LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stomme, dure fout.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Nira89

Stomme, dure fout.

Ongelezen bericht door Nira89 »

Vorige week heb ik 3 vliegtickets geboekt bij Bosnie Herzegovina Airlines. Van een van mijn reisgenoten heb ik per ongeluk haar 2e naam ipv haar 1e naam opgegeven(2e naam staat wel in het paspoort). Toen ik daarop geattendeerd werd door mijn reisgenote hebben we meteen met World Ticket Center gebeld en aangegeven wat het probleem was. Zij zouden contact opnemen met de airline en ons verder berichten over de procedure. Nu krijg ik de volgende mail:

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben contact opgenomen met de luchtvaartmaatschappij, om de procedure voor deze naamswijziging te achterhalen.

De luchtvaartmaatschappij stelt de volgende procedure:

Het is noodzakelijk dat de naam in uw e-ticket exact gespeld staat zoals in uw paspoort. Wanneer de naam niet overeenkomt, zult u geweigerd worden op de vlucht.

Er dient daardoor een nieuw ticket met de correcte naam uitgegeven te worden. De kosten voor dit nieuwe ticket met de naam *********** bedragen € 598.80. Deze kosten dient u zelf opnieuw aan World Ticket Center te voldoen. Dit is een business class ticket daar de economy stoelen niet meer beschikbaar zijn.

Wij mogen voor het e-ticket met de incorrecte naam restitutie aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij, minus € 75,- ,- annuleringskosten. Deze restitutieprocedure duurt doorgaans 3 tot 6 maanden, voordat de luchtvaartmaatschappij deze aan World Ticket Center uitkeert. Zodra de restitutie door ons is ontvangen, zullen wij u deze uiteraard direct terugstorten. Uiteindelijk zult u dan een restitutiebedrag van € 218.80,- ontvangen.

Mocht u niet akkoord gaan met deze procedure, dan is het reizen op het e-ticket met de incorrect gespelde naam volledig voor eigen risico.

Mocht u wel akkoord gaan met deze procedure, dan ontvangen wij graag uw akkoord en nogmaals de exacte naam zoals vermeldt staat in uw paspoort, zodat wij de procedure kunnen starten.

Zonder reply op deze mail met hierin uw akkoord voor de naamswijziging tegen de genoemde kosten, zullen wij niets wijzigen en de naam in uw boeking laten staan zoals oorspronkelijk geboekt.

World Ticket Center kan zich tot 2 werkdagen na ontvangst van deze mail beroepen op de doorgegeven kosten en voorwaarden.

LET OP! De naam in uw e-ticket is bij deze dus nog NIET gewijzigd!

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Nu vraag ik me af, aangezien zowel de naam die ik heb opgegeven als de naam die ik had moeten opgeven in haar paspoort staan, of ze er echt een probleem van zullen maken? En of het misschien zin heeft om naar schiphol te gaan en het ze te vragen of zelf contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij? Ik vind dit namelijk nogal een flink bedrag voor het veranderen van een 2e naam in een 1e naam.

Nira89

Re: Stomme, dure fout.

Nu ik er zelf over nadenk is het een vreemde redenatie dat ik een business class ticket zou moeten kopen omdat er geen economy tickets meer verkrijgbaar zijn. Het ticket dat ik al geboekt heb komt dan immers vrij..dus dan zou ik de prijs van het originele ticket betalen +75 euro annuleringskosten.

Er zit een luchtje aan...

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Nira89 schreef:Nu vraag ik me af, aangezien zowel de naam die ik heb opgegeven als de naam die ik had moeten opgeven in haar paspoort staan, of ze er echt een probleem van zullen maken? En of het misschien zin heeft om naar schiphol te gaan en het ze te vragen of zelf contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij? Ik vind dit namelijk nogal een flink bedrag voor het veranderen van een 2e naam in een 1e naam.
Dat is natuurlijk het risico dat je neemt als je af gaat reizen. Als je pech hebt maken ze er een groot probleem van. Je kunt altijd eens contact opnemen met Schiphol.. maar wat doe je als het antwoord eerst positief is en deze persoon alsnog geweigerd wordt de vlucht te nemen op de reisdag. Dan is er nog steeds een groot probleem op dit moment.

Wat ik aan onderstaand verhaal niet begrijp is dat er geen economy plaatsen meer beschikbaar zijn. Er is nu toch een plaats gereserveerd op een verkeerde naam welke door de annulering toch weer vrij komt ?

Nira89

Emmy75 schreef:
Nira89 schreef:Nu vraag ik me af, aangezien zowel de naam die ik heb opgegeven als de naam die ik had moeten opgeven in haar paspoort staan, of ze er echt een probleem van zullen maken? En of het misschien zin heeft om naar schiphol te gaan en het ze te vragen of zelf contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij? Ik vind dit namelijk nogal een flink bedrag voor het veranderen van een 2e naam in een 1e naam.
Dat is natuurlijk het risico dat je neemt als je af gaat reizen. Als je pech hebt maken ze er een groot probleem van. Je kunt altijd eens contact opnemen met Schiphol.. maar wat doe je als het antwoord eerst positief is en deze persoon alsnog geweigerd wordt de vlucht te nemen op de reisdag. Dan is er nog steeds een groot probleem op dit moment.

