Wij hebben via internet bij Sky Tours een 12-daagse combinatiereis naar Egypte geboekt. Omdat 1 van de reizigers niet in het bezit was van de Nederlandse nationaliteit hebben wij dit gemeld bij Sky Tours tijdens het boeken en zelf navraag gedaan bij de Egyptische ambassade of een visum voor deze persoon noodzakelijk was. Dit bleek niet zo te zijn. Omdat wij 5 dagen voor de vertrekdatum door een kennis gewaarschuwd werden over wijzigingen in de visumplicht voor Egypte, namen wij contact op met Sky Tours. Zij is door haar lidmaatschap van de ANVR verplicht om reizigers uiterlijk bij het boeken op de hoogte te stellen van algemene voorschriften aangaande visumplicht. Sky Tours meldde niet op de hoogte te zijn van gewijzigde visumvoorschriften en dat wij opnieuw contact moesten opnemen met de Egyptische ambassade. Tot onze verbazing kregen wij ditmaal te horen dat er wel een visumplicht was en dat het visum minimaal 4 weken van tevoren aangevraagd had moeten worden. Een spoedaanvraag was niet mogelijk en van de ambassade kregen wij te horen dat wij zeker niet op de vertrekdatum over het visum zouden kunnen beschikken. Sky Tours meldde ons vervolgens dat zij niet verantwoordelijk was voor onjuiste visuminformatie; zij was daarom niet bereid om (een deel van) de reeds betaalde reissom aan ons terug te betalen. Na veel gezeur "mochten" wij bij wijze van oplossing de geboekte reis omboeken voor een gelijksoortige reis die zij via haar internetsite aanbood. Onze keuze was echter zeer beperkt en een gelijksoortige reis werd niet aangeboden. Uiteindelijk moesten wij genoegen nemen met een niet verzorgde reis naar Bodrum; Turkije. Op de vertrekdatum zouden de tickets + het hotelvoucher op Schiphol moeten klaarliggen. Dit was niet het geval. Na veel gestress gingen wij met handgeschreven tickets en zonder hotelvouchers op pad. Bij het inchecken bleken wij opeens een extra brandstoftoeslag te moeten betalen, waarover wij niet eerder waren geïnformeerd door Sky Tours.
Bij het hotel aangekomen ontstonden er problemen, omdat de vouchers ontbraken. Het 3-sterrenhotel bleek een 2-sterrenhotel te zijn dat in the middle of nowhere lag, terwijl er in het hotel vrijwel niets te doen was. Bij onze eerder geboekte reis naar Egypte waren excursies bij de reissom inbegrepen; bij de omgeboekte reis was niets inbegrepen. Omdat deze reis op geen enkele wijze gelijkwaardig was aan de reis die wij eigenlijk hadden willen maken (hierdoor was de prijs totaal niet in verhouding met de reis die zij ons aanboden), Sky Tours verzuimd heeft ons te informeren over gewijzigde visumvoorschriften voor Egypte en onjuiste informatie heeft verstrekt over onze reis naar Turkije, hebben wij Sky Tours direct op de hoogte gesteld van onze bevindingen. Hierop kregen wij geen reactie. Ook op de schriftelijke klacht die wij hierna indienden, hoorden wij niets. Tenslotte hebben wij ons gericht tot de Geschillencommissie Reizen; wat een uiterst langdurige kwestie is en weer extra kosten met zich meebrengt. Ons advies, denk 3x na voor u een reis boekt bij Sky Tours.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Sky Tours International
Re: Sky Tours International
Elke reiziger is in principe zelf verantwoordelijk voor het in orde hebben van zijn of haar reisdocumenten. Je mag van een reisorganisator verwachten dat die jou algemene informatie geeft over de documenten die noodzakelijk zijn voor het land waar je naar toe reist, doch je kunt de reisorganisator er niet voor verantwoordelijk maken dat hij je niet tot op de punt en komma heeft geinformeerd. Bovendien, zelfs als ze de informatie al van de ambassade van het land dat de inreisbepalingen wijzigt ontvangen, is er dan nog wel voldoende tijd om aan de gewijzigde voorwaarden te (kunnen) voldoen. Bovendien begrijp ik uit jouw verhaal dat de wijziging alleen maar geldt voor mensen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben. Hoe verwacht je dat de reisorganisator die mensen informeert? Als ze een algemeen rondschrijven laten uitgaan naar iedereen die al heeft geboekt maar nog moet reizen is dat als schieten met hagel op een satestokje. Met alle paniek van dien bij reizigers die de brief krijgen en niet goed lezen. Want dat is een van de oorzaken van het gez**k op deze fora: de informatie die je krijgt niet of niet goed lezen en dan gaan klagen.......
Re: Sky Tours International
heel vervelend maar u als reizziger en zeker een buitenlander die een reis boekt vanuit nederlnad is ZELF verantwoordelijk voor zijn reisdocumenten. Beter je eigen ambasade raadplegen dan die van het land waar je naar toe gaat. Mijn man is italiaans en wij informeren bij de italiaanse ambassade welke reisdocumenten mijn man nodig heeft.
