LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] VESTIGINGSWET VOOR REISWINKELS EN AANVERWANTEN ?!?!
VESTIGINGSWET VOOR REISWINKELS EN AANVERWANTEN ?!?!
IS ER NIET DRINGEND EEN VESTIGINGSWET NODIG VOOR HET RUNNEN VAN EEN REISWINKEL IN NEDERLAND - nu kan zelfs de eerste beste kruidenier jou een reis verkopen - deze wet bestaat wel in Duitsland en Belgie - zou veel leed besparen aan de jaarlijks duizenden OPGELICHTE toeristen -wat vinden jullie van dit idee ?
Re: VESTIGINGSWET VOOR REISWINKELS EN AANVERWANTEN ?!?!
Die is er Ome Fred
Voor financiële zekerheid SGR
voor deskundigheid, klachten en voorwaarden ANVR
Dus deskundig reisbureau = ANVR en SGR (nee, alleen SGR is NIET voldoende)
Gewoon uitkijken dus. Geen ANVR en SGR = niet boeken!
De vestigingseisen zitten trouwens allen besloten in het ANVR, welk ik zelf voornamer vind dan SGR. SGR kan je hooguit (maar is al erg genoeg) je centen kosten. Geen ANVR kan levenslange ellende, aansprakelijkheid etc. etc. kosten.
Voor financiële zekerheid SGR
voor deskundigheid, klachten en voorwaarden ANVR
Dus deskundig reisbureau = ANVR en SGR (nee, alleen SGR is NIET voldoende)
Gewoon uitkijken dus. Geen ANVR en SGR = niet boeken!
De vestigingseisen zitten trouwens allen besloten in het ANVR, welk ik zelf voornamer vind dan SGR. SGR kan je hooguit (maar is al erg genoeg) je centen kosten. Geen ANVR kan levenslange ellende, aansprakelijkheid etc. etc. kosten.
Re: VESTIGINGSWET VOOR REISWINKELS EN AANVERWANTEN ?!?!
Of er in Duitsland vestigingseisen zijn voor reisbureaus (dus diegenen die de reis die een ander organiseert of losse vliegreizen verkopen) waag ik te betwijfelen. Ik kom met enige regelmaat in grote Duitse steden zoals Düsseldorf, Keulen en Berlijn en zie daar allerlei reisbureautjes openen en een paar maanden later al weer gesloten. Als er al vestigingseisen zijn zullen die ook met solvabiliteit te maken hebben want de meeste mislukte reizen stranden op poen. Je moet ook een verschil maken tussen de reisorganisator en de verkoper aan de consument. De reisorganisator is verantwoordelijk voor de reis uit en thuis en dus ook voor de eventuele kinken in de kabel, de verkoper dat is de reiswinkel en die is niet aanspreekbaar als je als toerist ergens in het verre buitenland blijft steken omdat de organisator niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan of kan voldoen.
Re: VESTIGINGSWET VOOR REISWINKELS EN AANVERWANTEN ?!?!
Beste gast 30 dec. 17.27 hr:
SGR en ANVR zijn optionele organisaties. Alhoewel SGR en ANVR redelijk goed zijn is het onzin dat alleen ANVR en SGR bureaus goed zijn. Bijvoorbeeld Peter Langhout is enkel SGR, maar er is tussen deze organisatie en andere nauwelijks enig verschil. Ook op de ANVR en SGR reisvoorwaarden valt overigens nog het nodige op te merken, op sommige punten zijn deze zelfs strijdig met de wet.
En zelfs dan is dat geen garantie: neem de naheffingen die in de ANVr voorwaarden doorgaans niet meer mogen binnen 20 dagen voor vertrek. Veel ANVR leden blijken hun reizigers toch te verassen met een naheffing bij de incheckbalie. Wat zegt dat voor de kwaliteit van ANVR leden?
Er geld in Belgie en volgens mij ook in Duitsland idd een vestigingswet. De eisen zijn echter niet al te strikt en dat is denk ik ook onmogelijk. Daarom zijn dergelijke eisen sinds enkele jaren ook geschrapt uit de Nederlandse wet.
De enige eis die moet worden ingevoerd is een garantiestelling voor alle verkochte reizen. Die is er al in art. 7:512 BW, maar omdat daar geen sanctie op staat is dit een dode letter. De Nederlandse staat moet hier wat aan doen. Inmiddels is al bekend geworden dat de Nederlandse staat aansprakelijk is als er geen garantie is.
SGR en ANVR zijn optionele organisaties. Alhoewel SGR en ANVR redelijk goed zijn is het onzin dat alleen ANVR en SGR bureaus goed zijn. Bijvoorbeeld Peter Langhout is enkel SGR, maar er is tussen deze organisatie en andere nauwelijks enig verschil. Ook op de ANVR en SGR reisvoorwaarden valt overigens nog het nodige op te merken, op sommige punten zijn deze zelfs strijdig met de wet.
En zelfs dan is dat geen garantie: neem de naheffingen die in de ANVr voorwaarden doorgaans niet meer mogen binnen 20 dagen voor vertrek. Veel ANVR leden blijken hun reizigers toch te verassen met een naheffing bij de incheckbalie. Wat zegt dat voor de kwaliteit van ANVR leden?
Er geld in Belgie en volgens mij ook in Duitsland idd een vestigingswet. De eisen zijn echter niet al te strikt en dat is denk ik ook onmogelijk. Daarom zijn dergelijke eisen sinds enkele jaren ook geschrapt uit de Nederlandse wet.
