LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] duidelijke totale reisprijs

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
lotje46
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 aug 2005 23:35

duidelijke totale reisprijs

Ongelezen bericht door lotje46 »

Bijna op alle sites worden aanbiedingen aangeboden.
164 euro voor een appartement. Koopje denk je.
Ga je op de site berekenen dan blijkt dat die prijs voor 4 personen is.

Daarnaast blijft het ergerlijk dat je de brutoprijs zonder toeslagen eerst krijgt voordat je verder kunt om de juiste prijs te zien. Daarnaast moet je voordat je de reeële prijs te zien krijg wel eerst je naam en adres invullen. Weten ze toch dat je aan het zoeken bent.

Het is al menigmaal bij Radar en Kassa! aan de orde geweest dat ze duidelijke prijzen aan moeten geven inclusief de extra bijkomende kosten. De reisorganisatoren hebben daar echter geen zin in.
De één rekent voor luchthavenbelasting 50 euro er zijn er die voor 1 persoon 90 euro luchthavenbelasting berekenen. :evil:

Ik heb nu voor september bij nl.lastminute.com geboekt en betaal sowieso geen administratiekosten. De prijzen op de site zijn de
prijzen die je ook echt betaal. Het enigste dat ik moest betalen is
€ 6,00 dossierkosten. De lastminutes zijn echt goedkoop en van goede touroperators. Zeker de moeite van een kijkje waard.

Ik hoop van harte dat er voordat je je naam en adres geeft de prijs duidelijk en inclusief zichtbaar gaat worden.

Radar, doe jullie best!

gr. Lotje :D

Ballie
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 sep 2005 16:40

Re: duidelijke totale reisprijs

Ongelezen bericht door Ballie »

Je hebt sowieso geen reserveringskosten betaald zeg je?! Wat zijn dossierkosten dan? Of tellen dossierkosten niet als reserveringskosten?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: duidelijke totale reisprijs

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik ben er voorstander van dat alle prijzen duidelijk vermeld worden. maar het heeft ook een nadeel. Onder ''vermelden'' wordt namelijk ook verstaan, het vermelden in het kleinst mogelijke lettertype dat de aanbieder heeft kunnen vinden.

Een reisprijs is onmogelijk per persoon uit te drukken, wanneer het om de totaalprijs gaat. Er zijn immers mensen die alleen reizen, en dan geldt de geadverteerde prijs al niet meer. Er zijn mensen die hebben een doorlopende reisverzekering, en dan moet je al rekening houden met een ander bedrag dat erbij geteld dient te worden.

Het was een tijdje gebruikelijk om luchthavenbelasting alleen apart te vermelden voor reizen buiten Europa. Bij Europese bestemmingen was het bedrag bij de geadverteerde prijs inbegrepen.

Zo kon het dus gebeuren, dat bijvoorbeeld Sudtours een reis naar Kreta aanbood voor 295 euro per persoon per week, Evenementsreizen voor diezelfde reis 335 euro telde, maar dat je toch beter met Evenementsreizen kon gaan, omdat Sudtours 69 euro luchthavenbelasting rekende, waar die bij de ander inbegrepen waren.

Wat dat betreft moet er 1 lijn komen: OF iedereen telt die kosten apart, OF iedereen biedt de reis INCLUSIEF aan.

Wat ook heel vreemd is: de ene post vervalt (SGR), daar komt een andere post voor in de plaats. (SGR was omgerekend 7 euro, maar daar komen boekingskosten/reserveringskosten weer bij, vaak iets van 20 euro). Een verkapte prijsverhoging.

Waar ik dus een gruwelijke hekel aan heb: al die bijkomende toeslagen, maken de aanbiedingsprijs ineens een stuk minder aantrekkelijk, maar aangezien je bij een reisburo toch eenmaal binnen zit, zullen er niet veel zijn die dan nee zeggen. Immers: alle reisburo's hanteren die toeslagen.

Ik vind: als je een produkt verkoopt, zet dat de totaalprijs neer op de borden, dus met de toeslagen die voor iedereen hetzelfde zijn, er al bij geteld. Dus alleen reserveringskosten en verzekeringen die ''per boeking'' gelden, apart vermelden, en NIET in het kleinst mogelijke lettertype, maar gewoon duidelijk, alle andere kosten in 1 prijs noemen, per persoon.

Voor de rest: je wil in de supermarkt een pak koffie kopen. Kost je 2 euro. Maar dan moet je aan de kassa een winkelbetredingstoeslag betalen, een bijdrage voor de energiekosten en wat voor dingen dan ook. Niemand zal er genoegen mee nemen als er voor het pak koffie dat in de schappen staat, om die reden ineens 4 euro moet worden neergeteld.

