LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] reisduurtoeaslag voor reizen langer dan 22 dagen.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
brimab

reisduurtoeaslag voor reizen langer dan 22 dagen.

Ongelezen bericht door brimab »

Ten einde het voor mij slechte winterweer te ontvluchten gaan mijn vrouw en ik jaarlijks "overwinteren" aan de Algarve, Portugal.
Dit steeds via de touroperator Evenementsreizen.
Wij hebben nu weer voor 8 weken geboekt (12-01-08 t/m 09-03-08) en
moeten nu (en dit in tegenstelling tot voorgaande jaren) een extra
"reisduurtoeslag" betalen van € 250,- per persoon en dit zoals door
Evenementsreizen gesteld :
"omdat er bij langere verblijfsduren dan 22 dagen een percentage
stoelen overblijft waarvoor wel moet worden betaald.
Dit is een dusdanig bedrag waardoor er besloten is een toeslag te
rekenen van € 250,- per persoon".

Wij moeten dus betalen voor vliegtuigstoelen waar wij géén gebruik
van maken !!!!

Zijn er nog meer overwinteraars die met een opslag voor "stoelen"
op de reissom een koude douche van een touroperator hebben gehad ?

MAB

Zarine

Re: reisduurtoeaslag voor reizen langer dan 22 dagen.

Ongelezen bericht door Zarine »

Geacte heer Brinckmann,

Volgens mij is er sprake van een vrijblijvend aanbod en aanvaarding van dat vrijblijvende aanbod.

Evenementsreizen biedt een reis aan tegen een bepaalde prijs. U besluit deze prijs (inclusief toeslag) te betalen, want u vindt dat u waar voor u geld krijgt. Waarom dan toch achteraf klagen?

U stelt geen gebruik te maken van de vliegtuigstoel, maar een lege vliegtuig stoel kost evenveel als een gevulde vliegtuigstoel. Er is een grote kans dat er 2 vliegtuigstoelen na een 'normale' reisduur leeg blijven, en wel door uw toedoen. Enkeltjes Algarve - Nederland verkopen namelijk een stuk minder snel dan een retourtje Nederland - Algarve - Nederland.

Ik zou zeggen, ga lekker genieten van uw reis, ik ben jaloers!

Met vriendelijke groet,
Zarine

Gizmo©

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Tis een beetje l*lreactie van Zarina.

De topicstarter gaat 2 maanden op vakantie. Hij geeft gewoon een stoel in het vliegtuig aan het begin en aan het eind van zijn vakantie. Daar betaald hij ook voor. Het is toch niet het probleem van de topicstarter dat in die 2 maanden tijd het vliegtuig niet vol zit, dus mag hij een onzin toeslag gaan betalen.
Het slaat echt helemaal nergens op.

brimab

Blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
Groetjes,
MAB

MLF

Ongelezen bericht door MLF »

Ben het met Gizmo eens, Zarine kletst wel een hele hoop onzin.

meniles

Ongelezen bericht door meniles »

Ben het wel met Zarine eens. Om dezelfde reden worden 10-11-9 daagse reizen ook (vrijwel) nooit in een last minute gegooid. Touroperators kopen bij airlines in de meeste gevallen stoelen per 8 daagse return. En dit betekent dus dat men 2 keer een 8 daagse trip kan verkopen waar men anders maar 1 keer een 15 daags pakket verkoopt (immers bij een 15 daags pakket kan er voor de 2e week geen 8 daags pakket verkocht worden omdat die terugvlucht stoelen al bezet zijn door de mensen van het 15 daagse pakket).

Het is natuurlijk wel een beetje raar dat Evenements Reizen de kosten als extra toeslag op de factuur zet, maar ze hadden het ook gewoon bij de standaard prijs kunnen optellen en dan was er geen haan geweest die er naar gekraaid had.

