LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
moederslink

Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.

Ongelezen bericht door moederslink »

MichielFRL schreef:
olaf79 schreef:In eerste instantie ging het mij er dus vooral om dat je zonder het tonen van een id een vliegtuig kunt instappen. Ik vind dat een zeer onveilig idee en in andere landen is dat niet zo.
Overal in Europa stap je op een binnenlandse vlucht (EU dus) zo het vliegtuig in zonder paspoort controle. Dat is ook zoals het afgesproken is. Vrij vervoer van mensen en goederen.
En ik vind dat dat dus nu niet meer kan.
Het mag niet zo zijn dat economische belangen zwaarder wegen dan mensenlevens.
Naïviteit is uit den boze. We leven in een ander Europa ; het is niet te vergelijken meer met 10 jaar geleden.
100 % het land op slot zetten gaat uiteraard niet , dat snapt iedereen, toch heeft Olaf79 een punt.
Er zal, op zich, genoeg beveiliging zijn, zichtbaar en onzichtbaar , maar het kan nog vele malen beter.
Daar moet in geïnvesteerd worden, in goed opgeleide getrainde beveiligers.
Een terrorist die iets wil zal zn weg toch wel vinden, maar het zo moeilijk mogelijk , zo niet onmogelijk maken moet prioriteit hebben.
De overheid heeft de plicht, vind ik , om zijn burgers zo optimaal mogelijk te beschermen.
We moeten gewoon doorgaan met ons leven , maar je veilig voelen in je eigen land is ontzettend belangrijk, zo niet het allerbelangrijkste.
Het is geen bangmakerij , maar helaas de realiteit dat de wereld er onveiliger op is geworden.
Er is niets mis met uitgebreide paspoortcontroles, screening van passagiers en veel zichtbare beveiligers.
Dan maar......

jfortron

Ongelezen bericht door jfortron »

Het is geen bangmakerij , maar helaas de realiteit dat de wereld er onveiliger op is geworden.
Er is niets mis met uitgebreide paspoortcontroles, screening van passagiers en veel zichtbare beveiligers.
Dan maar......

Ik heb het niet over dat de wereld niet onveiliger geworden is, maar dat het bangmakerij is, dat Schiphol niet genoeg beveilig is.
Een volledige beveiliging is nergens mogelijk.
Er zal, op zich, genoeg beveiliging zijn, zichtbaar en onzichtbaar , maar het kan nog vele malen beter.
toch heeft Olaf79 een punt.
En Olaf is expert in beveiliging en kan goed beoordelen, wat mis is in Schiphol! Tschonge!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
Dan maar......
Dat is jouw mening. Maar zoals je ziet is niet iedereen het daar mee eens.
(Nog afgezien van de vraag hoe effectief zulke maatregelen zijn.)

moederslink

@kweenie, dat is i.d.d mijn mening :wink:
Niets doen is geen optie, het op zn beloop laten is ook geen optie , Nederland een politiestaat maken is ook geen optie.....
Je stinkende best doen om de burger zo goed mogelijk te beschermen is de plicht van iedere overheid.
Moet je eens kijken wat er aan screening/ controles is als je USA in wilt komen en zeker na 9/11.
Europa, het goeie oude Europa is niet meer :(
Aan alle kanten kan men vrij in-en uitreizen ; via Griekenland bv blijft men massaal binnenstromen, paspoorten zijn vals of zelfs weggegooid :shock: .
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Geen ID? Onderzoeken!
En dan 1 lijn trekken , in geheel Europa.
Alle neuzen dezelfde kant op , je moet iets !
Als " men " eenmaal weet ( en dat gaat vliegensvlug de wereld rond ) dat je Nederland niet meer zo eenvoudig binnen kunt komen , is het een kwestie van tijd en zoekt men andere vliegvelden.
Dat neemt niet weg dat grote stations en events evengoed een risico blijven vormen.

jfortron

Ongelezen bericht door jfortron »

moederslink schreef:@kweenie, dat is i.d.d mijn mening :wink:
Niets doen is geen optie, het op zn beloop laten is ook geen optie , Nederland een politiestaat maken is ook geen optie.....
Je stinkende best doen om de burger zo goed mogelijk te beschermen is de plicht van iedere overheid.
Moet je eens kijken wat er aan screening/ controles is als je USA in wilt komen en zeker na 9/11.
Aan alle kanten kan men vrij in-en uitreizen ; via Griekenland bv blijft men massaal binnenstromen, paspoorten zijn vals of zelfs weggegooid :shock: .
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Geen ID? Onderzoeken!

