LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vliegtickets en annuleringen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
bo-oz

Vliegtickets en annuleringen

Ongelezen bericht door bo-oz »

Onlangs boekte ik een vliegticket naar Thailand. Voor het eerst in mijn leven zonder annuleringsverzekering. Natuurlijk gaat de wet van Murphy op, en moet ik de reis wegens een operatie voor mijn vriendin annuleren. De vliegtickets zijn natuurlijk non-refundable en niet wijzigbaar. Ik vind het een kwalijke zaak dat vliegtuigmaatschappijen zich kunnen beroepen op deze voorwaarden. Als ik een NS treinkaartje koop, kan ik toch ook iemand anders laten reizen? Waarom is dit en waarom kan hier niet iets aan gedaan worden? Het wijzigen van namen en/of vertrekdata is toch een puur administratieve handeling die met de hedendaagse techniek niet meer dan een paar seconde duurt? Bovendien zijn de enige bekende gegevens bij reservering naam, adres, geboortedatum, dus het zal niet vanuit veiligheidsoverwegingen zijn (paspoort nummer is niet eens benodigd)!

Mk

Re: Vliegtickets en annuleringen

Ongelezen bericht door Mk »

Tickets zijn niet altijd non-refundable. Er zijn tickets waarbij je wel kan wijzigen, maar ja die zijn wel een stuk duurder.

bo-oz

Dat klopt, heb ik ook wel gezien. Het gaat hier alleen om de non-refundable variant. Ook die prijzen zijn al duur genoeg, laat staan de extra kosten voor tickets die wel refundable zijn. Ik vind het raar dat je voor dit type product zulke stringente voorwaarden kan hanteren.

mvw1975

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Ja had je nu maar een doorlopende reisverzekering, die als je een keer in het jaar op vakantie gaat al goedkoper is dan elke keer een losse annuleringsverzekering bij je vakantie te boeken.

bo-oz

Luister, het geld zal me een worst zijn... de gezondheid van m'n vriendin staat voorop. Het is meer een kwestie van brutaliteit, dat dit type bedrijven zulke voorwaarden kunnen stellen, geef eens 1 goede reden dat de tickets niet op een andere naam/datum gezet kunnen worden. Ik had de tickets liever aan vrienden kado gedaan dan dat het vliegtuig nu alsnog vol geboekt richting Thailand vertrekt!

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Als je de naam makkelijk kunt gaan veranderen gaan de mensen ze doorverkopen/verhandelen en niet zo'n beetje ook, dat willen ze tegen gaan, behoud van deze bedrijfstak, lijkt me logisch.

michaelz1981

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Was je niet eens met de regels van het maatschappij dan had je gewoon niet moeten boeken bij het desbetreffende maatschappij. Maar niet nu gaan klagen waarom het zo duur is om dit aan te passen, want dat staat allemaal in de voorwaardes die je waarschijnlijk neit gelezen hebt. Had je een annulering verzekering bij genomen dan was er ook geen probleem, maar je koos bewust om geen verzekering bij te nemen en wat geld te besparen.

Maar neit acheraf gaan klagen waarom de regels niet aan jouw situatie zijn aangepast. Volgende keer meer geld neertellen of gewoon niet boeken.

bo-oz

@michaelz... het zijn voorwaarden.. leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands te schrijven, je zinnen doen pijn in mijn ogen. Alvorens je je domme geblaat ten gehore brengt, moet je eerst eens lezen: zoals ik al eerder aangaf, het gaat me niet om het geld, maar om het principe.

prijk

Ongelezen bericht door prijk »

Het principe is dat vliegtickets voor eenzelfde vlucht verschillende prijzen hebben. Als je lang van tevoren boekt, is het goedkoop, en het wordt nog goedkoper als de maatschappij ervan uit kan gaan dat dat ticket ook werkelijk door jou gebruikt wordt. Dat scheelt administratie, de onzekerheid over de beladingsfactor van de vlucht is minder en het geld is alvast binnen. Het lijkt me logisch dat zo'n ticket niet doorverkocht mag worden, want dan zou er een enorme handel in tickets ontstaan waar de maatschappij geen enkel zicht op heeft. De beprijzing van tickets en het efficiënt vullen van vliegtuigen is een hele wetenschap, die niet uitvoerbaar zou zijn als de klanten zelf tickets zouden gaan doorverkopen. Het hele systeem zou instorten.
Je zou dan ook praktijken krijgen waarbij slimme vogels goedkoop vele tickets opkopen en die vlak voor de vlucht duur zouden doorverkopen; het lijkt me niet moeilijk te begrijpen dat noch de passagiers, noch de airlines daar baat bij zouden hebben. Vandaar dat tickets op naam staan.

michaelz1981

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Het lijkt mij dat de maatschappijen zelf toch hun eigen regels mogen opstellen ongeacht of jij er wel of niet mee eens zal zijn. Vaak kun je de naam wel wijzigen maar dan vragen ze een bepaald bedrag aan administratiekosten. Maar ik hoop dat 'Prijk' het juiste antwoord gegeven heeft op jouw vraag. Zo niet , so be it :D

Volgende keer maar een maatschappij zoeken die wel aan jouw voorwaarden wilt voldoen.

roelie24

Ongelezen bericht door roelie24 »

Principes hebben is goed. Dit betekent dan ook consequent zijn en accepteren. Je hebt de voorwaarden wel of niet gelezen? Ik kan mij voorstellen dat je de voorwaarden niet hebt gelezen want deze verschijnen vaak ook niet bij zoekresulataten wanneer je online een vliegticket reserveert. Ik ben het met je eens als je stelt dat de voorwaarden wel goed gecommuniceerd moeten worden. Mocht je deze hebben gelezen, dan valt er achteraf ook niets te klagen of verwijten. Er zijn een heleboel misstanden op het gebied van ticketverkoop. Neem nu de situatie van overbooking of het niet vergoeden volgens de EU wet bij overbooking. Enfin, er zijn nog een heleboel strijden te strijden. Je hebt gelijk dat het wijzigen van de naam een simpele administratieve handeling is, Jouw geannuleerde stoel wordt gewoonweg weer verkocht en dus op een andere naam gesteld. De maatschappij kan heel makkelijk de naam van de persoon in een bestaande boeking wijzigen, maar doen dit niet vanwege de voorwaarden die aan de ticket zijn gesteld. Beterschap aan je vriendin gewenst. Roel fairwind.nl

Gesloten