LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom je NOOIT met AIR FRANCE/ KLM moet reizen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
MH80

Waarom je NOOIT met AIR FRANCE/ KLM moet reizen

Ongelezen bericht door MH80 »

Vorige week vloog ik met KLM/ Air France van Tokyo naar Amsterdam, met een tussenstop in Parijs. Bij aankomst op Schiphol op vrijdag 26 juli bleek mijn bagage niet te zijn aangekomen. Ik heb aangifte gedaan van vermiste/ vertraagde bagage bij de daarvoor betreffende KLM-balie, waarop mij werd verteld dat mijn bagage op Parijs was achtergebleven. Vreemd genoeg ben ik op dit moment, reeds 10 (!!!) dagen later, nog steeds NIET in het bezit van mijn bagage noch weet ik wanneer ik mijn bagage zal ontvangen.

Sinds vrijdag 26 juli krijg ik steeds te horen van KLM-/ Air France/medewerkers dat mijn bagage in Parijs is en dat ze een vlucht zullen inplannen om het naar Amsterdam te versturen. Verder is het een paar keer voorgekomen dat daadwerkelijk een vlucht is ingepland, alleen is mijn bagage uiteindelijk niet meegegaan met die vlucht. Waarom mijn bagage niet is meegestuurd, is onbekend en kunnen de Air France-/ KLM-medewerkers ook niet uitzoeken. Wel is mij verteld dat de reden zou kunnen zijn dat de betreffende vlucht al aan zijn bagage-limiet zat. Dit zou betekenen dat in de afgelopen 10 dagen, op het traject Parijs- Amsterdam waarop zo´n beetje elke 2 uur een vlucht is, geen enkele vlucht beschikbaar zou zijn die nog 15,5 kilo extra aan bagage kan hebben ?? Zou dit dan betekenen dat ik moet wachten tot het hoogseizoen is afgelopen voordat ik mijn bagage ontvang, die zich nu op anderhalf uur vliegen van mij bevindt??

Het proces dat ik sinds 26 juli doorloop, is als volgt:
- Ik bel met AIr France/ KLM. Ik krijg te horen dat er nog geen vlucht is ingepland voor mijn bagage. Air France/ KLM zal een intern bericht sturen naar het vliegveld met het verzoek om een vlucht in te plannen. Hierop heeft het vliegveld 24 uur om te antwoorden. (Vreemd genoeg kan niet gebeld worden met het vliegveld, maar kunnen alleen interne berichten worden verstuurd.) Er wordt mij verteld om geduld te hebben en de volgende dag terug te bellen.
-Ik bel de volgende dag terug. In het beste geval wordt mij verteld dat er een vlucht is ingepland en dat mijn bagage de volgende dag op een bepaald tijdstip zal aankomen. Er wordt mij verteld geduld te hebben.
-Ik bel de volgende dag, ruim na het tijdstip waarop mijn bagage zou moeten zijn aangekomen. Air France weet niet beter dan dat mijn bagage stond ingepland voor de vlucht en moet een bevestiging hebben dat mijn bagage niet is meegegaan met die vlucht. Vreemd genoeg kan ze dat niet uit haar eigen systemen halen, maar moet ze dit opvragen bij KLM in Amsterdam. Ze stuurt dus een intern bericht naar KLM. Er wordt mij gevraagd geduld te hebben.
- Ik bel na een paar uur weer. Air France heeft de bevestiging van KLM dat mijn bagage niet is aangekomen in Amsterdam en kan daaruit concluderen dat mijn bagage niet is meegegaan met de vlucht. Air France stuurt een intern bericht naar het vliegveld met het verzoek om een vlucht in te plannen. Er wordt mij gevraagd geduld te hebben.

Bovenstaand proces heeft zich de afgelopen 10 dagen herhaald. Op dit moment bevind ik me wederom in de situatie dat mijn bagage niet is meegegaan met een ingeplande vlucht en geen nieuwe vlucht is ingepland.

