Afgelopen weekend zou ik samen met vriendin terugvliegen vanuit Rio de Janeiro (GIG) via New York (JFK) en Londen (LHR) naar Basel (BSL) met American Airlines (AA). Het gedeelte JFK-LHR zou worden uitgevoerd door British Airways (BA). Vanwege weersomstandigheden (sneeuw) werd GIG-JFK geannuleerd.
Door AA werden we tijdig omgeboekt naar een rechtstreekse vlucht van BA van GIG naar LHR, waardoor we onze aansluitende vlucht in Londen gewoon zouden kunnen halen. Hoewel ik de e-mail van AA daarover niet kon bevestigen (ik kreeg een foutmelding bij het aanklikken van de daartoe bestemde knop), stelde een medewerkster van de website waar ik de vlucht oorspronkelijk had geboekt (Budgetair) mij gerust dat de nieuwe reservering gewoon in het systeem stond bevestigd. Dit blijkt ook uit de gegevens die nog steeds in het systeem staan.
Op GIG aangekomen om in te checken (2 uur voor vertrektijd) leek er eerst niets aan de hand. Ik had zelfs al een stoelnummer in de e-mail van AA staan. De baliemedewerkster begon daarom ook gewoon ons in te checken en mijn bagage was al ingenomen en afgevoerd. Toen protesteerde de teamleidster die nog haar akkoord moest geven omdat AA blijkbaar wel de vlucht had gereserveerd maar geen nieuwe tickets had uitgegeven terwijl dat wel had gemoeten omdat de route was veranderd van GIG-JFK-LHR naar GIG-LHR. Ook klaagde ze dat AA hun vluchten aan het overboeken was. Terwijl wij van de standby lijst werden afgehaald en mijn bagage werd teruggeroepen ging ik bij AA langs, die bij de naastgelegen balie zaten en die alsnog de tickets voor ons afdrukten. Maar toen we die tickets vervolgens aan BA aanboden wilde BA ons niet op de vlucht accepteren omdat het ticket te laat zou zijn uitgegeven (inmiddels was het 1 uur voor vertrektijd) en omdat, zo benadrukten ze opnieuw, hun vlucht was overboekt. BA wilde zelf niet met AA in gesprek, tenzij wij zelf de medewerker van AA erbij haalden. Dat deden we uiteraard maar dit leverde enkel wat uitingen van frustraties over en weer tussen de medewerkers van AA en BA op en uiteindelijk hun gezamenlijke conclusie dat er niets aan te doen was.
Vervolgens mochten we aansluiten in de wachtrij bij AA om onze tickets weer te laten omboeken, met als gevolg dat we na vijf uur wachten op het vliegveld ipv zaterdag om 23:00 uur pas maandag om 15:45 uur konden vertrekken en met 48 uur vertraging op onze eindbestemming aankwamen.
Nu is mijn vraag, wie is hier verantwoordelijk en waar kan ik eventueel een claim indienen? Ik heb een en ander proberen uit te zoeken maar door de betrokkenheid van meerdere maatschappijen is het lastig te bepalen in welke categorie het valt.
- De oorspronkelijke vlucht is van een niet EU-maatschappij, vertrekkend vanuit een niet EU-land, dus geen aanknopingspunt met de EU-verordening.
- AA heeft een eigen compensatieregeling gebaseerd op Amerikaanse wetgeving, maar die is bij internationale vluchten vreemdgenoeg alleen van toepassing op vluchten die vertrekken vanuit de VS en dus niet op inkomende vluchten of vluchten van Amerikaanse maatschappijen die geheel buiten de VS worden uitgevoerd. Is er nu toch een aanknopingspunt met deze regeling omdat een van de oorspronkelijke vluchten wel zou beginnen vanuit de VS (het gedeelte JFK-LHR)
- De vlucht van BA valt wel onder de Europese verordening. Is BA aansprakelijk te stellen omdat zij een overboeking heeft geaccepteerd? Of kunnen zij daar niets aan doen omdat AA hun vluchten zonder hun instemming kan overboeken?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Welke airline is verantwoordelijk bij omboeking?
Re: Welke airline is verantwoordelijk bij omboeking?
De aansprakelijke is degene bij wie JIJ de bestelling hebt geplaatst.
De oorspronkelijke maatschappij dus waarbij je de tickets hebt geboekt dus (AA ? )
Als zij het verder uitbesteden aan een ander is dat niet jouw probleem
De oorspronkelijke maatschappij dus waarbij je de tickets hebt geboekt dus (AA ? )
Als zij het verder uitbesteden aan een ander is dat niet jouw probleem
Re: Welke airline is verantwoordelijk bij omboeking?
Dank voor je reactie! Denk je dat AA in dit geval ook met succes aangesproken kan worden gezien de door mij genoemde regelgeving? Zij zijn immers niet gevestigd binnen de EU en accepteren kennelijk geen enkele verantwoordelijkheid voor hun vluchten buiten de VS....
Re: Welke airline is verantwoordelijk bij omboeking?
Dan wordt het inderdaad lastig om iets te doen. Vragen kan natuurlijk altijd.
Indien met CreditCard betaald zou je kunnen proberen via die weg iets terug te boeken ?
Er is immers niet geleverd wat is besteld, en dus zou je creditcard maatschappij hier aan moeten meewerken.
Indien met CreditCard betaald zou je kunnen proberen via die weg iets terug te boeken ?
Er is immers niet geleverd wat is besteld, en dus zou je creditcard maatschappij hier aan moeten meewerken.
Re: Welke airline is verantwoordelijk bij omboeking?
Ik denk dat er in dit geval gewoon sprake is van 'onvoorziene omstandigheden' vanwege de sneeuwstorm en dat men daar ook bepalingen voor heeft, waardoor ze niet aansprakelijk zijn.
Re: Welke airline is verantwoordelijk bij omboeking?
@Nijogeth Daar kan ik mij geheel in vinden, maar de vervangende vlucht, rechtstreeks naar Londen, had gewoon doorgang kunnen vinden. Het leek er nog het meest op dat BA een reden aangreep om te kunnen weigeren omdat hun vlucht was overboekt. Die overboeking staat in beginsel geheel los van de annulering van de eerdere vlucht.
Maar goed, ik denk dat ik voor de zekerheid bij beide maatschappijen maar een klacht/claim indien.
Maar goed, ik denk dat ik voor de zekerheid bij beide maatschappijen maar een klacht/claim indien.