LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] RyanAir
RyanAir
Afgelopen mei zijn we naar Ierland op vakantie geweest met de vliegtuigmaatschappij Ryanair vanaf vliegveld Charleroi. Het ticket hadden we net als het jaar daarvoor geboekt via internet en kostte ons circa 150 euro incl. luchthavenbelasting. Bij aankomst op het vliegveld bleek ons ticket niet overeen te komen met onze paspoorten. Het bleek dat ik bij de reservering op internet onze roep(voor)naam had gebruikt i.p.v. onze volledige geboorte(voor)namen/doopnamen. De achternaam kwam wel overeen. We dachten even de namen te kunnen veranderen, maar we kwamen bedrogen uit; we moesten een bedrag van 230 euro per persoon bijbetalen (totaal 460 euro).
Ik begrijp dat we de namen verkeerd opgegeven hebben (staat ook in de voorwaarden van Ryanair op internet), maar dat we dan zo’n groot bedrag (totaal nu 150+460= 610 euro) moesten bijbetalen vinden we absurd.
Zijn er nog meer mensen met deze ervaring en wat hebben ze er aan kunnen doen?
Marcel Schmitz
Ik begrijp dat we de namen verkeerd opgegeven hebben (staat ook in de voorwaarden van Ryanair op internet), maar dat we dan zo’n groot bedrag (totaal nu 150+460= 610 euro) moesten bijbetalen vinden we absurd.
Zijn er nog meer mensen met deze ervaring en wat hebben ze er aan kunnen doen?
Marcel Schmitz
Re: RyanAir
Je zou het kunnen aanvechten, zij het dat waarschijnlijk geen Nederlands recht van toepassing is. (Charleroi = België, Ryanair = Ierland). Veiligheidsargument zou valide kunnen zijn: Mohammed Mahmut moet niet bij een Amerikaanse airline aankomen met een ticket op naam van Mo Mahmut....
Echter de maatschappij verandert ter plekke de naam zodat dit argument komt te vervallen. Lijkt me dan ook betwistbaar dat dit gebeurt, praktisch gezien denk ik dat je d'r niets aan kunt doen.
Echter de maatschappij verandert ter plekke de naam zodat dit argument komt te vervallen. Lijkt me dan ook betwistbaar dat dit gebeurt, praktisch gezien denk ik dat je d'r niets aan kunt doen.
Re: RyanAir
Marcel,
Als je weet hoe het moet, waarom voer je dan de gegevens fout in.?
Als je een ticket boekt moeten de namen precies overeenstemmen met de paspoorten.
Maar vind het wel een beetje lullig van Ryanair om zoveel geld voor eenwijziging te vragen.
Trouwens misschien een leuk bericht je kan nu al tickets boeken vanaf
EUR.1,-- bij Ryanair.
Als je weet hoe het moet, waarom voer je dan de gegevens fout in.?
Als je een ticket boekt moeten de namen precies overeenstemmen met de paspoorten.
Maar vind het wel een beetje lullig van Ryanair om zoveel geld voor eenwijziging te vragen.
Trouwens misschien een leuk bericht je kan nu al tickets boeken vanaf
EUR.1,-- bij Ryanair.
Re: RyanAir
Ryanair is er over bezig om de ruimbagage af te schaffen. Je mag dan meer handbagage meenemen, zolang het maar aan een aantal eisen voldoet, en dat je het nog zelfstandig in het bagage vak kan krijgen. Ze willen een boete van 75 euro per koffer in voeren als je die wilt laten inchecken. Ze vinden dat hun tickets zo goedkoop zijn dat de passagier de producten net zo goed op de plaats van bestemming kan kopen. Belachelijk en gevaarlijk! moet je je voorstellen dat zo'n koffer van 20 kg uit het bagagevak zou vallen. En dan ook nog zulke hoge prijzen vragen voor het veranderen van een naam. Volgende keer gewoon met Aer Lingus gaan. Voor de prijs die jullie nu betaald hebben vlieg je nog Business class ook!