Blijkbaar kan Air France/ KLM niets anders doen dan interne berichten sturen naar het vliegveld, hetgeen dus tot nu toe niet succesvol is geweest. Air France/KLM kan het vliegveld niet sturen± ze kan er kennelijk niet voor zorgen dat de bagage van één van haar passagiers daadwerkelijk wordt verstuurd naar Amsterdam.

Enkele andere opmerkelijkheden:
- Ik heb mijn ticket goeboekt bij KLM, maar KLM heeft de vlucht laten uitvoeren door Air France, hetgeen ik voorafgaande aan het boeken van mijn ticket niet wist. Het gevolg van de uitvoering door Air France is dat KLM geen verantwoordelijkheid aanvaart voor de vermissing/ vertraging van mijn bagage, maar verwijst daarvoor naar Air France. Overigens is dit helemaal opmerkelijk aangezien KLM en Air France onderdeel uitmaken van dezelfde onderneming.
- Vanaf het moment dat mijn bagage langer dan 5 dagen vermist is, behandelt KLM te Amsterdam (als vertegenwoordiger van Air France) niet langer mijn zaak, maar Air France in Parijs. Dit betekent dat ik moet bellen met een Frans nummer. Deze afdeling beweerd dat ze alleen gebeld kan worden; ze kan niet zelf bellen. Ofwel: ik bel driemaal daags met een Frans nummer, waarbij ik gemiddeld 10 minuten moet wachten voordat ik wordt ´geholpen´. Indien ik niet zelf bel, hoor ik niets van KLM/ AIr France. U begrijpt dat mijn telefoonkosten oplopen.
- Vreemd genoeg, kreeg ik op dag 7 van een Air France-medewerkster te horen dat ik niet bij Air France moest zijn, maar bij KLM te Amsterdam, omdat mijn bagage langer dan 5 dagen vermist/ vertraagd was. Ook toen ik daarop antwoordde dat dit juist omgekeerd was (bij een vermissing/vertraging van langer dan 5 dagen moet ik juist niet bij KLM maar bij Air France zijn), dat ik al een paar dagen met collega´s van AIr France sprak en dat ik het Air France-telefoonnummer had gekregen van KLM, bleef ze volhouden dat zij mij niet kon helpen maar dat ik KLM moest bellen. Ik heb hierop gevraagd of ze mij wilde doorverbinden met een ander, omdat ik zeker wist dat dit niet correct was, maar dat weigerde ze te doen. Ik heb hierop opgehangen, heb hetzelfde telefoonnummer van Air France nog een keer gebeld, en kreeg na wederom 10 minuten te hebben moeten wachten een andere medewerker aan de lijn, die mij niet heeft doorverwezen naar KLM. Blijkbaar kan het dus gebeuren bij Air France/ KLM dat hun medewerkers hun eigen takenpakket niet kennen.
- Op dag 7 heeft een Air France-medewerker toegezegd mijn zaak persoonlijk te zullen volgen, bovenop mijn zaak te zullen zitten en regelmatig met mij telefonisch contact te zullen opnemen. (Kennelijk kunnen de Air France-medewerkers toch wel zelf bellen?) Ik heb sindsdien niets van hem gehoord, noch is mijn situatie verbeterd. Ik heb wel een aantal keren geprobeerd om hem aan de telefoon te krijgen: ik kreeg daarop van Air France-medewerkers te horen dat hij niet op locatie was, dat hij het te druk had of dat hij mij zou terugbellen. Nogmaals: ik heb sindsdien niets van hem gehoord.

Ik zou zo´n slechte dienstverlening eerder hebben verwacht bij een goedkope vliegtuigmaatschappij en niet bij KLM of Air France, waarbij je toch een flinke prijs moet betalen voor je vliegticket. Maar dit gebeurt juist bij KLM/ Air France, omdat het zo´n grote, logge en bureaucratische organisatie is. Hetgeen mij overkomt, zal dan ook niet het laatste geval zijn. Ik zal zelf dan ook NOOIT MEER REIZEN MET KLM of AIR FRANCE en IK RAAD IEDEREEN OOK DIT TEN STERKSTE AF TE DOEN.

