LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tix is Nix
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 aug 2011 16:50
Tix is Nix
Heb grote spijt dat ik hier niet eerder gekeken heb naar de ervaringen met Tix.nl – dan had ik namelijk nooit bij die club geboekt.
Wat is het geval? Ik heb dus bij Tix twee tickets geboekt – met Insel Air van Curaçao naar Aruba en terug. Bij boeken goed gekeken of de getoonde prijs geen ‘verrassingen’ bevatte. Alles leek helemaal goed, vooral ook omdat Tix bij de ‘Veelgestelde Vragen / Wat is inbegrepen in het vliegtarief’ staat: Het vliegtarief wat u in de 2e boekingsstap terugziet is inclusief alle luchthavenbelastingen, veiligheids- en brandstoftoestlagen. Sinds 1 april 2007 is het adverteren met all-in tarieven volgens de Code Reisaanbiedingen verplicht. Ik was helemaal gerustgesteld, heb geboekt, direct met Ideal betaald en twee dagen later had ik de e-tickets in m’n bezit. So far, so good.
Totdat we op Curaçao incheckten en tóch luchthavenbelasting moesten betalen en datzelfde gebeurde bij vertrek van Aruba. Totaal extra kosten 133 dollar. Kassa! Maar Tix zegt toch dat álle luchthavenbelastingen in het tarief verwerkt zijn???? Dus bij terugkomst op Curaçao een mail naar Tix gestuurd met het verzoek die 133 dollar terug te betalen. Maar dat gebeurt niet – Tix verschuilt zich in haar afwijzing achter een zinnetje dat in haar Algemene Voorwaarden (!) is opgenomen; daar staat dat ‘het elke luchthaven vrij staat om een vertrekbelasting te berekenen’.
Vertrekbelasting? Ja hoor, vertrekbelasting. Dát is dus de adder in het gras van de rubriek ‘Veelgestelde vragen / Wat is inbegrepen in het vliegtarief’ – en dat terwijl Tix zelf op haar website naar die rubriek verwijst om te voorkomen dat je naar de klantenservice belt. Tix weigert dan ook om die extra kosten van 133 dollar terug te betalen; ze houdt halsstarrig vast aan het zinnetje in haar Algemene Voorwaarden en laat mij per mail weten dat ‘de luchthavenbelastingen die door een luchthaven worden doorbelast, los staan van de taxen die u betaalt op uw ticket’. Wat een gedraai met woorden. Alle luchthavenbelastingen zaten toch al in de totaalprijs verwerkt? Dit is je reinste misleiding. Voor mij is Tix oneerlijk en onbetrouwbaar. Kortom: Tix is gewoon Nix en ik raad iedereen daarom aan niet met deze club in zee te gaan.
Wat is het geval? Ik heb dus bij Tix twee tickets geboekt – met Insel Air van Curaçao naar Aruba en terug. Bij boeken goed gekeken of de getoonde prijs geen ‘verrassingen’ bevatte. Alles leek helemaal goed, vooral ook omdat Tix bij de ‘Veelgestelde Vragen / Wat is inbegrepen in het vliegtarief’ staat: Het vliegtarief wat u in de 2e boekingsstap terugziet is inclusief alle luchthavenbelastingen, veiligheids- en brandstoftoestlagen. Sinds 1 april 2007 is het adverteren met all-in tarieven volgens de Code Reisaanbiedingen verplicht. Ik was helemaal gerustgesteld, heb geboekt, direct met Ideal betaald en twee dagen later had ik de e-tickets in m’n bezit. So far, so good.
Totdat we op Curaçao incheckten en tóch luchthavenbelasting moesten betalen en datzelfde gebeurde bij vertrek van Aruba. Totaal extra kosten 133 dollar. Kassa! Maar Tix zegt toch dat álle luchthavenbelastingen in het tarief verwerkt zijn???? Dus bij terugkomst op Curaçao een mail naar Tix gestuurd met het verzoek die 133 dollar terug te betalen. Maar dat gebeurt niet – Tix verschuilt zich in haar afwijzing achter een zinnetje dat in haar Algemene Voorwaarden (!) is opgenomen; daar staat dat ‘het elke luchthaven vrij staat om een vertrekbelasting te berekenen’.
