LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Shoestring

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Nitro
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2004 13:51

Shoestring

Ongelezen bericht door Nitro »

In het geval van de 16-daagse Mexico rondreis van Shoestring zit een groot verschil tussen de reisbeschrijving en de daadwerkelijke uitvoering van de reis.

In de reisbeschrijving staat dat alle te bezoeken hotels middenklasse hotels zijn. Dat is ook in overeenstemming met de reissom. In de praktijk worden echter de allergoedkoopste budget hotels geboekt(klassificatie door Lonely Planet). Goedkoper slapen kan je niet in Mexico en dat wil wat zeggen. Bovendien zitten daar hele vieze hotels bij, waar het lijkt of de kamers al jaren niet meer zijn schoongemaakt.

In de reisbeschrijving stond (is inmiddels aangepast) dat het binnenlands vervoer met een eigen bus zou worden uitgevoerd. In de praktijk ging het om openbaar busvervoer. Ook buskaartjes kosten in Mexico bijzonder weinig, dus ook dát deel van de reissom voegt Shoestring bij haar winst.

Kortom: je krijgt niet waar je wel voor betaalt. Shoestring steekt je geld in eigen zak en bij klachten ben je de enige. (Wij krijgen nóóit klachten.) Detail is dat weinig mensen meerdere malen met Shoestring op reis gaan; van de reisgenoten uit onze groep was niemand ooit eerder met Shoestring meegeweest.

Toevallig ben ik er achter gekomen hóe veel aangetekende brieven Shoestring ontvangt. Dat zijn er nog al wat en ik neem aan dat het geen dankbetuigingen zijn die per aangetekende post worden verstuurd.
Laatst gewijzigd door Nitro op 29 sep 2004 00:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Eric leemster

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door Eric leemster »

Ja weet je wat daar heb ik ook last van gehad.
Ik weet dat Ticket2America Ticket2go Ticket2canada allemaal onde shoestring en Konin Aapreizen vallen.
Echt de service is gewoon niet goed en je krijgt niet waar je voor boekt. Voorbeeld ik een broadway kaartje hier bij hen gekocht en betaald moest ik m daar nog een keer betalen echt belachelijk!!

wired
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2006 23:41

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door wired »

Ticket2America valt niet onder deze groep, dat moet Ticket2Amerika (met een k)zijn... klein detaill, maar zeker niet hetzelfde bedrijf.

Gr,
M.

Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Ik heb toendertijd de reisbeschrijving van Shoestring gebruikt om exact dezelfde reis te plannen a.d.h.v. de Lonely Planet. Het voordeel was, dat we af en toe een lange busreis oversloegen en een binnenlandse vlucht namen. Mijn ervaring is dat wanneer je de tijd hebt je de reis ook zelfstandig kan maken. Maar ook daar zitten natuurlijk nadelen aan vast, zoals bijv, geen reisbegeleider.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

hallo,

wij zijn nu 2x met Shoestring op vakantie geweest en alles was TOP.
De eerste reis naar Egypte incl. nijlcruise. Ach, elke vakantie gebeurt er wel wat: beroving/missen van excursies/vertraging....noem maar op...
De tweede reis die we gemaakt hebben was naar India/Nepal...Ik kan over die reis wel een boek schrijven, niet wat betreft Shoestring, maar puur over India/Nepal.
Echt een budgetreis, met inderdaad lagere klasse hotels, slecht vervoer.
Maar alles was prima geregeld door Shoestring, overal stond een gids klaar als het nodig was, grenspassages waren geen enkel probleem.

Het punt met Shoestring is gewoon dat je geen luxe vakantie hebt. Shoestring biedt avontuurlijke reizen aan, dus verblijf je inderdaad in matige hotels, slecht vervoer, lange zware reizen.
Vaak wordt ter plekke naar oplossingen gezocht, zoals inderdaad reizen met openbaar vervoer, ipv met eigen vervoer. Als je bedenkt dat bijvoorbeeld zowel in Mexico als India het best moeilijk is met inwoners/organisaties bepaalde afspraken te maken over vervoer/onderdak, kun je wel verwachten wat dat er iets gaat tegenvallen in je reis. Volgens mij staat in de meeste reisbeschrijvingen van Shoestring dat ze vaak afhankelijk zijn van plaatselijke bevolking en organisaties en dat er wel eens wat gewijzigd kan worden in de programmering o.i.d.

