LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voornaam niet goed op ticket kost me €110,- bij Transavia?!?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
MdBi

Voornaam niet goed op ticket kost me €110,- bij Transavia?!?

Ongelezen bericht door MdBi »

Ik heb gisteravond voor het eerst in mijn leven vliegtickets geboekt (voor een reisje eind augustus) en helaas heb ik bij mijn vriend per ongeluk de roepnaam ipv naam in het paspoort ingevuld.
Toen ik er vanochtend achter kwam heb ik meteen Transavia gebeld om dit te laten veranderen, en kreeg ik te horen dat mij dit 110,- zou gaan kosten aan administratiekosten. (Als ik het online zou doen dan zou dit mij 10,- schelen).
Ik ben echt perplex dat er zo maar zo'n groot bedrag voor zo'n kleine fout gevraagd mag worden. Men was onvermurwbaar.
Ik vind dit echt extreem! Ik heb gevraagd naar het hoofd maar die kreeg ik niet. Ik kon wel op de site een klachtenformulier invullen, dat heb ik dan maar gedaan.
Maar mag dit zo maar?
Op zich begrijpelijk dat er kosten aan zijn verbonden maar ik vind het echt niet kunnen dat zo'n hoog bedrag gevraagd mag worden voor iets wat ik zelf eenvoudig online kan veranderen.

Barman

Re: Voornaam niet goed op ticket kost me €110,- bij Transavia?!?

Ongelezen bericht door Barman »

MdBi schreef: Maar mag dit zo maar?
Ja dit mag zo maar.

http://www.transavia.com/hv/dom/images/ ... 4-2011.pdf

Je wordt er zelfs voor gewaarschuwd dat je op moet letten met het invullen van de naam, dus als je dan nog niet in staat bent om het goed te doen, dan is het jouw probleem.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

MdBi schreef:Ik heb gisteravond voor het eerst in mijn leven vliegtickets geboekt (voor een reisje eind augustus) en helaas heb ik bij mijn vriend per ongeluk de roepnaam ipv naam in het paspoort ingevuld.
Toen ik er vanochtend achter kwam heb ik meteen Transavia gebeld om dit te laten veranderen, en kreeg ik te horen dat mij dit 110,- zou gaan kosten aan administratiekosten. (Als ik het online zou doen dan zou dit mij 10,- schelen).
Ik ben echt perplex dat er zo maar zo'n groot bedrag voor zo'n kleine fout gevraagd mag worden. Men was onvermurwbaar.
Ik vind dit echt extreem! Ik heb gevraagd naar het hoofd maar die kreeg ik niet. Ik kon wel op de site een klachtenformulier invullen, dat heb ik dan maar gedaan.
Maar mag dit zo maar?
Op zich begrijpelijk dat er kosten aan zijn verbonden maar ik vind het echt niet kunnen dat zo'n hoog bedrag gevraagd mag worden voor iets wat ik zelf eenvoudig online kan veranderen.
Wat vindt u dan een een redelijke prijs voor zo'n 'klein' maar belangrijk foutje?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben echt perplex dat er zo maar zo'n groot bedrag voor zo'n kleine fout gevraagd mag worden
Misschien is de fout klein, maar de gevolgen van die fout kunnen voor de maatschappij wel eens groter zijn dan je denkt. Het gaat niet om het lidmaatschap van de breiclub van tante Truus.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Ja, het is vakantietijd, dan komen deze topic weer langs.

MdBi

Gebruik eens de zoekfunctie hier op het forum, dan kom je nog veel andere bedragen tegen.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Je kunt bij Transavia bij het boeken voor €1 per vlucht flexibel boeken: tot 48 uur na boeking gratis de passagiersgegevens wijzigen en tot 48 uur na boeking gratis de datum, tijd en route van de vlucht wijzigen; je betaalt hierbij alleen het eventuele verschil in ticketprijs. Voor €5 zelfs het "flex onbeperkt" waarbij ook de vlucht nog eens kosteloos kan worden omgeboekt tot 2 uur voor vertrek.(ander traject, andere datum)

Doe je dit niet en ontdek je een fout in de boeking, dan geldt inderdaad een tarief van €50 per vlucht.

