LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat mag ik op een website publiceren over een touroperator?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Gast

Wat mag ik op een website publiceren over een touroperator?

Ongelezen bericht door Gast »

Kan iemand mij aangeven wat ik wel/niet op een/mijn website over een touroperator mag publiceren op moment ik van mening ben dat een dienst niet geleverd is zoals deze gesuggereerd word en de reis daardoor op een eseentieel punt mis gaat. Ik ben in bezit van een uitgebreide briefwisseling, waarbij het resultaat me niet aanstaat. GSC is ook al een passeerd station. Datum van terugkomst is meer dan 3 maand geleden en op dat punt zijn we door de operator aan het lijntje gehouden. De case is behoorlijk goed gedokumenteerd met goede argumentatie. De briefwisseling met de operator bracht een aantal details aan het licht.

Iemand advies/informatie wat wel/niet mogelijk is.

sezofala

Re: Wat mag ik op een website publiceren over een touroperator?

Ongelezen bericht door sezofala »

U kunt in principe alles zeggen, als het maar waar is.

Als u vindt dat het eten smerig is, kunt u dat zeggen. Niet mag u dan zeggen dat het levensgevaarlijk smerig afval is oid, tenzij dat weer wel waar is....

Maar bottom line: ik zie niet zo snel iets te ver gaan.

Gast

Re: Wat mag ik op een website publiceren over een touroperator?

Ongelezen bericht door Gast »

In principe mag u publiceren wat u wilt, mits het waar is! Waarom begint u niet met een samenvatting op dit forum?


Gast

Re: Wat mag ik op een website publiceren over een touroperator?

Ongelezen bericht door Gast »

Een samenvatting van het probleem en de uitgebreide briefwisseling.

EdwinW
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 mar 2005 20:36

Re: Wat mag ik op een website publiceren over een touroperator?

Ongelezen bericht door EdwinW »

Een samenvatting? Ik heb even een nieuw account aangemaakt, is wat beter/netter communiceren.

Bekende reisorgansatie heeft ons afgelopen jaar een reis verkocht. De reis was een reis per trein en staat specifiek bekend om zijn naam "Transsiberië Express". Ongeacht welk reisboek, cq website je open slaat, allemaal schrijven ze allemaal over treinnummer 2, eventueel met een beschrijving van een aantal alternatieve routes. De route/treinnummer zoals door ons gevolgd kwam niet overeen met de te verwachten route/treinnummer en kwam ook niet in de buurt met één van de alternatieve route/treinnummer. Uiteindelijk was de route 700km korter dan deze normaal verwacht kon worden en voerde voor 1/3 van de afstand Moskou-Irkutsk door een heel ander gebied. In één van de reisgidsen werd dit deel als Ural-Route aangemerkt. Lijkt mij dat niet geleverd is van wat redelijkerwijs verwacht mocht worden.

Hier is dus een briefwisseling over heen gegaan met uitgebreide argumentatie die een aantal zaken duidelijk maakt. Zo blijkt o.a. dat het niet de bedoeling was deze route deze organisatie de normale route is en dat het jammer was dat ik reisgidsen gelezen had en dus een andere indruk had (staat allemaal op schrift). De treinnummers die zij normaal volgen wordt in briefwisseling genoemd en wordt er op de begrip "Transsiberië Express ingegaan" (wordt je als klant niet vrolijk van).

Uit de folder van de reisoganisatie van afgelopen seizoen was niet af te leiden dat een (sterk) afwijkende route zou worden gevolgd. Sterker nog, één afbeelding uit de reisfolder was een landkaartje met een route die overeen komt met de correct af te leggen route (treinnummer 2).

Over bovenstaande is geklaagd, is een uitgebreide briefwisseling over gevoerd, en waardoor ik me als klant/toerist genept voel. De briefwisseling werd op een gegeven moment bot afgekapt en wat later bleek was op het moment de termijn van drie maand verstreken na terugkomst om een klacht in te dienen bij de geschillen commissie. Vervolgens is een telaat verklaring procedure in gang gezet bij de geschillen commissie. Die werd formeel afgewezen ondanks dat werd aangevoerd dat de correspondentie na drie maand na terugkomst nog lopende was. Mijn inziens heeft de reisorganisator volop gebruik gemaakt van het feit dat zij prima op de hoogte is met de geldende regels.