Harrie Kierie

Re: Waarom je NOOIT met AIR FRANCE/ KLM moet reizen

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Een hoop geschreeuw en overdreven gebruik van vet gedrukte tekst.
Alsof dit bij een andere vliegmaatschappij niet kan gebeuren.

MH80

Ik heb geen idee of dit ook bij een andere vliegtuigmaatschappij kan gebeuren, ik weet alleen zeker dat het wél bij KLM / Air France kan gebeuren. Overigens is het ook geheel irrelevant of dit ook bij anderen kan gebeuren: dit doet namelijk niets af aan de slechte dienstverlening van KLM/ Air France.

En uit het feit dat ik mijn bagage nog steeds niet heb, dat onbekend is wanneer ik mijn bagage ontvang en KLM/ Air France niets kan doen voor mij, blijkt dat het geen sprake is van ´een hoop geschreeuw en overdreven gebruik van vetgedrukte tekst´ van mijn kant.

Erg apart dat dat de reactie is die je geeft op mijn verhaal!

Harrie Kierie

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

MH80 schreef: Erg apart dat dat de reactie is die je geeft op mijn verhaal!
Dat is wat er opvalt aan jouw verhaal.

Dat jij nooit meer met KLM/Air France reist zal een zware klap voor ze zijn. Ik betwijfel of verder iemand anders jouw advies opvolgt.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik vind eigenlijk dat ts wel een punt heeft.

Natuurlijk overal kan bagage kwijt raken, maar nu wordt hij toch echt wel heel erg van het kastje naar de muur gestuurd. Niemand lijkt te weten wat er nu met die bagage gaat gebeuren en wanneer (en of er überhaupt nog iets gaat gebeuren)

Ik zou zelf eigenlijk ook verwachten van KLM, die toch vaak flink duurder is dan een budget airline en een naam hoog te houden heeft dat ze toch wel iets meer service verlenen en net wat betere informatie geven om het probleem op te lossen (want laten we eerlijk zijn, de klant heeft het probleem niet veroorzaakt, zij zijn die bagage kwijtgeraakt) en op zijn minst zelf er achter aan te gaan en niet ervan uit te gaan dat de klant het zich maar bekijkt en overal achteraan moet gaan rennen.

isabel

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Fouten maken gebeurt overal. Een fout zal, normaal gesproken, geen reden zijn om een bedrijf/maatschappij links te laten liggen en hierover negatief te berichten.
Wat er toe doet, is hoe die fout wordt recht gezet. De manier (en termijn) waarop dit gebeurt is ronduit slecht. Zo te lezen vgs het principe "gaat het éénmaal fout, dan blijft het fout gaan'".
Probeer eens schriftelijk (mail) te communiceren en stel zelf een termijn (en vergoeding).

Als TS Camiel Eurlings was, had hij/zij z'n bagage al lang terug.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Hallo MH80, niet bellen: veel te veel verschillende mensen aan de lijn: klachtenlijst invullen, staat het gelijk zwart op wit.
http://www.klm.com/travel/nl_nl/custome ... /index.htm

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Ook ik vind het een hoop geschreeuw en overbodig gebruik van vetgedrukte tekst. Bovendien zijn het soort kretologieen van "Waarom je NOOIT met AIR FRANCE/ KLM moet reizen" volstrekt onzinnig. Als je met een ander reist kan dit ook gebeuren. U reisde met KLM en dit is u een keer gebeurt, zegt niets over de frequentie dat het voorkomt.

Het feit dat u zich buitensporig kwaad maakt over een incident en van uzelf vindt dat u zo belangrijk bent dat anderen u moeten helpen met een boycott van KLM zegt ook meer over u dan over de KLM.

Als u aan de telefoon met de KLM klantenservice dezelfde toon aanslaat dan snap ik wel waarom die bagage in Parijs blijft!