Wat mij het belangrijkste lijkt is wat de uiteindelijke prijs is. Wanneer Evenements Reizen met 250euro lang "verblijf toeslag" nog steeds voordeliger of op hetzelfde prijs level als bijv. Neckermann zit, wat is dan precies het probleem??

brimab

U rekent leuk, maar ik kan mij niet voorstellen dat een touroperator als Evenementsreizen niet hun eigen opgedane ervaringen door de jaren heen met betrekking tot de onderlinge verschillen in reisduur bij de berekening van "stoelenbezetting" buiten beschouwing zal laten.
8-daagse en 15-daagse reizen natuurlijk, maar geldt dit ook niet voor het vervoer van passagiers die voor korter of langere tijd gaan overwinteren ? Het zal dan zaak zijn de juiste mix te kiezen, maar dat is een zaak voor de touroperator en niet voor de passagier.
Overigens, ik heb het wel eens meegemaakt dat bij een latere boeking het gewenste appartement wel vrij was, maar dat er géén vliegtuigstoelen meer te boeken waren. Hoe dit te rijmen ?

meniles

Ongelezen bericht door meniles »

Wat ik probeer te zeggen is dat een dergelijke toeslag waarschijnlijk altijd al bij de prijs inbegrepen is geweest. Wat mij in deze het meest relevant lijkt is hoeveel de uiteindelijke prijs bij Evenements Reizen verschilt van een andere aanbieder met een min of meer vergelijkbaar product.

Uiteindelijk zal er ergens geld vandaan moeten komen en of de touroperator dat nou "lang verblijf toeslag" noemt, of het gewoon bij de standaard accomodatie prijs opgooid, ergens moet betaald worden...

Alleen als de prijs van Evenements Reizen daadwerkelijk +/- 250e p.p. hoger is dan bij andere aanbieders met een vergelijkbaar product is er iets vreemds aan de hand, maar dan nog kunnen ze een dergelijke toeslag gewoon doorberekenen, dat is tegen geen enkele regeling..

Ik probeer u niet aan te vallen en geef toe dat het raar is een toeslag op die manier te publiceren, maar daarom ben ik zo benieuwd naar het prijsverschil tussen de reis bij ER en bij een andere aanbieder..

Grt

brimab

U vindt een vergelijking met anderen het meest relevant. Ik kan echter niet met "anderen" vergelijken omdat het bewuste appartement van onze voorkeur alléén bij Evenementsreizen kan worden geboekt.
U veronderstelt dat de onderhavige toeslag "waarschijnlijk altijd al" in de prijsopbouw van Evenementsreizen begrepen zou zijn.
Echter, niets is minder waar en dit blijkt duidelijk uit het door mij van Evenementsreizen ontvangen antwoord op mijn vraag naar het "waarom" van een vluchttoeslag, welke toeslag pas later door Evenementsreizen "reisduurtoeslag" werd genoemd.
Ter verduidelijking. Vorig jaar bestond de opbouw van het factuurbedrag uit de posten : kosten appartement, luchthavenbelasting en calamiteitenfonds. Dit jaar zijn naast deze drie posten nog bijgekomen de posten : vliegbelasting en "toeslag vlucht" c.q. reisduurtoeslag en dit als een "nieuwe extra post ad. € 500,00 voor twee personen.
U zult uit bovenstaande wellicht begrijpen dat voor mij een vergelijking tussen de prijs van Evenementsreizen van vorig jaar met die van dit jaar het meest relevant is.
Groetjes,
MAB

Zarine

Ongelezen bericht door Zarine »