Re: RyanAir
vele jaren geleden, voor de eerste vliegtuigkaping, was het voldoende als de achternaam op het vliegticket dezelfde was als diegene die op het ticket wilde vliegen. Maar gaandeweg alle rotsooi die in de lucht op ons afgekomen is, maar ook bijvoorbeeld door steeds strengere inreisregels moeten al sinds jaren de naamgegevens op het ticket volstrekt identiek zijn aan die in het paspoort. Vergeet niet dat steeds meer landen de vliegmaatschappijen verantwoordelijk stellen voor het geval iemand illegaal een land probeert binnen te komen. Wanneer bij het inchecken blijkt dat de namen op het ticket niet overeenkomen in die van de passagier, kan de vliegmaatschappij formeel weigeren je mee te nemne. Want je hebt geen geldig ticket. Zo simpel is het. Als je dus boekt via internet derhalve alles precies doen volgens de voorschriften (die duidelijk vermeld zijn ook al moet je misschien extra doorklikken). En als je dat te ingewikkeld is, naar een reisbureau gaan en daar een ticket kopen aan de hoge prijs. En overigens dat de prijzen in de advertenties vanaf prijzen zijn met beperkte beschikbaarheid en er nog allerlei toeslagen bijkomen, staat weliswaar kleiner dan de prijs, maar toch goed leesbaar in de adverenties. Als je dat niet wilt lezen is het je eigen stommiteit, kun je het niet lezen dan zijn er genoeg opticiëns in Nederland die je aan een goede bril kunnen helpen.
Re: RyanAir
Ryanair.... Kijk eens naar het programma die programma's over die goedkope luchtvaartmaatschappijen en je vliegt voortaan met Lufthansa....
Re: RyanAir
Het is de fout van de personen die de tickets op internet boeken.
Als die mensen niet de goede namen intypen, dan is het hun fout, niet die van de reisorganistatie.
Enja.... de omzetting is ook een lastig proces. Er zijn zoveel mensen bij betrokken.
Denk eerst eens na, voordat je boekt!
Als die mensen niet de goede namen intypen, dan is het hun fout, niet die van de reisorganistatie.
Enja.... de omzetting is ook een lastig proces. Er zijn zoveel mensen bij betrokken.
Denk eerst eens na, voordat je boekt!
Re: RyanAir
Ga gewoon naar een reisburo, daar weten ze precies wat er op het ticket moet staan, en zijn daar ook verantwoordelijk voor. Zeker voor de minder ervaren boekers/reizigers zijn de boekingskosten die een reisburo vraagt goed besteed!
Ryan Air is overigens alleen bij D-reizen te boeken, andere reisburo's verlenen deze service volgens mij niet. Kijk op d-reizen.nl voor meer info.
Ryan Air is overigens alleen bij D-reizen te boeken, andere reisburo's verlenen deze service volgens mij niet. Kijk op d-reizen.nl voor meer info.
Re: RyanAir
Wij zijn al meerdere keren met ryan air naar ierlend geweest en er zijn nog nooit problemen met hun geweest,alleen vind ik het wel belachelijk dat je zoveel moet bijbetalen,succes ermee
Re: RyanAir
Als je naam niet goed op je ticket staat dan ben je vaak het haasje.
Ik ken mensen die dit hadden met KLM en die moesten gewoon een nieuw ticket kopen. Namen konden niet gewijzigd worden.
Later is het ze wel gelukt om de orginele tickets vergoed te krijgen maar het kosten ze een boel geld omdat de nieuwe tickets natuurlijk een stuk duurder waren.
Groetjes,
George
www.ghptravel.com
Ik ken mensen die dit hadden met KLM en die moesten gewoon een nieuw ticket kopen. Namen konden niet gewijzigd worden.
Later is het ze wel gelukt om de orginele tickets vergoed te krijgen maar het kosten ze een boel geld omdat de nieuwe tickets natuurlijk een stuk duurder waren.
