Schiphol staakt misleidende van/voor aanbiedingen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Consumenneke

Schiphol staakt misleidende van/voor aanbiedingen

Ongelezen bericht door Consumenneke »

De regels voor prijsaanbiedingen zijn niet zo ingewikkeld. Winkels mogen geen korting suggereren (van/voor) als de prijs niet voordien werkelijk op het van-niveau was. Sommige retailers vermijden dat door de adviesprijs te noemen, maar voor zover ik weet is dat ook niet toegestaan als dat geen gangbare prijs was.

Onder druk van de Consumentenbond maakt Schiphol een einde aan deze misleidende van/voor-aanbiedingen bij zijn luchthavenwinkels. Schiphol is sinds begin 2024 eigenaar van Kappé BV, de onderneming die de winkels runt.

Koop jij weleens wat op een airport of in een vliegtuig, en wat vind je van de prijzen?

Moneyman

Re: Schiphol staakt misleidende van/voor aanbiedingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooi resultaat!

Belangrijke nuancering is wel: het gaat uitsluitend over de reclame voor en prijzen van parfum. En dat terwijl het probleem veel groter is dan dat, bijvoorbeeld ook bij alcohol en elektronica.

Bijzonder dat de Consumentenbond zich blijkbaar alleen heeft gericht op parfum, en niet achter de rest aangaat. Als ze dat alsnog zouden doen, neem ik aan dat ze dat wel vermeld zouden hebben.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik koop wel eens wat op een vliegveld, maar niet vanwege de prijs. Maar bijvoorbeeld omdat ik het zie liggen en denk het nodig te hebben (ben wel eens mijn oordopjes vergeten, terwijl ik die toch vaak gebruik op vakantie). Voor de prijs ga ik het niet kopen en zo'n van/voor doet mij echt helemaal niets.

Wat mij betreft een overwinning zonder echte winst.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Schiphol belazerd de kluit al sinds jaar en dag met de zogenaamde tax-free voor alle reizigers. Omdat Schiphol de shops achter de security voor zowel voor EU bestemmingen als buiten-EU bestemmingen gebruikt (geen gescheiden stromen), heb je allang geen tax-free voordelen meer. De prijzen zijn dan op zijn best ook gewoon gelijk aan die van normale winkels waar je wel gewoon de BTW betaald.

Overigens gaat Schiphol er ook gewoon vrolijk mee door. De super aanbieding momenteel is een Sony WH1000XM5P voor maar 299 euro. Staat dik gedrukt bij, bespaar 120 euro! Spreekt voor zich dat deze koptelefoon bij Bol.com, Coolblue, Mediamarkt en Amazon hetzelfde kost of een paar eurootjes meer. Je bespaart helemaal geen 120 euro. De zoveelste nep aanbieding die ze adverteren.

Nijogeth

Speedy123 schreef:
27 jun 2025 15:47
Schiphol belazerd de kluit al sinds jaar en dag met de zogenaamde tax-free voor alle reizigers. Omdat Schiphol de shops achter de security voor zowel voor EU bestemmingen als buiten-EU bestemmingen gebruikt (geen gescheiden stromen), heb je allang geen tax-free voordelen meer. De prijzen zijn dan op zijn best ook gewoon gelijk aan die van normale winkels waar je wel gewoon de BTW betaald.
Nee hoor, bij het kopen van producten na de douane moet je de boarding pass laten zien. Afhankelijk van de bestemming betaal je taxfree of niet.

Speedy123

Nijogeth schreef:
27 jun 2025 16:12
Speedy123 schreef:
27 jun 2025 15:47
Nee hoor, bij het kopen van producten na de douane moet je de boarding pass laten zien. Afhankelijk van de bestemming betaal je taxfree of niet.
Was het maar zo'n feest, geldt alleen voor sigaretten. Ook jij trapt in de marketing van Schiphol. Dit zegt Schiphol er zelf over:
Wat is tax free?
Tax free of duty free betekent dat je belastingvrij aankopen kunt doen. Dat is gunstig, want je hoeft dan dus minder te betalen! Alleen sinds 1999 is het échte taxfree winkelen afgeschaft voor reizigers binnen de EU. Reizigers naar bestemmingen buiten de EU kunnen nog wel belastingvrij aankopen doen. Om te voorkomen dat reizigers afhankelijk van hun bestemming een andere prijs voor hetzelfde product betalen, hebben de winkeliers op Schiphol afgesproken de prijzen voor reizigers naar EU en niet-EU bestemmingen gelijk te trekken.

Het voordeel van duty free winkelen
Doordat de winkeliers EU-passagiers tegemoet komen in de btw, geniet je op Schiphol altijd van dezelfde voordelige prijzen, ongeacht je bestemming. Ook bieden de winkels op Schiphol special offers over het hele assortiment. Die special offers worden elke twee maanden speciaal geselecteerd uit het aanbod in het winkelcentrum. Op Schiphol vind je toonaangevende merken, maar ook speciaalzaken met bijzondere drank en delicatessen onder één dak.
Ik gaf het voorbeeld al van een special offer deze maanden, een Sony koptelefoon voor exact dezelfde prijs als je betaald bij de grote online shops.

Janzegt

Ongelezen bericht door Janzegt »

Ik heb op Schiphol eens een headset en later een Bose speaker gekocht. Ze werden gepresenteerd als een grote aanbieding. Ik heb foto gemaakt van het artikel en onder het genot van een kop koffie gekeken op internet gekeken. Ik kon de artikelen één op één terug vinden en de Schiphol aanbieding was zo'n 15% goedkoper dan elders in Nederland. Dus deze toen gekocht. Maar meestal is het erg lastig te vergelijken omdat je het model nummer lang niet altijd één op één terug kunt vinden.
Maar ik heb regelmatig geconstateerd dat veel aanbiedingen niet of nauwelijks goedkoper zijn.

