LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Teruggave luchthavenbelasting na annulering
Teruggave luchthavenbelasting na annulering
Ik heb op 12-12-2013 mijn vlucht op aandringen van Arkefly moeten annuleren, omdat mijn paspoort net niet 3 maanden geldig was. Nu word ik verwezen naar de AV van de ANVR waarbij de consument een reis annuleert als argument om mijn luchthavenbelasting van ca 500 euro niet terug te hoeven betalen. In eerste instantie werd er gezegd dat ik er geen recht op had omdat het een pakketreis betrof op een chartervlucht en geen lijndienst en toen ik vroeg waar dat in hun reisvoorwaarden opgenomen was. Na wat gestotter werd ik naar de AV van de ANVR doorverwezen. Ik heb niet vrijwillig mijn reis geannuleerd. Zij waren van mening dat met een nooddoc. reizen niet verstandig was omdat in Dubai de controle heel streng is en ik weer terug gestuurd zou worden, Arke een boete zou krijgen etc. En nu zou ik dus ook niet mijn belasting kunnen terugkrijgen want ik heb de reis volgens hun geannuleerd. Dat heb ik dus niet gedaan, maar dat is mij door mijn strot gedrukt. Hoe is mijn rechtspositie hierin? Kan ik toch een claim neerleggen bij hun? Ik heb wel gezegd dat ik een klacht ga indienen hiertegen. En indien nodig naar de geschillencommissie Reizen. Op re-fund.com kan ik geen account aanmaken om hun in te schakelen. Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Re: Teruggave luchthavenbelasting na annulering
Jij geeft aan bij boeking, door acceptatie van de voorwaarden, dat jij verantwoordelijk bent voor je persoonlijke reisbescheiden, in dit geval je paspoort en het visum. Van die taak heb je je niet goed gekweten, want je paspoort was niet 3 maanden geldig (ik lees trouwens hier dat het 6 maanden moet zijn?) bij vertrek. Je had met die reden je paspoort wat eerder kunnen verlengen, dan was er niks aan de hand geweest, maar gezien het feit dat je spreekt van een nooddocument, kwam je er enkele dagen van te voren pas achter?aisatan schreef:Ik heb op 12-12-2013 mijn vlucht op aandringen van Arkefly moeten annuleren, omdat mijn paspoort net niet 3 maanden geldig was. Nu word ik verwezen naar de AV van de ANVR waarbij de consument een reis annuleert als argument om mijn luchthavenbelasting van ca 500 euro niet terug te hoeven betalen. In eerste instantie werd er gezegd dat ik er geen recht op had omdat het een pakketreis betrof op een chartervlucht en geen lijndienst en toen ik vroeg waar dat in hun reisvoorwaarden opgenomen was. Na wat gestotter werd ik naar de AV van de ANVR doorverwezen. Ik heb niet vrijwillig mijn reis geannuleerd. Zij waren van mening dat met een nooddoc. reizen niet verstandig was omdat in Dubai de controle heel streng is en ik weer terug gestuurd zou worden, Arke een boete zou krijgen etc. En nu zou ik dus ook niet mijn belasting kunnen terugkrijgen want ik heb de reis volgens hun geannuleerd. Dat heb ik dus niet gedaan, maar dat is mij door mijn strot gedrukt. Hoe is mijn rechtspositie hierin? Kan ik toch een claim neerleggen bij hun? Ik heb wel gezegd dat ik een klacht ga indienen hiertegen. En indien nodig naar de geschillencommissie Reizen. Op re-fund.com kan ik geen account aanmaken om hun in te schakelen. Wie o wie heeft hier ervaring mee?
alles goed en wel, maar:
Het lijkt mij dat als je geen gebruik maakt van de reis en geen gebruik maakt van het vliegveld, dat je er dan ook niets voor hoeft te betalen. Ik zou het rete-normaal vinden als dat geld terugkrijgt..Wat is luchthavenbelasting?
Luchthavenbelasting is een verzamelnaam voor allerlei kosten die luchthavens van vertrek en aankomst in rekening brengen aan de luchtvaartmaatschappij. Deze kosten worden vervolgens doorberekend aan de passagier. Denk hierbij aan overheidsbelasting, toeslagen voor veiligheidscontroles, brandstoftoeslagen, (veiligheids)verbeteringen aan vliegvelden, olieprijs (fluctuerend bedrag, o.a. sterk afhankelijk van situatie in het Midden-Oosten) en heffingen voor geluidshinder.bron
He, die luchthavenbelasting krijg je toch juist terug als je zelf annuleert? Als de luchtvaartmaatschappij annuleert, lijkt het me logisch dat je de gehele ticketprijs terugkrijgt.