LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Naam ticket exact hetzelfde als in het paspoort.
-
Naam ticket exact hetzelfde als in het paspoort.
Waarom is het zo belangrijk dat de naam die op het ticket staat exact hetzelfde is als de naam van het identiteitsbewijs?
Ik las ergens dat het 60000 x per jaar voorkomt dat mensen iets niet goed hebben ingevoerd en dat vliegtuigmaatschapijen wel 2 miljoen extra inkomsten hebben doordat men nieuwe tickets moet kopen.
Maar nergens kan ik vinden wat de echte reden is dat de namen exact moeten corresponderen.
Heeft dit te maken met veiligheid of is het ontstaan uit te correct willen handelen of is het vooral om de extra inkomsten te doen?
Ik ben zo enorm benieuwd naar een antwoord waardoor ik en velen met mij begrijpen waarom deze regel, die soms nogal rigide aandoet, is gesteld en gehanteerd wordt.
Ik las ergens dat het 60000 x per jaar voorkomt dat mensen iets niet goed hebben ingevoerd en dat vliegtuigmaatschapijen wel 2 miljoen extra inkomsten hebben doordat men nieuwe tickets moet kopen.
Maar nergens kan ik vinden wat de echte reden is dat de namen exact moeten corresponderen.
Heeft dit te maken met veiligheid of is het ontstaan uit te correct willen handelen of is het vooral om de extra inkomsten te doen?
Ik ben zo enorm benieuwd naar een antwoord waardoor ik en velen met mij begrijpen waarom deze regel, die soms nogal rigide aandoet, is gesteld en gehanteerd wordt.
-
Re: Naam ticket exact hetzelfde als in het paspoort.
Vanuit mijn gedachte, zonder dat ik ook weet wat de echte reden is:
Waar wil je de grens leggen van nauwkeurigheid? Zouden initialen moeten kunnen? Dan zou iemand met dezelfde initialen een ticket kunnen kopen voor iemand met minder zuivere bedoelingen. Wil je wel volledige namen, maar de fouten beperken tot een schrijffout? Maar wat is er aan schrijffouten nog acceptabel en wat niet?
Ik ben bang dat dit regeltjes zijn die gewoon pure noodzaak zijn, of mensen het er nu mee eens zijn of niet.
Waar wil je de grens leggen van nauwkeurigheid? Zouden initialen moeten kunnen? Dan zou iemand met dezelfde initialen een ticket kunnen kopen voor iemand met minder zuivere bedoelingen. Wil je wel volledige namen, maar de fouten beperken tot een schrijffout? Maar wat is er aan schrijffouten nog acceptabel en wat niet?
Ik ben bang dat dit regeltjes zijn die gewoon pure noodzaak zijn, of mensen het er nu mee eens zijn of niet.
De vliegmaatschappij moet vaststellen dat de juiste persoon instapt, en dat kan alleen op basis van een paspoort of ID bewijs. Ook moeten ze, voor als het misgaat, zeker weten wie er in het vliegtuig zitten. Dit om evt door te kunnen geven aan nabestaanden. En met de namen in je paspoort sta jij, en elke Nederlander geregistreerd bij de gemeente etc etc.marianneke49 schreef:Waarom is het zo belangrijk dat de naam die op het ticket staat exact hetzelfde is als de naam van het identiteitsbewijs?
Maar goed, ik zou deze vraag eens stellen bij het ministerie van BuZa, of direct aan een vliegmaatschappij als KLM.
Er zijn overigens 2 dingen, het waarom van het moeten registeren conform paspoort, en het waarom maatschappijen (veel) geld vragen voor het corrigeren van fouten. Het één zal vml door verdragen en wetten opgelegd worden, het ander is een kwestie van betaald willen worden voor gedane werkzaamheden.
Kort door de bocht, het moet gewoon kloppen. Dus honderd procent hetzelfde, dat is ook makkelijker te handhaven.
Waar leg je anders de grens, één letter verkeerd, één naam vergeten, alleen voorletters ipv voornamen. Dat wordt compleet onoverzichtelijk en ook dan krijg je dezelfde discusie.