Nijogeth

Nou, ik heb weer wat geleerd. Schiphol is anders dan andere vliegvelden. Maarja, ik probeer het dan ook zoveel als mogelijk te vermijden. Als het kan vlieg ik vanaf Weeze. Duurt je 10 minuten om uit het vliegtuig te stappen, de koffer van de band te pakken en naar buiten te gaan.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Gaat dit over Schiphol Amsterdam of Schiphol Eindhoven? :mrgreen:

Speedy123

Janzegt schreef:
27 jun 2025 17:31
Ik heb op Schiphol eens een headset en later een Bose speaker gekocht. Ze werden gepresenteerd als een grote aanbieding. Ik heb foto gemaakt van het artikel en onder het genot van een kop koffie gekeken op internet gekeken. Ik kon de artikelen één op één terug vinden en de Schiphol aanbieding was zo'n 15% goedkoper dan elders in Nederland. Dus deze toen gekocht. Maar meestal is het erg lastig te vergelijken omdat je het model nummer lang niet altijd één op één terug kunt vinden.
Maar ik heb regelmatig geconstateerd dat veel aanbiedingen niet of nauwelijks goedkoper zijn.
Heel verstandig. Zo voorkomt u inderdaad dat u te maken krijgt met een nep aanbieding.

Maar dat neemt niet weg dat de bewering op de Schiphol tax-free over 120 euro voordeel op hun special offer mbt. de roze Sony WH1000XM5 niet waar is. Zit net nog even te kijken bij Tweakers pricewatch, blijkt nog erger te zijn als ik dacht.

De Sony WH1000XM5 had in mei 2022 een introductieprijs van 419 euro. In juni 2022 daalde de prijs al onder de 400 euro en is sindsdien alleen maar gedaald. Echter dat is het zwarte model.

Bij Schiphol gaat het om het roze model Die is bij ons in november 2024 op de markt gekomen en heeft nimmer meer dan 349 euro gekost. Dat was de introductie prijs. Dus de 120 euro voordeel is gewoon compleet verzonnen, is niet waar.

Wat dat betreft sluit ik me aan bij Moneyman, jammer dat de consumentenbond zich alleen op parfums richtte en niet op alle artikelen inclusief electronica.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat is het criterium om iets te kopen? Is de prijs doorslaggevend, of zoek je juist een bepaald merk, type of opties? Misschien dat ik afwijkend ben, maar bij duurdere aankopen ga ik eerst kijken en vergelijken. Daar komt een bepaalde keuze uit en dan ga je kijken bij welke fatsoenlijke verkopers die te koop zijn. Het is nooit dat ik op Schiphol loop en denk, goh wat een leuke headset, had ik net niet nodig, maar is wel goedkoper omdat er een bordje bij staat, dus neem ik die mee.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

NeoDutchio schreef:
28 jun 2025 07:38
Misschien dat ik afwijkend ben, maar bij duurdere aankopen ga ik eerst kijken en vergelijken.
Heel goed!

Dan zal u soms opvallen dat bepaalde aanbiedingen helemaal geen aanbiedingen zijn. Daarom ziet de NMA nep van/voor-acties als tegen de wet en spreekt deze autoriteit verkopers aan. De Consumentenbond geeft signalen.

Niemand verwacht dat u uw gedrag aanpast.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Consumenneke schreef:
28 jun 2025 11:00
NeoDutchio schreef:
28 jun 2025 07:38
Misschien dat ik afwijkend ben, maar bij duurdere aankopen ga ik eerst kijken en vergelijken.
Heel goed!

Dan zal u soms opvallen dat bepaalde aanbiedingen helemaal geen aanbiedingen zijn. Daarom ziet de NMA nep van/voor-acties als tegen de wet en spreekt deze autoriteit verkopers aan. De Consumentenbond geeft signalen.

Niemand verwacht dat u uw gedrag aanpast.
Gelukkig hoef ik ook mijn gedrag niet aan te passen. Juist wel diegene die blind iets kopen. Juist door eerst te kijken en de verkopers te negeren die niet juist zijn geef je een signaal mee af. Door blind te kopen bij diegene de het hardst schreeuwt hou je dit in stand.

Speedy123

NeoDutchio schreef:
28 jun 2025 12:07
Gelukkig hoef ik ook mijn gedrag niet aan te passen. Juist wel diegene die blind iets kopen. Juist door eerst te kijken en de verkopers te negeren die niet juist zijn geef je een signaal mee af. Door blind te kopen bij diegene de het hardst schreeuwt hou je dit in stand.
Zeker, daar heeft u gelijk in.

Echter dan geeft Schiphol geen vrijbrief om de wet te overtreden. Wat ze doen mag niet, het is verboden. Toch blijven ze het doen op de niet parfum artikelen.

Dan zou ik niet de kopers primair de schuld willen geven, maar Schiphol zelf want Schiphol overtreed de regels. Dan verwacht je dat de overheid daarop handhaaft en ze aanpakt. Maar ja, diezelfde overheid is de eigenaar van Schiphol, ze verdienen er een hoop centjes mee.

En dan krijg je de gekke situatie dat webwinkels wel aangepakt worden door de toezichthouder maar Schiphol nog niet.

Plaats reactie