LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Magistraal Polen??????

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
bodejosm43

Magistraal Polen??????

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik kreeg via de nieuwsbrief van de Tros een aanbieding.
Een unieke 7-daagse reis voor €1290 per persoon (obv 2p-kamer).

Ik vraag me af wie hier het meeste geld aan overhoudt. In Polen kun je voor een fractie van die prijs luxe onderkomens krijgen. Vrienden van mij gaan al jaren regelmatig erheen, en kregen dezelfde aanbieding onder ogen.

Natuurlijk zitten er bezoeken aan concerten enzo bij, maar ook die liggen in prijs een stuk lager dan in Nederland. Ik ben er geweest: een pianoconcert voor omgerekend 3 euro, met een hele goede plaats. Een musical voor 8 euro, idemdito.

Hier worden de prijzen gevraagd, gebaseerd op westerse maatstaven, en daar wordt afgerekend naar Poolse maatstaven.

Ik houd wel van cultuur tijdens mijn vakantie, maar dit vind ik toch wel een beetje buiten proportie.

Laurent

Re: Magistraal Polen??????

Ongelezen bericht door Laurent »

Jij hoeft er toch geen gebruik van te maken , stel jij ook reizen samen ?

bodejosm43

Nee, ik maak hier geen gebruik van, en ik stel geen reizen samen.

Ik meld het alleen, omdat ik de aanbieding bezopen duur vind.

Er staat weliswaar dat de accommodaties 4 en 5-sterrenhotels zijn, maar ik ben van mening dat ik niet mee zou hoeven te betalen aan ontmoetingen met zakenmensen, televisie-opnames en het verblijf van een televisie-crew.

Als je via zoekmachines op Poolse accommodatiesites zoekt, dan zul je zien dat je een vergelijkbare reis kan maken voor een fractie van de prijs. Met alles erop en eraan. Nee, geen telvisie-opnames, je betaalt alleen voor jezelf en je reisgenoten.

Binnenlandse vluchten kosten daar evenveel als in Nederland een treinreis over die afstand.

Er staat bijvoorbeeld aangegeven, dat je naar Auschwitz-Birkenau kunt. Nu is het zo, dat toegang tot dat kamp vrij van entree is. Toen ik er een aantal jaar geleden was, werd er althans geen entree geheven, wellicht is dat nu veranderd.

Ik geef alleen aan: 1290 euro voor 7 dagen?? dat is 185 per dag, terwijl je er luxe kunt eten voor 7 euro (diner), en 2 euro (ontbijt). Niemand hoeft in te gaan op een dergelijke aanbieding, ik zet het echter neer ter overweging.

Nadine

Ongelezen bericht door Nadine »

Je zet er alleen een beetje weinig informatie op voor ons om daar een oordeel over te kunnen geven.

bodejosm43

Ik kreeg hem via de nieuwsbrief, ik weet niet of die op grote schaal wordt verspreid.

Maar waar het me om gaat, is dat Polen nou net een land is, waar je een dergelijke reis met gemak voor een totaalprijs van 500 euro zou kunnen boeken. Zonder al die onnodige franje.

Waarom zou IK als reiziger moeten betalen voor een ontmoeting met Nederlandse zakenmensen, daar ter plaatse? Dat soort dingen snap ik niet.

http://tros.nl/index.php?id=143&action= ... eventID=44

Let wel, het gaat me niet erom, om de TROS af te kraken. Ik zet alleen vraagtekens bij sommige programma-onderdelen, maar geef ook aan dat je sommige dingen ter plaatse veel voordeliger kunt boeken (accommodatie overigens ook vanuit Nederland).

Laurent

Ongelezen bericht door Laurent »

Ben jij bekend in Polen en met Polen ???,
Wat jij bezopen noemt is jouw inschatting, niemand is verplicht om te boeken, check eens na bij een reisburo..

bodejosm43

Ik ben bekend MET Polen, en ik weet dat in Polen dergelijke prijzen niet gehanteerd worden.

Ik heb ook vrienden die regelmatig naar Polen gaan, ook op vakantie, en die kunnen garanderen, dat een dergelijke reis absoluut geen 1290 euro hoeft te kosten.

Je kan het zelf eveneens nagaan, als je via google naar accommodatie-sites gaat. Je valt van de ene verbazing in de andere.

Nadine

Maar er zijn mensen die het wel prettig vinden dat alles geregeld is, dat er miss zelfs iemand mee gaat die ze meer verteld. die het leuk vinden om een programma te volgen en meer dan bereid zijn om dat geld te betalen. Die waarderen het wel dat er een organisatie is die dat allemaal uitzoekt. Dus als jij het te duur vind, boek dan lekker alles los zelf en stop met zeuren!

bodejosm43

Het is geen zeuren dat ik doe, ik geef alleen aan, dat je iets vergelijkbaars kunt krijgen tegen veel lagere prijzen. Als je dit zeuren noemt, snap je de bedoeling van dit topic niet.

