Ik heb vorige week donderdag een skivakantie geboekt naar Oostenrijk via een internetaanbieder. Nu wil ik deze reis annuleren (zonder geldige reden voor annuleren), gewoon omdat het toch niet is wat we willen.
Ik heb nog niets betaald, maar alleen een bevestigingsemail gehad. De helpdesk vertelt mij dat ik 50 % van de totale kosten moet betalen als ik nu annuleer. Dit is allemaal volgens ANVR voorwaarden, deze begrijp ik ook heel goed. Op de site van trosradar ben ik ook al een aantal keren een tabel tegengekomen die informatie geeft over hoeveel je van je reissom terugkrijgt. Tevens heb ik ergens gevonden dat een overeenkomst die op deze manier is gemaakt, via internet, inderdaad rechtsgeldig is. Op zich is alles wel duidelijk voor me (ik moet gewoon 50 % betalen), maar ik vroeg me nog één ding af.
Stel nu dat een persoon heel grappig probeert te zijn en een reis boekt onder de naam van X en alle gegevens op die manier invult. Dan zou je dus ook alles moeten betalen, want de organisatie gaat er gewoon vanuit dat X alles zelf heeft geboekt. Hoe zou je daar ooit onderuit kunnen komen?
Het is jammer dat je bij dit soort overeenkomsten niet 7 dagen bedenktijd hebt (zoals die wel geldt bij bijvoorbeeld het kopen van goederen)!
Ik hoop dat iemand hier wat meer over kan vertellen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] skivakantie boeken via internet en dan annuleren
Re: skivakantie boeken via internet en dan annuleren
De bewijslast dat U daadwerkelijk geboekt heeft ligt in principe bij het internetbedrijf.
In dit geval heeft u door te bellen het bewijs al geleverd. Stel dat een passagier echter niet komt odpagen en later de rekenig krijgt, zal dit tamelijk moeilijk te bewijzen zijn. De meeste gegevens zijn immers niet geheim, zoals naam adres enz.
Wellicht dat er ook nog een computercode kan worden teruggeleid naar uw computer/internetaansluiting. Ben alleen niet zo IT-aangelegd....
In dit geval heeft u door te bellen het bewijs al geleverd. Stel dat een passagier echter niet komt odpagen en later de rekenig krijgt, zal dit tamelijk moeilijk te bewijzen zijn. De meeste gegevens zijn immers niet geheim, zoals naam adres enz.
Wellicht dat er ook nog een computercode kan worden teruggeleid naar uw computer/internetaansluiting. Ben alleen niet zo IT-aangelegd....
Ja hoor, die bevestiging is er , men kan nagaan of er van u adres geboekt is. Denk niet dat online aanbieders dat niet bedacht zouden hebben.
Wetterlijk gezien heeft u wel het recht om binnen 7 dagen schriftelijk te annuleren. Ik werk zelf bij een reisbureau en komen ook vaak in aanraking met fakeboekingen op internet. wij sturen altijd een bevestiging toe naar het huisadres en vaak komen klanten er zo achter dat er dus geboekt is op hun naam. ze hebben dan de mogelijkheid om dit schriftelijk nog te annuleren tot 7 dagen na de boeking.
Er is geen 7-daagse annuleringstermijn, als die er wel is is dat totaal een coulance beleid van de betreffende touroperator.
Er is wel een wettelijke +/- 7-daagse annuleringstermijn voor overeenkomsten op afstand (postorders ed.), toeristische diensten zijn hier echter uitgesloten.
Indien aanwezig dus coulance.......
Er is wel een wettelijke +/- 7-daagse annuleringstermijn voor overeenkomsten op afstand (postorders ed.), toeristische diensten zijn hier echter uitgesloten.
Indien aanwezig dus coulance.......