Een vraag, wie is het bekend dat als men in Egypte aankomt ( via Amsterdam ) en daarna direct op doorreis gaat naar een ander land de (nieuwe) verplichting heeft om een aantal dagen in Egypte te verblijven ?
A.s dinsdag gaan mijn vrouw en ik naar Israel, Eilat. We hebben twee maanden geleden voor 15 dagen geboekt via H.I voor een a.i hotel-vakantie in Israel. Maar vandaag kregen wij te horen dat de Egyptische regering (sinds kort ????), een paar nieuwe regels heeft bedacht . Hoe kort weet ik niet, en de reis is op dit moment op de site van H.I nog steeds te boeken onder de oude voorwaarden.
Wij moeten volgens H.I minimaal 5 nachten doorbrengen in een hotel in Egypte!!!. Zij zorgen die 5 dagen voor een ander hotel in Egypte, en voor de transfer naar het hotel in Israel. De rest van de vakantie mogen wij met de gratie van de egyptische autoriteiten dus wel doorbrengen in het reeds geboekte hotel in Eilat. Dit was de eerste optie die ik kreeg aangeboden.
Een "nette"optie, maar wij zitten hier eigenlijk helemaal niet op te wachten, de trips en de bezoeken naar vrienden in Israel staan al tijden vast. En een groot gedeelte van de vakantie vreugde bestaat voor ons juist uit het bezoeken van vrienden in Israel.
De tweede optie die wij kregen aangeboden ,het was ook mogelijk om twee dagen eerder te vertrekken via Brussel . Via een andere route zou ik dan Egypte omzeilen. Ten eerste is dit wel heel kort dag en hebben wij die dagen geen vrij, ten tweede brengt dit extra kosten, en ten derde heb je het dan niet over een reistijd van ongeveer 2 x 5 uur, nee heen is dan 26 uur !!! en terug 17 uur.
Dus twee dagen extra betalen voor 1,5 dag extra aan reistijd, nee dan toch maar niet .
Met beide opties hebben wij ineens zo kort voor de vakantie vette pech.
Mijn voorstel om op de dezelfde dagen op een ander vliegveld in Israel te landen werd onderzocht. Dit bracht extra kosten ,ongeveer 1000 euro. Daarnaast was er ook geen transfer. Dus hoe doe je dat als het hotel 250 km verder ligt ?
De boel op stel en sprong kosteloos annuleren mocht uiteraard ook, en ook stond het ons vrij om ergens anders op internet twee retourtjes naar Eilat te boeken. Maar het is 4 dagen voor vertrek , en wel heel kort dag om nu nog iets behoorlijks te vinden , daar kwam ik dus al snel achter.
Uiteindelijk hebben wij besloten om de eerste optie te accepteren. Wat kan je anders ?. Volgens H.I is dit een gevalletje van overmacht en kunnen zij hier niets aan doen. Toch balen wij als een stekker.
Zijn er meer mensen met dit soort "Egyptische " ervaringen al dan niet geboekt via H.I ? Begrijp nog steeds niet waarom deze ad hoc regel ook op reeds geplande vakanties wordt toegepast.
Ik begrijp best dat Egypte in deze crisistijd ook wat wil verdienen.
Maar hanteer deze regel dan niet op reeds geplande vakanties. Licht de vakantiegangers in en geef hen de keuze.
Allemaal korte termijn werk, het doet op de lange termijn onze hartjes voor Egypte als vakantieland in ieder geval niet sneller kloppen.
Egypte u wordt bedankt, oeps nu maar hopen dat het niet aan H.I zelf ligt, en dat de "nieuwe" regel al een iets oudere regel is, anders krijgen wij nog gedonder met Egypte
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Egypte via Holland International
-
Re: Egypte via Holland International
Je hebt toch een keuze en je kan kosteloos anuleren.Iedereen weet dat de moslinlanden geen vriendjes zijn met Israel (en terecht)Dus ja natuurlijk wil Egypte verdienen aan de doortocht door deze extra te rekken.
-
Re: Egypte via Holland International
Je hebt toch een keuze en je kan kosteloos anuleren.Iedereen weet dat de moslinlanden geen vriendjes zijn met Israel (en terecht)Dus ja natuurlijk wil Egypte verdienen aan de doortocht door deze extra te rekken.
Natuurlijk heb ik een keuze. Simpel, iedereen heeft een keuze als men tussen minimaal tussen twee dingen kan kiezen. Zoets heet vrijheid. Van mij mag Egypte aan mij verdienen, ik ben er al eerder geweest. Maar nu wordt mijn vrijheid door een nieuwe regel zomaar ineens beperkt, en daar ben ik niet blij mee. Het zou wat anders zijn als ik dit van te voren wist.
Het eigenlijke punt gaat dan ook aan jou voorbij als je de kern niet herkent. Ik vroeg mij af of anderen bekend waren met deze nieuwe regel, that,s all. En Achteraf gezien is dit zo te zien niet de geschikte plek om hier mijn vraag te droppen.
Ongeschikt, dit net zo min als jouw politieke uitspraak over het feit dat het terecht is dat Egypte geen vriendjes is met Israel. Ik weet niet wat jij allemaal leest in mijn bericht ?, maar het ging zeker niet over de vraag of deze nieuwe regel van Egypte politiek correct is te noemen.
Nogal een simpel antwoord als zou blijken dat niet enkel de vakantiegangers naar Israel hier mee te maken krijgen. Deze regel kan dus net zo goed ook voor de andere Arabische landen gelden.
Anyway, voor al degene die wel helder kunnen nadenken en die de politiek ff buiten beschouwing kunnen laten. Hierbij distilleer ik vanuit mijn posting een afgeleide vraag. Stel dat de "nieuwe regel" van Egypte een "oude regel" blijkt te zijn. Iets wat helaas op korte termijn niet duidelijk zal worden, en het is te kort dag om van vakantie te veranderen. Als ik de optie van H.I accepteer, en dit gezien onder de druk van de huidige omstandigheden en onduidelijkheden.( Op dit moment ga ik er vanuit dat H.I gelijk heeft en dat deze nieuwe regel hen niet eerder bekend was). Wat zijn mijn rechten als achteraf mocht blijken dat H.I dit eigenlijk al had moeten weten, nog voor mijn boeking dus ? En vervallen de rechten van de consument in zijn geheel als men gebruik heeft gemaakt van een "ongelukkige "optie ?.