Ik ga in ieder geval zo weer met Shoestring mee op vakantie...

Nitro
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2004 13:51

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door Nitro »

Het probleem bij Shoestring is de prijs/kwaliteit verhouding. Je krijgt een low-budget reis voor een normale tot hoge prijs. De brochures van Shoestring suggereren een betere kwaliteit.

Bovendien slagen andere reisorganisaties, zoals bijvoorbeeld Fox, het voormalige ANWB reisbureau, er wel in om gelijksoortige reizen te bieden, maar van kwaliteit en voor ongeveer hetzelfde prijsniveau.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door Mk »

Shoestring is inderdaad slecht. Te populair sinds Floortje er reclame voor maakt. Een paar jaar geleden ermee naar Zuid-Amerika geweest; was redelijk goed. Vorig jaar Marokko: vieze hotels en slechte reisleiding. Het hoeft niet luxe te zijn, als het maar schoon is.

Fox is weer een ander verhaal: grote groepen, merendeels volgzame ouderen die in een moordend tempo langs de toeristische plekken worden gesleurd zodat er voldoende tijd overblijft voor de verschillende souvenirshops.

ECC
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2005 18:39

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door ECC »

Als je bij Fox alleen je ticket boekt en verder alles zelf regelt heb je geen last van vervelende groepen of een moordend tempo.
Het nadeel van fox is dat hun ticketprijs wel aanlokkelijk is, maar ze hebben de hoogste toeslagen van allemaal, waardoor je toch weer redelijk duur vliegt. Alleen als je verlengt komt er weer geen verlegingstoeslag bij. Ach, zo heeft iedereen wat.

BB King
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mar 2007 20:36

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door BB King »

Volgens mij zijn de klagers gewoon te krenterig. Shoestring is wel degelijk goedkoop maar het principe is gewoon avontuur en low budget, een beetje backpack stijl. Helaas dus geen luxe maar eerder n beetje afzien. Dat weet elke echte reiziger.

Zelf vind ik de prijs kwaliteit van Fox veruit het beste (en dat verhaal over ouderen meeslepen om snel souvenirs te kopen klinkt heel populair maar is totaal niet waar) maar ja, beetje laat geboekt dus geen keus meer dit jaar.

Een ervaren reiziger..............

Nitro
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2004 13:51

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door Nitro »

Shoestring knijpt lokale reisorganisatoren maximaal uit, die namens Shoestring te plaatse de reis moet uitvoeren. Gevolg is slapen in vies beddengoed waarin voor jou al andere gasten hebben geslapen. Zelfs voor deze inmiddels ervaren backpacker gaat dat iets te ver. En het is zo onnodig, want voor anderhalve euro méér inkoopprijs per nacht slaap je wel in een schoon bed! Kortom: krenterigheid valt te verwijten aan Shoestring, niet aan klager. Wees gewaarschuwd.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door Mk »

en dat verhaal over ouderen meeslepen om snel souvenirs te kopen klinkt heel populair maar is totaal niet waar
Oh nee? Twee keer met Fox meegeweest en twee keer dezelfde ervaring.

calimer
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 sep 2007 09:52

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door calimer »

Ook dezelfde ervaring met twee keer fox idd. En de tweede keer een vreselijk waardeloze reisleidster die bij een excursie met een gids door een natuurpark, op eigen houtje besloot de gids niet te boeken, dat geld in haar zak te houden (haar EIGEN zak dus) en vervolgens ging zij de boel gidsen en verdwaalde hopeloos. Pokke fox, echt waar, want op de klachtenbrieven van onze groep werd niet eens gereageerd.

Claire68
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2008 07:05

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door Claire68 »