En dan 1 lijn trekken , in geheel Europa.
Alle neuzen dezelfde kant op , je moet iets !
Als " men " eenmaal weet ( en dat gaat vliegensvlug de wereld rond ) dat je Nederland niet meer zo eenvoudig binnen kunt komen , is het een kwestie van tijd en zoekt men andere vliegvelden.
Dat neemt niet weg dat grote stations en events evengoed een risico blijven vormen.

jfortron schreef:
Omdat geen grenscontrole is, kunnen de terroristen, zonder een ID de grenzen passeren.

Zouden ze zo dom zijn, en het via een vliegveld proberen het land van hun keuze binnen te komen?

Trouwens is al een deel binnen, zonder ID!

kweenie

moederslink schreef: Moet je eens kijken wat er aan screening/ controles is als je USA in wilt komen en zeker na 9/11.
Een vlucht binnen de EU is niet te vergelijken met een vlucht om de VS in (of uit) te gaan. Je zou dan eerder ook moeten vergelijken met een vlucht tussen twee plaatsen binnen de VS. Dan is het een heel ander verhaal.
moederslink schreef: Het is geen bangmakerij , maar helaas de realiteit dat de wereld er onveiliger op is geworden.
Dat valt nog te bezien. Het zit hem ook in het gevoel van onveiligheid.

moederslink

kweenie schreef:Een vlucht binnen de EU is niet te vergelijken met een vlucht om de VS in (of uit) te gaan. Je zou dan eerder ook moeten vergelijken met een vlucht tussen twee plaatsen binnen de VS. Dan is het een heel ander verhaal.
Dat klopt ook , maar de VS blijft de VS , het is 1 Amerika en daar is al een giga Big Brother netwerk, sowieso.
Europa is m.i. toch een ander verhaal , zoveel verschillende landen, met compleet andere culturen en hartstikke " open " ( nog).
moederslink schreef: Het is geen bangmakerij , maar helaas de realiteit dat de wereld er onveiliger op is geworden.
kweenie schreef:Dat valt nog te bezien. Het zit hem ook in het gevoel van onveiligheid.
Het gevoel van onveiligheid leeft nu eenmaal en daar kun je niet aan voorbij gaan. Ook al is het , misschien, niet allemaal terecht, je zult er als overheid iets mee moeten. Feit is dat het in de wereld aan alle kanten rommelt en er gevaar dreigt.

De kans dat je bv een ongeluk krijgt is vele malen groter , klopt , maar aanslagen zijn ad orde van de dag met een enorme impact waardoor samenlevingen ontwricht dreigen te worden en dat is het doel. Ik wil alleen maar zeggen: wees niet (meer ) naïef en beveilig je burgers zo goed als mogelijk en haalbaar en realistisch is.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
kweenie schreef:Een vlucht binnen de EU is niet te vergelijken met een vlucht om de VS in (of uit) te gaan. Je zou dan eerder ook moeten vergelijken met een vlucht tussen twee plaatsen binnen de VS. Dan is het een heel ander verhaal.
Dat klopt ook , maar de VS blijft de VS , het is 1 Amerika en daar is al een giga Big Brother netwerk, sowieso.
Europa is m.i. toch een ander verhaal , zoveel verschillende landen, met compleet andere culturen en hartstikke " open " ( nog).
kweenie schreef:Dat valt nog te bezien. Het zit hem ook in het gevoel van onveiligheid.
Het gevoel van onveiligheid leeft nu eenmaal en daar kun je niet aan voorbij gaan. Ook al is het , misschien, niet allemaal terecht, je zult er als overheid iets mee moeten. Feit is dat het in de wereld aan alle kanten rommelt en er gevaar dreigt.