Groetjes,
George
www.ghptravel.com
Re: RyanAir
Dat is totaal onrechtvaardig; dergelijke voorwaarden worden idd gehanteerd, maarrrr:
Het ticket is GEEN waardedocument aan toonder. Anders gezegd: het geeft geen recht op vervoer aan elke willekeurige persoon die het toont. Enkel de persoon op het ticket heeft recht op vervoer!!!
Bij een waardedocument aan toonder blijkt de overeenkomst dwingend uit het document zelf: wie het ook laat zien, degene die het laat zien heeft recht op uitvoering van de overeenkomst. Nu een vliegticket geen waardedocument aan toonder is, betekent dat dus dat de overeenkomst los staat van het ticket. Dat betekent vervolgens dat KLM (of welke andere airline dan ook) een passagier niet mag dwingen een ander ticket te kopen......de overeenkomst tot vervoer staat los van het ticket.
Dat het ticket weg is doet aan het bestaan van de overeenkomst dus niets af. Sterker nog: door zich te beroepen op de algmene voorwaarden erkent men dat er een overeenkomst is: zonder overeenkomst immers geen algemene voorwaarden!!
Dit is een sterk staaltje van bedrog van airlines, door het invoeren van een electronisch ticket (slechts een code die je niet kunt kwijtraken) behoort dit probleem binnenkort gelukkig tot het verleden.
Het ticket is GEEN waardedocument aan toonder. Anders gezegd: het geeft geen recht op vervoer aan elke willekeurige persoon die het toont. Enkel de persoon op het ticket heeft recht op vervoer!!!
Bij een waardedocument aan toonder blijkt de overeenkomst dwingend uit het document zelf: wie het ook laat zien, degene die het laat zien heeft recht op uitvoering van de overeenkomst. Nu een vliegticket geen waardedocument aan toonder is, betekent dat dus dat de overeenkomst los staat van het ticket. Dat betekent vervolgens dat KLM (of welke andere airline dan ook) een passagier niet mag dwingen een ander ticket te kopen......de overeenkomst tot vervoer staat los van het ticket.
Dat het ticket weg is doet aan het bestaan van de overeenkomst dus niets af. Sterker nog: door zich te beroepen op de algmene voorwaarden erkent men dat er een overeenkomst is: zonder overeenkomst immers geen algemene voorwaarden!!
Dit is een sterk staaltje van bedrog van airlines, door het invoeren van een electronisch ticket (slechts een code die je niet kunt kwijtraken) behoort dit probleem binnenkort gelukkig tot het verleden.
Re: RyanAir
Dit geldt dus niet alleen voor tickets die men kwijt is, maar ook voor tickets waar men niet correct op staat.
Uiteraard mag dit iets kosten, maar dit moet beperkt blijven. Als men voor 50 euro kan vliegen incl. tax en administratiekosten, dan kan het nooit zo zijn dat een wijziging tientallen of zelfs honderden euros kost......
Uiteraard mag dit iets kosten, maar dit moet beperkt blijven. Als men voor 50 euro kan vliegen incl. tax en administratiekosten, dan kan het nooit zo zijn dat een wijziging tientallen of zelfs honderden euros kost......
Re: RyanAir
De regel om een ticket te hebben betekent dat deze op dezelfde naam moet staan als in het paspoort. Zo niet is het ticket NIET geldig!
Dat gezeur van mensen die het zelf fout hebben gedaan daar word ik zo moet van, 100x staat t overal vermeld en dan evengoed nog hans in vullen als er johannes staat in t paspoort. Tjongejonge, een luchtvaartmaatschappij heeft gewoon geen zin om al die fouten te moeten gaan veranderen op het moment dat de passagier al aan t inchecken is, waar en hoe snel zouden ze dat moeten gaan doen?, wat een oponthoud!!!!( zo fijn in de rij bij de incheckbalie) En met het oog op het terrorisme vind ik t alleen maar goed dat er zo goed wordt gecontroleerd. En dus staat er een vette boete op het niet hebben van een goed reisticket!!! Makkelijk zat mensen worden zo gedwongen om alles correct in te vullen met hun volle verstand. Als je dat niet kan ga dan naar een reisburo doen ze het voor je!!!
