LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Poll vakantiereiswijzer.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.

Is de site van de vakantiereiswijzer wel nuttig en laat u zich erdoor beinvloeden

Ja
12
57%
Nee
7
33%
Thuis is alles beter.
0
Geen stemmen
Ik lees het niet want vakantie moet avontuur zijn.
2
10%
 
Totaal aantal stemmen: 21

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door hharteman »

Als je zo de recensies leest van hotels op de vakantiereiswijzer valt de enorme wisselvalligheid van de reacties op.
Ik begin me af te vragen of het nog wel nut heeft.
Wat heb je er aan als de ene reactie zegt dat het hotel geweldig is en dat de volgende reactie het als waardeloos waardeert.

Dan worden er cijfers gegeven voor eten ligging enz.
Dan zie je dat de ene persoon een 10 geeft en de volgende een 1.

Heel vaak kom ik in tenten die een zeer slechte waardering hebben en als ik het dan allemaal nuchter ga bekijken blijkt het toch wel mee te vallen.

Het omgekeerde gebeurt echter ook.
Kom ik in een toko met een heel goede waardering die dan tegenvalt.

Ik ben inmiddels op een punt gekomen dat ik de reacties nog wel lees maar dat steeds meer met een korreltje zout ga nemen.

Als ik zelf een reactie geef, heb ik daar een A4 voor nodig, maar heb daar maar een regel of 10 voor, en dat is te weinig om een duidelijk beeld te scheppen van hoe het daar werkelijk is.

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door Chief »

Ja ik kijk altijd voor ik iets boek, ik kom al een aantal jaren in Turkije en de accommodatie die ik boek moet toch wel gemiddeld een 8.5 behalen. Het nadeel van al een aantal jaar in Turkije komen is, dat het mij opvalt dat je erg snel verwend raakt, zeker als je de echte 5***** sterren heb gehad. Afgelopen zomer zijn wij in een resort geweest, in Bodrum 5 van onze vrienden, kennissen collega's hebben precies hetzelfde als ons geboekt. Wat ik hier mee wil aangeven zijn de verschillende reacties die wij hierover gehad hebben. Zo vonden wij het eten niet zo denderend de schoonmaak liet te wensen over, en de kamers waren heel erg klein, als je de stoelen beetpakte in het restaurant dan bleven je vingers eraan kleven. En ja ik weet ik ben een muts, maar daar word ik dus helemaal niet goed van. Onze buren vonden het ook niet zo, maar een collega die er nu zit die smste dat hij het helemaal top vond en zeker 100+ woog als hij terug komt. Dus zo zie je maar smaken verschillen, maar als je een paar maal in Lara beach heb gezeten, dan kan bijna geen één hotel meer tippen aan de luxe die je daar krijgt. En ik vind wel dat je daar bij je beoordeling ook rekening mee moet houden, er zitten natuurlijk ook prijsverschillen in.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door hharteman »

@chief

Dit is al een klinkend voorbeeld hoe de waardering verschillend uit gaat pakken.
--------------------------------------------------------------------------
Ik meet de waardering voor het eten af aan het aantal kilo's wat ik aan ga komen.
De beste 5* toko was voor mij een golfresort in Belek, en was daar een jaar of 6 geleden.
Hier kwam ik 8 kg aan in 15 dagen.
Daar heb ik het eten een 10 voor gegeven.
Hier moet ik dus niet te vaak naar toe gaan.
Toch waren er mensen die het eten niet goed vonden.
Die waren niet goed bij hun hoofd vond ik.

Het slechtste was een 3* hotel in Bodrum.
Hier viel mijn vrouw 1kg af en bleef ik gelijk in gewicht.
Hier heeft de waardering voor het eten bij mij een 3 opgeleverd.
Toch waren hier ook mensen die het weer mee vonden vallen en het als redelijk waardeerden.

Ook secundaire indrukken zoals hoe je vakantie verlopen is komt tot uitdrukking in je cijfer.
Is je vakantie geweldig geweest maar was het hotel niks bijzonders, dan ben je geneigd toch een hogere waardering te geven.
Daar betrapte ik mezelf op.
Je leest ook vaak, het animatieteam was geweldig en verder weinig relevants.
Vervolgens wordt alles met een 10 gewaardeerd, terwijl het eten slecht was, alles te vies om aan te pakken, en het hotel ergens in de rimboe ligt.

Al deze cijfers worden bij elkaar opgeteld en komen tot uitdrukking in een totaal cijfer.
Hier meten mensen af of het hotel goed is of niet.
Het blijkt dus dat als je maar een goed animatieteam hebt, je hotel vanzelf een beter indexcijfer krijgt.