De kans dat je bv een ongeluk krijgt is vele malen groter , klopt , maar aanslagen zijn ad orde van de dag met een enorme impact waardoor samenlevingen ontwricht dreigen te worden en dat is het doel. Ik wil alleen maar zeggen: wees niet (meer ) naïef en beveilig je burgers zo goed als mogelijk en haalbaar en realistisch is.
Met nog meer beveiliging ( zichtbare ) en het creëren van een politiestaat zal het 'gevoel van onveiligheid' alleen maar toenemen en bereiken de terroristen nog beter hun doel!

moederslink

Tussen " het creëren van een politiestaat " en meer beveiliging zit nog een groot verschil>>>>gelukkig.
Tot nu toe waande Nederland zich behoorlijk veilig en is er flink bezuinigd op verstrekkende maatregelen qua beveiliging, het leger etc etc.
Ik vind dat je daar niet meer op kunt/ moet bezuinigen anno 2016.
Blijf wakker en alert en leef gewoon je vrije leventje in de [schijn( misschien?)] wetenschap dat de overheid de Nederlandse burgers zo goed mogelijk probeert te beschermen.
Het zal hier uiteraard nooit een 2e Noord Vietnam worden, spaar me , maar de wereld is behoorlijk gek geworden .
Misschien ben ik wat te bezorgd , maar ook in de aanloop naar WO 2 was en bleef men lange tijd onbekommerd en naïef.

kweenie

moederslink schreef:De kans dat je bv een ongeluk krijgt is vele malen groter , klopt , maar aanslagen zijn ad orde van de dag met een enorme impact waardoor samenlevingen ontwricht dreigen te worden en dat is het doel. Ik wil alleen maar zeggen: wees niet (meer ) naïef en beveilig je burgers zo goed als mogelijk en haalbaar en realistisch is.
De grootste ontwrichting komt niet door aanslagen zelf, maar juist door de reactie van de samenleving daarop. Zoals de vele extra controles (en de tijd en de kosten daarvan). Alleen dat al kan jaarlijks vele miljarden kosten en je leven een stuk minder aangenaam maken.

Ook is het 'gevoel van veiligheid' natuurlijk een subjectief begrip. Ik krijg zelf juist eerder een unheimisch gevoel van meer (bewapende) mensen in uniformen om me heen. Ik prefereer daarom de minder zichtbare controle zoals we dat in Nederland gewend zijn. (Of beter gezegd, zoals we in Nederland niet zo vaak zien omdat het niet opvalt...)

angel1978

Tussen " het creëren van een politiestaat " en meer beveiliging zit nog een groot verschil>>>>gelukkig
Helaas is dat lijntje erg dun en zit je zo aan de andere klant.
De eerder geposte column in dit draadje geeft dat ook duidelijk weer.
Het zal hier uiteraard nooit een 2e Noord Vietnam worden, spaar me , maar de wereld is behoorlijk gek geworden .
Juist dit soort voorbeelden ( en anderen in het 'recente' verleden ) geven aan dat de wereld niet zoveel anders is.
Ook dichtbij ( IRA, ETA ) hebben we de afgelopen decennia heel veel van dit soort dingen gehad. Ook bij ons is het dus niet iets van de laatste jaren, maar iets van alle tijden, helaas.

Om dan nu ineens hier een politiestaat te creëren? Nee dank je.