Vertrekbelasting? Ja hoor, vertrekbelasting. Dát is dus de adder in het gras van de rubriek ‘Veelgestelde vragen / Wat is inbegrepen in het vliegtarief’ – en dat terwijl Tix zelf op haar website naar die rubriek verwijst om te voorkomen dat je naar de klantenservice belt. Tix weigert dan ook om die extra kosten van 133 dollar terug te betalen; ze houdt halsstarrig vast aan het zinnetje in haar Algemene Voorwaarden en laat mij per mail weten dat ‘de luchthavenbelastingen die door een luchthaven worden doorbelast, los staan van de taxen die u betaalt op uw ticket’. Wat een gedraai met woorden. Alle luchthavenbelastingen zaten toch al in de totaalprijs verwerkt? Dit is je reinste misleiding. Voor mij is Tix oneerlijk en onbetrouwbaar. Kortom: Tix is gewoon Nix en ik raad iedereen daarom aan niet met deze club in zee te gaan.
Re: Tix is Nix
Duidelijk toch.10. Vertrekbelasting
Sommige luchthavens en luchtvaartmaatschappijen kennen lokale vertrekbelastingen, met name in het Verre Oosten, Midden- en Zuid-Amerika en Nieuw-Zeeland. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen low-costmaatschappijen of lijndienstmaatschappijen. Deze vertrekbelastingen worden niet door Tix.nl geheven, maar apart op de vertrekluchthavens in opdracht van de lokale overheden.
-
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01
Re: Tix is Nix
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tix is Nix
Even corrigeren Pindakaaspotje.... Turkije-visum is sinds Mei vorig jaar €15.- en dus geen €10.- meer, maar verder ben ik het er helemaal mee eens.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 aug 2011 16:50
Re: Tix is Nix
Twee dingen m.b.t. voorgaande reacties:
1) Tix goochelt met woorden door in haar reactie eerst te verwijzen naar het zinnetje in haar Algemene Voorwaarden waar staat dat ‘het elke luchthaven vrij staat om een vertrekbelasting te berekenen’ en vervolgens te zeggen dat ‘de luchthavenbelastingen die door een luchthaven worden doorbelast, los staan van de taxen die u betaalt op uw ticket’;
2) Tix misleidt door bij de ‘Veelgestelde Vragen / Wat is inbegrepen in het vliegtarief’ te zeggen dat het vliegtarief inclusief alle luchthavenbelastingen, veiligheids- en brandstoftoestlagen is, maar niet op deze plaats vermeldt wat nog eventueel bijkomende kosten kunnen zijn. Die adder wordt verstopt in de Algemene Voorwaarden. Voor mij is dat oneerlijk en onbetrouwbaar.
1) Tix goochelt met woorden door in haar reactie eerst te verwijzen naar het zinnetje in haar Algemene Voorwaarden waar staat dat ‘het elke luchthaven vrij staat om een vertrekbelasting te berekenen’ en vervolgens te zeggen dat ‘de luchthavenbelastingen die door een luchthaven worden doorbelast, los staan van de taxen die u betaalt op uw ticket’;
2) Tix misleidt door bij de ‘Veelgestelde Vragen / Wat is inbegrepen in het vliegtarief’ te zeggen dat het vliegtarief inclusief alle luchthavenbelastingen, veiligheids- en brandstoftoestlagen is, maar niet op deze plaats vermeldt wat nog eventueel bijkomende kosten kunnen zijn. Die adder wordt verstopt in de Algemene Voorwaarden. Voor mij is dat oneerlijk en onbetrouwbaar.