Ik heb dus geen geloof meer in dit indexcijfer.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door G7 »

Ik wil hier ook nog wel even op reageren. Wij gaan bijna ieder jaar 2 x per jaar op vakantie. Meestal is dat Spanje en zo nu en dan Turkije of een ander land binnen Europa.

Ik laat van verscheidene reisorganisaties nieuwsbrieven komen met aanbiedingen. Dat zie ik soms hele leuke aanbiedingen in b.v Turkije en dan is toch het eerste wat ik doe, even kijken hoe het gewaardeerd word op Reiswijzer. Is het gemiddeld een 6 a 6.5, dan denk ik al...oh daarom. Dan hoef ik het al niet meer.

Inderdaad, iedereen ervaart het verschillend. Ons laatste hotel werd behoorlijk opgehemeld op reiswijzer. Gemiddeld ruim een 9, terwijl wij het echt ervaren hebben als net een 7.

Maar dan nog! Ik neem sommige ervaringen dan ook echt wel met een korreltje zout. Zowel positief als negatief. Toch is het voor mij wel degelijk een soort van graadmeter of we al dan niet, naar een bepaalde accomodatie zullen gaan.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door sprookje »

Ja ik kijk gewoonlijk ook altijd even op vakantiereiswijzer en neem alles met een korel zout.
Erger mij wel aan de vragen die mensen stellen,daar zijn toch andere sites voor.
Ook dingen zoals murat is een player maar wat een stuk en hij kan heel goed kussen vind ik nuteloze info.
Wel heb ik gemerkt dat er een groot verschil in sterren is tussen europa en Afrika en zelfs Turkije.

Persoonlijk ga ik af op mijn gevoel en vraag altijd in het reisbureau of hun klanten tevreden waren in een hotel dat ik op 't oog heb.Ook boek ik altijd vijfsterren om toch een klein beetje zekerheid te hebben.
En ook daar heb je verschillende prijzen en zijn de oudste hotels toch vaak de geodkoopste.

En de reakties die bij alles tienen gaven tel ik niet mee omdat die onrealistisch zijn.Maar toch merk ik dat ik beinvloed wordt door wat er op vakantiereiswijzer staat.Zo wilde ik voor okt een hotel boeken waarbij verschilende negatieve beoordelingen stonden en heb toch maar voor een ander hotel gekozen.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
-------
Maar toch merk ik dat ik beinvloed wordt door wat er op vakantiereiswijzer staat.Zo wilde ik voor okt een hotel boeken waarbij verschilende negatieve beoordelingen stonden en heb toch maar voor een ander hotel gekozen.
-----------------------------------------------------------------------------

En dan komt de kracht van Internet naar boven.
Het blijkt dan erg eenvoudig om een hotel de grond in te schrijven door mensen die kwaad bloed willen zetten, of de concurentie.

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door Chief »

Wat ik wel heel erg jammer vind op vakantiereiswijzer, is dat de recensies over de laatste 18 maanden zijn.
En dat is helaas voor de omgeving, Bodrum, Marmaris, Kusadasi niet erg relevant. Het zijn bijna allemaal seizoens hotels die open zijn van april tot eind oktober. De meeste hotels hebben ieder jaar ander personeel en ook andere managers, wat 18 maanden geleden goed was kan nu ook wel heel erg fout zijn. Dus als er staat dit hotel heeft een 7.3 dan hoeft dit niet altijd zo te zijn. Zelf ga ik meestal terug lezen
vanaf opening seizoen. Wat mij ook vaak op valt is dat voorseizoen beter beoordeeld word als naseizoen, en hoogseizoen.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door sprookje »

Geplaatst op: 19 Aug 2007 18:52
-----------------------------------------------------------------------------
Quote

En dan komt de kracht van Internet naar boven.

----------------------------------------------------------------------------------Dat is juist hharteman,ook al wil je niet toch werkt het zo want wie wil nu naar een hotel dat bijna alleen slechte kritieken krijgt.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door hharteman »

Quote
------
Wat mij ook vaak op valt is dat voorseizoen beter beoordeeld word als naseizoen, en hoogseizoen.
----------------------------------------------------------------------------

Ja, dat is mij dus ook opgevallen.
Ik ga voornamelijk in voor en naseizoen.
In het voorseizoen is iedereen nog enthousiast en weten ze nog niet precies wat ze nodig hebben.
Er is dan ruim ingekocht dus alles is volop aanwezig.

Tijdens het hoogseizoen zit de boel vol en moet iedereen op zijn tenen lopen om het te redden.
Er zijn dan veel ratten in een kooi en dat geeft wrevel, klachten en extra inzet.