Als het maar een 10tje zou kosten om een ticket te veranderen zouden er 100den mensen op schiphol staan met net ietsje verkeerde tickets , daar is toch geen beginnen aan. Dus aan iedereen, paspoortje er bij als je online boekt (of ook bij het reisburo) en er kunnen geen problemen ontstaan.!
Dat gezeur van mensen die het zelf fout hebben gedaan daar word ik zo moet van, 100x staat t overal vermeld en dan evengoed nog hans in vullen als er johannes staat in t paspoort. Tjongejonge, een luchtvaartmaatschappij heeft gewoon geen zin om al die fouten te moeten gaan veranderen op het moment dat de passagier al aan t inchecken is, waar en hoe snel zouden ze dat moeten gaan doen?, wat een oponthoud!!!!( zo fijn in de rij bij de incheckbalie) En met het oog op het terrorisme vind ik t alleen maar goed dat er zo goed wordt gecontroleerd. En dus staat er een vette boete op het niet hebben van een goed reisticket!!! Makkelijk zat mensen worden zo gedwongen om alles correct in te vullen met hun volle verstand. Als je dat niet kan ga dan naar een reisburo doen ze het voor je!!!
Als het maar een 10tje zou kosten om een ticket te veranderen zouden er 100den mensen op schiphol staan met net ietsje verkeerde tickets , daar is toch geen beginnen aan. Dus aan iedereen, paspoortje er bij als je online boekt (of ook bij het reisburo) en er kunnen geen problemen ontstaan.!
Re: RyanAir
Typisch!!!! Typisch zo iemand weer die meent dat alles maar mag en kan, maar u maakt mij niet wijs dat u zich nooit in uw leven onrechtvaardig behandeld heeft gevoeld. En zo ja, kunt u zich niet indenken dat anderen benadeeld worden of zich benadeeld voelen? In het eerste geval: wat maakt dat u zich dan WEL benadeeld mag voelen en een ander in dit geval NIET?
Blijf bij elk geval bij de kern van de zaak: je mag niet zomaar alles in de algemene voorwaarden zetten!!!! Wat kan en mag, hangt af van de wederzijdse belangen.
Iedereen begrijpt wel dat een voorwaarde die verplicht tot het betalen van 1000 euro voor niezen absoluut niet kan. Dat geeft al de onzinnigheid aan vanuw standpunt.
Bovendien:
- het helpt niet tegen terrorisme, want men laat een wijziging toe als je maar grof betaalt. Bovendien kan je tot kort voor vertrek boeken. Grote onzin dus, dat veiligheidsargument.
- niemand beweert dat dit geen geld kost. Bereken maar door aan de klant, maar het moet redelijk zijn: het kan per definitie nooit meer zijn dan de kosten van het boeken van een goedkoop ticket, dan wel de normale administratiekosten. Dat de luchtvaartmaatschappij daar geen zin in heeft heb ik geen boodschap aan. Als de airline geen genies wil, kan ie nog steeds bovengenoemde voorwaarde niet opleggen.......
Blijf bij elk geval bij de kern van de zaak: je mag niet zomaar alles in de algemene voorwaarden zetten!!!! Wat kan en mag, hangt af van de wederzijdse belangen.
Iedereen begrijpt wel dat een voorwaarde die verplicht tot het betalen van 1000 euro voor niezen absoluut niet kan. Dat geeft al de onzinnigheid aan vanuw standpunt.
Bovendien:
- het helpt niet tegen terrorisme, want men laat een wijziging toe als je maar grof betaalt. Bovendien kan je tot kort voor vertrek boeken. Grote onzin dus, dat veiligheidsargument.
- niemand beweert dat dit geen geld kost. Bereken maar door aan de klant, maar het moet redelijk zijn: het kan per definitie nooit meer zijn dan de kosten van het boeken van een goedkoop ticket, dan wel de normale administratiekosten. Dat de luchtvaartmaatschappij daar geen zin in heeft heb ik geen boodschap aan. Als de airline geen genies wil, kan ie nog steeds bovengenoemde voorwaarde niet opleggen.......
