LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slecht weer en geen compensatie bij annulering van KLMvlucht
-
Slecht weer en geen compensatie bij annulering van KLMvlucht
Donderdag 5 januari had ik een terugvlucht naar Ams vanuit Berlijn. Maar bij het inchecken werd verteld dat het vlucht geannuleerd was ivm harde wind in Amsterdam. We kregen een vervangend vlucht op vrijdag 6 januari en een hotelovernachting en een boekje met compensatie bij vertragingen / annuleringen.
Nu heb ik een verzoek ingediend voor compensatie bij KLM omdat het naar mij mening om technische / logistieke redenen geannuleerd is. Ik heb daarnaast een Schiphol schema waarop duidelijk te zien is dat er op hetzelfde moment wel andere vluchten konden landen en vertrekken. Nu is mijn claim in de eerste instantie afgewezen door KLM ivm buitengewone weersomstandigheden (harde wind). Maar wanneer is er sprake van geen compensatie bij slecht weer. Volgens mij als er praktisch geen vluchten meer kunnen landen of vertrekken van Schiphol en niet selectief door KLM gekozen of heb ik het mis? Kan iemand hier misschien zijn mening over geven.
Nu heb ik een verzoek ingediend voor compensatie bij KLM omdat het naar mij mening om technische / logistieke redenen geannuleerd is. Ik heb daarnaast een Schiphol schema waarop duidelijk te zien is dat er op hetzelfde moment wel andere vluchten konden landen en vertrekken. Nu is mijn claim in de eerste instantie afgewezen door KLM ivm buitengewone weersomstandigheden (harde wind). Maar wanneer is er sprake van geen compensatie bij slecht weer. Volgens mij als er praktisch geen vluchten meer kunnen landen of vertrekken van Schiphol en niet selectief door KLM gekozen of heb ik het mis? Kan iemand hier misschien zijn mening over geven.
Re: Slecht weer en geen compensatie bij annulering van KLMvlucht
"omdat het naar mij mening om technische / logistieke redenen geannuleerd is" .
Gebaseerd op ???
"Ik heb daarnaast een Schiphol schema waarop duidelijk te zien is dat er op hetzelfde moment wel andere vluchten konden landen en vertrekken".
Een 737 (oa op Berlijn-Amsterdam) heeft bij hevige wind/storm meer last met vertrek/aankomst dan een 767/747/777
Gebaseerd op ???
"Ik heb daarnaast een Schiphol schema waarop duidelijk te zien is dat er op hetzelfde moment wel andere vluchten konden landen en vertrekken".
Een 737 (oa op Berlijn-Amsterdam) heeft bij hevige wind/storm meer last met vertrek/aankomst dan een 767/747/777
-
Gebaseerd op Schiphol schema van 3 uur voor vertrek t/m 3 uur na vertrek en dat er gelijkwaardig vliegtuigen op Europese bestemmingen en niet een 747 vlucht. Bovendien was het gelijk geannuleerd en niet vertraagd en daarna pas geannuleerd. Dus ja, het was een Fokker 70 vlucht en die konden wel problemen hebben, maar dan moeten andere vluchten met een Fokker 70 ook hinder ondervinden en niet een selectief van tiental vluchten op de hele dag die gecanceld zijn.
Is lastig op te zeggen waarom de KLM deze vlucht heeft geannuleerd, kan natuurlijk vanwege het weer geweest zijn.
Voor hetzelfde geld was er geen crew beschikbaar voor de AMS-TXL-AMS vlucht en beroepen ze zich op de storm, omdat dat die dag ook speelde.
Succes in ieder geval !
Voor hetzelfde geld was er geen crew beschikbaar voor de AMS-TXL-AMS vlucht en beroepen ze zich op de storm, omdat dat die dag ook speelde.
Succes in ieder geval !
Je kreeg een hotelovernachting en meer, dus waarom dan nog extra compensatie ?
Er was storm die dag.....dus uiteindelijk kunnen ze zich daar op beroepen.
Wens je veel succes.
Er was storm die dag.....dus uiteindelijk kunnen ze zich daar op beroepen.