Sky tours gaat er van uit dat de nederlandse touristen in principe de goed reisdocumneten hadden, mocht het voor de nederlanders veranderd zijn dan krijgt u zeker bericht van de toueoperator. Met al die buitenlanders hoeven zij geen rekening te houden want zelfs iemand die getrouwd is met een nederlander en een nederlandse naam heeft kan alsnog een buitenlands paspoort hebben. Toch vreemd dat er niet snel iets aan te doen was, ik bedoel om de reisdocumenten alsnog op tijd klaar te heben, wat was t probleem?
Sky tours gaat er van uit dat de nederlandse touristen in principe de goed reisdocumneten hadden, mocht het voor de nederlanders veranderd zijn dan krijgt u zeker bericht van de toueoperator. Met al die buitenlanders hoeven zij geen rekening te houden want zelfs iemand die getrouwd is met een nederlander en een nederlandse naam heeft kan alsnog een buitenlands paspoort hebben. Toch vreemd dat er niet snel iets aan te doen was, ik bedoel om de reisdocumenten alsnog op tijd klaar te heben, wat was t probleem?
Re: Sky Tours International
Berend-Jan, bedankt voor je "opbouwende" kritiek. Zoals ik zelf al aangaf ben ik ervan op de hoogte dat een reisorganisatie uitsluitend verplicht is informatie te verstrekken over algemene visumvoorschriften. Hierop had je me dus niet hoeven te wijzen. Tijdens het boeken hebben wij aangegeven dat 1 van de reizigers niet in het bezit was van de Nederlandse nationaliteit. In plaats van ons kenbaar te maken dat er voor iemand met een andere nationaliteit wellicht andere visumvoorschriften zouden gelden en dat wij hiervoor contact op zouden moeten nemen met de Egyptische ambassade, stuurde Sky ons een boekingsbevestiging waarop vermeld stond dat alle reizigers in het bezit waren van de Nederlandse nationaliteit. Uiteraard hebben wij hierover telefonisch contact opgenomen met de reisorganisatie, die ons liet weten dat dit geen enkel probleem was. Wederom werd er niet gewezen op de mogelijkheid van andere visumvoorschriften voor de niet-Nederlandse reiziger. Als je als niet-Nederlander een reis kunt boeken bij Sky International Tours B.V., dan moet deze organisatie naar onze mening buitenlandse reizigers wijzen op evt. afwijkende visumvoorschriften. Dit doet Sky niet en wanneer zij hierop wordt gewezen, geeft zij niet thuis. Als dit gez..k is, zoals Berend-Jan het noemt, dan zal dat wel zo zijn. Als een reisorganisatie zich aan heeft gesloten bij de ANVR, dan moet deze zich wel aan de regels houden, als deze dat niet doet, dan moet deze op de vingers worden getikt. Wat de tweede reactie betreft; wij hebben contact opgenomen met de ambassade van het land waar de niet-Nederlandse reiziger vandaan kwam, maar deze verwees ons naar de Egyptische ambassade. De ene ambassade is wellicht wat hulpvaardiger dan de andere....
Re: Sky Tours International
nou dat was dus wel nalatig van de ambassde van de reiziger met niet ned. paspoort. U had dus al het idee dat er andere regels zouden gelden voor deze reiziger? Wat zei de egyptische ambassade dan?
Nog steeds kunt u sky niet verantwoordelijk houden voor het niet in orde hebben van de reisdocumneten hoe graag u dat ook schijnt te willen. U wist dat dat er moeglijk andere regels zouden kunnen gelden en heeft nagelaten dit waarschiujnlijk tot de boden uit te zoeken.
De anvr heeft er niets mee te maken, de reisorganisatie zijn verplicht te melden voor nederlandse paspoorthouders welke visumverplichtingen er eventueel zijn. Voor buitenlandse reizigers dus niet (zou ook tegek zijn dat wordt een gigantische lijst en is onbegonnen werk) Dat de ambassade niet meewerkte kan ook sky niet aangerekend worden. Jammer maar helaas.
Nog steeds kunt u sky niet verantwoordelijk houden voor het niet in orde hebben van de reisdocumneten hoe graag u dat ook schijnt te willen. U wist dat dat er moeglijk andere regels zouden kunnen gelden en heeft nagelaten dit waarschiujnlijk tot de boden uit te zoeken.
De anvr heeft er niets mee te maken, de reisorganisatie zijn verplicht te melden voor nederlandse paspoorthouders welke visumverplichtingen er eventueel zijn. Voor buitenlandse reizigers dus niet (zou ook tegek zijn dat wordt een gigantische lijst en is onbegonnen werk) Dat de ambassade niet meewerkte kan ook sky niet aangerekend worden. Jammer maar helaas.