Ik heb ervaring met een Egyptereis van Shoestring. Je kunt inderdaad niet (volledig) rekenen op het beschreven programma en de genoemde hotels. Mijn idee is dat dat komt door de (locale) gids. Een gids met een beetje ervaring kan de groep naar willekeur 'bespelen', zodat hij er zelf het meeste aan overhoudt. Egypte is daarvoor bij uitstek het land. En je bent op zo'n groepsreis niet alleen afhankelijk van de gids maar ook afhankelijk van je reisgenoten: als de meerderheid ergens geen zin (meer) in heeft (al of niet onder invloed van de gids) gaat het eenvoudig niet door. Mijn ervaring is dat de gids naar hartelust de vrijheid kon nemen om het programma aan te passen, de volgorde anders te doen, de keuzevrijheid van de reizigers te beperken en onderdelen over te slaan. Onze gids koos ook meerdere malen goedkopere hotels, waarmee hij geld in eigen zak kon houden. De ballonvaart waarover in een post hierboven werd gesproken heb ik ook gemaakt voor 60 euro. Toevallig kwam ik er achter dat die eigenlijk 45 euro koste en te boeken was in een straat vlakbij: exact dezelfde ballonvaart, dezelfde service, begeleiding... Puur voor het aanleveren van jouw naam en hoteladres strijkt de gids dus 15 euro op (per persoon). En zo is het met alles in Egypte. Ik denk niet dat dit te maken heeft met het 'afknijpen' van de locale reisagent door Shoestring. Als de gids meer betaald zou krijgen zou hij het nog precies zo doen. Dat is nu eenmaal de gewoonte in Egypte. In andere derdewereldlanden werkt het wellicht ook zo.

truus-
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mei 2008 11:06

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door truus- »

Onderstaand komt mij niet onbekend voor Fox heeft een hekel aan klachten, zij lossen ze op door de klager van deelname aan de reis uit te sluiten

minoustommy
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2011 20:31

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door minoustommy »

Ja, klopt helemaal, Fox kan niet met klachten omgaan omdat zij zichzelf belangrijker vinden dan de klant. Al jaren reis ik met Djoser, altijd super reizen geweest en raad ik iedereen aan. Dit jaar heb ik helaas belsoten om met Fox te gaan. Net voor vertrek waren er uit verschillende landen (USA, Canada, Engeland etc) travel alerts uitgegeven ivm terrorisme dreiging. Daarnaast was er een uitbraak van een dodelijke epidemie (paar honderd mensen overleden in twee maanden). Hierover heb ik naar hen gebeld en hun antwoord was dat de agent in India van niets wist. Dus ik heb verschillende links, nieuwsuitzendingen, krantenartikelen etc doorgestuurd. Ook met bewijs dat het in de gebieden was waar we met FOX doorheen zouden reizen. Weer kreeg ik hetzelfde antwoord. Zij gaven aan dat er in Nederland geen negatief reisadvies gold. vervolgens heb ik Ministerie van Buitenlandse Zaken gebeld en zij mailde mij: Een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken bestaat niet ondanks dat die term door velen wel wordt gebruikt. Daarnaast hebben de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken geen enkel juridisch dwingend karakter. Sommige reisbureaus en touroperators delen klanten mee dat zij alleen tot annulering van een reeds geboekte reis zullen overgaan als het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies uitbrengt. Dit geeft de indruk dat het ministerie van Buitenlandse Zaken hierbij een doorslaggevende rol heeft. In de discussie over het wel of niet overgaan tot annuleren van een reis is het ministerie van Buitenlandse Zaken echter geen partij". Toch blijft Fox vasthouden aan het feit dat ze van niets weten (terwijl India zelf ook een Terror allert heeft uitgebracht, de indiase minister van Gezondheid is opgetrommeld ivm de epidemie en International Society for Infectious Diseases een travel alert heeft uitgegeven ivm epidemie die veel erger is dan de jaren ervoor). Een bekende van mij zou naar Thailand gaan deze maand met FOX en ook daarvoor gold dat (ondanks de overstromingen) ze niet kosteloos wilde annuleren. Pas na tussenkomst van een jurist werden zij hiertoe gedwongen. Ik reis volgend jaar gewoon weer met Djoser net als de 4 reizen hiervoor.

basdegroot
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:52
Locatie: Amsterdam

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door basdegroot »

Ik heb in oktober vorig jaar een reis met Shoestring gemaakt door Costa Rica. Ik vond de hotels en de begeleiding wel prima, alleen ik had verwacht nog ietsje meer te zien van het land en de cultuur. Voor de mensen die nog meer ervaringen met Djoser willen lezen, kan ik de volgende pagina aanraden: Ervaringen met Shoestring op ReisOrakel.nl. Op dit moment staan er 10 ervaringen op...

Travelmonkey
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012 15:36

Re: Shoestring

Ongelezen bericht door Travelmonkey »

Ik wil misschien met Shoestring komende zomer een rondreis gaan maken, maar zie hier veel verschillende reacties. Echter geen recente. Wat zijn de recente ervaringen? Als ik deze Shoestring beoordelingen bekijk dan moet het best een goede reisorganisatie zijn..

Gesloten