Wens je veel succes.
-
Omdat ik een werkdag verloor doordat ik uiteindelijk 12 uur later pas thuis was. Er was de volgende dag een directe vlucht om 0600 naar Ams, maar kreeg een vlucht Berlijn-frankfurt- amsterdam. Het resultaat was 5 uur in de ochtend op om een vlucht van 0645 te halen en om uiteindelijk om 1030 te landen op Schiphol. Bovendien waren we op donderdag zo vroeg bij de incheck dat we eingelijk op een eerdere vlucht meekonden. De incheck medewerksters zeiden nog dat ze ons konden inchecken. Maar na 5 minuten werden we naar een andere balie gestuurd, want ze kon onze vluchtgegevens niet meer vinden op dat moment. Dit kwam doordat KLM ons al eerder op een andere vlucht hadden geboekt. Mijn oorspronkelijk vlucht zou om 1920 vertrekken, de vlucht eerder om 1725.
Om 17 uur stonden we bij de incheck balie en hadden ze ons al omgeboekt naar een andere vlucht.
Dus ja, ik kreeg een hotelovernachting. Dat was netjes geregeld na aandringen bij de balie van KLM, omdat ze dit niet actief bij vermelden. Dus ja, ik ben inderdaad uit op compensatie voor de verloren werkdag en flinke vertraging en niet zo connecties voor de terugvlucht.
Om 17 uur stonden we bij de incheck balie en hadden ze ons al omgeboekt naar een andere vlucht.
Dus ja, ik kreeg een hotelovernachting. Dat was netjes geregeld na aandringen bij de balie van KLM, omdat ze dit niet actief bij vermelden. Dus ja, ik ben inderdaad uit op compensatie voor de verloren werkdag en flinke vertraging en niet zo connecties voor de terugvlucht.
Een hotelovernachting is geen compensatie maar een noodzakelijk kwaad als je niet naar huis kunt....Chocomelk schreef:Je kreeg een hotelovernachting en meer, dus waarom dan nog extra compensatie ?
@ michaelz1981
De kans dat je alsnog compensatie ontvangt, is nihil.
Je vlucht is geannuleerd wegens slecht weer en dat is dus buiten te schuld om van KLM.
In dit geval zijn er (waarschijnlijk) willekeurig vluchten geannuleerd om de volgende reden: Door het slechte weer zijn er minder start en landingsbanen beschikbaar op Schiphol waardoor er filevorming ontstaat, zowel in de lucht als op de grond.
Inkomende vluchten moeten langer in slecht blijven rond cirkelen voordat ze kunnen landen, waardoor de vertraging nog verder oploopt.
Om dit te voorkomen, en vanwege de veiligheid ( zeker als het gaat om een klein toestel met zulk weer ) kunnen er dus willekeurig vluchten worden geschrapt.
Heel vervelend inderdaad, maar het weer is in dit geval een overmacht situatie wat KLM vrijwaring van aansprakelijkheid geeft.
MAW: u zult hoogstwaarschijnlijk geen cent aan compensatie ontvangen.
De kans dat je alsnog compensatie ontvangt, is nihil.
Je vlucht is geannuleerd wegens slecht weer en dat is dus buiten te schuld om van KLM.
In dit geval zijn er (waarschijnlijk) willekeurig vluchten geannuleerd om de volgende reden: Door het slechte weer zijn er minder start en landingsbanen beschikbaar op Schiphol waardoor er filevorming ontstaat, zowel in de lucht als op de grond.
Inkomende vluchten moeten langer in slecht blijven rond cirkelen voordat ze kunnen landen, waardoor de vertraging nog verder oploopt.
Om dit te voorkomen, en vanwege de veiligheid ( zeker als het gaat om een klein toestel met zulk weer ) kunnen er dus willekeurig vluchten worden geschrapt.
Heel vervelend inderdaad, maar het weer is in dit geval een overmacht situatie wat KLM vrijwaring van aansprakelijkheid geeft.
MAW: u zult hoogstwaarschijnlijk geen cent aan compensatie ontvangen.