Aan het eind van het seizoen is iedereen beurs gewerkt, en kijken ze uit naar de datum dat ze naar huis kunnen.
Ze willen op het laatst niets overhouden dus er wordt minder ingekocht.
Dan is de laatste maand dus lang niet alles meer te krijgen wat beloofd is.
Een aantal mensen is dan inmiddels al weg en het overgebleven personeel wordt dan nog extra inzet van verwacht.
Dat gaat niet zonder gemor en je leest dan ook vaak, personeel was chagrijnig.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door sprookje »

Gelukkig zijn er ook hotels die het jaar rond open zijn.
En als je in januarie naar bv Tunesie gaat zijn er minder gasten en hebben zowel manager als personeel extra tijd voor jou.
En zo een weekje tussen door is ook erg leuk en met een beetje geluk kun je dan ook iedere dag een paar uur zon meepakken.
Echt een aanrader. 8) mijn kinderen vonden het geweldig!
In Egypte is het trouwens het jaar rond warm of heet.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door hharteman »

Quote Sprookje
-----------------
Dat is juist hharteman, ook al wil je niet toch werkt het zo want wie wil nu naar een hotel dat bijna alleen slechte kritieken krijgt.
------------------------------------------------------------------------------

Dat wil niemand, en als een hotel alleen maar slechte kritieken krijgt dan is er echt wel wat mis.
Ik wil dan ook met deze poll inzicht krijgen in de manier waarop de vakantieganger reiswijzerkritieken meeneemt in zijn overwegingen.
Ik vind dat er veel invloed vanuit gaat, en manipulatie niet in alle gevallen uitgesloten kan worden.

Toen er nog geen Internet was ging je door op de ervaringen van het reisbureau, en deze waren door belangenverstrengeling ook niet altijd objectief.
Eigenlijk is er dus niets veranderd, met het verschil dat je het nu vanuit je luie stoel doet.

Voordeel is wel dat de slechtste hotels uit de programma's van de reisbureaus zouden moeten verdwijnen door de slechte recensies, en de kwaliteit vooruit zou moeten gaan.
Dat dit niet het geval is komt door de wisselende kwaliteit van management en personeel in de hotels, zoal Chief al aangaf.
Een hotel kan een jaar helemaal top zijn en het volgende jaar helemaal prut.
Je kunt er dus niet echt op bouwen.

Het leven van een vakantieganger valt niet mee. :?

skydive
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 okt 2006 14:27

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door skydive »

hallo allemaal

ja mijn ervaring met vakantiereiswijzer
is dat ik toch stiekum mee neem met mijn beslising
en wel door te kijken of het gezinnen zijn of een ouder echtpaar
als mensen lopen te zeuren over harde bedden dat neem ik niet serieus
en ja eten is voor ons hollanders altijd een discusie
het zou mischien wat objectiever moeten worden door de vraag stelling te veranderen op vakantie reiswijzer en op zoover
door aan te geven hoe veel personeel er is zwembad klein is
makkelijk voor mensen voor jong en oud
behulpzaamheid receptie (nederlands spreekt)
ik denk dat je dan een heel ander cijfer krijgt
dus vakantiereiswijzer je hebt werk voor de boeg


gr skydive

Miquel
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 aug 2005 01:40

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door Miquel »

Zelf kijk ik wel degelijk bij vakantiereiswijzer. Mijn keuze laat ik er wel lichtelijk door beïnvloeden, maar hetgene wat er vermeld wordt door ex-gasten, lees ik af en toe dan wel met een flinke korrel zout.

Zelf boek ik uitsluitend mijn vakanties in Spaanse 2, of 3 sterren hotels; is de kamer schoon en de douche werkt 'voor Spaanse begrippen' naar behoren, dan is voor mij het hotel goed. Ook al is bijvoorbeeld de keuze van het buffet wat minder uitgebreid als dat ik in andere hotels krijg (misschien te goed gewend?); als hetgene wat er wel ligt prima te eten is, dan vind ik een hotel nog steeds goed. Zeker gezien het feit dat ik voor mijn gevoel nooit teveel betaal daar ik altijd een heel redelijk geprijsd hotel uitkies.

Klachten over een receptie die geen Nederlands spreekt (gek in het buitenland...), eten wat niet lekker zou zijn (ook dit blijft heel persoonlijk), het gebouw dat oud is en dat soort onbelangrijke opmerkingen, daar lees ik met gemak over heen. Geven echter meerdere mensen aan dat bijvoorbeeld het zwembad niet schoon is, dan neem ik dat toch mee in mijn keuze. Ik zeg er wel bij: meerdere mensen, want een reactie van slechts één of twee personen, daar hecht ik niet zoveel waarde aan.

Vakantiereiswijzer kan leuk zijn om te lezen en soms ook informatief; echter ik zou niet uitsluitend aan de hand van de beoordelingen aldaar mijn keuze maken.

