Wij hebben in januari 2020 een reis geboekt naar Mallorca via een Nederlandse touroperator. Vertrekdatum 12-7-2020, voor 2 weken. In een appartement. Vliegen vanaf Groningen Airport Eelde, via Transavia. Wat er in de tussentijd in de wereld is gebeurd, daar hebben we dagelijks allemaal last van.
Nu blijkt ons appartementencomplex toch nog niet weer geopend te zijn na het opheffen van de lockdown in Spanje per 21 juni 2020. In afwachting van de ontwikkelingen mochten wij het restant van de reissom uiterlijk 2 weken voor vertrek (12-7-2020) betalen. Dat hebben we gedaan op 27 juni 2020. Een bedrag van 1.820,37 euro.
Als laatste check hebben wij op deze dag, via ons reisbureau, de reisorganisatie gevraagd of het appartementencomplex open is, en welke faciliteiten beschikbaar zijn. Het antwoord was "het appartementencomplex is open, en restaurant en zwembad zijn te gebruiken". Op basis van deze informatie hebben wij besloten dat we doorgaan met deze reis. En hebben we de restant reissom betaald.
Begin deze week kregen wij, volkomen onverwacht, te horen dat het appartement toch nog steeds dicht is. Iemand heeft dus zitten jokken bij de touroperator. We kregen 2 alternatieven, maar deze waren beide niet gelijkwaardig aan ons gekozen appartement. Wij kregen daar dan 400 euro korting op. Die hebben we afgewezen. Overigens, het reisbureau was het hiermee eens. Toen hebben we 3-4 dagen niets gehoord. Wij gingen ervan uit dat de reisorganisatie zou komen met een financieel voorstel omdat zij zelf het appartement geannuleerd hebben.
Tot onze verrassing kwamen ze gisteren, vrijdagmiddag, opeens met een derde alternatief. In onze ogen volstrekt niet gelijkwaardig. Via het reisbureau hebben we kenbaar gemaakt dat wij dit voorstel niet accepteren. Toen kwam de touroperator met het voorstel: wij hoeven de reissom niet te betalen, maar de vliegreis wel. Kosten 1.750 euro. Wat, zo stelt men, wij hebben geannuleerd. Dus deze oplossing is al zeer coulant en genereus, vinden ze.
Het niet accepteren van een alternatief wordt gelijkgesteld aan annuleren van de klant. In principe zijn de annuleringskosten dan 90% van de reissom. Dus we mochten onze handjes dichtknijpen, vinden ze. Wij vinden van niet. In de eerste plaats hebben wij niet geannuleerd, maar zij. Daarnaast zijn we op 27 juni volledig onjuist geïnformeerd.
Hadden we dat toen geweten dan hadden we zeker geannuleerd (tegen flink lagere annuleringskosten), of de reisorganisatie had nog 14 dagen gekregen om ons een appartement aan te bieden dat wél voldoen zou aan onze eisen van gelijkwaardigheid. Nu worden we als het ware voor het blok gezet. Ik heb via het reisbureau gemeld dat wij het aanbod niet accepteren. Met nog 2 dagen voor vertrek hadden we niet meer tijd. Wat zijn onze rechten?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Reisorganisatie annuleert appartement, wij moeten wel vlucht betalen
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 jul 2020 13:25
Reisorganisatie annuleert appartement, wij moeten wel vlucht betalen
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jul 2020 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Witregels toegevoegd
Reden: Witregels toegevoegd
Re: Reisorganisatie annuleert appartement, wij moeten wel vlucht betalen
Dit heeft niets met Corona te maken. Het appartementencomplex is dicht, dus bent u overboekt. De touroperator moet u een gelijkwaardig alternatief aanbieden.
Nu komt het waar alles om draait: "De gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie moet worden beoordeeld naar objectieve maatstaven".
Daar kun je inderdaad van alles van maken, maar het wil wel zeggen dat het objectief moet zijn. 100 meter verder van het strand is objectief gezien een gelijkwaardig alternatief. Met 2 personen boeken en geen derde slaapkamer krijgen is dat ook.
Maar 80 kilometer verder gelegen in een kleinere badplaats is dat weer niet!
Nu komt het waar alles om draait: "De gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie moet worden beoordeeld naar objectieve maatstaven".
Daar kun je inderdaad van alles van maken, maar het wil wel zeggen dat het objectief moet zijn. 100 meter verder van het strand is objectief gezien een gelijkwaardig alternatief. Met 2 personen boeken en geen derde slaapkamer krijgen is dat ook.
Maar 80 kilometer verder gelegen in een kleinere badplaats is dat weer niet!