De enige eis die moet worden ingevoerd is een garantiestelling voor alle verkochte reizen. Die is er al in art. 7:512 BW, maar omdat daar geen sanctie op staat is dit een dode letter. De Nederlandse staat moet hier wat aan doen. Inmiddels is al bekend geworden dat de Nederlandse staat aansprakelijk is als er geen garantie is.
Re: VESTIGINGSWET VOOR REISWINKELS EN AANVERWANTEN ?!?!
je kan het ook zo omschrijven: de minste risico loop je als je een reis boek bij een SGR/ANVR reisburo. Peter Langhout is idd alleen sgr schrijf je, en het regent klachten over dit bedrijf. Dus hoe meer 'officiele' certificaten des te meer kans op beter georganiseerde reis en bij calamiteiten en klachten een betere en eventueel snellere oplossing.
Dus wil je de kans op de minste problemen boek SGR-ANVR touroperators en niet van die onbekende gasten van het internet.
Dus wil je de kans op de minste problemen boek SGR-ANVR touroperators en niet van die onbekende gasten van het internet.
Re: VESTIGINGSWET VOOR REISWINKELS EN AANVERWANTEN ?!?!
Beste gast. Hier wil ik wel even op reageren. Als we beter bij ook de ANVR aangesloten bedrijven moeten boeken, hoe verklaar jij dan de vele, zeer vele klachten van het ofgelopen jaar van b.v Correndon? Die zijn ook bij het ANVR aangesloten en toch al jaren achtereen regent het klachten.
Re: VESTIGINGSWET VOOR REISWINKELS EN AANVERWANTEN ?!?!
Indien ze bij de ANVR zijn aangesloten, hoef je niet de waanzinnig hoge kosten van een civiele rechtszaak te betalen en kun je naar de Geschillencommissie.
Deze behandeld de zaak volgens juridisch juiste procedures voor slechts enkele tientjes.
Ook zijn de ANVR voorwaarden geldig die precies omschrijven hoe te handelen bij klachten en wat je rechten zijn.
Zo ook bij Corendon. Het is absoluut niet zo dat ANVR geen 'slechtere' en 'betere' touroperators kent. Het is de taak van een reisbureau om de klant daarover te adviseren.
Nu is het helaas niet zo dat de formule duur=goed altijd opgaat, evenmin als de formule goedkoop=slecht altijd klopt.
Het zou wel een eerste leidraad kunnen zijn, evenals een consumentenforum raadplegen.
Maar reisbureaus laten ook wel eens een steekje vallen. Eigenlijk zouden ze iedereen die per vliegtuig op vakantie wil, dit sterk moeten ontraden wegens de hoge graad van milieuvervuiling. Maar ja, wie neemt daar het voortouw. Geen klant die het milieu interesseert als het voor zijn eigen bestwil gaat. Zo is het ook vaak met de prijs. De meest onlogische prijs wordt voor lief genomen. Dat er dan klachten KUNNEN komen, daar zit vooraf niemand mee, wel achteraf.
Deze behandeld de zaak volgens juridisch juiste procedures voor slechts enkele tientjes.
Ook zijn de ANVR voorwaarden geldig die precies omschrijven hoe te handelen bij klachten en wat je rechten zijn.
Zo ook bij Corendon. Het is absoluut niet zo dat ANVR geen 'slechtere' en 'betere' touroperators kent. Het is de taak van een reisbureau om de klant daarover te adviseren.
Nu is het helaas niet zo dat de formule duur=goed altijd opgaat, evenmin als de formule goedkoop=slecht altijd klopt.
Het zou wel een eerste leidraad kunnen zijn, evenals een consumentenforum raadplegen.
Maar reisbureaus laten ook wel eens een steekje vallen. Eigenlijk zouden ze iedereen die per vliegtuig op vakantie wil, dit sterk moeten ontraden wegens de hoge graad van milieuvervuiling. Maar ja, wie neemt daar het voortouw. Geen klant die het milieu interesseert als het voor zijn eigen bestwil gaat. Zo is het ook vaak met de prijs. De meest onlogische prijs wordt voor lief genomen. Dat er dan klachten KUNNEN komen, daar zit vooraf niemand mee, wel achteraf.
Re: VESTIGINGSWET VOOR REISWINKELS EN AANVERWANTEN ?!?!
Beste gast.
Bedankt voor u toch wel hele duidelijke uitleg.
Alleen ja, als we dan beter niet meer met het vliegtuig moeten gaan, kunnen we de bus en de auto, ect. ect. ook wel laten staan.
Lekker thuis blijven en met de fiets de heide op of naar het strand, als je toevallig in de buurt woont.
Bedankt voor u toch wel hele duidelijke uitleg.
Alleen ja, als we dan beter niet meer met het vliegtuig moeten gaan, kunnen we de bus en de auto, ect. ect. ook wel laten staan.
Lekker thuis blijven en met de fiets de heide op of naar het strand, als je toevallig in de buurt woont.
Re: VESTIGINGSWET VOOR REISWINKELS EN AANVERWANTEN ?!?!
laten we weer eens over t milieu gaan z euren, moet je je auto en je hele zooitje thuis ook niet meer gebruiken, sterker nog, plant je vooral niet voort scheelt ook weer in t milieu