:D Miquel.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door Marco Polo »

....en de douche werkt 'voor Spaanse begrippen' naar behoren, ....
Ik weet niet wat hier onder "Spaanse begrippen" wordt verstaan, maar de faciliteiten in Spaanse hotels doen niet onder voor die in Nederlandse hotels, in tegendeel zelfs!

Overigens; mensen die klagen dat het personeel in Spaanse hotels alleen maar Spaans spreekt, neem ik al helemaal niet serieus!
Laten deze simpele zielen a.u.b. op de familiecamping op de Veluwe vakantie houden!

Miquel
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 aug 2005 01:40

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door Miquel »

Ik weet niet wat hier onder "Spaanse begrippen" wordt verstaan
Relax, Marco Polo, ik bedoel het helemaal niet zo negatief. Maar de temperatuur van het water kan wel eens schommelen; that's all. Maar dat gebeurt wel meer in de Mediterraanse landen. Maar als hij verder gewoon werkt, so what... Verder moet je hier niets achter zoeken :)

:D Miquel.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door Marco Polo »

@Miquel

­¡No problema!

Mike009
Berichten: 45
Lid geworden op: 19 sep 2006 20:02

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door Mike009 »

Ik kijk wel altijd op vakantiereiswijzer maar laat mij niet altijd beinvloeden, meestel vergelijk ik dan met mijn ervaring.

Het is namelijk zo dat ieder andere smaken heeft en andere verwachtingen. Als ik reakties lees van 5* sterren hotels gelegen in turkije over slecht eten of geen varkensvlees(teveel lams :!: ) kan ik dat niet echt serieus nemen. (dit zijn meestal de mensen die de pindakaas en hagelslag in de ontbijtzaal op tafel hebben staan :?
ALs ik naar een ander land op vakantie ga wil ik dan ook echt genieten van het land, dit betekend dat ik dus ook cultuur/eten/drinken wil beleven en niet een kroket van Piet.
-----
ook hecht ik geen waarde aan mensen die mij vertellen dat er geen Nederlands sprekend personeel is.....Nee je bent in het buitenland dus zal je je handen en voeten moeten gebruiken heerlijke uitdaging in je leven. of neem een pocket van die andere taal mee.
-----------------
Het ligt toch meestal aan de instelling van de mens zelf, hoe ze al in het leven staan, zijn ze zoiezo tevreden met zichzelf en leven denk ik.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door sprookje »

Geplaatst op 19 Aug 2007 14:52 door hharteman


qoute
--------------------------------------------------------------------------
Ik meet de waardering voor het eten af aan het aantal kilo's wat ik aan ga komen.
---------------------------------------------------------------------------------
Ik kom nooit aan en heb al altijd in hotels met lekker eten geweest.
Volgens mij moet je eens een riu hotel proberen Hharteman eens zien wat je dan gaat bijkomen,Want riu hotels zijn de ketens met het lekkerste eten. :wink:

Riu u geniet hier van de keuken en service waar de Riu-keten zo bekend om is!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door hharteman »

Quote Sprookje
-----------------
Riu u geniet hier van de keuken en service waar de Riu-keten zo bekend om is!
-------------------------------------------------------------------------

Ja dat weet ik.
Een ander voordeel van de Riu hotels is dat je aardig wat Russisch bij leert in een paar weken :wink: .
Erg massaal die dingen.
Toch niet echt mijn favoriete resorts.
Leukste acomodaties zijn voor mij toch de wat kleinere hotels van 60-100 kamers.
Daar heb je wat meer contacten dan in die giga dingen.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: Poll vakantiereiswijzer.

Ongelezen bericht door sprookje »

Geplaatst op 30 Jul 2007 20:47 door hharteman

Quote
--------------------------------------------------------------------------------

Volgens mij is Grand Iskandil een paar jaar terug in andere handen overgegaan.
Daarvoor was het een puinhoop.
Ik heb ze de laatste jaren veel zien renoveren daar.
De reacties op reiswijzer waren dan ook beter de laatste jaren.
Was voor mij reden om maar eens voor September te boeken.
---------------------------------------------------------------------------------

Beste hharteman, grand iskadil in gumbet is(was) anders ook geen klein hotel - 218 kamers :?
En waar in Turkije zitten geen russen,maar ik had het over riu s buiten Turkije en daar zijn ook kleindere bij.Trouwens sommige hotels zijn rusvrij gehouden.En de meeste russen zitten in de 3 sterren hotels !


TIP:probeer Tunesie eens prachtig land en nog niet ontdekt door de russen ! :wink:
En ook niet zo duur,Hammamet is prachtig en port el kantaoui ook !

Egypte is ook leuk zeker in september.

Gesloten