Re: Reisorganisatie annuleert appartement, wij moeten wel vlucht betalen
Het gaat om een pakketreis. Het niet aanvaarden van een alternatief is iets anders dan het annuleren. Het is overigens een fabel dat je nooit zelf kosteloos mag annuleren. Hieronder kunt u de wet nalezen. Ik kan zelf niet beoordelen of hier kosteloos geannuleerd mag worden of dat u enkel recht heeft op een prijsverlaging. Accepteren zou ik enkel onder protest doen, zodat dit niet opvat kan worden als wederzijds wijzigen van de overeenkomst.
Artikel 7:502 onder a BW
de voornaamste kenmerken van de reisdiensten:
1°. de reisbestemming(en), de route en de verblijfsperioden, met de data en indien overnachting is inbegrepen, het aantal nachten;
2°. de vervoermiddelen, met opgave van kenmerken en categorieën, de plaatsen, data en tijdstippen van vertrek en terugkeer, de duur en plaats van tussenstops en de aansluitingen. Indien het exacte tijdstip nog niet vaststaat, deelt de organisator en, indien van toepassing, de doorverkoper de reiziger het tijdstip van vertrek en terugkeer bij benadering mee;
3°. de ligging, de voornaamste kenmerken en, in voorkomend geval, de toeristische categorie van de accommodatie volgens de regels van het land van bestemming;
4°. de maaltijden en de verstrekking daarvan;
5°. bezoeken, excursies of andere diensten die zijn begrepen in de voor de pakketreis overeengekomen totaalprijs;
6°. als dit niet duidelijk uit de context blijkt, uitsluitsel of de reisdiensten worden verleend aan de reiziger als lid van een groep, en indien dit het geval is, voor zover mogelijk, de omvang van de groep bij benadering;
7°. als het belang van andere toeristische diensten voor de reiziger afhankelijk is van doeltreffende mondelinge communicatie, de taal waarin die diensten worden verricht;
8°. uitsluitsel of de reis of de vakantie in het algemeen geschikt is voor personen met beperkte mobiliteit en, op verzoek van de reiziger, tevens nauwkeurige informatie over de vraag of de reis of vakantie gelet op de behoeften van de reiziger geschikt is;
Artikel 7:508 leden 1 en 2 BW
1. De organisator kan de bedingen van de pakketreisovereenkomst, met uitzondering van prijswijzigingen overeenkomstig artikel 507, vóór het begin van de pakketreis niet eenzijdig wijzigen, tenzij:
a) de organisator zich dit recht in de overeenkomst heeft voorbehouden;
b) het om een onbeduidende wijziging gaat, en
c) de organisator de reiziger daarvan op een duidelijke, begrijpelijke en in het oog springende manier via een duurzame gegevensdrager in kennis stelt.
2. Als de organisator zich genoodzaakt ziet vóór het begin van de pakketreis een van de voornaamste kenmerken van de reisdiensten in de zin van artikel 502, lid 1, onderdeel a, ingrijpend te wijzigen of niet aan de bijzondere wensen in de zin van artikel 504, lid 3, onderdeel a, tegemoet kan komen, of voorstelt de prijs van de pakketreis met meer dan 8% te verhogen overeenkomstig artikel 507, lid 3, kan de reiziger binnen een door de organisator bepaalde redelijke termijn:
a) de voorgestelde wijziging aanvaarden; of
b) de overeenkomst beëindigen zonder betaling van een beëindigingsvergoeding.
Artikel 7:511 lid 1 BW
De reiziger heeft recht op een passende prijsverlaging voor iedere periode waarin er sprake was van non-conformiteit, tenzij de organisator bewijst dat de non-conformiteit aan de reiziger is toe te rekenen.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 jul 2020 13:25
Re: Reisorganisatie annuleert appartement, wij moeten wel vlucht betalen
Dank voor de reacties! Ik ben zeker verder geholpen! De juridische afdeling van het reisbureau (landelijke keten) heeft het nu opgepakt, en anders ga we naar de geschillencommissie Reizen.
alfatrion
vindt dit leuk
Re: Reisorganisatie annuleert appartement, wij moeten wel vlucht betalen
mooi, nu maar hopen dat het opgelost word, de reisbranche wringt zich in allerlei bochten nu omdat ze zelf ook erg knel zitten maar dat betekend niet dat je als klant zomaar alles hoeft te pikken....
willenz e nu helemaal niets geen kant op kunt u zich ook nog wenden tot geschillencommissie als men daarbij is aangesloten....
heeft u een pakketreis en de alternatieven waren echt niet gelijkwaardig heeft u recht op retour gehele reissom....
willenz e nu helemaal niets geen kant op kunt u zich ook nog wenden tot geschillencommissie als men daarbij is aangesloten....
heeft u een pakketreis en de alternatieven waren echt niet gelijkwaardig heeft u recht op retour gehele reissom....