Re: RyanAir
je argumenten raken kant nog wal, zie je t voor je, al die mensen die een fout maken in het on-line boeken en die even bij het inchecken hun fout willen herstellen, nou dat kan dus niet, enorme wachtrijentot gevolg dan, lijkt me logisch dat luchtvaartmaatschappijen daar regels voor opstellen. En die zijn voor iedereen duidelijk... staat in de algemene voorwaarden die je kunt (MOET) lezen voor dat je de 'definitief-boekenknop' indrukt. En dan lees je welke consequensies er zijn als je je goede naam niet in t paspoort zet. Een nieuw ticket kopen dus! Jammer maar helaas, moet toch niet zo moeilijk zijn om je naam goed te spellen dit te checken en dan de ja'knop in te drukken.
Tickets bij bijv. transavia (online )inboeken zijn heel goedkoop omdat de luchtvaartmaatschappij geen boodschap meer heeft aan deze administratie. Als mensen fouten gaan maken moet de luchtv,mij deze gaan veranderen/corrigeren en dat kost geld( en tijd waar ze niet op zitten te wachten)dus een fout komt je duur te staan!dat weet je (heb je net gelezen en dan moet je maar opletten.) Die mensen die bij ryan air geboekt hebben konden ook de algemen voorwaarden en de waarschuwingen lezen voor dat ze de definitiefknop indrukte.
Tickets kunnen doordat de mensen online boeken goedkoop worden aangeboden, wie een fout maakt moet zelf voor de kosten opdraaien en niet ik.
Tickets bij bijv. transavia (online )inboeken zijn heel goedkoop omdat de luchtvaartmaatschappij geen boodschap meer heeft aan deze administratie. Als mensen fouten gaan maken moet de luchtv,mij deze gaan veranderen/corrigeren en dat kost geld( en tijd waar ze niet op zitten te wachten)dus een fout komt je duur te staan!dat weet je (heb je net gelezen en dan moet je maar opletten.) Die mensen die bij ryan air geboekt hebben konden ook de algemen voorwaarden en de waarschuwingen lezen voor dat ze de definitiefknop indrukte.
Tickets kunnen doordat de mensen online boeken goedkoop worden aangeboden, wie een fout maakt moet zelf voor de kosten opdraaien en niet ik.
Re: RyanAir
Precies: wie een fout maakt draait voor de kosten op.
Dat is echter niet een nieuw ticket, maar een paar tientje max.!!!!!!!
(desnoods met een ontmoedigingsboete van 5 euro per fout.)
Dat is echter niet een nieuw ticket, maar een paar tientje max.!!!!!!!
(desnoods met een ontmoedigingsboete van 5 euro per fout.)
Re: RyanAir
Sezofala, niet U bepaalt wat de annulerings en/of wijzigingskosten zijn van een ticket, dat bepaalt de luchtvaartmaatschappij.
De voorwaarden moeten gewoon gelezen worden, het is zo simpel.
De voorwaarden moeten gewoon gelezen worden, het is zo simpel.
Re: RyanAir
Nee niet ik bepaal dat: dat bepaalt de wet.
Zie bijv. art. 6:237: annuleringskosten ed mogen worden opgenomen in algemene voorwaarden, mits die redelijk zijn (in consumentenovereenkomsten).
Redelijkheid is het criterium, een criterium dat als een rode draad door het recht te vinden is.
Zoals ik al zei: in uw optiek kan men alles in de algemene voorwaarden zetten.
Art 1: indien contractant niest in de cabine zal hij een boete van 1000 euro verschuldigd zijn.........
Zie bijv. art. 6:237: annuleringskosten ed mogen worden opgenomen in algemene voorwaarden, mits die redelijk zijn (in consumentenovereenkomsten).
Redelijkheid is het criterium, een criterium dat als een rode draad door het recht te vinden is.
Zoals ik al zei: in uw optiek kan men alles in de algemene voorwaarden zetten.
Art 1: indien contractant niest in de cabine zal hij een boete van 1000 euro verschuldigd zijn.........