het heel netjes vind dat er een antwoord gegeven wordt op deze vragen. Helemaal overtuigend vind ik het nog niet, omdat dit niet de verklaring geeft van het stukje code
stickDIA = destID + 1;
We zullen ze het voordeel van de twijfel geven.
Ik heb van hen het volgende antwoord mogen ontvangen.
<-- knip -->
U schrijft verder: "trace("Oops, on the correct one. You're no winner this time!"); om vervolgens het plaatje waarop je gemikt hebt met 1 te verhogen (plaatje ernaast) en die te bestikkeren."
Dit is inderdaad verwarrend, na navraag blijkt dat de developer die het flashgedeelte heeft ontwikkeld deze "line" uit de testomgeving niet heeft verwijderd in de "live-omgeving". Excuses hiervoor, dit is inmiddels hersteld.
...
Ik wil zelf er aan toevoegen dat ik het heel netjes vind dat er een antwoord gegeven wordt op deze vragen. Helemaal overtuigend vind ik het nog niet, omdat dit niet de verklaring geeft van het stukje code
stickDIA = destID + 1;
We zullen ze het voordeel van de twijfel geven.