Ik denk niet dat er verdere mogelijkheden zijn om verder te gaan. Wel zou ik deze informatie graag verder willen leiden aan mogelijke toeristen die de Transsiberië Express willen doen. Het blijkt dus dat als men een reis boekt met een naam specifiek vernoemd naar het traject, daar waar alle reisgidsen unaniem zijn over het trajekt met eventuele alternatieven, een reisorganisator dit eenvoudig kan negeren zonder consequenties. Als ik met die insteek de folder van het komend seizoen vergelijk met afgelopen seizoen, dan is de folder voor deze reis bijna hetzelfde met extra toegevoegd een afbeelding van het treinkaartje voor treinnummer 2. Met deze toevoeging, zover dat al niet duidelijk was, suggereert de reisorganisator een reis over treinnummer 2. Ik heb geen reden aan te nemen dat deze reisorganisatie de intentie heeft het komende seizoen wel de correcte route te volgen.

Gast

Re: Wat mag ik op een website publiceren over een touroperator?

Ongelezen bericht door Gast »

Gelukkig, eindelijk een relaas wat niet over Turkije gaat!

Duidelijk is in elk geval hier de vraag of er al dan niet sprake is van wanprestatie van de zijde van de reisorganisatie. Het kan en mag dan wel zo zijn dat op elke website en in elke reisgids sprake is van een reis met treinnummer 2, maar dit impliceert niet dat de reisorganisatie dit ook moet doen. Maatgevend is hierbij wat er in de gids c.q. op de website van de desbetreffende reisorganisatie staat.

Is hier aangegeven "reis met treinnummer 2" dan is men verplicht dit te leveren maar staat hier bijvoorbeeld "treinreis van Moskou naar Irkutstk" dan kan dit wel degelijk met een andere trein plaatsvinden!

Om kort te gaan: indien de gemaakte reis overenkomt met de beschrijving dan heeft u -plat gezegd- geen poot om op te staan maar in het geval u aantoonbaar iets anders gekregen heeft uiteraard wel.

In het laatste geval kunt u de gehele kwestie voorleggen aan een bevoegd rechter (tot een jaat na terugkomst) maar hierbij dient u dan wel te bedenken dat de kosten fors kunnen zijn en u zeer goed beslagen ten ijs dient te komen daar de meeste reisorganisaties over een eigen juridische afdeling beschikken.

EdwinW
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 mar 2005 20:36

Re: Wat mag ik op een website publiceren over een touroperator?

Ongelezen bericht door EdwinW »

Is hier aangegeven "reis met treinnummer 2" dan is men verplicht dit te leveren maar staat hier bijvoorbeeld "treinreis van Moskou naar Irkutstk" dan kan dit wel degelijk met een andere trein plaatsvinden!

Het is maar hoe men de redenatie insteekt. Als de folder wordt bekeken, en men de daar op gevisualiseerde route bekijkt, dan komt deze overeen met route 2. De gemaakte route, cq de route die de reisorganisator maakte komt niet overeen met de route op dat topografische kaartje. Er zit een significante verschil in. Zie ook de laatste alinea i.v.m. de folder voor het nieuwe seizoen.
Vergeet daarnaast niet dat het een reis betreft dat geboekt is om de titel en waar het grootste gedeelte draait om de treinreis. Op de officiëke transsib website wordt alleen de naam Transsiberië Express genoemd bij treinnummer 1 en 2.

In het laatste geval kunt u de gehele kwestie voorleggen aan een bevoegd rechter (tot een jaat na terugkomst) maar hierbij dient u dan wel te bedenken dat de kosten fors kunnen zijn en u zeer goed beslagen ten ijs dient te komen daar de meeste reisorganisaties over een eigen juridische afdeling beschikken.

Dat vermoeden heb ik ook en ik denk dat ik geen verdere akties meer onderneem. Enigste concrete houvast is het kaartje met de daar op gevisualiseerde route. Als de door ons gemaakte route er overeen zou worden gelegd, zou de route er anders uitzien voor het eerste deel van de reis.

Gast

Re: Wat mag ik op een website publiceren over een touroperator?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik denk dat je misschien toch een punt hebt; kijk maar eens in de gids of de plaatjes en/of kaartjes uitsluitend ter illustratie dienen. Maakt men dit voorbehoud niet, dan maakt de route (zoals aangegeven op het kaartje) wel degelijk deel uit van de reisovereenkomst! Kortom, het kan wel eens zo zijn dat je best wel sterk staat en de gang naar bijvoorbeeld een rechtswinkel kan dan het overwegen waard zijn.

Gesloten