Re: Tix is Nix
Als je op vertrekbelasting had gegoogled was er een boel helder geworden. Was je van Curaçao naar Nederland vertrokken had je niets hoeven te betalen, maar hop je tussen twee eilanden gelden lokale tarieven, de vertrekbelasting wordt geheven door lokale overheden en staat geheel los van de luchthavenbelasting de verwarring ontstaat omdat je op de luchthaven in valuta van het land moet afrekenen. Tix kan die belasting ook niet bij de ticketprijs mee nemen want de grillen van de lokale overheden zijn niet te volgen. Toerist is melk koe nummero uno.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05 aug 2011 16:50
Re: Tix is Nix
Ik ga niet op ‘vertrekbelasting’ googelen als ik onbekend ben met het fenomeen vertrekbelasting. Ik ga uit van de omschrijving dat het vliegtarief inclusief alle luchthavenbelastingen, veiligheids- en brandstoftoeslagen is. Het is in dit geval aan Tix om op diezelfde plaats te vermelden dat je als reiziger op sommige luchthavens met extra kosten zoals vertrekbelasting te maken kunt krijgen. Dat is zuivere communicatie en consumentenvoorlichting. E.e.a. staat in mijn optiek geheel los van grillen van lokale overheden en de toerist als melkkoe.
Re: Tix is Nix
Het reisje lijkt mij zeer slecht voorbereid door TS.
In allerhande folders over die vakantiebestemming wordt over vertrekbelasting gerept is mijn herinnering, toen ik jaren terug naar die bestemming vloog.
Deze kostenpost zat ook toen niet in een ticket, maakt niet uit bij welk bureau men dat koopt, of rechtstreeks bij de maatschappij koopt.
Het is immers een "hobby" van de lokale overheid om toeristen nog even aan het einde uit te melken.
Als men beter de Tix site gelezen had over allerhande kosten, was men ook op het woordje vertrekbelasting gestuit, als zijnde iets geheel anders dan luchthavenbelasting, daar hoefde bij gebrek aan kennis van dat woord niet op gegoogeld te worden.
TS heeft iets bijgeleerd tijdens de vakantie, dat is nooit weg.
In allerhande folders over die vakantiebestemming wordt over vertrekbelasting gerept is mijn herinnering, toen ik jaren terug naar die bestemming vloog.
Deze kostenpost zat ook toen niet in een ticket, maakt niet uit bij welk bureau men dat koopt, of rechtstreeks bij de maatschappij koopt.
Het is immers een "hobby" van de lokale overheid om toeristen nog even aan het einde uit te melken.
Als men beter de Tix site gelezen had over allerhande kosten, was men ook op het woordje vertrekbelasting gestuit, als zijnde iets geheel anders dan luchthavenbelasting, daar hoefde bij gebrek aan kennis van dat woord niet op gegoogeld te worden.
TS heeft iets bijgeleerd tijdens de vakantie, dat is nooit weg.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 29 aug 2012 22:03
Re: Tix is Nix
De afgelopen week een fijne ervaring gehad met tix.nl. Een ticket moest geannuleerd worden en van eentje (bestaand uit twee losse vluchten) had ik slechts het laatste stuk nodig. Tijdens de email wisseling was nog wat extra informatie van mijn kant nodig. Tix.nl reageerde meestal binnen enkele uren (en tot laat op de avond). Keurig een ticket geannuleerd en kosteloos de tweede aangepast. Al met al een uitstekende ervaring!
Re: Tix is Nix
waarschijnlijk heeft hij geleerd om niet meer met tix op vacantie te gaanAGGB schreef:Het reisje lijkt mij zeer slecht voorbereid door TS.
In allerhande folders over die vakantiebestemming wordt over vertrekbelasting gerept is mijn herinnering, toen ik jaren terug naar die bestemming vloog.
Deze kostenpost zat ook toen niet in een ticket, maakt niet uit bij welk bureau men dat koopt, of rechtstreeks bij de maatschappij koopt.
Het is immers een "hobby" van de lokale overheid om toeristen nog even aan het einde uit te melken.
Als men beter de Tix site gelezen had over allerhande kosten, was men ook op het woordje vertrekbelasting gestuit, als zijnde iets geheel anders dan luchthavenbelasting, daar hoefde bij gebrek aan kennis van dat woord niet op gegoogeld te worden.