Ik vlieg het laatste half jaar bijna twee wekelijks op en neer naar Innsbruck, soms met Lufthansa via Munchen maar vaak met Transavia direct en ik vink dat "flex onbeperkt" tegenwoordig altijd standaard aan - het heeft me (nou ja, de baas dan) al meerdere malen een paar honderd euro bespaard.

Ik ga er van uit dat het bij een tot op het bot uitgekleed tarief waarbij zoveel mogelijk geautomatiseerd is, inderdaad ingewikkeld is om wijzigingen door te voeren waarbij menselijk ingrijpen de grootste kostenpost is niet alleen door de tijd die er aan besteed moet worden maar ook door de verstoring van allerlei andere processen.

Het risico van deze kosten kan een luchtvaartmaatschappij eventueel afdekken met een soort verzekering - die "flex toeslag" - waarbij de maatschappij hoopt dat er van de 10 klanten die betalen uiteindelijk maar een paar gebruik maken van hun recht op wijziging zodat de airline toch uit de kosten is.

Ik vind het een redelijk klantvriendelijk systeem. Heb er in zo'n 16 vluchten in 7 maanden 3 keer gebruik van moeten maken dus zelfs bij mij hebben ze de kosten er wel uit. Je kunt er ook voor kiezen die €1 of €5 niet te betalen en het risico zelf te dragen, dat is prima maar dan moet je achteraf niet over die kosten klagen.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Balen!!!

Ik heb dat ook gehad, bij KLM toen. Toen we uiteindelijk duidelijk maakten dat het gewoon om dezelfde persoon ging, hebben ze het gratis gewijzigd, zij dachten dat we het ticket naar een ander persoon wilden zetten en dan betaal je bijna de volledige ticketprijs opnieuw.

Ik heb 't trouwens ook wel eens gehad,bij transavia, dat we met een groep vrienden gingen en ook bij één of twee de roepnaam ipv namen op het ticket. We hebben het toen gewoon geprobeerd (er gewoon mee vliegen) en dat is op de heen- én teugreis gelukt. (alle andere gegevens klopten wel)

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

MdBi schreef:Ik heb gisteravond voor het eerst in mijn leven vliegtickets geboekt (voor een reisje eind augustus) en helaas heb ik bij mijn vriend per ongeluk de roepnaam ipv naam in het paspoort ingevuld.
Maar mag dit zo maar?
Als je eens wist wat er allemaal achter die paar muisklikken tijdens het boeken schuilgaat, zou je je denk ik wel wat meer begrip tonen. Nu moet iemand in meerdere gekoppelde internationale systemen op zoek naar die foute naam, en deze aanpassen voor je. Een gemiddelde kantoormedewerker kost met alle toeters en bellen ~65 euro/uur, en dan hebben we het nog niet eens over de achterliggende (IT) infrastructuur en koppelingen met overheids-databases etc. En ja, ze zullen er vast ook wel wat aan overhouden, maar dat zou je toch niet moeten verbazen, het is immers een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling.

Dit nog afgezien van het feit dat dit hele verhaal duidelijk bij boeken genoemd wordt, bij het invulveld voor de voornaam staat duidelijk "zoals vermeld in het paspoort".

PeterW1572

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

MdBi schreef: Ik ben echt perplex dat er zo maar zo'n groot bedrag voor zo'n kleine fout gevraagd mag worden.
Misschien moet je eens kijken wat een ogenschijnlijk kleine fout bij jou op het werk kost om te corrigeren. Ik denk dat je je rot schrikt over de kosten.

En in dit specifieke geval: vergeet niet dat de reisgegevens na het boeken naar diverse systemen wordt gestuurd. Je zou natuurlijk de boekingswebsite zo kunnen maken dat de reiziger zelf wijzigingen kan doorvoeren (om kosten te besparen), maar daar wordt waarschijnlijk binnen hele korte tijd misbruik van gemaakt door kwaadwillenden. Een paar wijzigingen op strategische tijdstippen doorvoeren kan er zomaar voor zorgen dat je niet meer traceerbaar bent. Nu is er tenminste nog een handmatige controle door personeel wat daarvoor is opgeleid.

Gesloten