U rekent leuk, maar ik kan mij niet voorstellen dat een touroperator als Evenementsreizen niet hun eigen opgedane ervaringen door de jaren heen met betrekking tot de onderlinge verschillen in reisduur bij de berekening van "stoelenbezetting" buiten beschouwing zal laten.
U zegt zelf dat u het zich niet kan voorstellen dat een touroperator hun eigen opgedane ervaringen mbt stoelbezettingen buiten beschouwing zal laten. In de gehele reiswereld geldt de ervaring dat afwijkende reisduren leiden tot een hoog risico op onverkoopbare stoelen. De reisorganisatie kan ervoor kiezen dit af te dichten door een toeslag te vragen.
Het zal dan zaak zijn de juiste mix te kiezen, maar dat is een zaak voor de touroperator en niet voor de passagier.
De touroperator zal er dus voor kiezen om 1. de afwijkende reisduur niet te verkopen of 2. op één of andere manier ervoor zorgen dat het verlies wordt gecompenseerd.
Overigens, ik heb het wel eens meegemaakt dat bij een latere boeking het gewenste appartement wel vrij was, maar dat er géén vliegtuigstoelen meer te boeken waren. Hoe dit te rijmen ?

Aangezien er vaak veel meer boekbare accommodaties dan vliegtuigstoelen beschikbaar zijn in een periode.

Waar Meniles u op probeert te wijzen, en waar ik ook erg nieuwsgierig naar ben, is het volgende: Stel dat de toeslag a.d. 250 per persoon niet apart vermeld werd op de factuur, maar was opgeteld in reissom appartement. Was er dan ook een probleem geweest? Had u dan het totaalbedrag van de boeking ongeveer 500 euro te hoog gevonden? Ik denk van niet, aangezien u sowieso al akkoord bent gegaan met de totaalreissom, en de reis heeft geboekt.

Zoals Meniles terecht stelt zou je alleen nog kunnen vergelijken met andere aanbieders om na te gaan of het boekingsbedrag wat Evenementsreizen vraagt wel 'terecht' is. Zoals u zelf aangeeft is vergelijk niet mogelijk.
U veronderstelt dat de onderhavige toeslag "waarschijnlijk altijd al" in de prijsopbouw van Evenementsreizen begrepen zou zijn.
Echter, niets is minder waar en dit blijkt duidelijk uit het door mij van Evenementsreizen ontvangen antwoord op mijn vraag naar het "waarom" van een vluchttoeslag
Ik heb geen antwoord van Evenementsreizen in uw postings kunnen vinden waaruit duidelijk blijkt dat de 'lege stoelen toeslag' NIET in het boekingsbedrag van vorig jaar zat ingecalculeerd. Wellicht was de toeslag niet zichtbaar, maar dit zegt niets over het wel of niet ingecalculeerd zijn.

brimab

Zarine,
Zo te merken bent U aardig bekend met het wel en wee van de reiswereld echter, toch nog een weerwoord mijnerzijds.
Gegeven mijn opmerking over mijn opgedane ervaring m.b.t. een tekort aan vliegtuigstoelen stelt U : "aangezien er vaak meer boekbare accommodaties dan vliegtuigstoelen beschikbaar zijn in een periode".
Voor mij geeft dit dan toch duidelijk aan dat er bij het bepalen van de benodigde stoelen wel degelijk rekening wordt gehouden met een in de praktijk gangbare "mix" van accommodaties, reisduren en vliegtuigstoelen en dit, ten einde het door U genoemde risico van onverkoopbare stoelen te vermijden. (Toen in mijn geval waarschijnlijk toch een foutje gemaakt).
In mijn bericht van 01-10 jl. staat uit het antwoord d.d. 5-09 van Evenementsreizen aangehaald : "waardoor er besloten is een toeslag te berekenen van € 250,- per persoon".
Dit is toch duidelijk wel "tegenwoordige tijd".
Waar het de nieuwsgierigheid van U en van Meniles betreft, het volgende.
Op 22-8 de reis geboekt. Ook het reisbureau vond de reissom toch ook wel vrij hoog in vergelijking met vorige jaren, maar ik heb toch "sowieso" geboekt, want zoals eerder gesteld, bedoeld appartement van onze keuze is alléén via Evenementsreizen te boeken.
Het reisbureau zou naar de hogere prijs nog navraag doen.
Op 29-08 een specificatie ontvangen met daarin de voor mij nieuwe extra post "TSL VLUCHT € 500,-".
Op 02-09 zelf aan Evenementsreizen schriftelijk gevraagd naar het hoe en wat van het onderdeel TSL VLUCHT in de specificatie.
OP 05-09 hierop antwoord ontvangen met naast wat in mijn bericht van 01-10 jl. al is aangehaald ook de zin : "het is niet persé een vluchttoeslag maar eerder een reisduurtoeslag".
Dus op 05-09 wist ik pas waar ik aan toe was.
Al met al blijft het voor mij toch een van Evenementsreizen ontvangen koude douche.