Natuurlijk zijn er mensen die alles voorgekauwd willen hebben. Er hangt echter een prijskaartje aan waarbij ik denk: dat kan best een stuk goedkoper.

Zit jij dan tijdens je vakantie te wachten op ontmoetingen met zakenmensen uit Nederland? Waar je dan ook nog voor moet betalen?

Overigens bestaat dit forum voor het grootste deel uit topics over onderwerpen waar je uren over kan redetwisten. En toegegeven: Duur of goedkoop is een relatief begrip.

Echter: wanneer deze reis naar bijvoorbeeld Oostenrijk of Italie zou zijn aangeboden, had ik het topic niet geopend. Daar liggen de gemiddelde prijzen voor accommodaties en maaltijden een stuk hoger dan in een land als Polen.

Nadine

nogmaals; je informatie over de reis is veel te gering om een oordeel over te kunnen vellen.

bodejosm43

Bedoel je dat ikzelf te weinig informatie heb, om te kunnen zeggen dat deze reis, een 7 daagse reis dus, de reissom van bijna 1300 euro, niet waard is?

In dat geval: nee, tot in detail ken ik deze reis niet, maar ik bedoelde er dus mee te zeggen dat je voor heel wat minder geld een reis kunt boeken, die ook zeer de moeite waard is. Met culturele onderdelen, vergelijkbaar met wat men in deze Polen-reis aanbiedt.

Ik weet dat je voor sommige dingen diep in de buidel moet tasten, maar een concert waar je hier in Nederland 70 of 80 euro voor betaalt, kun je in Polen soms bezoeken voor 7 of 8 euro. Trek die lijn door over de hele reis, dan begrijp je misschien dat ik niet wil zeggen dat je geen kwaliteit geboden krijgt, maar dezelfde kwaliteit had men voor een fors lagere prijs kunnen aanbieden.

Ik zeg ook niet dat de Tros hier (onevenredig) veel aan verdient, en het is ook geen aanval op de omroep.

1 voorbeeldje dan. Ik was in Jelenia Gora eens met een excursie meegegaan, waarvoor we apart konden aangeven of we een maaltijd in een restaurant wilden gebruiken. Ik wilde dat wel, vanwege het gemak dat er in elk geval een lekkere warme maaltijd voor me klaar stond. We moesten omgerekend 13 euro ervoor betalen. Met 10 personen was dat dus 130 euro. De gids rekende met de restauranthouder 40 euro af......... Ik snap best dat een gids door het binnenbrengen van 10 betalende gasten zelf gratis mee mag eten. Maar in wiens zakken zijn die 90 euro verdwenen?

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Ik denk bodejos43, dat je kunt blijven uitleggen met wat je bedoeld, ze snappen het niet !!! Ik wel.... en ben het helemaal met je eens.

De verhouding komt totaal niet overeen. Zoveel geld voor zo'n land.

Marco Polo

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Ik wel.... en ben het helemaal met je eens.

De verhouding komt totaal niet overeen. Zoveel geld voor zo'n land
Ook ik ben het zeker eens met bodejosm43.
Dit riekt naar oplichting!

bodejosm43

Zo ver als oplichting wil ik eigenlijk niet gaan. Dit gebeurt wel meer in de reiswereld.

Je betaalt vooraf een bedrag dat jij gewend bent te betalen voor bijvoorbeeld een maaltijd, maar realiseert je niet dat ter plaatse de prijzen een stuk lager liggen.

Ik heb gisteren nog eens voor de zekerheid sites bekeken van emeteor.pl, en daar kun je zien dat de gemiddelde hotelprijzen echt een stuk lager liggen dan bij ons. Soms scheelt het niet zoveel, maar ik ben plekken tegengekomen, waar je per kamer 25 euro betaalt, en dan kun je er slapen met 1, 2 of soms 3 personen. Dan gaat het soms om 3 sterren-hotels, soms om 4 sterren-hotels.

Het woord oplichting heb ik niet in de mond genomen. Ik zeg alleen: er zitten nogal wat elementen in dit arrangement, die volgens mij een stuk goedkoper aangeboden kunnen worden. Waardoor de totaalprijs van het arrangement ook een stuk lager kan.

Let wel: je bent 7 dagen onderweg, en niet 7 volledige dagen ter plaatse. Dan vind ik 1290 euro in verhouding toch wel erg veel. Maar mensen die hier in Nederland concerten bezoeken, en dat ook regelmatig doen, weten ook wel dat ze daarvoor in eigen land een fors bedrag moeten neertellen.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Inderdaad een bezopen prijs: als ik 7 dagen mijn tent in een Pools weiland opzet en mijn eigen potje kook ben ik ook veel goedkoper uit!