Wat ik aan onderstaand verhaal niet begrijp is dat er geen economy plaatsen meer beschikbaar zijn. Er is nu toch een plaats gereserveerd op een verkeerde naam welke door de annulering toch weer vrij komt ?
Daar zit ik dus ook mee.

Ik ga zo de airlines eens zelf een mail sturen en vervolgens maandag maar WTC bellen om aan te geven dat ik van mening ben dat ik gewoon voor de oude prijs een ticket moet kunnen krijgen.

Emmy75

Tja of dat voor exact dezelfde prijs kan weet ik even niet. Ticketprijzen variëren per dag en met het moment van de dag.
Wel grappig we hadden wel hetzelfde idee.. je was me net voor met de post :lol:

Nira89

Emmy75 schreef:Tja of dat voor exact dezelfde prijs kan weet ik even niet. Ticketprijzen variëren per dag en met het moment van de dag.
Wel grappig we hadden wel hetzelfde idee.. je was me net voor met de post :lol:
:D Ik zal denk ik morgen eens de balie van schiphol bellen en vragen wat zij ervan vinden.

michaelz1981

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Probeer maar eerst contact op te nemen met de desbetreffende maatschappij. WTC rekent altijd administratiekosten, terwijl je dit misschien nog kosteloos met het maatschappij kan regelen. Schiphol staat hier geheel buiten, want uiteindelijk is de beslissing van de maatschappij om je mee te nemen. En de regel is nu eenmaal dat de paspoort naam overeen moet komen met de ticketnaam.

Het is altijd beter om het proberen op te lossen met het maatschappij en anders is het mss nog goedkoper om gewoon een apart ticket te boeken.

Emmy75

michaelz1981 schreef:Schiphol staat hier geheel buiten, want uiteindelijk is de beslissing van de maatschappij om je mee te nemen.
Yep, klopt. Ook al zou het op de heenreis goed gaan. Dan is dat nog lang geen garantie voor de terugreis. Wie weet laten ze je dan nog meer betalen. Overigens de slapende honden zijn al wakker geschud.. dus misschien zijn ze wel extra alert op die vlucht.

Nira89

Eigenlijk is het zelfs vreemd dat zoiets dan nog per se aangepast moet worden. Ik bedoel: de achternaam klopt, geboortedatum klopt, reisdocument nummer klopt en de 2e voornaam staat ook in het paspoort naast de 1e voornaam.

Beetje mierenneukerij van die luchtvaartmaatschappijen dan.

Dus het beste is om gewoon direct contact op te nemen met de maatschappij?

Nira89

Met de balie op schiphol bedoel ik overigens de balie van BH airlines op schiphol. Ik denk dat dit soort dingen beter geregeld kunnen worden als je er in persoon naartoe gaat ipv te bellen.

Emmy75

Nira89 schreef:Met de balie op schiphol bedoel ik overigens de balie van BH airlines op schiphol. Ik denk dat dit soort dingen beter geregeld kunnen worden als je er in persoon naartoe gaat ipv te bellen.
Dat kan ook. Zolang het maar contact is met de luchtvaartmaatschappij zelf.

Tja dat kun je natuurlijk onzin vinden. Maarja alle luchtvaartmaatschappijen hanteren die regels, dus ook wel een beetje zelf opletten. Er zijn op dit forum talloze topics met soortgelijke gevallen bij verschillende maatschappijen.
Da's nu het voordeel van internetboekingen, lekker makkelijk, snel en goedkoop maar ook verantwoordelijk voor dit soort foutjes...

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ hallo nira89

ja het kan je mening zijn maar er zijn al talloze topics over geweest en het is je eigen risico omtrent de boeking.
als je dan boekt,weet dan wat je echt,allemaal inmoet vullen.
en ja wat je zegt stomme dure fout,

misschien kan er nog iets geregeld worden zo niet,tja dan helaas...
zo werkt het nu eenmaal en het is bij 99.9% van de luchtvaartmaatschappijen verplicht om met de eerste naam en meisjes naam te reizen...

succes

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ten eerste is deze plek (nog) niet vrij, omdat deze nog niet geannuleerd is. En dus kan deze niet uitgegeven worden. En dan kan het ook gebeuren, dat deze plek door iemand anders gereserveerd wordt, waaroor de TS deze niet kan boeken. Kortom, de redenering klopt wel

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Emmy75 schreef:
Dat moet dan wel in de business processen passen. De hele ticketbusiness is immers verregaand geautomatiseerd (kan ook niet anders, want je wilt als klant immers overal, en op verschillende manieren, tickets kunnen kopen).

Waarschijnlijk moet je eerst het bestaande ticket annuleren zodat die plaats kan worden vrijgegeven. Het risico bestaat dan natuurlijk dat iemand anders in de tussentijd die plaats reserveert....

Emmy75

GJvdZ schreef: Dat moet dan wel in de business processen passen. De hele ticketbusiness is immers verregaand geautomatiseerd (kan ook niet anders, want je wilt als klant immers overal, en op verschillende manieren, tickets kunnen kopen).

Waarschijnlijk moet je eerst het bestaande ticket annuleren zodat die plaats kan worden vrijgegeven. Het risico bestaat dan natuurlijk dat iemand anders in de tussentijd die plaats reserveert....
Dat stukje ervan begrijp ik ook wel. Maar misschien dat ze daar dan eens iets aan moesten doen. Met automatisering is vanalles mogelijk, echter dit moet men wel kunnen en willen.

Gesloten