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

newmikey schreef:Ook ik vind het een hoop geschreeuw en overbodig gebruik van vetgedrukte tekst. Bovendien zijn het soort kretologieen van "Waarom je NOOIT met AIR FRANCE/ KLM moet reizen" volstrekt onzinnig. Als je met een ander reist kan dit ook gebeuren. U reisde met KLM en dit is u een keer gebeurt, zegt niets over de frequentie dat het voorkomt.

Het feit dat u zich buitensporig kwaad maakt over een incident en van uzelf vindt dat u zo belangrijk bent dat anderen u moeten helpen met een boycott van KLM zegt ook meer over u dan over de KLM.

Als u aan de telefoon met de KLM klantenservice dezelfde toon aanslaat dan snap ik wel waarom die bagage in Parijs blijft!
Denk je niet dat het andersom is? Omdat het gaat zoals TS omschrijft, springt hij/zij hier op het forum figuurlijk uit z'n/haar vel?

Jij denkt dat ze het met omzet doen?
Als dat zo is, kun je d'r idd maar beter wegblijven.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Neem aan dat je wel een PIR formulier ingevuld hebt,voor eventueel verzekering?
Overigens mijn man reist altijd klm of af en nooooit wat gehad,dus kan overal gebeuren...
Denk meer dat het aan de franse autoriteiten ligt die het niet zo nauw nemen...

Edit heb de hele tekst niet gelezen hele lap geschreeuw..
Maar nog wel...staat nu op charles de gaulle neem ik aan?

Neem aan dat je ect dat formulier hebt gedaan...belangrijk

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

rozemarijntje schreef:Neem aan dat je wel een PIR formulier ingevuld hebt,voor eventueel verzekering?
Overigens mijn man reist altijd klm of af en nooooit wat gehad,dus kan overal gebeuren...
Denk meer dat het aan de franse autoriteiten ligt die het niet zo nauw nemen...

Edit heb de hele tekst niet gelezen hele lap geschreeuw..

Neem aan dat je ect dat formulier hebt gedaan...belangrijk
Nee, de TS doet alles per telefoon; op ander forum is haar ook al aangeraden om het schriftelijk te doen. Dus wat ze met advies doet is natuurlijk aan haar. De titel van topic is natuurlijk overdreven: daar hadden alle luchtvaartmaatschappijen kunnen staan. Zelfs bij Singapore Airlines gebeuren die dingen; bagage raakt kwijt en/of word gestolen.

Sarah40

Ongelezen bericht door Sarah40 »

Dit kan elke luchtvaartmaatschappij gebeuren. Vlieg al dik 10 jaar minimaal 25 retouren met klm/airfrance en mij is dit nog niet overkomen. Ik ga dus liever uit van mijn eigen ervaring dan van iemand die na 1 negatieve ervaring de hele maatschappij wil boycotten. Vind het nog steeds een zeer prettige en nuchtere luchtvaartmaatschappij.

MH80

tenormin schreef:Hallo MH80, niet bellen: veel te veel verschillende mensen aan de lijn: klachtenlijst invullen, staat het gelijk zwart op wit.
http://www.klm.com/travel/nl_nl/custome ... /index.htm
Dank voor deze tip. Ik ga dit zeker proberen!

MH80

Denk je niet dat het andersom is? Omdat het gaat zoals TS omschrijft, springt hij/zij hier op het forum figuurlijk uit z'n/haar vel?
Dank voor je steun, en dat van anderen. Inderdaad is het zo dat ik door het proces van de afgelopen dagen alsook het feit dat ik geen steek verder ben gekomen, kwaad ben en geen geduld meer kan opbrengen. Dit lijkt mij niet heel vreemd. Wat ik wel vreemd vind, is dat er kennelijk personen zijn die zich zo druk maken om het feit dat ik boos ben.