moederslink

@angel1878,
ik wil geen politiestaat, dat moge duidelijk zijn.
En gevaar is van alle tijden , dat klopt ook.
Alleen, de impact en de verschillen onderling zijn nog nooit zo groot geweest.
kweenie schreef:De grootste ontwrichting komt niet door aanslagen zelf, maar juist door de reactie van de samenleving daarop. Zoals de vele extra controles (en de tijd en de kosten daarvan). Alleen dat al kan jaarlijks vele miljarden kosten en je leven een stuk minder aangenaam maken
.
Dat is waar, hoe er wordt gereageerd is cruciaal. Daarom moet je ook gewoon doorgaan met je leven en je schouders weer rechten. Daarmee " pak " je ze het meest.
Dat neemt niet weg dat als er voldoende wordt beveiligd dat het de terroristen , mogelijk, wat meer doen stoppen of dat ze hun bommen elders laten afgaan, :cry:
kweenie schreef:Ook is het 'gevoel van veiligheid' natuurlijk een subjectief begrip. Ik krijg zelf juist eerder een unheimisch gevoel van meer (bewapende) mensen in uniformen om me heen. Ik prefereer daarom de minder zichtbare controle zoals we dat in Nederland gewend zijn. (Of beter gezegd, zoals we in Nederland niet zo vaak zien omdat het niet opvalt...)
Dat is ook subjectief , de een is de ander niet. Ik zou persoonlijk veel meer zichtbaar blauw op straat willen zien.
Ook dat is uitgehold, weg bezuinigd.
Of ze zijn onvoldoende getraind en kunnen alleen nog maar een nekklem toepassen. :evil:
Ik weet het , het is te zwart/wit gesteld , niet genuanceerd , maar toch.
Hoe dan ook, ik vind het een rare wereld. Ik wil wel een uitgebreide paspoortcontrole.
Dat is in ieder geval een begin.

angel1978

Dat neemt niet weg dat als er voldoende wordt beveiligd dat het de terroristen , mogelijk, wat meer doen stoppen of dat ze hun bommen elders laten afgaan
Dus je verschuift het liever naar een ander zodat die er weer mee zit. Die zal dan ook maatregelen (moeten) nemen zodat het uiteindelijk toch weer bij ons terug belandt. Moeten de maatregelen toch weer verhoogd worden waarmee we in een neerwaartse spiraal zijn beland die eindigt in die niet gewenste politiestaat.

moederslink

Nee natuurlijk niet..vandaar mijn icoontje :cry:
Mijn punt is alleen...kijk wie er binnen komt, waar dan ook in de wereld o.a. d.m.v een paspoortcontrole.
De wereld(men)is gekker en kwaadaardiger dan ooit en we hebben deze wereld zo met zn allen gecreëerd,met maar 1 teken in het hoofd
het $ teken, volgens mij.
Alles draait om geld ( en religie ) , meer dan ooit en met meer verstrekkende gevolgen en een enorme impact.
Zo zie ik het en ik zou willen dat ik het anders kon zien.
Tot nu toe, hebben de talloze discussies van deskundigen die overal maar aanschuiven , mij (nog) niet kunnen overtuigen van het tegendeel, helaas.

angel1978

Mijn punt is alleen...kijk wie er binnen komt, waar dan ook in de wereld o.a. d.m.v een paspoortcontrole.
Maar wat schiet je er dan mee op of denk je werkelijk dat terroristen dan ineens stoppen met aanslagen? Dat zou wat mij betreft naïef zijn.
De wereld(men)is gekker en kwaadaardiger dan ooit
Nee dus. Andere delen van de wereld zullen hele andere ervaringen hebben. Het komt nu voor ons ineens dichtbij en ineens is de wereld kwaadaardig geworden. Wederom naïef en erg egocentrisch gedacht.
Alles draait om geld ( en religie ) , meer dan ooit en met meer verstrekkende gevolgen en een enorme impact.
Ook hier weer negeer je alle religieuze oorlogen en strijdtonelen die we vooral in het verleden hebben gehad ( ook dichtbij ).
Zo zie ik het en ik zou willen dat ik het anders kon zien.
Maak je wereldbeeld iets groter en je bent al een heel eind.
Tot nu toe, hebben de talloze discussies van deskundigen die overal maar aanschuiven , mij (nog) niet kunnen overtuigen van het tegendeel, helaas.
Dat wijt ik meer aan onwil en tunnelvisie dan aan de overtuiging(skracht) en kennis van de deskundigen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In de openbare ruimte zoals de hal en station hangen camera's die ook werken dus wel controle....
Alleen niet goed zichtbaar omdat ze vrij hoog hangen maar er is dus wel iets.