Even serieus, bodejosm43:

Je vergelijkt appels met peren. Natuurlijk kun je 7 dagen in Polen door brengen in prima accomodatie en met uitstekend eten, voor een fractie van de hier gevraagde reissom.
Maar dan heb je het niet over " iets vergelijkbaars" (zoals je het zelf noemt).

Onderstaand info komt uit de door jou geplaatste link:
Je mist dan bijvoorbeeld " het mooiste en meest luxe hotel van Warschau", dat echt wel westerse prijzen rekent.
Of het dineren in één van de beste (en duurste) restaurants van Warschau
Je mist "de door de TROS georganiseerde receptie, waarbij "ook de Poolse minister voor Economische Zaken, de Nederlandse attaché in Warschau en de vertegenwoordigers van in Polen opererende Nederlandse bedrijven aanwezig zijn"

Het vervoer met binnenlandse vluchten is ook niet gratis. Evenals de begeleiding door Nederlandstalige gidsen.

Het gaat pas echt in de papieren lopen met de begeleiding door Martin Gaus (en door Aukelien van Hoytema, wie dat dan ook mogen zijn)

Enig idee wat die Gaus kost?

Kortom, deze reis voor deze prijs lijkt me een prima deal voor iemand die het bovenstaande allemaal wil (incl. de kans om op TV te komen, dure receptie met dito gasten enz. enz.).

Als je liever zelf Polen ontdekt "voor weinig" dan behoor je niet tot de doelgroep van deze Trosreis, en boek je gewoon, met Easyjet of zo, een retourtje Warschau en heb je voor een fractie van de Tros-reissom een hele andere trip (zonder Martin Gaus, maar wil je dat echt...)

bodejosm43

Gerland, ik vergelijk geen appels met peren.

Het gaat er in de reiswereld helaas vaker zo aan toe.

Wanneer je dat zegt, heb je mijn bericht gewoon niet goed begrepen.

Ja, ik weet het. Warschau is een van de duurste lokaties in Europa, tegenwoordig, dat hoef je me echt niet te vertellen.

Maar het ging me om het totaalbeeld.

Natuurlijk zitten er elementen in, die hun geld waard zijn, maar er zitten ook elementen in, waar je echt veel te veel voor betaalt.

Dat is de essentie van mijn betoog.

gerland

bodejosm43,
Het gaat er in de reiswereld helaas vaker zo aan toe
Wat is hier mis dan? Advies: niet boeken als jij vindt dat het zijn geld niet waard is.

Ik begrijp heel goed wat je schrijft (kan erg goed lezen), maar misschien bedoel je iets anders.

By the way, over "iets vergelijkbaars" gesproken (dus geen appels en peren):
wat betaal jij dan voor Martin Gaus, als je niet via Tros Kompas gaat?

bodejosm43

Ik ben van mening dat ik helemaal NIET voor anderen zou moeten betalen.

Als de Tros er tv-opnames van maakt, waarom moet de betalende reiziger daar dan voor betalen?

Wat je aanhaalt: ik heb het op meerdere reizen naar het vroegere Oostblok meegemaakt, dat je via de gids iets betaalt naar westerse maatstaven, maar dat de gids het dan volgens de plaatselijke standaard afrekende.

Ik betaalde dus eens een maaltijd (toen waren er nog net geen euro's), en moest daarvoor 13 euro geven.

Diezelfde maaltijd kostte dus in werkelijkheid 4 euro, ik gaf het voorbeeld al eerder. Ik stond er met mijn neus bovenop, namelijk.

Nogmaals, ik heb het nergens over oplichting, zoals een ander aangaf.

Overigens weten veel mensen niet dat kamerprijzen op Poolse sites in zloty staan aangegeven. Je moet de prijs delen door 4, dan heb je de prijs in euro's. Een zloty is officieel namelijk 25 eurocent. Ik verkeek me daar in het begin ook op, en vond eerst dat de kamerprijzen daar elkaar helemaal niet zoveel ontlopen met de ''westerse'' prijzen.

Marco Polo

Ongelezen bericht door Marco Polo »

7-daagse reis voor €1290 per persoon
Als je voor een 7-daags reisje met twee personen naar een voormalig Oostblokland € 2580,- = in 'ouderwetse guldens' fl. 5.685,57 kwijt bent,
dan lijkt het mij dat je meebetaalt aan de salariëring van een stel Trosmedewerkers!

gerland

bodejosm43,

Natuurlijk moet u niet voor anderen betalen.

Als u Martin Gaus, luxueuze recepties en tv-opnames wilt, dan betaalt u de reissom gewoon voor u zelf.

Wilt u Martin Gaus, luxueuze recepties en tv-opnames niet, dan boekt u iets anders.

U vergelijkt wel appels met peren: u schrapt een aantal delen uit het Tros reisprogramma (o.a. Martin Gaus, luxueuze recepties en tv-opnames) en zegt vervolgens van wat overblijft: dat kan veel goedkoper dan wat de Tros vraagt!
Logisch. Dus inderdaad: appels en peren

Gesloten