Vliegmaatschappijen zien dit gewoon als extra werk en dat moet ruim betaald worden. Als ik extra werk doe krijg ik ook ruim uitbetaald.
Waar leg je anders de grens, één letter verkeerd, één naam vergeten, alleen voorletters ipv voornamen. Dat wordt compleet onoverzichtelijk en ook dan krijg je dezelfde discusie.
Vliegmaatschappijen zien dit gewoon als extra werk en dat moet ruim betaald worden. Als ik extra werk doe krijg ik ook ruim uitbetaald.
Maar boekingswebsites en maatschappijen zouden het de klanten ook wat makkelijker kunnen maken door er een goed voorbeeld (plaatje) bij te zetten.
Veel, maar niet alle, maatschappijen en boekingssites hebben popups, of van die "?" infoknopjes naast de betreffende velden. Ook melden ze vaak aan het eind dat je alles goed moet checken voordat je de bestelling echt doorzet. Het is nou ook weer niet zo, dat de hele branche hier collectief niks aan doet ofzo..GJS schreef:Maar boekingswebsites en maatschappijen zouden het de klanten ook wat makkelijker kunnen maken door er een goed voorbeeld (plaatje) bij te zetten.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Ja en dat is toch een gedeelte van het probleem, daardoor denken mensen dat ze alle namen moeten invullen die in hun paspoort staan, als er nu een plaatje bijstaat waarin 3 voornamen staat en ze omcirkelen de eerste met een pijltje naar het juiste veld dan ben je toch van die discussie af van ik wist niet hoe ik het moest invullen.Mucha schreef: Waarom ? Ze schrijven al "Zoals vermeld in het paspoort", Hoe duidelijk wil je het hebben ? In je paspoort sta je ook met je volledige naam.
Maar het is maar een idee en volgens sjohie wordt dat al zo gedaan door sommige maatschappijen en boekingssites, dus zou handig zijn als de rest dat ook gaat doen.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Ik heb wel 2 doopnamen, maar ik ben redelijk bereisd/berezen(?), dus ik ben van deze mitsen en maren wel op de hoogte.Mucha schreef:Zo bij dat ik die onhandige doopnamen helemaal niet heb.
Sommige bedrijven/sites kunnen wel wat duidelijker zijn, en ik snap dat het sneu geld is, maar aan de andere kant, ik vind enige eigen verantwoordelijkheid ook niet onredelijk om te verwachten. Ik bedoel, je geeft zelfs voor budgettickets in Europa altijd nog wel een honderd+ euro uit, met alle extra fees, daar ben je toch wel wat zorgvuldig in, denk ik dan.
Kan het nog sterker vertellen. Vroeger in de goede oude tijd ging je langs een reisburo (kun je vergelijken met een stenen winkel) en haalde je reisgidsen. Daar zocht je een reis uit en dan weer op naar het reisburo met je paspoorten en dan maakten de mensen op het reisburo samen met jouw een boeking. Heel gezellig, je kwam nog eens buiten en je kreeg gratis koffie.sjohie schreef:Veel, maar niet alle, maatschappijen en boekingssites hebben popups, of van die "?" infoknopjes naast de betreffende velden. Ook melden ze vaak aan het eind dat je alles goed moet checken voordat je de bestelling echt doorzet. Het is nou ook weer niet zo, dat de hele branche hier collectief niks aan doet ofzo..GJS schreef:Maar boekingswebsites en maatschappijen zouden het de klanten ook wat makkelijker kunnen maken door er een goed voorbeeld (plaatje) bij te zetten.
Nu doen we alles zelf via het internet. We spelen dus reisburo en zijn daarmee verantwoordelijk voor het juist invullen van alle gegevens. En als we het niet weten dan vullen we maar wat in en hopen dat het goedkomt in plaats van de benodige informatie op te zoeken. En als het fout gaat dan openen we een topic op een willekeurig consumenten forum en stellen dan een vraag die al menig keer gesteld is.
