LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Retourvlucht zonder mijn toestemming gecancelled

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Retourvlucht zonder mijn toestemming gecancelled

Ongelezen bericht door tufima »

alfatrion schreef:
tufima schreef:Voordat we toekomen aan deze verordening moet dus allereerst de basisvraag (heeft ze recht op uitlsuitend de retourvlucht) beantwoord worden.
Die vraag beantwoord ik positief. Uit de overeenkomst vloeien verbintenissen voor partijen. Voor de vervoerder is deze verplichting om de tegenpartij toegang te gegeven tot de vlucht van A naar B op moment X en tot de vlucht van B naar A op moment Y.
tufima schreef:De vraag die hierover gesteld kan worden is of het een onredelijk bezwarend beding is of niet.
Die vraag beantwoord ik positief. Dit beding staat op de grijze lijst.
U beantwoord beide vragen positief, maar alle luchtvaartmaatschappijen zullen deze negatief beantwoorden. Dus zal je je recht moeten halen.

U bent duidelijk geen rechter.

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Retourvlucht zonder mijn toestemming gecancelled

Ongelezen bericht door prijk »

alfatrion schreef:
tufima schreef:Voordat we toekomen aan deze verordening moet dus allereerst de basisvraag (heeft ze recht op uitlsuitend de retourvlucht) beantwoord worden.
Die vraag beantwoord ik positief. Uit de overeenkomst vloeien verbintenissen voor partijen. Voor de vervoerder is deze verplichting om de tegenpartij toegang te gegeven tot de vlucht van A naar B op moment X en tot de vlucht van B naar A op moment Y.
U hanteert een verwrongen juridische logica. De vliegmaatschappij verkoopt een aantal vluchtcoupons die volgens de voorwaarden in een bepaalde volgorde moeten worden gebruikt. Meestal is dit een retourvlucht maar dat doet eigenlijk helemaal niet ter zake. Een van de voorwaarden is dat de coupons ongeldig worden als de vorige coupon niet is gebruikt. Aan de vraag of de maatschappij verplicht is om de reiziger op moment Y van B naar A te vervoeren, komen we helemaal niet meer toe, aangezien het hele vluchtenpakket ongeldig is geworden door de no-show. Hier is overigens voldoende jurisprudentie over, onder meer van Nederlandse reizigers die een voordelig KLM-vliegticket Düsseldorf-Schiphol-VS kochten en het eerste vluchtsegment niet gebruikten omdat zij liever op Schiphol instapten. Zij werden in Amsterdam geweigerd op de vlucht naar de VS en bij de rechter vingen zij vervolgens bot.

alfatrion
Berichten: 22174
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourvlucht zonder mijn toestemming gecancelled

Ongelezen bericht door alfatrion »

prijk schreef:U hanteert een verwrongen juridische logica.
Cees van Dam is hoogleraar privaatrecht en is gespecialiseerd in luchtvaartrechten. En die komt met dezelfde logica.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/? ... 1571796be2
prijk schreef:De vliegmaatschappij verkoopt een aantal vluchtcoupons die volgens de voorwaarden in een bepaalde volgorde moeten worden gebruikt. Meestal is dit een retourvlucht maar dat doet eigenlijk helemaal niet ter zake. Een van de voorwaarden is dat de coupons ongeldig worden als de vorige coupon niet is gebruikt. Aan de vraag of de maatschappij verplicht is om de reiziger op moment Y van B naar A te vervoeren, komen we helemaal niet meer toe, aangezien het hele vluchtenpakket ongeldig is geworden door de no-show.
Het beding waarmee de vliegvaartmaatschappij oplegt dat de klant de tickets in een bepaalde volgorde moet worden gebruikt is een algemene voorwaarde, omdat deze niet een kern van een van de prestaties weergeeft.

Dwingende wetgeving geeft de gebruiker (hier verkoper) dan een informatieplicht en stelt dat de tegenpartij (hier de klant) onredelijk bezwarend bedingen mag vernietigen. Vernietiging heeft als gevolg dat het beding met terug werkende kracht wordt verwijderd. Ik heb eerder al aangeven waarom dit beding onredelijk bezwarend is. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1#p1682381
prijk schreef:Hier is overigens voldoende jurisprudentie over, onder meer van Nederlandse reizigers die een voordelig KLM-vliegticket Düsseldorf-Schiphol-VS kochten en het eerste vluchtsegment niet gebruikten omdat zij liever op Schiphol instapten. Zij werden in Amsterdam geweigerd op de vlucht naar de VS en bij de rechter vingen zij vervolgens bot.
Als dit waar is dan zou deze jurisprudentie terug te vinden moeten zijn op rechtspraak.nl, maar ik heb deze niet gevonden.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Retourvlucht zonder mijn toestemming gecancelled

Ongelezen bericht door Har06 »

alfatrion schreef:
prijk schreef:U hanteert een verwrongen juridische logica.
Cees van Dam is hoogleraar privaatrecht en is gespecialiseerd in luchtvaartrechten. En die komt met dezelfde logica.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/? ... 1571796be2
prijk schreef:De vliegmaatschappij verkoopt een aantal vluchtcoupons die volgens de voorwaarden in een bepaalde volgorde moeten worden gebruikt. Meestal is dit een retourvlucht maar dat doet eigenlijk helemaal niet ter zake. Een van de voorwaarden is dat de coupons ongeldig worden als de vorige coupon niet is gebruikt. Aan de vraag of de maatschappij verplicht is om de reiziger op moment Y van B naar A te vervoeren, komen we helemaal niet meer toe, aangezien het hele vluchtenpakket ongeldig is geworden door de no-show.
Het beding waarmee de vliegvaartmaatschappij oplegt dat de klant de tickets in een bepaalde volgorde moet worden gebruikt is een algemene voorwaarde, omdat deze niet een kern van een van de prestaties weergeeft.