[/b]

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Niet zo zeuren zeg dit is al jaaaaren zo, je maakt idd het 8-15-22 daagse vliegschema in de war als je gaat overwinteren, tja als je dat niet bevalt koop je toch 2 losse retourtjes en boek je los dat appartement op internet ofzo. Dus als je dit aanbod accepteert accepteer je ook de voorwaarden, vind je dat dom niet boeken dus, heb je getekend achteraf niet gaan zeuren...

Woeno

Ongelezen bericht door Woeno »

Is niet zo'n gek idee van Eeliane toch? Heb even op de site van Transavia gekeken. Op 12/1 en 9/3 vlieg je Amsterdam - Faro voor laagtarief dwz heen voor 2 personen 280,80 euro, inclusief alle toeslagen en belastingen. Terug voor 214,26. Als je dit op internet boekt moet je daarbij nog 4 euro administratiekosten betalen. Dus voor 499,06 euro zit je lekker met zijn tweetjes 2 maanden in Portugal. Nu nog uitrekenen wat het appartement kost, en volgens mij kan je er heel wat boeken in die periode, want het grootste deel staat leeg na de Kerst en Nieuwjaar. Maw. voor wat u nu aan toeslag moet betalen kunt al met 2 personen heen en terug vliegen op de door u aangegeven data. Ik ben het er dus mee eens dat u wordt afgezet.
Laatst gewijzigd door Woeno op 14 okt 2008 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Woeno

Kunt u aangeven naar welke plaats en welk appartement u gaat. En is dit een all inclusive reis of betaalt u terplaatse voor eten en drinken.

brimab

Het betreft een 2-kamer appartement op basis van logies aan de Algarve, Portugal.
Het gaat hier wel om het extra moeten betalen voor niet te gebruiken vliegtuigstoelen en niet om het preciese appartement.

Woeno

Mijnheer Brinckman ik begrijp wat u bedoelt, maar ik probeer u voor te rekenen wat u had betaald als u zelf had geboekt via internet bijvoorbeeld. Gezien het feit dat u hier op het forum post mag ik aannemen dat u weet hoe dat werkt. Mijn vraag over het appartement is bedoeld om te kijken of dat ook op internet te boeken is en wat dat dan kost. De Algarve is groot dus als u iets preciezer zou kunnen zijn door de plaats (Lagos, Albufeira etc.) aan te geven en de naam van het appartement kan ik u misschien voorrekenen wat de kosten van uw vakantie in het geval van zelf boeken zo als Eeliane aangeeft zouden zijn geweest. Een beetje mosterd na de maaltijd, want u heeft al geboekt. Veel reisorganisaties verkopen ook zogenaamde seat-only's, dus alleen vliegtickets. Dit is steeds meer gebruikelijk om de losse stoelen te verkopen die overblijven omdat mensen meer flexibiliteit in hun verblijfsduur willen. En in het ergste geval geeft de touroperator de stoelen ook nog weleens terug aan de vliegtuigmaatschappij die ze dan als last minutes verkoopt. In het geval Portugal heeft Transavia, min of meer een lijnvlucht op Faro dus er is zeker in de periode die u aangeeft veel mogelijk. Even voor de goede orde ik werk niet bij Transavia en ook niet bij een of andere reisorganisatie, maar ik boek al wel een aantal jaren onze vakanties zelf op internet en dat gaat steeds makkelijker omdat het aanbod ook steeds groter wordt. Voordeel is dat je zelf kan bepalen wanneer je reist, voordelige data kan uizoeken en ook nog eens een appartement kan uitzoeken dat jij leuk vind en niet waar de touroperator een deal mee heeft gemaakt. Een goede reisverzekering en annuleringsverzekering erbij afsluiten en u loopt weinig risico. Ben toch benieuwd naar welke plaats en appartement u nu gaat.
Laatst gewijzigd door Woeno op 13 okt 2008 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