MH80

Neem aan dat je wel een PIR formulier ingevuld hebt,voor eventueel verzekering?
Ja ik heb op 26 juli onmiddellijk een PIR-formulier ingevuld. En voor zover ik weet, is mijn bagage nog steeds op Charles de Gaulle.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Grappig, afgelopen zaterdag stond in het AD nog een artikel, waar mensen van oa Schiphol uitlegden waarom men gevraagd wordt om voor intercontinentale vluchten ~3 uur van te voren aanwezig te zijn. Dat heeft niks te maken met het fabeltje dat ze hopen op meer uitgaven in de taxfree winkels en restaurants, maar met het feit dat het zoveel tijd kost om 350+ mensen (in een 747) in te laten checken, door de security te krijgen, en vooral om hun bagage te verwerken.

Dat gelezen hebbende, ben ik benieuwd of je in Japan netjes op tijd was met inchecken.... :wink:

madfred

Ongelezen bericht door madfred »

sjohie schreef:Grappig, afgelopen zaterdag stond in het AD nog een artikel, waar mensen van oa Schiphol uitlegden waarom men gevraagd wordt om voor intercontinentale vluchten ~3 uur van te voren aanwezig te zijn. Dat heeft niks te maken met het fabeltje dat ze hopen op meer uitgaven in de taxfree winkels en restaurants, maar met het feit dat het zoveel tijd kost om 350+ mensen (in een 747) in te laten checken, door de security te krijgen, en vooral om hun bagage te verwerken.

Dat gelezen hebbende, ben ik benieuwd of je in Japan netjes op tijd was met inchecken.... :wink:
Als je het hele verhaal leest, zie je dat de bagage wel in Parijs is aangekomen. Dus waarom je nu het inchecken in Japan erbij haalt?
Ik reis zelf ook ontzettend veel, ben ook wel eens mijn bagage kwijt geweest maar nooit langer dan twee/drie dagen moeten wachten.
Ik vind dit verhaal erg triest, voor TS dan wel te verstaan. Succes ermee!

rozemarijntje

sjohie schreef:Grappig, afgelopen zaterdag stond in het AD nog een artikel, waar mensen van oa Schiphol uitlegden waarom men gevraagd wordt om voor intercontinentale vluchten ~3 uur van te voren aanwezig te zijn. Dat heeft niks te maken met het fabeltje dat ze hopen op meer uitgaven in de taxfree winkels en restaurants, maar met het feit dat het zoveel tijd kost om 350+ mensen (in een 747) in te laten checken, door de security te krijgen, en vooral om hun bagage te verwerken.

Ja dat laatste snap ik ook niet? Is gewoon meegekomen staat op charles...ook heel groot vliegveld.
Ik denk dat je daar moet zijn,heb je geboekt via reisburo of?
Telefoontje naar charles eraan wagen wetende welk nr je moe hebben!

Maar geloof me gebeurd bij elke maatschappij ,alleen de ene vlotter als de ander..
Gelukkig,zo zie ik het dan al vind ik het rot voor je,,en misschien souvenirs in?maar heen had rotter geweest..dat gebeurd ook mensen eind vd vakantie toch hun koffer! Dan wek als je reisverzekering hebt kleding kopen eyc voor bepaald bedrag maar zit je ook nie op te wachten of zakelijke reis ook niet..

Hoop dat het snel voor elkaar komt,pir echt goed bewaren eventueel voor verzekering,misschien koffer kapot etc...

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

madfred schreef:

Als je het hele verhaal leest, zie je dat de bagage wel in Parijs is aangekomen. Dus waarom je nu het inchecken in Japan erbij haalt?
Ik reis zelf ook ontzettend veel, ben ook wel eens mijn bagage kwijt geweest maar nooit langer dan twee/drie dagen moeten wachten.
Ik vind dit verhaal erg triest, voor TS dan wel te verstaan. Succes ermee!
Ah, overheen gelezen, excuus. :oops:

rozemarijntje

Joh heb ik zo vaak :lol: :wink: no problem ....

Gesloten