TS heeft iets bijgeleerd tijdens de vakantie, dat is nooit weg.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19 sep 2012 17:17
Re: Tix is Nix
Melige Maarten schreef:
De afgelopen week een fijne ervaring gehad met tix.nl. Een ticket moest geannuleerd worden en van eentje (bestaand uit twee losse vluchten) had ik slechts het laatste stuk nodig. Tijdens de email wisseling was nog wat extra informatie van mijn kant nodig. Tix.nl reageerde meestal binnen enkele uren (en tot laat op de avond). Keurig een ticket geannuleerd en kosteloos de tweede aangepast. Al met al een uitstekende ervaring!
Hoe anders ging het mij af, ik heb 2 tickets gekocht voor € 2120,18 maar heb per ongeluk de verkeerde datum ingevuld ( 1 week te laat ) , kwam daar 8 dagen later achter en heb meteen gebeld om te veranderen (de reis is pas over 5 maanden). Tix.nl verteld mij dat dat niet kan, ik moet KLM maar bellen. KLM verwijst mij naar TIX.nl, want daar heb ik geboekt. Na lange gesprekken kwam naar voren dat ik wel een week eerder kan als ik gewoon opnieuw ga boeken en het geld van deze boeking ben ik kwijt.
Volgens KLM kan Tix.nl het wel veranderen. Wij hebben voor deze reis 6 jaar gespaard en door 1 klein foutje van mij en heel veel onwil van Tix.nl kunnen we opnieuw beginnen te sparen.
De afgelopen week een fijne ervaring gehad met tix.nl. Een ticket moest geannuleerd worden en van eentje (bestaand uit twee losse vluchten) had ik slechts het laatste stuk nodig. Tijdens de email wisseling was nog wat extra informatie van mijn kant nodig. Tix.nl reageerde meestal binnen enkele uren (en tot laat op de avond). Keurig een ticket geannuleerd en kosteloos de tweede aangepast. Al met al een uitstekende ervaring!
Hoe anders ging het mij af, ik heb 2 tickets gekocht voor € 2120,18 maar heb per ongeluk de verkeerde datum ingevuld ( 1 week te laat ) , kwam daar 8 dagen later achter en heb meteen gebeld om te veranderen (de reis is pas over 5 maanden). Tix.nl verteld mij dat dat niet kan, ik moet KLM maar bellen. KLM verwijst mij naar TIX.nl, want daar heb ik geboekt. Na lange gesprekken kwam naar voren dat ik wel een week eerder kan als ik gewoon opnieuw ga boeken en het geld van deze boeking ben ik kwijt.
Volgens KLM kan Tix.nl het wel veranderen. Wij hebben voor deze reis 6 jaar gespaard en door 1 klein foutje van mij en heel veel onwil van Tix.nl kunnen we opnieuw beginnen te sparen.
Re: Tix is Nix
Er zij flexibele tickets die wijzigbaar zijn en tickets waarbij niets wijzigbaar is. Dit is te zien als je boekt. Flexibele tickets zijn veel duurder. U heeft waarschijnlijk een ticket zonder mogelijkheden tot wijziging geboekt.
Re: Tix is Nix
en het kost ook niet nix
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19 sep 2012 17:17
Re: Tix is Nix
Nou SaritaX,
Ik heb opnieuw het proces doorlopen maar ik heb dat nergens kunnen vinden.
Misschien komt het doordat ik geen ervaring heb met dit soort maatschappijen omdat ik voor deze reis al 6 jaar moest sparen.
De laatste keer dat ik op vakantie ging werd ik wel eerlijk en duidelijk voorgelicht wat mijn rechten en plichten waren, maarja... dat was meer dan 6 jaar geleden dus.
Ik heb opnieuw het proces doorlopen maar ik heb dat nergens kunnen vinden.
Misschien komt het doordat ik geen ervaring heb met dit soort maatschappijen omdat ik voor deze reis al 6 jaar moest sparen.
De laatste keer dat ik op vakantie ging werd ik wel eerlijk en duidelijk voorgelicht wat mijn rechten en plichten waren, maarja... dat was meer dan 6 jaar geleden dus.