brimab

In mijn eerste bericht van 01-10 jl. ben ik vergeten te vragen of er nog meer overwinteraars zijn, die bij welke touroperator dan ook, eveneens zijn geconfronteerd met een "toeslag voor langer verblijf", of is Evenementsreizen uniek op dit punt ?

brimab

Zarine en Meniles,
Nog even of de toeslag "nieuw" is of al eerder is doorberekend, daar hadden jullie nogal twijfel over.
Om dit kort te sluiten heb ik gewoon aan Evenementsreizen vragen gesteld over de (voor mij altijd al nieuwe) toeslag.
Ik krijg nu het volgende antwoord :
"De verblijfsdag toeslag (weer een nieuwe toeslagnaam) had eigenlijk al jaren doorberekend moeten worden. Dat dit al die tijd niet is gebeurd is gunstig geweest voor de passagier, echter hebben wij wel aan de luchtvaartmaatschappij moeten betalen. Volgend jaar dient u er dus ook wel rekening mee te houden".

Hieruit blijkt duidelijk dat het toch een "nieuwe" toeslag is.
De reis voor januari a.s. is nu al geboekt.
Het alternatief voor een overwinteraar voor volgend jaar (in ieder geval bij Evenementsreizen) kan zijn, om tijdens verblijf aan de Algarve een appartementje te zoeken en dat daar direct te boeken. Daarnaast dan nog bijv. bij Transavia het boeken van een een retourtje Algarve voor op de door de overwinteraar gewenste data.
Dan toch € 250,- per persoon bespaard ?!

brimab

Woeno,
Boeken via het internet vind ik een beetje griezelig, want ik wil wel vooraf weten waar ik terecht kom.
Voordat ik Uw bericht 13-10/14.15 uur las, had ik al een berichtje t.a.v. Zarine en Meniles geplaatst, met daarin een alternatief voor volgend jaar dat in principe gelijk is aan wat U voorstelt, dus zelf direct boeken van appartement en vliegreis.
Hartelijk dank voor Uw uitgebreide reactie.
Groetjes,
MAB

Woeno

U slaat de spijker op de kop. Wij inventariseren ook zoveel mogelijk accommodaties als we ergens zijn. Veel daarvan bieden zich aan op internet tegenwoordig omdat ze net als de boeren iets meer willen overhouden aan hun product. U heeft geboekt en bent accoord gegaan met de prijs, gedane zaken nemen geen keer. Maar ik vind nog steeds dat u veel teveel voor die toeslag moet betalen, n.l. De prijs van een retourvlucht voor 2 personen inclusief alle toeslagen! Terwijl u toch tenminste 1 maal die stoelen bezet. Het lijkt mij dat de touroperator voor een lege stoel geen vliegtax,brandstoftoeslag, veiligheidstoeslag etc. betaalt. De kale ticketprijs (dus zonder de toeslagen) is voor de in mijn hierboven geposte item. 60 euro p.p. enkele reis bij Transavia zelf!
De touroperator zal wel een bulk stoelen inkopen dus zijn contractprijs zal nog beneden deze 60 euro liggen. Twee lege stoelen kosten dus maximaal 120 euro. Als u daarvoor 500 euro moet betalen kan men wel spreken van een woekerwinst.

Ik ben er van overtuigd dat als u zelf boekt u meer dan 250 euro p.p. bespaart, omdat ook bij de appartementen reducties gelden voor langer verblijf. Organisaties voor vakantiereizen zijn daar helemaal niet op ingesteld. Ook kunt u vaak appartementen van landgenoten huren en zij kunnen u ongetwijfeld fotomateriaal van hun locatie tonen.

Gesloten