Maar nu weer even serieus. Bij het boeken van tickets komt een hoop kijken. Heel veel mensen kiezen uiteraard voor de goedkope namen, de prijsvechters. En in hun verdien model (want zo heet dat) wordt er gewoon vanuit gegaan dat een bepaald percentage mensen een fout maakt, waarvoor vervolgens een flink bedrag betaald moet worden. Het is gewoon een van hun vele factoren die de prijs bepalen. En daarbij zijn ze soms helemaal niet goedkoop.
Deze week had een prijsvechter een dagaanbieding met hele goedkope tickets. Dat was mijn kans om tickets te boeken voor een stedentrip naar Londen. Ik de gegevens ingevuld en de prijs (met name voor een een gunstige tijd voor de terug vlucht ) viel me tegen. En ook de kosten van vervoer van een afgelegen vliegveld naar Londen zelf kwamen daar nog bij. Vervolgens eens gekeken naar ons nationale luchtvaart maatschappij. Gewoon
vliegen van Amsterdam naar London City, vroeg heen en laat terug. En die bleek veel goedkoper uit te vallen dan de prijs vechter.
En daar wordt overigens duidelijk aangegeven wat je moet invullen.
Dit is een eis die internationaal in wetgeving vast ligt. Als het land van aankomst controle uitvoert en de gegevens kloppen niet kunnen zij een passagier weigeren met als gevolg dat de maatschappij de passagier terug naar land van herkomst moet vervoeren. Soms volgt er een hoge boete.marianneke49 schreef:Waarom is het zo belangrijk dat de naam die op het ticket staat exact hetzelfde is als de naam van het identiteitsbewijs?
Wel is het natuurlijk zo dat in deze tijd van automatisering het wijzigen van de naam een koud kunstje is dat eigenlijk niet meer dan 5 euro zou mogen kosten.
Dit is vragen naar de bekende weg, omdat Janssen niet dezelfde persoon is als Jansen en Pietersen niet dezelfde als Pieterse.marianneke49 schreef:Waarom is het zo belangrijk dat de naam die op het ticket staat exact hetzelfde is als de naam van het identiteitsbewijs?
.
Omdat de gegevens op het ticket overeen moeten komen met de, naar ik mag hopen, correcte gegevens in het paspoort.
De correcte gegevens op beide documenten geven aan dat de in het paspoort vermeldde persoon ook dezelfde persoon is die in het bezit is van betreffende ticket is.
En als tenminste ook nog het prentje in het paspoort overeenkomt met de smiley van de aanbieder van het document.
-
Dank voor alle antwoorden.
-
Zorg er gewoon voor dat je een korte achternaam hebt. Minder kans op spelfouten.
Zie me idd nog daar binnenlopen. Mijn vader reisde veel, en dan haalde ik altijd de tickets af bij Wagon Lits, dan kreeg ik van To, de dame die de zakelijke klanten regelde, en kopje chocolademelk uit zo'n beige apparaat..Dirkie schreef:Kan het nog sterker vertellen. Vroeger in de goede oude tijd ging je langs een reisburo (kun je vergelijken met een stenen winkel) en haalde je reisgidsen. Daar zocht je een reis uit en dan weer op naar het reisburo met je paspoorten en dan maakten de mensen op het reisburo samen met jouw een boeking. Heel gezellig, je kwam nog eens buiten en je kreeg gratis koffie.sjohie schreef:Veel, maar niet alle, maatschappijen en boekingssites hebben popups, of van die "?" infoknopjes naast de betreffende velden. Ook melden ze vaak aan het eind dat je alles goed moet checken voordat je de bestelling echt doorzet. Het is nou ook weer niet zo, dat de hele branche hier collectief niks aan doet ofzo..GJS schreef:Maar boekingswebsites en maatschappijen zouden het de klanten ook wat makkelijker kunnen maken door er een goed voorbeeld (plaatje) bij te zetten.
