Er was eens een winkel. In die winkel lag een brood. Voor het brood stond een bordje, met daarop een prijs. De prijs die de winkelier voor het brood wil hebben is 5 euro. De klant komt de winkel binnen, kijkt op het kaartje, pakt het brood, loopt naar de kassa en rekent 5 euro af.Als jij bij de Lidl een brood koopt van 1 euro, en de kassamedewerker slaat er 5 euro voor aan, omdat er lichttoeslag, verwarmingstoeslag, winkelgebruiktoeslag, kassatoeslag op komt, dan betaal jij zeker vrolijk die 5 euro voor dat brood. Geloof je het zelf? Waarom probeer jij anderen dan te overtuigen dat zij dit maar moeten acceptweren omdat het nou eenmaal zo is?
1. Is de klant gedwongen het brood voor 5 euro te kopen?
2. Maakt het uit of de prijs van het brood is opgebouwd uit:
0.50 verpakkingskosten
1.00 transportkosten
3.00 inkoop bakker
0.50 winst
of
4.50 inkoop bakker
0.10 verlichtingskosten winkel
0.40 winst
of
4.00 winst
1.00 inkoop bakker
Feit blijft dat de klant 5 euro over had voor dat brood!
Voor mij blijft het feit staan: het is een vrije markt. U maakt zelf iedere keer de afweging of een product de gevraagde prijs waard is. En of u het product dus wel of niet aanschaft voor de prijs. Hoe die prijs verder op te delen valt, doet NIET ter zake. U heeft inmiddels de prijs al betaald (en willen betalen). Hierbij laat ik dus toeslagen die achteraf worden berekend buiten beschouwing. Alhoewel daarvan ook te zeggen valt dat het van te voren bekend is dat dit kan gebeuren.Het issue in dit topic, en het topic is echtert: zijn al die fantasietoeslagen waarmee luchtvaartmaatschappijen de laatste jaren zijn gaan klooien, wel terecht?
E.e.a. doet me denken aan een klant die ik ooit aan te telefoon had n.a.v. een geboekte reis naar Turkije voor 2 volwassenen en 2 kinderen. De klant had 2 weken ervoor geboekt, en zijn kinderen betaalden ieder een zogenaamde kinderprijs. De prijsopbouw was zeg als volgt:
2 * reissom volwassene 400
2 * reissom kind 150
4 * luchthavenbelasting 200
1 * reserveringskosten 50
Totaal 800 euro
De klant belt op en zegt: ik betaal teveel voor mijn kinderen. Ik zeg hoe komt u daar bij? Ja bij D-reizen (of zo iets) had hij een kinderprijs voor hetzelfde hotel gezien van zeg 100 euro per kind. Dus wij waren oplichters en hij wou het verschil graag terug zien. Dus ik vraag door wat dan de verdere prijsopbouw bij D-reizen dan wel niet was. Blijkt dus dat de totaalprijs voor de gehele boeking bij D-reizen totaal 200 duurder uit te vallen aangezien de volwassenen daar significant meer betaalden. Het was niet aan zijn verstand te peuteren dat het voordeliger was met ons op reis te gaan dan met D-reizen. Zijn kinderen betaalden immers te veel.....