Daniel 1210 en fan gast:
eerst deze:
Indien je 5sterren service wil hebben, boek je een reis van 600 of 700 euro in de week
Ik boek af en toe echt vijf sterren, soms wel meer. Maar voor 600 tot 700 euro per week? Dan ben ik normaal bijna per dag kwijt. Meestal ga ik 8 dagen met 2 personen en moet dan ongeveer 3000 tot 4000 Euro betalen. Dat ik dan ook wat verlang. Logisch toch? Daar wil ik overigens niet mee zeggen dat goedkoop geen fijne vakantie kan zijn. Voor veel mensen wel. Ik persoonlijk zeg: of waanzinnig laten verwennen en de keren dat ik het geld er niet voor heb, tja, dan thuisblijven.
Dan over Snoeyink uit de ANVR.
DAT IS NIET DE SCHULD VAN SNOEYINK!!
Snoeyink zit al jaren in het verdomhoekje. Ze zijn het 'beste' wat je op pendelgebied kunt boeken. Dat 'beste' moet je dan wel naar prijs/kwaliteitsverhouding bekijken.
Ze hebben zeer grote problemen gehad met Solmar, Peter Langhout en andere prijsbrekers die het geen klap interesseerde of er een dode minder of meer naar huis kwam. Dat was al jaren zo.
Snoeyink probeerde te doen wat ze konden, maar het was elk jaar op het randje. Voor die prijzen de noodzakelijke kwaliteit bieden...heel moeilijk.
Dan komen er twee héle grote klappen. Drie jaar geleden voerde de ANVR het Keurmerk Busbedrijven in. Toen nog Kema Keurmerk. Vooral de pendelbedrijven kostte dat een VERMOGEN!
Snoeyink was dan ook een van de heel weinige zelfstandig bedrijven die daar aan probeerde mee te doen. Dat lukte eigenlijk niet. De kosten waren te hoog. Dus twee jaar geleden verzon men de truc om zoveel mogelijk Belgische bussen in te huren. Die waren vrijgesteld van het Keurmerk. Zijn ze daarom niet veilig? Het juiste antwoord: misschien wel, maar niemand controleert het. Het praktijkantwoord: nee, het was niet veilig. Ongediplomeerde chauffeurs, onderbetaalt, slecht onderhouden touringcars en veel verplichte Nederlandse veiligheidseisen niet aanwezen.
Snoeyink kon kiezen: DIT of werkelijk geen klant meer boeken. Solmar en PL deden het namelijk wel. Die keuze is dan snel gemaakt, je bedrijf sluit je niet zo maar. Dat niemand zegt, maak het dan een tientje duurder. We weten wel beter. Voor vijf Euro boekt iedereen bij een ander.
Afgelopen jaar kwam de genadeklap. Volgens Europees recht moet elke touroperator voor ongevallen verzekerd zijn. GEEN ENKEL ANDER EUROPEES LAND DOET DIT!!!! Maar de Nederlandse ANVR wou voorop lopen en stelde het verplicht.
Vooral letselschade is hierin verzekerd. Na de verplichting kwam de domper: geen enkele Nederlandse schadeverzekering wou dekking bieden aan iets dat miljoenen en miljoenen schade kon veroorzaken. Na een enorm heen en weer getrek is er eindelijk een Engelse verzekeraar gevonden die alle Nederlandse touroperators verzekerd heeft: voor woekerbedragen!
Ik weet dat je betaalt naar personen. Ik kan enkel schatten wat Snoeyink had moeten betalen, maar het waren TONNEN per jaar. Daar zou het bedrijf aan failliet gaan, want zoveel konden ze niet per persoon erop gooien. Temeer omdat ALLE concurrentie geen ANVR deelnemer was, zeker niet in die goedkope markt. Snoeyink heeft toen besloten zich niet te verzekeren en daarom zijn ze uit de ANVR gezet.
Zoals u ziet heeft het enkel ermee te maken dat het publiek niet voldoende voor veilig vervoer wil betalen. Een waanzinnige winst zou al zijn dat NIEMAND meer boekte bij een bedrijf dat niet bij de ANVR was aangesloten. Dan zouden de voorwaarden voor ieder gelijk zijn en de concurrentie en het belangrijkst: dan zou eindelijk elke klant veilig vervoerd kunnen worden!