Nu doen we alles zelf via het internet. We spelen dus reisburo en zijn daarmee verantwoordelijk voor het juist invullen van alle gegevens. En als we het niet weten dan vullen we maar wat in en hopen dat het goedkomt in plaats van de benodige informatie op te zoeken. En als het fout gaat dan openen we een topic op een willekeurig consumenten forum en stellen dan een vraag die al menig keer gesteld is.
Maar nu weer even serieus. Bij het boeken van tickets komt een hoop kijken. Heel veel mensen kiezen uiteraard voor de goedkope namen, de prijsvechters. En in hun verdien model (want zo heet dat) wordt er gewoon vanuit gegaan dat een bepaald percentage mensen een fout maakt, waarvoor vervolgens een flink bedrag betaald moet worden. Het is gewoon een van hun vele factoren die de prijs bepalen. En daarbij zijn ze soms helemaal niet goedkoop.
Deze week had een prijsvechter een dagaanbieding met hele goedkope tickets. Dat was mijn kans om tickets te boeken voor een stedentrip naar Londen. Ik de gegevens ingevuld en de prijs (met name voor een een gunstige tijd voor de terug vlucht ) viel me tegen. En ook de kosten van vervoer van een afgelegen vliegveld naar Londen zelf kwamen daar nog bij. Vervolgens eens gekeken naar ons nationale luchtvaart maatschappij. Gewoon
vliegen van Amsterdam naar London City, vroeg heen en laat terug. En die bleek veel goedkoper uit te vallen dan de prijs vechter.
En daar wordt overigens duidelijk aangegeven wat je moet invullen.
Sterker nog , die plaatjes heb je zelf in je bezit, dat heet een "Paspoort" of een ID kaart.Maar boekingswebsites en maatschappijen zouden het de klanten ook wat makkelijker kunnen maken door er een goed voorbeeld (plaatje) bij te zetten.
Paspoort klap je open, ID hoeft niet, leg je naast het toetsenbord en als er op het paspoort/ID een "A" staat, type je een "A".
En zo doe je je hele naam.
Voordat je op <bevestigen> klikt nog even 28 keert controleren.
Zover de cursus "je naam overtypen".
Volgende week de cursus "zelfstandig plassen" .
Kan jij en een paar andere reageerders wel denigrerend gaan doen over anderen, wat is er op tegen om het te verduidelijken.bprosman schreef:Sterker nog , die plaatjes heb je zelf in je bezit, dat heet een "Paspoort" of een ID kaart.Maar boekingswebsites en maatschappijen zouden het de klanten ook wat makkelijker kunnen maken door er een goed voorbeeld (plaatje) bij te zetten.
Paspoort klap je open, ID hoeft niet, leg je naast het toetsenbord en als er op het paspoort/ID een "A" staat, type je een "A".
Zoals jij het hierboven uitlegt klopt dus ook duidelijk niet want dat is wat er dus ook gebeurd bij mensen met meerdere voornamen, die typen die allemaal in.
Blijkbaar hebben sommige hier er belang bij dat het fout blijft gaan.
Veel, maar inderdaad niet alle, sites en maatschappijen hebben hier al technische oplossingen voor, in de vorm van uitroeptekentjes of "i" knopjes waar je op kan klikken. Als wat jij suggereert waar zou zijn, dat ze bewust dit wat vaag laten, om later voor een forse administratieve vergoeding de gemaakte fouten te corrigeren, waarom is dit bij een aantal van de grootste budgetmaatschappijen dan al wél verduidelijkt?GJS schreef:Kan jij en een paar andere reageerders wel denigrerend gaan doen over anderen, wat is er op tegen om het te verduidelijken.bprosman schreef:Sterker nog , die plaatjes heb je zelf in je bezit, dat heet een "Paspoort" of een ID kaart.Maar boekingswebsites en maatschappijen zouden het de klanten ook wat makkelijker kunnen maken door er een goed voorbeeld (plaatje) bij te zetten.
Zoals jij het hierboven uitlegt klopt dus ook duidelijk niet want dat is wat er dus ook gebeurd bij mensen met meerdere voornamen, die typen die allemaal in.
Blijkbaar hebben sommige hier er belang bij dat het fout blijft gaan.