Ik ga geen verdere gegevens plaatsen maar er is ook buiten de douane dus controle.
Drugs dealer gepakt op Schiphol NS perron die overstapte op andere trein, dus kwam perron niet af.

moederslink

@angel1978,
de ervaringen uit het verleden leren dat het altijd om religie en geld is gegaan. Dat is niet veranderd.
Het is een constante golfbeweging.
Wat wel is veranderd zijn de impact en de gevolgen wereldwijd.
We leven met miljarden nu m.a.g meer tweedeling , meer diversiteit, meer aanhangers van bepaalde religies en meer geavanceerde wapens, meer geld en meer " verkeer " , letterlijk en figuurlijk ( ook via het WWW) en met meer op dezelfde kleine oppervlakte .
Zet een groep mensen bij elkaar en de hel breekt vroeg of laat uit.
Dat is altijd zo geweest ook.

Ik kijk naar het " totaalplaatje" en niet alleen naar het hier en nu en het dichterbij komen.
Terroristen zullen niet stoppen, wat dat betreft ben ik zeker niet naïef , wel kan het ze zo moeilijk mogelijk gemaakt worden.
Zorg er als overheid voor dat je weet wie er binnen komen. Waterdicht zal het niet worden, maar streef naar een benadering.
Een paspoortcontrole is een goed begin.
Ook de " deskundigen " , en de politiek en terrorismebestrijders en historici, niemand weet kennelijk hoe dit vooralsnog gestopt moet worden.
Er wordt nog steeds geblunderd, geklooid en onder de pet geschoven en naïef gereageerd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat valt wel mee hoor, een groot gedeelte van de Amerikanen heeft geen paspoort dus kan ook niet eens naar het buitenland reizen. Voor binnenlandse reizen is een rijbewijs voldoende als ID. Verder geldt er in de US, GEEN verplichting om je in een GBA in te schrijven, dus als jij in een hutje op de hei (en er is genoeg hei daar ;-) ) wil gaan wonen zonder overheidsbemoeienis kun je dat gewoon doen.
Om te stemmen en voor "jury duty" echter moet je wel ingeschreven staan in een GBA.

Dat gaat je in NL niet lukken.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor de grote hal of NS station is Paspoort controle onmogelijk, binnenlandse vluchten is geen legitimatie plicht met paspoort maar rijbewijs voldoende!

En overstappen trein of naar Rotterdam , Eelde of Maastricht vliegen is mogelijk!
En ervaren monitor kijkers dus beveiligers herkennen afwijkend gedrag eerder dus die leren van camera beelden.

Kijk en noteer of fotografeer de camera's en veel succes bij jou arrestatie en vertel binnenkort maar hoe lang ze jou vast hielden!
Mijn neef die bij Marechaussee werkt spreekt altijd mensen aan als ze je niet aankijken....
Familie of zakelijk en maak kort gesprek... . de reactie is voor hem voldoende om aanhouden of doorlopen na 38 jaren ervaring!
Buitenkant paspoort laat zien in welke taal je ze moet aanspreken en binnenkant is digitale scan....
De ogen verraden meer dan controle of het echte of vervalste is....

Het grootste gevaar zijn je collega's of oud beveiligers die weten hoe je niet opvalt.
Na zoveel jaren kan hij moeiteloos alles smokkelen want dan zorg je dat je niet opvalt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Buiten de praktische zaken rondom 100% beveiliging wordt nog iets over het hoofd gezien: als je naar de recente geschiedenis kijkt van aanslagen wordt er ieder keer een ander doelwit gekozen:

Madrid: trein
Londen: metro, bus
Noorwegen: op een eilandje
Alphen a/d Rijn: winkelcentrum
Parijs: op straat en in een concertzaaltje
Brussel: vliegveld

Op basis hiervan zou je dus eigenlijk locaties waar nog geen aanslagen zijn geweest moeten beveiligen..... Camping, bungalowparken, sportstadions misschien.

Gesloten