Dwingende wetgeving geeft de gebruiker (hier verkoper) dan een informatieplicht en stelt dat de tegenpartij (hier de klant) onredelijk bezwarend bedingen mag vernietigen. Vernietiging heeft als gevolg dat het beding met terug werkende kracht wordt verwijderd. Ik heb eerder al aangeven waarom dit beding onredelijk bezwarend is. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1#p1682381
prijk schreef:Hier is overigens voldoende jurisprudentie over, onder meer van Nederlandse reizigers die een voordelig KLM-vliegticket Düsseldorf-Schiphol-VS kochten en het eerste vluchtsegment niet gebruikten omdat zij liever op Schiphol instapten. Zij werden in Amsterdam geweigerd op de vlucht naar de VS en bij de rechter vingen zij vervolgens bot.
Als dit waar is dan zou deze jurisprudentie terug te vinden moeten zijn op rechtspraak.nl, maar ik heb deze niet gevonden.
Tja Alf beter lezen zou ik zeggen,verder is Ts niet erg gebaat bij jouw scriptiewerk :wink:

wieljn
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2008 11:30

Re: Retourvlucht zonder mijn toestemming gecancelled

Ongelezen bericht door wieljn »

Jurisprudentie dateert al van de jaren 60: Ad Latjes vs KLM. Latjes verkocht KLM-tickets, met name naar Afrika, met startpunt Londen - door KLM aanzienlijk goedkoper geprijsd dan vanaf Amsterdam - en liet zijn klantjes pas opstappen in Amsterdam. De rechter oordeelde dat KLM mocht eisen dat je ook daadwerkelijk bij het startpunt opstapt, net als in het Dusseldorf voorbeeld. Deze discussie is echt al lang geweest.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Retourvlucht zonder mijn toestemming gecancelled

Ongelezen bericht door Har06 »

wieljn schreef:Jurisprudentie dateert al van de jaren 60: Ad Latjes vs KLM. Latjes verkocht KLM-tickets, met name naar Afrika, met startpunt Londen - door KLM aanzienlijk goedkoper geprijsd dan vanaf Amsterdam - en liet zijn klantjes pas opstappen in Amsterdam. De rechter oordeelde dat KLM mocht eisen dat je ook daadwerkelijk bij het startpunt opstapt, net als in het Dusseldorf voorbeeld. Deze discussie is echt al lang geweest.
Helemaal correct weergegeven, algemeen bekend

alfatrion
Berichten: 22174
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourvlucht zonder mijn toestemming gecancelled

Ongelezen bericht door alfatrion »

De jurisprudentie die is opgebouwd voor de wetswijziging in 1992 is daardoor niet langer relevant.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Retourvlucht zonder mijn toestemming gecancelled

Ongelezen bericht door Har06 »

alfatrion schreef:De jurisprudentie die is opgebouwd voor de wetswijziging in 1992 is daardoor niet langer relevant.
natuurlijk is die uitspraak relevant, zie alle vervolguitspraken

troyair
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 15:16

Re: Retourvlucht zonder mijn toestemming gecancelled

Ongelezen bericht door troyair »

alfatrion schreef:De jurisprudentie die is opgebouwd voor de wetswijziging in 1992 is daardoor niet langer relevant.
Wat mij verbaast, is dat de heer Cees van Dam, hoogleraar is gespecialiseerd in luchtvaartrechten, maar blijkbaar geen of in ieder geval weinig verstand van actuele zaken heeft.
Har06, Wieljn, Tufima en Prijk oa. hebben alles al gezegd wat hier over gezegd kan worden, dus dat hoef ik niet meer aan te vullen, maar u blijft maar hameren op jurisprudentie die volgens uw persoonlijke mening niet van toepassing is, wat feitelijk onjuist is.
Deze regels ( no show, het weigeren van passagiers in geval van het ontbreken van een visum of geldig paspoort etc ) zijn internationaal vastgesteld en, uitzonderingen daar gelaten, wereldwijd het zelfde.
Ik stel voor dat u alle IATA voorwaarden eerst uitgebreid doorleest voordat u zich nog verder in deze discussie gaat mengen. TS stond niet in zijn recht en geen rechter die TS in het voordeel zal stellen.

De discussie die Cees Van Dam opnieuw heeft gestart in Kassa, is simpelweg onnodig en om eerlijk te zijn lachwekkend. Vliegtickets vallen feitelijk onder een zwaar afwijkende wetgeving en voorwaarden, en kunnen niet worden vergeleken met een dienst als het kopen van een treinkaartje uit de automaat of een tv in de winkel. Dit is zo gekomen tijdens de oprichting van de IATA, ter voorkoming dat elke nationale luchtvaartmaatschappij afwijkende regels ging hanteren, wat verwarrend is voor de passagiers. Om deze reden zijn deze regels internationaal het zelfde, waarbij geen of nauwelijks rekening word gehouden met de desbetreffende lokale wetgeving van het land van herkomst van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
In de meeste gevallen, zoals die van TS heeft bijvoorbeeld het Nederlandse Wetboek al bijna geen enkele betrekking. Was dit namelijk wel het geval, dan hadden er dagelijks misschien wel 10 tallen rechtzaken omtrent dit soort problemen geweest.

Gesloten