Waarom nemen we er dan wel genoegen mee, dat dit in de reisbranche wel gedaan wordt? Immers: in feite verkoopt het reisburo jou een reis als produkt. De kosten die men maakt, dienen ze toch in die reisprijs op te nemen? De supermarkt neemt immers ook een gemiddelde van alle bedrijfskosten, en zet die bovenop de prijs. Zou een reisburo ook kunnen doen, dan wordt alles een stuk overzichtelijker.

Beer2
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:51

Re: duidelijke totale reisprijs

Ongelezen bericht door Beer2 »

De oorzaak van dit probleem is heel makkelijk;

Al die reisaanbieders op Internet zijn de schuldige hiervan. De reguliere touroperators willen dolgraag aan totaalprijzen doen, ze hebben al meerdere pogingen gedaan om dit van de grond te krijgen. Maar helaas werken de zogenaamde direct sellers niet meer want dan weten ze dat ze de slag dik verliezen. Door middel van excl. prijzen te tonen LIJKEN ze goedkoper maar met toeslagen erbij is bijna altijd de reguliere touroperator goedkoper. En aangezien de diverse vergelijkingssite qua prijzen alleen prijzen excl. toont lijkt het of de directsellers goedkoper zijn en hierdoor boeken heel veel mensen bij deze directsellers. Er is een hele makkelijke oplossing voor dit probleem naast het in de Wet op te nemen, namelijk zolang mensen niet via internet boeken moeten de Directsellers wel meegaan in het tonen van de totaalprijs.

Daarnaast moet wel duidelijk het onderscheid gemaken worden dat reisburo's de prijzen NIET bepalen maar dat deze door de touroperators worden bepaald. Ook de uittingen hiervan.

1 klein voordeeltje na 1 januari wordt het calamiteitenfonds weer lager.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: duidelijke totale reisprijs

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ja, heel fijn: alsof het verlagen van de prijs van dat calamitietenfonds het verschil maakt :D

Hoeveel gaat het dan kosten? 2,50 in plaats van 3,40?

sezofala
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 jun 2005 22:43

Re: duidelijke totale reisprijs

Ongelezen bericht door sezofala »

Voor "producten" is het al piekfijn geregeld. Alle prijzen zijn in principe inclusief alles, ook is bijvoorbeeld het vermelden van de kiloprijs verplicht (kijk maar in de supermarkt)

De wet biedt de mogelijkheid om ditzelfde ook te regelen voor diensten, maar dat is vooralsnog niet gebeurd......en het lijkt zo makkelijk.

Ballie
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 sep 2005 16:40

Re: duidelijke totale reisprijs

Ongelezen bericht door Ballie »

Onzin dat het de internetreisbureaus zijn die geen totaalprijzen willen. De meeste internetreisbureaus zijn namelijk gekoppeld aan een touroperator. Zo is Reisneus van Sudtours, is Netvacations van Special Traffic, is Jiba van Suntrex en is Vaya van Evenementsreizen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is gewoon de totale reisbranche die dit niet wil; ook de touroperators niet.

rasbreuk
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 nov 2005 00:31

Re: duidelijke totale reisprijs

Ongelezen bericht door rasbreuk »

Ik ben inderdaad ook voor een eindprijs, zoals dat in vaktermen ook wel genoemd wordt.

Ik werk zelf bij een Duits reisbureau. Wij hebben altijd eindprijzen. Luchthavenbelasting, kerosinekosten en welke kosten dan ook zijn altijd inbegrepen.
Bovendien rekenen wij nooit reserveringskosten of dossierkosten of welke naam het ook gegeven wordt.
Bovendien valt het mij op dat wij steeds meer Nederlandse klanten krijgen. Niet alleen van vlak over de grens, maar steeds meer uit de rest van Nederland. Naast de in de meeste gevallen aanzienlijk lagere prijzen van vakanties bij het boeken in Duitsland is bij veel mensen ook het krijgen van een eindprijs doorslaggevend om toch eens over de grens te kijken.

Het staat mij zelf overigens ook aan. Heb deze baan gekregen doordat ik altijd al bij dit reisbureau boekte.

Om niet de indruk te wekken, dat ik hier nu reclame voor de baas wil maken, noem ik verder de naam van mijn werkgever niet. Dat is namelijk beslist niet mijn bedoeling.

sk
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2005 08:35

Re: duidelijke totale reisprijs

Ongelezen bericht door sk »

Kijk eens op de nieuwe site van www.dejongintra.nl. Als je daar klikt op prijsberekening zie je meteen de totale prijs van je reis.

rasbreuk
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 nov 2005 00:31

Re: duidelijke totale reisprijs

Ongelezen bericht door rasbreuk »

Dat is heel mooi, maar De Jong Intra is niet één van de goedkoopsten... om zo maar te zeggen!

Gesloten